Jean Vigo

Jean Vigo

출생 : 1905-04-26,

사망 : 1934-10-05

약력

Jean Vigo was a French film director who helped establish poetic realism in film in the 1930s; he was a posthumous influence on the French New Wave of the late 1950s and early 1960s. Vigo was born to Emily Clero and the prominent Catalan militant anarchist Eugeni Bonaventura de Vigo i Sallés (who adopted the name Miguel Almereyda—an anagram of "y'a la merde", which translates as "there's shit"). Much of Jean's early life was spent on the run with his parents. His father was imprisoned and murdered in Fresnes Prison on 13 August 1917. The young Vigo was subsequently sent to boarding school under an assumed name, Jean Sales, to conceal his identity. Vigo is noted for two films that affected the future development of both French and world cinema: Zero for Conduct (1933) and L'Atalante (1934). Zero for Conduct was approvingly described by critic David Thomson as "forty-four minutes of sustained, if roughly shot anarchic crescendo." L'Atalante was Vigo's only full-length feature. The simple story of a newly married couple splitting and reuniting is notable for the way it effortlessly merges rough, naturalistic filmmaking with shimmering, dreamlike sequences and effects. Thomson described the result as "not so much a masterpiece as a definition of cinema, and thus a film that stands resolutely apart from the great body of films." His career began with two other films: À propos de Nice ("about Nice," 1930), a subversive silent film inspired by Soviet newsreels which considered social inequity in the resort town of Nice; and Jean Taris, Swimming Champion (1931), a study of swimmer Jean Taris. None of his four films were financial successes; at one point, with his and his wife's health suffering, Vigo was forced to sell his camera. Vigo was married and had a daughter, Luce Vigo (a film critic) in 1931. Zero for Conduct was banned by the French government until after the war, and L'Atalante was mutilated by its distributor. By this point, Vigo was too ill to strenuously fight the matter. Both films have outlived their detractors; L'Atalante was chosen as the 10th-greatest film of all time in Sight & Sound's 1962 poll, and as the 6th-best in its 1992 poll. In the late 1980s a 1934 copy of L'Atalante was found in the British National Film and Television Archive, and became a key element in the restoration of the film to its original version. Writing on Vigo's career in The New York Times, film critic Andrew Johnston stated: "The ranks of the great film directors are short on Keatses and Shelleys, young artists cut off in their prime, leaving behind a handful of great works that suggest what might have been. But one who qualifies is Jean Vigo, the French director who died of tuberculosis at age 29 in 1934.” 2011 Parajanov-Vartanov Institute Award posthumously honored Jean Vigo for Zero for Conduct and was presented to his daughter Luce Vigo.

