지금, 홍콩 (2020)
장르 : 다큐멘터리
상영시간 : 1시간 36분
연출 : Bing Zhou
시놉시스
작년 4월 홍콩 정부가 ‘범죄인 인도 법안’을 추진하며 불거진 홍콩송환법 사태는 장기간 계속되며 세계의 근심어린 시선을 끌었다. 이 법안은 홍콩으로 이주한 중국 반체제 인사들까지 강제 송환할 수 있는 권한을 내포하고 있어 수많은 사람들이 이에 항의하며 거리로 나왔고, 경찰의 과잉진압에 맞서 시위대도 과격해지며 사태는 폭력적으로 번져갔다. 법안은 결국 9월 4일 철회되었지만, 역사와 경제 불황과 세대 갈등과 반중 감정까지 함의하고 있던 시위는 누그러지지 않았다.
The story of the 2019 Hong Kong protests, told through a series of demonstrations by local protestors that escalate into conflict when highly armed police appear on the scene.
10대 학생운동가 조슈아 웡이 이끄는 홍콩의 젊은 시민들. 성난 그들이 거리로 나섰다. 오직 조국 홍콩의 자치를 수호하기 위해.
An anonymous, authentic video secretly filmed from taxi windows captures fragments of violence right in the middle of clashes between police and protesting Hong Kong residents. In addition to the contact sound of fights, screams, singing, chants of the slogan “Liberate Hong Kong! Revolution of our times!”, and the howls of those who've been beaten, we also hear the conflicting comments of taxi drivers from both sides of the border - Hong Kong and the neighboring mainland Shenzhen.
The Real Story of Fake Democracy. Filmed over three years in five countries, FREEDOM FOR THE WOLF is an epic investigation into the new regime of illiberal democracy. From the young students of Hong Kong, to a rapper in post-Arab Spring Tunisia and the viral comedians of Bollywood, we discover how people from every corner of the globe are fighting the same struggle. They are fighting against elected leaders who trample on human rights, minorities, and their political opponents.
2019년 11월 중반, 홍콩 시위대는 붉은 요새 같은 이공대학교를 그들의 기지로 삼았다. 전략상 중요한 위치인 크로스하버 터널 옆에 위치해 있어, 이공대학교 점거는 이 교통 요충지를 마비시키는 데 일조했다. (제22회 전주 영화제)
In 2017, twenty years after the British handed over Hong Kong to China in 1997, young people, more politicized than any previous generation and proud of their land, do not feel Chinese and actively fight against the oligarchs who want to subdue them to China's authoritarian power.
작년 4월 홍콩 정부가 ‘범죄인 인도 법안’을 추진하며 불거진 홍콩송환법 사태는 장기간 계속되며 세계의 근심어린 시선을 끌었다. 이 법안은 홍콩으로 이주한 중국 반체제 인사들까지 강제 송환할 수 있는 권한을 내포하고 있어 수많은 사람들이 이에 항의하며 거리로 나왔고, 경찰의 과잉진압에 맞서 시위대도 과격해지며 사태는 폭력적으로 번져갔다. 법안은 결국 9월 4일 철회되었지만, 역사와 경제 불황과 세대 갈등과 반중 감정까지 함의하고 있던 시위는 누그러지지 않았다.
A vivid portrait of a generation of Hong Kongers committed to creating a new more democratic Hong Kong. Schoolboy Joshua Wong dedicates himself to stopping the introduction of National Education. Whilst former classmate Ma Jai fights against political oppression on the streets and in the courts. Catapulting the viewer on to the streets of Hong Kong and into the heart of the action. The viewer is confronted with Hong Kong's oppressive heat, stifling humidity and air thick with dissent. Filmed over 18 months this is a kaleidoscopic, visceral experience of their epic struggle.
In the aftermath of 2014's Umbrella Revolution, five Hong Kong activists are confronted with the question of what it means to be Hong Kongers.
송환법(범죄인 인도법)으로 촉발된 홍콩 시위대의 투쟁은 지난 2019년 7월 1일 입법회 건물을 점거하면서 하나의 변곡점을 맞았다. 뜨거웠던 지난 여름, 당시 현장을 함께 지킨 카메라가 담아낸 날 것의 장면들과 입법회를 점거하던 순간의 장면들을 고스란히 담아낸 의미 있는 기록. 이후의 과정을 여전히 담고 있기 때문에, 이번에는 제작단계의 버전을 공개한다.
2019년 7월 28일, 홍콩 서부지역에서 경찰과 시위대가 충돌했다. 이로 인해 총 49명의 시위자들이 체포되었고 그 과정 속에 시위대는 단독으로 잡히는 사람이 없도록 서로를 도와주었다.
2019년 7월 1일이다. 22년 전 같은 날, 홍콩은 공산주의 중국으로 반환되었다. ‘범죄인 인도법’은 20만 명이 넘는 사람들을 길거리로 불러냈고, 법안의 철회를 요구하는 많은 시위 행진들이 지난 세 달 동안 이루어졌다. (제22회 전주 영화제)
한 여성이 광장에서 “천 개의 계란 깨뜨리기”라는 제목의 퍼포먼스를 펼치고 있다. 바닥에 수북이 놓인 계란을 하나씩 집어 자신의 몸에 깨트리는 이 퍼포먼스는 행인들의 시선을 잠깐 가로챌 뿐 크게 주목받지 못한다. 여기에 “우리집을 보호하지 못한 나의 무능력 때문에 나 자신에게 계란을 던져 미래 세대를 돕는다”는 의미심장한 문구가 따라붙자 비로소 그 뜻이 전해진다. 앤슨 호이샨 막 감독은 어느 때보다 어려운 정치적 시기를 경험하고 있는 홍콩인들의 근심과 두려움을 세 명의 예술가이자 아이를 기르는 젊은 부모와 나누고자 한다. 우산혁명, 반송환법 시위, 팬데믹, 예술, 육아 그리고 홍콩인들의 희망과 공포가 이들 예술가들의 작업에 흥미롭게 반영된다. 신선한 형식 실험을 도입한 사적이고 사회적인 에세이 필름.
Matthew Leung Ming-hong had been working as a breaking-news reporter for six years in Hong Kong but recently emigrated to the United Kingdom because of concerns about growing restrictions on journalists working in the city. Three Hong Kong media outlets popular with the opposition have folded in just six months, following the introduction of a controversial national security law in Hong Kong on June 30, 2020, raising fears about the future of press freedom in the city. The 29-year-old is starting a new life in Britain’s northern city of Manchester and plans to eventually resume his journalism career in Europe.
This Anti-ELAB (Anti-Extradition Law Amendment Bill) Movement documentary short takes us back to the airport occupation on 12 August 2019. Although this new form of protest soon turned into a crisis, it became an important lesson for the protesters. Compared to the tension inside the airport terminal, the long walk home at sunset on the Lantau highway, which connects the Hong Kong International Airport to the residential areas, felt like a reminiscence of a school field trip.
A short documentary about the protests in Hong Kong in 2019 and 2020.
A loose collection of scenes in Hong Kong shot over a five-year period, this film begins with the Umbrella Movement in 2014 and ends right before the summer of 2019, when large-scale social unrest and violent resistance erupted. The everyday scenes capture the ambience and the landscape of change in the city, standing as a quiet prelude to the ensuing conflicts.
The deconstruction of the Avatar scenes and sets
Bryan Konietzko and Michael Dante DiMartino, co-creators of the hit television series, Avatar: The Last Airbender, reflect on the creation of the masterful series.
A look behind the lens of Christopher Nolan's space epic.