Sofia Bohdanowicz
약력
Sofia Bohdanowicz is a Canadian screenwriter, producer and director. She has had retrospectives of her work screened at BAFICI, The Seattle Northwest Film Forum, Cinemateca de Bogotà, DocLisboa and Festival du nouveau cinéma. In 2017, the Toronto Film Critics Association awarded her the Jay Scott Prize and in 2018 she was nominated for the Rogers Prize for Best Canadian Film for her documentary Maison du bonheur. Her third feature film, MS Slavic 7 which is co-directed with actor Deragh Campbell, graced the cover of Cinemascope, premiered at the Berlinale and was featured at the Harvard Film Archive. Bohdanowicz is a Berlinale Talents and TIFF Lab alumni, and is currently in development on her fourth feature film.
Editor
Audrey Benac lives alone in Paris after having moved there to tend to the home of her recently deceased friend, Juliane. Moving through the days without any clear motivation or sense of purpose, she tries to re-establish her footing in the world by beginning video correspondences with two filmmakers — Burak, who lives in Istanbul, and Blake, who lives in Toronto. This exchange of words and footage initiates a healing process, but the nature of the interaction is not what it seems.
Director of Photography
Audrey Benac lives alone in Paris after having moved there to tend to the home of her recently deceased friend, Juliane. Moving through the days without any clear motivation or sense of purpose, she tries to re-establish her footing in the world by beginning video correspondences with two filmmakers — Burak, who lives in Istanbul, and Blake, who lives in Toronto. This exchange of words and footage initiates a healing process, but the nature of the interaction is not what it seems.
Writer
Audrey Benac lives alone in Paris after having moved there to tend to the home of her recently deceased friend, Juliane. Moving through the days without any clear motivation or sense of purpose, she tries to re-establish her footing in the world by beginning video correspondences with two filmmakers — Burak, who lives in Istanbul, and Blake, who lives in Toronto. This exchange of words and footage initiates a healing process, but the nature of the interaction is not what it seems.
Director
Audrey Benac lives alone in Paris after having moved there to tend to the home of her recently deceased friend, Juliane. Moving through the days without any clear motivation or sense of purpose, she tries to re-establish her footing in the world by beginning video correspondences with two filmmakers — Burak, who lives in Istanbul, and Blake, who lives in Toronto. This exchange of words and footage initiates a healing process, but the nature of the interaction is not what it seems.
Thanks
토론토 한 유치원에서 아이들의 사랑을 받으며 일하는 20대 후반의 앤은 우연한 기회에 스카이다이빙을 접하고 스릴을 느낀다. 앤은 가족과 직장, 주변과의 관계 맺기에서 늘 어려움을 겪는 인물로, 감정 기복이 심한 그는 때론 흥분하고 때론 냉정하며, 유치함의 경계를 넘나들면서 말이 안 되는 장난을 자주 친다. 점점 예측할 수 없는 행동을 하는 앤에게 스카이다이빙은 탈출구가 될 수 있을까?
Editor
Explore the legend of Hollywood’s most celebrated cat, Orangey, in this adaptation of Dan Sallitt’s essay of the same name. The prolific feline actor’s 16-year filmography includes roles in Rhubarb (1951), The Incredible Shrinking Man (1957), The Diary of Anne Frank (1959), and Breakfast at Tiffany’s (1961)—or did it? The protege of star animal trainer Frank Inn, Orangey’s storied career leads Sallitt – who shares the screen here with another curious co-star – on the trail of a mystery.
Director
Explore the legend of Hollywood’s most celebrated cat, Orangey, in this adaptation of Dan Sallitt’s essay of the same name. The prolific feline actor’s 16-year filmography includes roles in Rhubarb (1951), The Incredible Shrinking Man (1957), The Diary of Anne Frank (1959), and Breakfast at Tiffany’s (1961)—or did it? The protege of star animal trainer Frank Inn, Orangey’s storied career leads Sallitt – who shares the screen here with another curious co-star – on the trail of a mystery.
Director of Photography
한 여자가 친구의 죽음 이후 깊은 절망에 빠진다. 그녀는 자신의 일상 속에서, 그리고 힐마 아프 클린트와 바실리 칸딘스키의 작품을 우연히 마주하는 과정에서 어떤 징후들을 발견한다. 이로써 그녀는 친구의 죽음에 대한 의미를 찾으려 한다.
