Un conservateur terrorisé par les plantes vertes, une mère plastifiée pour être exposée, un ballet de Saintes Vierges, des gardiens épuisés par Rodin, un ministre perdu dans une exposition de sexes, une voiture disparue au parking Rembrandt, des provinciaux amoureux des Impressionnistes, touristes galopins galopant d'une salle à l'autre, passager clandestin dans l'art premier, Picasso, Gauguin, Warhol, ils sont tous là dans ce petit monde qui ressemble au grand, dans ce musée pas si imaginaire que ça, valsant la comédie humaine jusqu'au burlesque.
폴과 넬리 부부는 경치 좋은 시골에서 호텔을 운영한다. 하지만 폴은 호텔을 살 때 진 빚 때문에 걱정이 크고, 스트레스는 날로 쌓여만 간다. 술과 수면제를 밥 먹듯 하던 폴은 급기야 아내 넬리에게 다른 남자가 있다는 편집증적 망상과 질투에 사로잡힌다. 그리고 폴과 넬리의 관계는 파국으로 치닫는다. 1964년 앙리 조르주 클루조가 시작했지만 완성하지는 못했던 프로젝트를 샤브롤이 가져와 완성시켰다. 폴의 망상과 현실이 끝없이 교차하여 불안과 공포는 증폭된다. 넬리 역의 엠마누엘 베아르가 가진 성녀와 창녀의 얼굴은 위험하리만치 매혹적이다. (2017 영화의 전당 - 클로드 샤브롤 회고전)
A film with emphasis on visuals and music, the plot concerns characters who meet in present time, mainly the male gypsy Jesus, and the female thief and con-artist Odona, who share parallel experiences from lives 2000 years in the past. These stories are juxtaposed.
Focuses primarily on three women and the (unseen) man who goes in and out of their lives. One member of this trio is a saleswoman with an open relationship that suddenly closes when she learns that her lover has been unfaithful. It seems that he has dallied with a book-dealer (her nemesis) who ultimately does not propose as much of a threat to the disillusioned saleswoman as a certain actress. Along with these three are several other females who interact with the main protagonists. Set up more in the manner of a stage play with changing scenes and acts.