Barbara Loden

Barbara Loden

출생 : 1932-07-08, New York City, New York, USA

사망 : 1980-09-05

약력

Barbara Loden (July 8, 1932 – September 5, 1980) was a Broadway Tony award-winning American stage and film actress, model, and stage/film director. She was the first woman to write, direct and star in her own feature film, Wanda, which won the International Critics Award at the 1970 Venice Film Festival. Loden also directed several off-Broadway plays. Loden was a life member of the famed Actors Studio and appeared in several projects directed by her second husband, Elia Kazan, including Splendor in the Grass. In 1970 Loden wrote, produced, directed, and starred in her own independent film, Wanda, made with the collaboration of cinematographer and editor Nicholas T. Proferes, on a meager budget of $115,000. Wanda is an semi-autobiographical portrait of a "passive, disconnected coal miner's wife who attaches herself to a petty crook."[4] Innovative in its cinéma vérité style, it was one of the few American films directed by a woman to be theatrically released at that time. Film critic David Thomson wrote, "Wanda is full of unexpected moments and raw atmosphere, never settling for cliché in situation or character." The film was the only American film accepted to, and which won, the International Critics' Prize at the Venice Film Festival in 1970, and was presented at the 1971 Cannes Film Festival. In 2010, with support from Gucci, the film was restored by the UCLA Film & Television Archive and screened at the Museum of Modern Art in Manhattan.