(2021년 제22회 전주국제영화제) 리뷰 칸딘스키의 책 『점·선·면』의 첫 문장으로 영화는 시작된다. 친구의 죽음 이후 밀려오는 상실감으로 새로운 도시를 떠도는 주인공은 외면적으로 대사를 뱉지 않지만 속삭이는 듯한 보이스오버로 관객에게 주인공의 내면으로 들어가 마음의 이야기를 듣는 감각을 전한다. 추상미술의 선구자 힐마 아브 클린트와 모차르트, 그리고 16mm 필름 작업에 이르는 임의적이고 개인적인 경험은 좌절의 순간에도 다시 피어나는 예술의 에너지를 전한다. (2021년 제22회 전주국제영화제/ 문성경)
Editor
한 여자가 친구의 죽음 이후 깊은 절망에 빠진다. 그녀는 자신의 일상 속에서, 그리고 힐마 아프 클린트와 바실리 칸딘스키의 작품을 우연히 마주하는 과정에서 어떤 징후들을 발견한다. 이로써 그녀는 친구의 죽음에 대한 의미를 찾으려 한다.
(2021년 제22회 전주국제영화제) 리뷰 칸딘스키의 책 『점·선·면』의 첫 문장으로 영화는 시작된다. 친구의 죽음 이후 밀려오는 상실감으로 새로운 도시를 떠도는 주인공은 외면적으로 대사를 뱉지 않지만 속삭이는 듯한 보이스오버로 관객에게 주인공의 내면으로 들어가 마음의 이야기를 듣는 감각을 전한다. 추상미술의 선구자 힐마 아브 클린트와 모차르트, 그리고 16mm 필름 작업에 이르는 임의적이고 개인적인 경험은 좌절의 순간에도 다시 피어나는 예술의 에너지를 전한다. (2021년 제22회 전주국제영화제/ 문성경)
Writer
한 여자가 친구의 죽음 이후 깊은 절망에 빠진다. 그녀는 자신의 일상 속에서, 그리고 힐마 아프 클린트와 바실리 칸딘스키의 작품을 우연히 마주하는 과정에서 어떤 징후들을 발견한다. 이로써 그녀는 친구의 죽음에 대한 의미를 찾으려 한다.
(2021년 제22회 전주국제영화제) 리뷰 칸딘스키의 책 『점·선·면』의 첫 문장으로 영화는 시작된다. 친구의 죽음 이후 밀려오는 상실감으로 새로운 도시를 떠도는 주인공은 외면적으로 대사를 뱉지 않지만 속삭이는 듯한 보이스오버로 관객에게 주인공의 내면으로 들어가 마음의 이야기를 듣는 감각을 전한다. 추상미술의 선구자 힐마 아브 클린트와 모차르트, 그리고 16mm 필름 작업에 이르는 임의적이고 개인적인 경험은 좌절의 순간에도 다시 피어나는 예술의 에너지를 전한다. (2021년 제22회 전주국제영화제/ 문성경)
Director
한 여자가 친구의 죽음 이후 깊은 절망에 빠진다. 그녀는 자신의 일상 속에서, 그리고 힐마 아프 클린트와 바실리 칸딘스키의 작품을 우연히 마주하는 과정에서 어떤 징후들을 발견한다. 이로써 그녀는 친구의 죽음에 대한 의미를 찾으려 한다.
(2021년 제22회 전주국제영화제) 리뷰 칸딘스키의 책 『점·선·면』의 첫 문장으로 영화는 시작된다. 친구의 죽음 이후 밀려오는 상실감으로 새로운 도시를 떠도는 주인공은 외면적으로 대사를 뱉지 않지만 속삭이는 듯한 보이스오버로 관객에게 주인공의 내면으로 들어가 마음의 이야기를 듣는 감각을 전한다. 추상미술의 선구자 힐마 아브 클린트와 모차르트, 그리고 16mm 필름 작업에 이르는 임의적이고 개인적인 경험은 좌절의 순간에도 다시 피어나는 예술의 에너지를 전한다. (2021년 제22회 전주국제영화제/ 문성경)
Director of Photography
폴란드의 시인 조피아 보흐다노비초바는 1957년부터 1964년까지 폴란드 작가 유제프 비틀린에게 25통의 편지를 썼다. 전쟁을 피해 북미로 탈출한 두 사람의 이 편지들은 하버드대학교에 ‘MS 슬라빅 7’이라는 분류 번호로 보관돼 있다. 어느 날 한 여성이 이 편지들을 살펴보게 되고, 카메라 밖에 있는 누군가에게 그 내용과 감상을 이야기한다. 과연 이 편지들에는 어떤 내용이 담겨 있을까?
