M. F. Husain

출생 : 1915-09-17, Mumbai, Maharashtra, India

사망 : 2011-06-09

약력

Maqbool Fida Husain was a modern Indian painter of international acclaim, and a founding member of Bombay Progressive Artists' Group. Husain is associated with Indian modernism in the 1940s. His early association with the Bombay Progressive Artists' Group used modern technique, and was inspired by the "new" India after The Partition of 1947. His narrative paintings, executed in a modified Cubist style, can be caustic and funny as well as serious and sombre. His themes—sometimes treated in series—include topics as diverse as Mohandas K. Gandhi, Mother Teresa, the Ramayana, the Mahabharata, the British raj, and motifs of Indian urban and rural life. Early in his painting career, and until his death, he enjoyed depicting the lively and free spirit of horses in many of his works.Husain is the most celebrated and internationally recognized Indian artist of the 20th century. Husain is primarily known for his paintings, but is also known for his drawings and his work as a printmaker, photographer, and filmmaker. Some of his later works stirred controversy, as they depicted traditional deities of India in non-traditional ways including nude portrayals of the deities. He also directed a few movies. In 1967, he received the National Film Award for Best Experimental Film for Through the Eyes of a Painter. In 2004, he directed Meenaxi: A Tale of Three Cities, a film he worked on with his artist son Owais Husain, which was screened in the Marché du film section of the 2004 Cannes Film Festival.

참여 작품

미낙시: 세 도시 이야기
Writer
영화의 주인공인 나왑은 소설가다. 그에게 신비한 매력을 지닌 미낙시라는 젊은 여성이 찾아와 자신을 주인공으로 한 소설을 써줄 것을 부탁한다. 나왑이 미낙시를 모델로여러 버전의 이야기를 만드는 동안 화면에는 시적 색채가 입혀진다. 스토리텔링의 욕구와 회화적인 미감을 동시에 만족시키는 는 대중 영화의 틀과 감독의 예술적 비전이 성공적으로 결합하는 예를 보여준다. 발리우드 영화적인 감각, 이를테면 뮤지컬 양식의 도입도 마다하지 않는 유연한 대중 영화 형식이 세련된 편집감각으로 물 흐르듯이 영화 속 세계로 관객을 안내한다. 이것은 예술가와 그에게 영감을 불어넣는 뮤즈의 관계에 대한 또 다른 형태의 이야기지만 영화 상영 시간 동안 관객은 화면에 그려진 듯한 색의 미감으로부터 시적인 여운을 얻는다.
미낙시: 세 도시 이야기
Director
영화의 주인공인 나왑은 소설가다. 그에게 신비한 매력을 지닌 미낙시라는 젊은 여성이 찾아와 자신을 주인공으로 한 소설을 써줄 것을 부탁한다. 나왑이 미낙시를 모델로여러 버전의 이야기를 만드는 동안 화면에는 시적 색채가 입혀진다. 스토리텔링의 욕구와 회화적인 미감을 동시에 만족시키는 는 대중 영화의 틀과 감독의 예술적 비전이 성공적으로 결합하는 예를 보여준다. 발리우드 영화적인 감각, 이를테면 뮤지컬 양식의 도입도 마다하지 않는 유연한 대중 영화 형식이 세련된 편집감각으로 물 흐르듯이 영화 속 세계로 관객을 안내한다. 이것은 예술가와 그에게 영감을 불어넣는 뮤즈의 관계에 대한 또 다른 형태의 이야기지만 영화 상영 시간 동안 관객은 화면에 그려진 듯한 색의 미감으로부터 시적인 여운을 얻는다.
Gaja Gamini
Story
A mysterious and beautiful woman, in her various incarnations, inspires artists throughout the ages.
Gaja Gamini
Director
A mysterious and beautiful woman, in her various incarnations, inspires artists throughout the ages.
Through the Eyes of a Painter
Director