Toots Thielemans

Toots Thielemans

출생 : 1922-04-29, Brussels, Belgium

사망 : 2016-08-22

약력

Jean-Baptiste Frédéric Isidor, Baron Thielemans (29 April 1922 – 22 August 2016), known professionally as Toots Thielemans, was a Belgian jazz musician. He was mostly known for his chromatic harmonica playing, as well as his guitar and whistling skills, and composing. According to jazz historian Ted Gioia, his most important contribution was in "championing the humble harmonica", which Thielemans made into a "legitimate voice in jazz". He eventually became the "preeminent" jazz harmonica player. His first professional performances were with Benny Goodman's band when they toured Europe in 1949 and 1950. He emigrated to the U.S. in 1951, becoming a citizen in 1957. From 1953 to 1959 he played with George Shearing, and then led his own groups on tours in the U.S. and Europe. In 1961 he recorded and performed live one of his own compositions, "Bluesette", which featured him playing guitar and whistling. In the 1970s and 1980s, he continued touring and recording, appearing with musicians such as Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Bill Evans, Dizzy Gillespie, Kenny Werner, Pat Metheny, Jaco Pastorius, Mina Mazzini, Elis Regina, Quincy Jones, George Shearing, Natalie Cole, Billy Joel, Paul Simon and Paquito D'Rivera. Thielemans recorded the soundtracks for The Pawnbroker (1964), Midnight Cowboy (1969), The Getaway (1972), Cinderella Liberty (1973), The Sugarland Express (1974) and Looking for Mr. Goodbar (1977). His harmonica theme song for the popular Sesame Street TV show was heard for 40 years. He often performed and recorded with Quincy Jones, who once called him "one of the greatest musicians of our time." In 2009 he was designated a Jazz Master by the National Endowment for the Arts, the highest honor for a jazz musician in the United States. Thielemans was born in Brussels on 29 April 1922. His parents owned a café. He began playing music at an early age, using a homemade accordion at age three. During the German occupation of Belgium beginning in 1940, he became attracted to jazz, but was then playing on a full-size accordion or a harmonica, which he taught himself to play in his teens. After being introduced to the music of Belgian-born jazz guitarist Django Reinhardt, he became inspired to teach himself guitar, which he did by listening to Reinhardt's recordings. At the time he was a college student majoring in mathematics. By the war's end in 1945, he considered himself a full-time musician. He said in 1950, "Django is still one of my main influences, I think, for lyricism. He can make me cry when I hear him." During an interview in 1988, he recalled, "I guess I was born at the right time to live and adapt and be touched by the evolution in the jazz language."[ He played in two Silverio Pisu stories: Giacomino passerotto vagabondo and Manolo gattino sognatore. In 1949 he joined a jam session in Paris with Sidney Bechet, Charlie Parker, Miles Davis, Max Roach and others. He first heard the faster bebop style of jazz from records by Parker and Dizzy Gillespie after they had reached Belgium after the war. They became his musical "prophets." As his small collection of jazz records grew, the music of Benny Goodman and Lester Young began to impress him the most. ... Source: Article "Toots Thielemans" from Wikipedia in english, licensed under CC-BY-SA 3.0.

