Eizo Tanaka

출생 : 1886-11-03, Chūō, Tokyo, Japan

사망 : 1968-06-13

약력

Tanaka initially trained as a stage actor in the shingeki movement under Kaoru Osanai, but eventually joined the Nikkatsu film studio in 1917. He debuted as a director in 1918 but mostly had to work with shinpa stories, not the shingeki techniques he was used to although two early films, The Living Corpse (Ikeru shikabane) and The Cherry Orchard (Sakura no sono) were based on Tolstoy and Chekhov respectively.[3] Working in parallel with the Pure Film Movement, Tanaka made two films, Kyōya eirimise (1922) and Dokuro no mai (1923), based on his own screenplays, that were highly praised for their cinematic technique.[1] He remained a rather conservative filmmaker and still used oyama (male actors) in female roles, including in his masterpiece Kyōya eirimise, a melodrama about a merchant's destructive love for a geisha. He used actresses for the first time in Dokuro no mai, a story of a monk reminiscing about his youth and early loves.

참여 작품

기러기
Zenkichi
A young woman, who must support her father as a middle-aged man's mistress, finds herself falling in love with a student closer to her age.
Tower of Lilies
A group of Okinawan high school girls are drafted as nurses during the American invasion of the island. As the enemy army advances further, the situation for the girls becomes increasingly desperate as food and shelter run out and the number of injured climbs, leading to the film's tragic finale.
다시 만날 날까지
Saburo and Keiko fall in love with each other but the tide of war separates them.
Street of Violence
Hardware dealer
An attempt is made to suppress a journalist's investigation of collusion between a rural police chief and the local gangster bosses.
들개
Old Doctor
무더운 여름날, 만원 버스에 오른 초보형사 무라카미(미후네 도시로)는 소매치기에게 권총을 도둑맞는다. 고참 형사 사토(시무라 다카시)의 조언에 따라 사라진 권총의 단서를 추적하는 무라카미. 버스에서 그에게 달라 붙어 있던 중년 여인은 알고 보니 일급 소매치기였다. 무라카미가 그녀를 미행하는 동안 도심 한 복판에서는 총기 강도사건이 일어난다. 거장 구로사와 감독의 초기 수작으로 일본 전후 사회의 매우 리얼한 풍경 묘사는 물론 범죄 수사과정을 하나부터 열까지 꼼꼼하게 좇아가는 치밀함을 느낄 수 있는 정통 형사물이다. 각본가 기쿠시마 류조가 경시청 취재 중 듣게 된 경관 권총 분실 사건을 소재로 만든 영화. 끈적하게 땀이 배일 것 같은 후덥지근한 여름의 분위기와 종전 후 서서히 부흥되어 가고 있는 도쿄의 실상이 매우 리얼하게 담겨 있다. ‘메그레 경감’ 시리즈로 유명한 추리소설가 조르주 시므농의 팬이기도 했던 구로사와는 긴박감 넘치는 추리영화의 틀을 빌려, 전후의 피폐한 현실과 가치관의 혼란을 탁월하게 묘사해 냈다. 모리사키 아즈마에 의해 1973년 리메이크되었으며, 아오야마 신지의 (1997) 역시 직접적인 영향을 받았다. , , 등 많은 미국영화에서 이 작품에 오마주를 바친 장면들을 발견할 수 있으며, 특히 조지 루카스의 에서 오비완 케노비가 라이트 세이버를 떨어뜨린 아나킨을 힐책하는 장면은 사토가 무라카미를 질책하는 장면을 그대로 인용한 것이다.
푸른 산맥
Principal Takeda
동북 지방에 있는 어느 작은 도시의 점포에서 일하는 고등학생인 금곡육조(金谷六助)와 계란을 파는 여학생인 신자(新子)는 친한 친구가 된다. 또한 신자 앞으로 보내진 육조의 러브레터는 학생들 간에 물의를 일으킨다. 여선생 시마자키 유키코는 연애 문제에 있어서 의외로 낡은 사고 방식을 가지고 있는 학생들에게 두 학생간의 일을 알기 쉽게 설명한다. 그러나 그것은 오히려 다른 학생들의 반감을 살 뿐이었고, 교직원 간에서도 문제가 되어 일은 점차 커지게 된다. 그러나 본인인 신자와 육조는 아랑곳하지 않고 교제를 계속해 나간다. 하지만 둘의 일은 드디어 신문지상에까지 거론되어져 세간의 큰 화제가 되기에 이르는데...
Onna no issho
Namiko
Director
An early Japanese sound film, notable for being the only Japanese film ever to use the Western Electric Sound System. Contrary to most Western sources that give sole directing credit to Eizo Tanaka, it was actually co-directed by six different directors, Tanaka, Kazue Kimura, Kazuo Takimura, Ryoji Mikami and Hidekuni Ouchi.
Five Women Around Him
Screenplay
Directed by Yutaka Abe.
Five Women Around Him
Original Story
Directed by Yutaka Abe.
A Paper Doll's Whisper of Spring
Screenplay
Directed by Kenji Mizoguchi.
Skull Dance
Screenplay
Directed by Eizo Tanaka.
Skull Dance
Director
Directed by Eizo Tanaka.
The Lapel Shop
Director
Directed by Eizo Tanaka. Only 8 minutes of film is known to have survived.
Woman in the Stream
Director
Directed by Eizo Tanaka.
Scent of the White Lily
Director
Directed by Eizo Tanaka.
Before the Morning Sun Shines
Director
Directed by Eizo Tanaka.
The Living Corpse
Director
A film adaptation of the play by Leo Tolstoy.
Akatsuki
Director