On April 25, 1974, a man walked alone in Largo do Carmo. He knocked on the GNR military barracks door and entered, unarmed and without any escorts. Inside, the Government’s chief, Marcelo Caetano, waited, surrounded by the military and the people. The man who stared at him that afternoon and demanded surrender, guaranteeing his safety, had just led Santarém’s Artillery 1 regiment in taking the capital. Without firing a single shot, he managed to overthrow a regime that was over 48 years old. That was the last step to take and he took it, without hesitation, becoming the unavoidable figure of the day that marked the beginning of democracy in Portugal
This odd film is a major representative of an even odder film genre: direct-to-celluloid opera. It was commissioned by the Portuguese master of style, director Manoel de Oliveira from composer João Paes. Musically, it ranges from 19th-century romanticism to popular, modernist and even "post-modernist" styles. In the initially tame story, a host-narrator tells the story of a wedding between the two lovebirds: Viscount d'Aveleda and the beautiful Marguerite. However, what happens in the bridal chamber is incredibly bizarre. The events after that are even stranger (the film out-does even Luis Buñuel in that department), and the wedding guests and family indulge in cannibalism, among other perversions.
천재음악가 토스카니니는 라스칼라좌에서 공연할 날은 꿈꾸며 음악적 정열을 불태운다. 그러던 어느 날 첼로 독주회를 위한 오디션의 일환으로 극장이 사진의 오찬에서 연주할 기회를 얻는다. 그러나 오찬장의 예의를 모르는 분위기에 화가 난 그는 연주 도중 퇴장해 버린다.오디션이 무산되자 유명한 흥행 기획자인 로시(존 라이스-데이비스 분)가 남미 순회공연에 참가할 것을 권유한다. 이 공연은 유명한 가수이자 황제의 애인 나디아(엘리자베스 테일러 분)를 합류시킬 계획이다. 브라질로 가는 배에서 토스카니니는 마르게리타라는 수녀 견습생에게 사랑을 느끼고 노예를 위해 봉사하는 그녀에게 감동한다. 나디아의 호화로운 집에서 황제를 만난 그는 노예제도에 대한 신랄한 비판으로 황제를 일깨운다. 한편 개막식은 다가오는데 지휘자가 단원과의 불화로 떠나 버리자 연주곡인 베르디의 아이다를 외우고 있는 토스카니니가 지휘를 시작한다. 야유하던 관중은 그의 훌륭한 연주에 빠져들고, 나디아가 공연 도중 자신의 노예를 해방시키겠다는 폭탄선언으로 모든 사람을 놀라게 한다.