프로필 사진

Barbara Loden

참여 작품

Arthur Miller: Writer
Self (archive footage)
One of the greatest playwrights of the 20th century, Arthur Miller created such celebrated works as Death of a Salesman and The Crucible, which continue to move audiences around the world today. He also made headlines for being targeted by the House Un-American Activities Committee at the height of the McCarthy Era and entering into a tumultuous marriage with Hollywood icon Marilyn Monroe. Told from the unique perspective of his daughter, filmmaker Rebecca Miller, Arthur Miller: Writer is an illuminating portrait that combines interviews spanning decades and a wealth of personal archival material, and provides new insights into Miller’s life as an artist and exploring his character in all its complexity.
I Am Wanda
Interviewee
Documentary about American film director and actress Barbara Loden featuring an interview filmed in 1980.
The Boy Who Liked Deer
Producer
Film about vandalism made for classroom exhibition
The Frontier Experience
Producer
The Westward movement — and a woman's perspective of that movement — emerges in the dramatic story of Delilah Fowler's first year on the Kansas frontier in 1869. Based on diaries of the period, the program reveals the cruel violence, and even crueler loneliness, which early settlers encountered — but above all, it shows the quiet courage of those who lived it.
The Frontier Experience
Director
The Westward movement — and a woman's perspective of that movement — emerges in the dramatic story of Delilah Fowler's first year on the Kansas frontier in 1869. Based on diaries of the period, the program reveals the cruel violence, and even crueler loneliness, which early settlers encountered — but above all, it shows the quiet courage of those who lived it.
The Frontier Experience
Delilah Fowler
The Westward movement — and a woman's perspective of that movement — emerges in the dramatic story of Delilah Fowler's first year on the Kansas frontier in 1869. Based on diaries of the period, the program reveals the cruel violence, and even crueler loneliness, which early settlers encountered — but above all, it shows the quiet courage of those who lived it.
The Boy Who Liked Deer
Director
Film about vandalism made for classroom exhibition
Fade-In
Jean
A sophisticated Hollywood film editor, on location for a film she is working on, falls for a local cowboy who is hired to work on the film.
완다
Wanda Goronski
석탄 광산이 있는 펜실베이니아 동부, 삶에 대한 의지와 희망이 없는 완다는 남편을 떠나 언니네 집 소파에서 지낸다. 완다는 이혼 과정에서 두 아이도 포기해 버렸다. 일자리는 쉽게 구할 수 없었고, 완다는 처음 본 남자와 하룻밤을 보낸다. 그러다 극장에서 잠들고 소매치기까지 당한 완다는 술집에서 노먼을 만나게 된다. 이후 그녀의 인생에 변화가 생기기 시작하는데... 바바라 로든이 세상에 남긴 유일무이한 장편 연출작. 길거리를 떠돌다 은행강도 사건에 휘말리는 한 여성의 실화를 각색한 작품으로 완성이 되기까지 11년의 세월이 걸렸다. 베니스 영화제, 칸 영화제에 초청되며 평단의 주목을 받았지만 반영웅적 캐릭터와 관습을 벗어난 이야기로 당시 관객들에게 불편한 영화가 되었다. 진취적인 여성상을 제시하거나 교훈을 주거나 카타르시스를 선사하는 영화가 아니었기 때문이다. 이 작품은 가부장제 속 사회가 허용하는 여성의 역할을 수행하지 않을 시 하나의 독립적 존재로 살아가기 힘든 여성들의 실존적 불안을 들추어낸다. 로든이 사망한 후 더욱 활발히 논의되고 있는 이 영화는 오늘날 1970년대 제작된 최고의 미국 독립 영화 중 한 편으로 손꼽힌다.
