Biographical documentary of Lee Miller (aka Elizabeth Miller, 1907-1977), her early years in USA under her father's influence, later became a model turned artist and celebrated photographer, including her photojournalism during WWII, and her second marriage to British surrealism painter Roland Penrose postwar. Film is told through interviews with Miller's son, Antony Penrose.
Writer
With his seemingly naïve, symbolic paintings, Joan Miró formed a new artistic language in the 20th century. Brought up in Barcelona, the painter, graphic artist and sculptor was drawn to Paris and, under the influence of the surrealists, developed his unique style and poetic imagery that unite Catalan folk art and fantastic elements. Robin Lough followed the 85-year-old Miró to theatre rehearsals and went to see him in his studio on Majorca. There he met with an amazingly creative and disciplined artist, whose visionary pictures paved the way for abstract expressionism.
himself
Home movie from Man Ray while on vacation with Pablo Picasso, Paul, Nusch and Cecile Eluard, Emily Davies, Valerie and Roland Penrose. The friends have fun with themselves and performing for the camera.
Guest at the Marquis of X's Concert (uncredited)
한 쌍의 남녀가 진흙투성이 길 위에서 사랑을 나누고 있다. 거리가 시끄러워지고 결국 남자는 체포된다. 남자는 수갑을 찬 채 끌려 가면서도 오로지 자신이 갈망하는 여인만을 생각한다.
영화는 마치 다큐멘터리처럼 전갈의 생태를 묘사하며 시작한다. 그리고 산적들, 사제, 군인, 관료가 차례로 등장하고, 영화의 주인공으로 보이는 한 쌍의 젊은 남녀가 사랑을 벌인다. 이들의 사랑이 부르주아들에 의해 끊임없이 방해받는다는 것이 이 영화의 주요한 이야기인 셈인데, 영화의 마지막 부분은 영뚱하게도 사드 후작의 소설 <소돔의 120일>의 후일담으로 넘어간다. 여기에 등장하는 4명의 '패륜아' 중의 한명은 예수의 모습을 하고 있고, 영화의 마지막 이미지는 사막에 버려진 십자가이다. 이러한 이야기 사이사이에 우스꽝스럽고 기괴한 부르주아의 삶의 단편들이 끼어들고, 자막과 대사, 음악은 이 영화의 공격대상이 무엇인지를 숨김없이 드러내고 있다. <황금시대>는 일부 좌파 지식인을 제외한 모든 이들의 격렬한 분노와 항의를 불러일으켰다. 가장 문제가 된 것은 예수를 사드 소설의 주인공으로 묘사한 신성 모독적인 부분이었다. 영화가 상영되는 극장에 몰려온 극우단체 회원들은 영사막을 찢었고, 찢어진 영사막 위에 영화는 며칠간 계속 상영되었다. 결국 들끓는 여론과 카톨릭 교회의 압력에 따라 파리시 당국은 상영 금지 조치를 내리고 프린트를 압수하였다.