프로필 사진

Jean Vigo

참여 작품

Young Devils in School: Zéro de Conduite — Rushes, Sound, and Images
Director
While reconstruction of L’Atalante as a major feature has captured critical attention and debate, we also know that in 1933 even contemporary audiences, critics and politicians grasped the dangerous messages of Vigo’s mini-epic of school rebellion and took their scissors to it while keeping it from the public for more than a decade. Still, alternative versions reached other countries – including a different, early version in Italy – and pieces remain. Together with the rushes, outtakes and on location footage of Vigo during the shoot, Young Devils in School helps us to better understand Vigo’s original vision.
Lines of the Hand
Screenplay
An adaptation of an unrealized script by Jean Vigo (Les lignes de la main), starring his late daughter, the critic, programmer, and actress Luce Vigo
Jean Vigo : le son retrouvé
Himself in pictures
라탈랑트
Screenplay
'라탈랑트'라는 이름의 바지선을 타고 여행하는 젊은 선원 부부의 사랑과 헤어짐, 재회를 다룬 아름다운 영화.
라탈랑트
Director
'라탈랑트'라는 이름의 바지선을 타고 여행하는 젊은 선원 부부의 사랑과 헤어짐, 재회를 다룬 아름다운 영화.
품행 제로
Editor
중학교 기숙사생들의 반항을 담은 비고의 첫 번째 극영화. 권위적인 기숙사 사감과 교활한 교장 등 억압적인 학교 교육에 맞서 반란을 일으키는 학생들의 모습을 영화화한 까닭에 격렬한 논쟁을 불러일으켰고, 결국 교권을 침해했다는 이유로 상영이 전면 금지되기도 했다. 기숙사에서의 취침 점호, 깃털이 날리는 베개 싸움 장면, 결말의 지붕 전투 장면 등은 초현실주의와 사실주의가 결합된 매혹적인 장면들이다.
품행 제로
Producer
중학교 기숙사생들의 반항을 담은 비고의 첫 번째 극영화. 권위적인 기숙사 사감과 교활한 교장 등 억압적인 학교 교육에 맞서 반란을 일으키는 학생들의 모습을 영화화한 까닭에 격렬한 논쟁을 불러일으켰고, 결국 교권을 침해했다는 이유로 상영이 전면 금지되기도 했다. 기숙사에서의 취침 점호, 깃털이 날리는 베개 싸움 장면, 결말의 지붕 전투 장면 등은 초현실주의와 사실주의가 결합된 매혹적인 장면들이다.
품행 제로
Writer
중학교 기숙사생들의 반항을 담은 비고의 첫 번째 극영화. 권위적인 기숙사 사감과 교활한 교장 등 억압적인 학교 교육에 맞서 반란을 일으키는 학생들의 모습을 영화화한 까닭에 격렬한 논쟁을 불러일으켰고, 결국 교권을 침해했다는 이유로 상영이 전면 금지되기도 했다. 기숙사에서의 취침 점호, 깃털이 날리는 베개 싸움 장면, 결말의 지붕 전투 장면 등은 초현실주의와 사실주의가 결합된 매혹적인 장면들이다.
품행 제로
Director
중학교 기숙사생들의 반항을 담은 비고의 첫 번째 극영화. 권위적인 기숙사 사감과 교활한 교장 등 억압적인 학교 교육에 맞서 반란을 일으키는 학생들의 모습을 영화화한 까닭에 격렬한 논쟁을 불러일으켰고, 결국 교권을 침해했다는 이유로 상영이 전면 금지되기도 했다. 기숙사에서의 취침 점호, 깃털이 날리는 베개 싸움 장면, 결말의 지붕 전투 장면 등은 초현실주의와 사실주의가 결합된 매혹적인 장면들이다.
장 타리스, 물의 왕
Editor
프랑스의 수영 챔피언인 장 타리스가 수영법에 대해 알려주는 다큐멘터리. 10분 정도의 짧은 스포츠 다큐멘터리임에도 불구하고, 장 비고 특유의 스타일과 미학이 잘 드러나 있다. 특히 물에 대한 묘사가 탁월하며, 이중인화, 슬로우모션, 점프컷 등 아방가르드 영화 특유의 테크닉 역시 효과적으로 사용되고 있다.
장 타리스, 물의 왕
Writer
프랑스의 수영 챔피언인 장 타리스가 수영법에 대해 알려주는 다큐멘터리. 10분 정도의 짧은 스포츠 다큐멘터리임에도 불구하고, 장 비고 특유의 스타일과 미학이 잘 드러나 있다. 특히 물에 대한 묘사가 탁월하며, 이중인화, 슬로우모션, 점프컷 등 아방가르드 영화 특유의 테크닉 역시 효과적으로 사용되고 있다.
장 타리스, 물의 왕
Director
프랑스의 수영 챔피언인 장 타리스가 수영법에 대해 알려주는 다큐멘터리. 10분 정도의 짧은 스포츠 다큐멘터리임에도 불구하고, 장 비고 특유의 스타일과 미학이 잘 드러나 있다. 특히 물에 대한 묘사가 탁월하며, 이중인화, 슬로우모션, 점프컷 등 아방가르드 영화 특유의 테크닉 역시 효과적으로 사용되고 있다.
니스에 관하여
Producer
휴양도시 니스에 관한 매혹적이면서도 신랄한 관찰. 아름다운 풍광을 지닌 관광지로서의 니스가 아니라, 웨이터, 청소부, 댄서 등 그 안에서 살아가고 있는 사람들의 모습을 카메라에 담아 역동적인 삶의 활기를 보여주는 한편 해변과 거리에서 나른하게 소일하는 관광객들의 모습을 통해 사회의 모순과 위선을 꼬집고 있다. (필름포럼 - 2011년 에세이영화 특별상영)
니스에 관하여
Editor
휴양도시 니스에 관한 매혹적이면서도 신랄한 관찰. 아름다운 풍광을 지닌 관광지로서의 니스가 아니라, 웨이터, 청소부, 댄서 등 그 안에서 살아가고 있는 사람들의 모습을 카메라에 담아 역동적인 삶의 활기를 보여주는 한편 해변과 거리에서 나른하게 소일하는 관광객들의 모습을 통해 사회의 모순과 위선을 꼬집고 있다. (필름포럼 - 2011년 에세이영화 특별상영)
니스에 관하여
Writer
휴양도시 니스에 관한 매혹적이면서도 신랄한 관찰. 아름다운 풍광을 지닌 관광지로서의 니스가 아니라, 웨이터, 청소부, 댄서 등 그 안에서 살아가고 있는 사람들의 모습을 카메라에 담아 역동적인 삶의 활기를 보여주는 한편 해변과 거리에서 나른하게 소일하는 관광객들의 모습을 통해 사회의 모순과 위선을 꼬집고 있다. (필름포럼 - 2011년 에세이영화 특별상영)
니스에 관하여
Director
휴양도시 니스에 관한 매혹적이면서도 신랄한 관찰. 아름다운 풍광을 지닌 관광지로서의 니스가 아니라, 웨이터, 청소부, 댄서 등 그 안에서 살아가고 있는 사람들의 모습을 카메라에 담아 역동적인 삶의 활기를 보여주는 한편 해변과 거리에서 나른하게 소일하는 관광객들의 모습을 통해 사회의 모순과 위선을 꼬집고 있다. (필름포럼 - 2011년 에세이영화 특별상영)