프로필 사진

Toots Thielemans

참여 작품

Toots Thielemans - Live at le Chapiteau Opera de Liege, May 17, 2012
harmonica
Best of Night of the Proms Vol. 4
self
Best of Night of the Proms 4
V.A. North Sea Jazz
Self
Christmas in Paris
Himself
Between a Smile and a Tear
Self
Changa Changa, rythmes en noirs et blancs
Himself
A rare documentary made in Brussels in the early nineties collecting witnesses on how local and Congolese musicians enriched each other including internationally known stars such as Manu Dibango, Toots Tielemans, Vaya Con Dios, Phillippe Catherine, Victor Laszlo, Zap Mama...
마농의 샘 2부
Musician
양치기로 혼자 살아가는 마농은 아버지를 죽음으로 몰고 간 소베랑과 위골랭, 그리고 방관자였던 마을 사람들에게 복수한다. 샘물의 원천을 아는 마농이 물줄기를 바꿔버리자 마을은 가뭄 때문에 고통받는다. 주민들이 과거를 반성하며 기우제를 지내자 마농은 원한을 풀고 샘물을 열어준다. 복수와 화해를 거치면서 소베랑은 장이 자기 아들이고 마농이 손녀임을 알게 되는데... 아버지의 죽음에 대한 어린 마농의 절규를 뒤로하고 10년을 뛰어 넘는다. 세자르(이브 몽땅 )와 위골랭(다니엘 오떼유)은 카네이션 재배에 성공하고, 그곳에 홀로남아 양치기 처녀로 성장한 마농(엠마뉴엘 베아르)은 마을 주민들까지 아버지를 죽게한 공범으로 여긴다. 위골랭은 우연히 마농의 목욕하는 모습을 보고 반하게 된다. 위골랭은 세자르에게 자신이 마농을 사랑한다고 말하고, 그녀에게 구애를 하지만 마농은 그를 피한다. 우연히 마을 사람들이 말하는 대화 속에 아버지가 샘을 파다 죽게 된 경위까지도 알게 되고, 마을 사람과 위골랭, 빠뻬에 대해 복수를 다짐한다. 어느날 그녀는 염소를 구하려다, 샘의 근원을 발견해 그곳을 막아버려, 아버지가 당했던 그대로 그들에게 돌려준다. 갑자기 물이 말라버렸음에 놀란 마을 주민들과 위골랭은 다급해져만 가고, 기도회에 몰린 그들에게 사제는 마을 주민들에게 꾸짖는다. 전부터 마농이 은근히 좋아하고 있던 학교 선생인 베르나르(히프폴리떼 지라르도)의 생일 잔치에서, 그녀는 세자르와 위골랭의 죄를 밝힌다. 계속 발뺌하는 세자르에게 목격자로 에리아신(디디어 페인)이 나타난다. 마농에게 청혼을 거절당한 위골랭은 자살하게 되고, 세자르는 허무함을 느끼는데...
마농의 샘 1부
Musician
1920년, 프랑스 프로방스 지방, 병역을 마치고 고향으로 돌아온 위골랭 스베랑은 백부 세자르 빠뻬 스베랑의 집 근처에 정착한다. 위골랭은 카네이션 재배에 꿈을 갖고, 시험 재배를 한 다음 백부에게 보여준다. 백부인 세자르는 그의 계획에 동의하고, 투자하기로 한다. 그러나 자신의 땅에는 물이 없음에 불만인 위골랭은 인접한 카모완 가(家)의 토지에 샘이 있음을 알고 간독하고 음흉스런 지주 세자르와 음모를 짜고 그 땅에서 솟아나는 샘물을 막아버린다. 이때부터 샘을 배경으로 한 3대에 걸쳐 사랑과 숙명의 역사가 시작된다. 땅에서 솟아나는 샘물을 막아버린 그들은 그 땅을 싸게 사려는 속셈이었다. 이때, 그 땅의 주인이자 한때는 세자르의 연인이기도 했던 플로레트가 얼마 전에 죽어 그녀의 아들인 쟝에게 물려진다. 자신의 아들인지도 모르는 세자르는 쟝이 도시 사람에다 곱추이므로, 분명 땅을 팔려할 것이라 생각했지만, 쟝은 아내 에이메와 딸 마농을 데리고, 프로방스로 이사를 온다. 이에 위골랭과 빠뻬는 물이 없어 오래 견딜 수 없을 것이란 걸 알고 친절하게 대해준다. 샘에 대한 것은 비밀로 한 채 쟝의 가족의 그런 정성이 하늘에 통했는지, 적절할 때 비가 내려줘 그의 첫 농작은 그런 대로 성공인 셈이었다. 그러나 마을 사람들은 계속 쟝을 따돌렸고 위골랭은 위선적인 행동을 한다. 가뭄이 계속되고 쟝은 마지막 수단으로 땅을 위골랭에게 저당잡히고, 우물을 파려한다. 다이너마이트로 암벽을 폭파하던 중에 그만, 낙석에 뇌척수를 맞아 죽고 만다. 위골랭은 자신의 행동이 결국 쟝을 죽게 했다는 가책하나, 그것은 잠깐의 감정일 뿐, 에이메와 딸 마농이 집을 떠나려하자 위골랭과 빠뻬는 막았던 샘을 도로 트는데, 마농이 그 장면을 보고 경악한다.
야차
Original Music Composer
등 전체에 새겨진 문신에서 "사람을 베는 자 야차"로 불린 오사카 미나미의 전설의 남자, 슈우지는 여자 때문에 야쿠자에서 발을 씻고 와카사 만에 면한 작은 항구 도시에서 어부가 되어 처자와 산지 15년째다. 어느 겨울 날, 미나미로부터 게이코라는 여자가 흘러들어와 작은 선술집 "개똥벌레"를 연다. 게이코의 도시적 자극과 냄새의 야릇한 매력에 남자의 마음이 흔들린다. 얼마 후, 게이코를 찾아 야쿠자 야지마가 나타난다. 야지마가 동료 어부들을 상대로 각성제를 파는 것을 알고 각성제를 처분한 케이코를 야지마가 쫓자 슈우지가 지킨다. 게이코가 도와 달라며 도움을 청하자 슈지 속의 야차가 되살아나는데...
One Woman or Two
Original Music Composer
An ad executive impersonates an archeology professor to avoid a situation with an obsessed former lover. She enlists the help of a hapless archeologist who is at the airport to pick the real archeology professor. What follows is a series of conflicting and comical situations involving the "switcheroo."
