Vincent Meessen

참여 작품

저스트 어 무브먼트
Writer
오마르 블론딘 디옵의 이름은 세네갈에서는 처벌되지 않은 국가범죄와 연관되어 있다. 프랑스에서 그는 장 뤽 고다르의 정치적 극영화인 중국여인에 등장하는 마르크스주의 운동가로 기억된다. 오늘날 세네갈 다카르에서 그의 형제들과 친구들은 그를 기억하고 있으며, 중국-아프리카라는 불완전한 현재의 지형 속에서 현지 젊은이들이 각자의 운명을 걸고 있다.
저스트 어 무브먼트
Director
오마르 블론딘 디옵의 이름은 세네갈에서는 처벌되지 않은 국가범죄와 연관되어 있다. 프랑스에서 그는 장 뤽 고다르의 정치적 극영화인 중국여인에 등장하는 마르크스주의 운동가로 기억된다. 오늘날 세네갈 다카르에서 그의 형제들과 친구들은 그를 기억하고 있으며, 중국-아프리카라는 불완전한 현재의 지형 속에서 현지 젊은이들이 각자의 운명을 걸고 있다.
Quelle que soit la longueur de la nuit
Director
Ultramarine
Director
Ultramarine is a visual poem, narrating the 'exile blues' through spoken word performance, improvised rhythms and textile display. It is a poetic essay in repoliticising one of the most universal colours, which also has colonial references. Objects and documents are rendered in words by the Afro-American poet Kain, voiced in music improvised by drummer Lander Gyselinck and animated in images by Vincent Meessen. Ultramarine is composed like a spectrum: it unfolds and intertwines fragments of meaning.
One.Two.Three
Writer
This work explores the unknown participation of Congolese intellectuals in the Situationist International movement, especially the student M'Belolo who wrote a protest song in May 1968.
One.Two.Three
Director
This work explores the unknown participation of Congolese intellectuals in the Situationist International movement, especially the student M'Belolo who wrote a protest song in May 1968.
Vita Nova
Director
In Mythologies (1957), Roland Barthes first presented his renowned critical analysis of the cover of a 1955 issue of Paris Match—the iconic image of a young African cadet saluting the French flag. What haunts this famous analysis? When Belgian artist Vincent Meesen went in search of the then-cadet for his film Vita Nova (2009), he found an old African who had forgotten almost all of the French national anthem. As Meessen’s investigation reveals, Barthes himself “forgot” to mention the history of his own family’s relation to colonialism, particularly the history of his grandfather, Captain Louis-Gustave Binger, who “gave” Côte d'Ivoire to France. The film launches a critical and moving account of the specters that haunted one of France’s most enlightened cultural critics, and have yet to be fully acknowledged today.