완다
Writer
석탄 광산이 있는 펜실베이니아 동부, 삶에 대한 의지와 희망이 없는 완다는 남편을 떠나 언니네 집 소파에서 지낸다. 완다는 이혼 과정에서 두 아이도 포기해 버렸다. 일자리는 쉽게 구할 수 없었고, 완다는 처음 본 남자와 하룻밤을 보낸다. 그러다 극장에서 잠들고 소매치기까지 당한 완다는 술집에서 노먼을 만나게 된다. 이후 그녀의 인생에 변화가 생기기 시작하는데... 바바라 로든이 세상에 남긴 유일무이한 장편 연출작. 길거리를 떠돌다 은행강도 사건에 휘말리는 한 여성의 실화를 각색한 작품으로 완성이 되기까지 11년의 세월이 걸렸다. 베니스 영화제, 칸 영화제에 초청되며 평단의 주목을 받았지만 반영웅적 캐릭터와 관습을 벗어난 이야기로 당시 관객들에게 불편한 영화가 되었다. 진취적인 여성상을 제시하거나 교훈을 주거나 카타르시스를 선사하는 영화가 아니었기 때문이다. 이 작품은 가부장제 속 사회가 허용하는 여성의 역할을 수행하지 않을 시 하나의 독립적 존재로 살아가기 힘든 여성들의 실존적 불안을 들추어낸다. 로든이 사망한 후 더욱 활발히 논의되고 있는 이 영화는 오늘날 1970년대 제작된 최고의 미국 독립 영화 중 한 편으로 손꼽힌다.
완다
Director
석탄 광산이 있는 펜실베이니아 동부, 삶에 대한 의지와 희망이 없는 완다는 남편을 떠나 언니네 집 소파에서 지낸다. 완다는 이혼 과정에서 두 아이도 포기해 버렸다. 일자리는 쉽게 구할 수 없었고, 완다는 처음 본 남자와 하룻밤을 보낸다. 그러다 극장에서 잠들고 소매치기까지 당한 완다는 술집에서 노먼을 만나게 된다. 이후 그녀의 인생에 변화가 생기기 시작하는데... 바바라 로든이 세상에 남긴 유일무이한 장편 연출작. 길거리를 떠돌다 은행강도 사건에 휘말리는 한 여성의 실화를 각색한 작품으로 완성이 되기까지 11년의 세월이 걸렸다. 베니스 영화제, 칸 영화제에 초청되며 평단의 주목을 받았지만 반영웅적 캐릭터와 관습을 벗어난 이야기로 당시 관객들에게 불편한 영화가 되었다. 진취적인 여성상을 제시하거나 교훈을 주거나 카타르시스를 선사하는 영화가 아니었기 때문이다. 이 작품은 가부장제 속 사회가 허용하는 여성의 역할을 수행하지 않을 시 하나의 독립적 존재로 살아가기 힘든 여성들의 실존적 불안을 들추어낸다. 로든이 사망한 후 더욱 활발히 논의되고 있는 이 영화는 오늘날 1970년대 제작된 최고의 미국 독립 영화 중 한 편으로 손꼽힌다.
The Glass Menagerie
Laura Wingfield
An adaptation of Tennessee Williams' play about restless young warehouse worker and would-be poet, Tom Wingfield, his fragile, reclusive sister, Laura, and his colorful but overbearing mother, Amanda, all living together in a shabby apartment in St. Louis during the Depression and struggling to dilute the grim realities of daily living by way of memories, fantasies, and grandiose dreams about the future.
초원의 빛
Virginia 'Ginny' Stamper
1920년대 캔자스의 작은 마을, 잘 생긴 부잣집 청년 버드는 여학생들에게 열광적인 인기를 얻고 있지만 그가 좋아하는 소녀는 윌마다. 윌마의 집은 가난했지만 윌마는 아름답고 착한 모법적인 소녀였다. 한창 혈기 왕성한 버드는 윌마와 육체적 관계를 맺고 싶어하지만 윌마는 이를 거절한다. 독실한 기독교인이고 성에 대해 무지했던 윌마에겐 버드와의 육체적 관계가 두려웠던 것이다. 이에 불만을 갖고 있던 버드는 성적 활기를 참지 못하고 다른 여학생과 어울리고, 연약한 윌마는 신경 쇠약 증세를 보여 자살을 시도하고 만다. 윌마의 부모가 딸의 상처를 감싸려고 그들의 교제를 금지하자 두 사람은 괴로워 하고 윌마의 정신 쇠약은 극에 달해 정신병원에 입원하기에 이르고, 버드의 집도 파산하게 되어 그는 다른 지방으로 이사가게 되는데...
대하를 삼키는 여인
Betty Jackson
1933년 5월 18일, 미국 국회에서는 테네시 강 근처의 땅을 모두 매입하기로 결정한다. 매년 홍수의 범람으로 강 언더에 사는 사람들이 목숨을 잃게 되자, 사고를 막고 자연 자원을 이용할 목적으로 댐을 건설하기로 결정하지만, 섬에 사는 주민들 중 일부는 정부측의 보상결정에도 불구하고 땅을 팔지 않으려 한다. 연방 정부측에서는 이 일을 마무리 짓기 위해 척 글로버를 가쓰빌이란 마을에 파견한다. 가쓰 섬에는 80세된 엘라 가쓰란 할머니와 그의 세 아들 그리고 손녀 딸이 함께 살고 있는데, 유일하게 이 가족만이 어떠한 설득과 제안도 거부하며 섬을 떠나지 않겠다고 고집을 피운다. 척은 찾아가서 얘길 나누고 설득을 시도해 보지만 모두들 들은 척도 안한다. 하지만 손녀딸인 캐롤이 그의 말에 귀를 기울이자 둘은 얘기를 나누며 친밀한 감정을 느끼게 된다. 그리고 가쓰부인이 땅에 집착하는 이유가 남편이 불모지였던 땅을 일생을 통해 일궈놓고 떠났으며 이제 자신도 그 남편 앞에 묻히길 원한다는 이야기를 전해 듣고 척은 엘라를 이해하게 된다. 어린 나이에 남편을 잃고 두 아이의 엄마로서 오랫동안 혼자 지내온 캐롤은 낯선 곳에서 온 세련되고 지적인 남자 척에게 끌리게 된다. 척 역시 캐롤에서 호감을 갖고 둘 사이는 연인으로 발전하게 된다. 한편 척은 가쓰씨 가족 밑에서 일하면서 남아있는 흑인들에게 일자리를 제공하고 이들에게 백인들과 같은 보수를 지급한다. 그러자 마을 사람들은 척에게 적대감을 갖고 모두들 그를 경계하기 시작하는데..........