The World of Simon Carmiggelt
Music
Eight newspaper-columns by Dutch writer Simon Carmiggelt were turned into a film in honor of his 70st birthday.
Camping
Music
Happiness and sadness, joy and sorrow at the campsite. Secret letters, hysteria, bullying, hippie romanticism, betrayal and fading love.
The Paul Simon Special
Self
Paul Simon just wants to perform his songs although an arrogant director keeps on interrupting him with crazy ideas.
Invitation to the Dance
Music
Theo Gromberg is a bon vivant, apparently with built-in guarantee to failure. Faithful to his side is his friend Enno, an Italian guest workers. Both have a dream: to which they want to get into the trucking business its own trucks.
De Dwaze Lotgevallen Van Sherlock Jones
Music
Thunderclump
Music
Dunderklumpen lives all alone in the mountains of Jämtland. One Midsummer's Eve when he feels very lonely he sets off on a journey to find friends.
Thunderclump
Pellegnillot (voice)
Dunderklumpen lives all alone in the mountains of Jämtland. One Midsummer's Eve when he feels very lonely he sets off on a journey to find friends.
슈가랜드 특급
Musician
텍사스 교도소에 수감되어 있는 클로비스에게 아내인 루 진이 면회를 온다. 루 진은 클로비스에게 자신들이 가난하고 돈벌이가 마땅치 않다는 이유로 정부에서 아이를 부잣집에 입양하려 한다는 소식을 전한다. 클로비스는 형기를 거의 마치고 4개월 후면 출소할 상황이라 탈옥할 이유가 없었지만 이대로 있으면 아이를 영영 찾지 못한다는 진의 절박한 설득에 못 이겨 탈옥을 감행한 후 아이를 찾아 슈가랜드로 여정을 떠난다. 그런 와중에 이들 부부는 자신들을 추적하는 경찰을 인질로 잡아서 아이들만 찾으면 경찰관을 풀어주겠다는 협정을 맺는다. 어설픈 현상금 사냥꾼이 나타나고 매스컴의 주목을 끌면서 슈가랜드로 향하는 여정은 점점 시끌벅적해진다. 반면에 이들을 지지하는 사람들도 하나 둘 생기고 인질로 붙잡힌 경찰관과 이들 부부사이에 ‘스톡홀름 신드롬’이라 일컬어지는 묘한 동질감이 생겨나는데...
사랑을 위한 죽음
Music
젊은 조각가 에릭은 히치 하이킹을 통해 부유한 젊은 여인 올가의 차에 동승한다. 바지 지퍼에 자신의 성기가 끼는 작은 해프닝으로 그들은 교통 사고까지 낸다. 간신히 수습한 그들은 어느새 열렬히 사랑하는 사이로 발전한다. 이들의 사랑은 도가 지나칠 정도로 급속도로 진행되고 결국 결혼하게 된다. 하지만 이들의 사랑을 지지해 주던 올가의 아버지가 세상을 떠나자, 속물인 올가의 어머니가 둘 사이를 방해한다. 어느 날, 에릭은 주문을 받아 모자상을 조각하지만, 정작 작품의 모델이 됐던 올가와 그는 제막식에 참가 금지를 당한다. 화가 난 에릭은 위선적이고 속물스런 중산층의 식탁에 올라가 난동을 피운다. 영원할 것 같았던 그들의 사랑은 불쾌한 그림 한 점으로 깨어지고, 에릭은 올가를 다시 만나기 위해 노력하지만 번번히 헛탕을 친다. 시간이 많이 흐른 후, 에릭은 간신히 그녀를 만난다. 그녀에 대한 그리움과 함께 오해, 질투, 사랑, 미움이 뒤섞인 감정 때문에 폭력적인 환상을 맛본다. 하지만 이미 그녀는 뇌종양에 걸려 있어서 그의 열정에도 불구하고 죽고 마는데...
겟어웨이
Music
무장 강도 혐의로 4년의 형기를 마치고 출감한 맥코이. 가석방의 조건으로 부패한 정치인 잭이 요구하는 일을 하기 위해 아내 캐롤과 함깨 다시 일당을 조직, 은행을 털 계획을 세우고 치밀한 계획하에 은행을 습격, 수백만불을 강탈한다. 하지만 경찰과 충돌, 간신히 탈출하여 2차 집결지로 모인다. 그러나 일당 중 루디라는 자가 배신, 수백만불을 독차지 하려고 하는 것을 알고 그에게 총격을 가하고..
미드나잇 카우보이
Music
텍사스에서 접시 닦기를 하던 조는 돈을 벌고자 뉴욕에 카우보이 차림으로 나타난다. 그가 가진 것이라곤 몸뚱이 하나뿐. 돈이 있어 보이는 여인에게 추파를 던졌으나 어쩐지 걸려들지 않는다. 실패를 거듭한 끝에 겨우 나이 많은 여인 캐스를 만나 호텔로 향한다. 그러나 그녀는 창부였고 오히려 조는 돈을 뜯긴다. 자포자기하여 바에서 술을 마시고 있는 조에게 랏소가 다가와 듣고선 매니저를 주선해 주겠다며 사기를 친다. 결국 호텔에서도 쫓겨난 조는 돈을 받으러 랏소의 아파트를 찾아가지만 병에 걸린 랏소를 보며 묘한 우정을 느낀다. 도시 생활에 지쳐버린 존은 병들어 죽어가는 랏초의 소원대로 따뜻한 마이애미로 떠나기로 하는데...