Editor
폴란드의 시인 조피아 보흐다노비초바는 1957년부터 1964년까지 폴란드 작가 유제프 비틀린에게 25통의 편지를 썼다. 전쟁을 피해 북미로 탈출한 두 사람의 이 편지들은 하버드대학교에 ‘MS 슬라빅 7’이라는 분류 번호로 보관돼 있다. 어느 날 한 여성이 이 편지들을 살펴보게 되고, 카메라 밖에 있는 누군가에게 그 내용과 감상을 이야기한다. 과연 이 편지들에는 어떤 내용이 담겨 있을까?
Producer
폴란드의 시인 조피아 보흐다노비초바는 1957년부터 1964년까지 폴란드 작가 유제프 비틀린에게 25통의 편지를 썼다. 전쟁을 피해 북미로 탈출한 두 사람의 이 편지들은 하버드대학교에 ‘MS 슬라빅 7’이라는 분류 번호로 보관돼 있다. 어느 날 한 여성이 이 편지들을 살펴보게 되고, 카메라 밖에 있는 누군가에게 그 내용과 감상을 이야기한다. 과연 이 편지들에는 어떤 내용이 담겨 있을까?
Writer
폴란드의 시인 조피아 보흐다노비초바는 1957년부터 1964년까지 폴란드 작가 유제프 비틀린에게 25통의 편지를 썼다. 전쟁을 피해 북미로 탈출한 두 사람의 이 편지들은 하버드대학교에 ‘MS 슬라빅 7’이라는 분류 번호로 보관돼 있다. 어느 날 한 여성이 이 편지들을 살펴보게 되고, 카메라 밖에 있는 누군가에게 그 내용과 감상을 이야기한다. 과연 이 편지들에는 어떤 내용이 담겨 있을까?
Director
폴란드의 시인 조피아 보흐다노비초바는 1957년부터 1964년까지 폴란드 작가 유제프 비틀린에게 25통의 편지를 썼다. 전쟁을 피해 북미로 탈출한 두 사람의 이 편지들은 하버드대학교에 ‘MS 슬라빅 7’이라는 분류 번호로 보관돼 있다. 어느 날 한 여성이 이 편지들을 살펴보게 되고, 카메라 밖에 있는 누군가에게 그 내용과 감상을 이야기한다. 과연 이 편지들에는 어떤 내용이 담겨 있을까?
Director
The corridors, stairways and platforms of a subway station are juxtaposed with the human body, each broken into parts and positioned in an existential consideration of the transient spaces we unconsciously traverse everyday.
Director
A toxic relationship and its painful memories are traced through the spaces it once inhabited and continues to haunt in a labyrinthine Google-mapped geography of trauma and transcendence.
Producer
When asked to make a documentary about her friend’s mother—a Parisian astrologer named Juliane—the filmmaker sets off for Montmartre with a Bolex to craft a portrait of an infectiously exuberant personality and the pre-war apartment she’s called home for 50 years.
Editor
When asked to make a documentary about her friend’s mother—a Parisian astrologer named Juliane—the filmmaker sets off for Montmartre with a Bolex to craft a portrait of an infectiously exuberant personality and the pre-war apartment she’s called home for 50 years.
Cinematography
When asked to make a documentary about her friend’s mother—a Parisian astrologer named Juliane—the filmmaker sets off for Montmartre with a Bolex to craft a portrait of an infectiously exuberant personality and the pre-war apartment she’s called home for 50 years.
Director
When asked to make a documentary about her friend’s mother—a Parisian astrologer named Juliane—the filmmaker sets off for Montmartre with a Bolex to craft a portrait of an infectiously exuberant personality and the pre-war apartment she’s called home for 50 years.
Producer
A young woman delves into the archives of the New York Public Library in search of a rare recording produced in 1909 titled “Veslemøy's Song”.
Director of Photography
A young woman delves into the archives of the New York Public Library in search of a rare recording produced in 1909 titled “Veslemøy's Song”.
Editor
A young woman delves into the archives of the New York Public Library in search of a rare recording produced in 1909 titled “Veslemøy's Song”.
Director
A young woman delves into the archives of the New York Public Library in search of a rare recording produced in 1909 titled “Veslemøy's Song”.
Director
A young girl tries to get her violinist grandfather’s attention during a performance with the Toronto Symphony Orchestra in a beautiful act of remembrance about the places where touching moments from our pasts can make a home for themselves.
Director
A delirious puppet-theatre libretto that depicts two lovers nostalgically yearning for the good-old-primordial-soup days of yore.
Director of Photography
An elderly widow (Joan Benac) starts to wonder what happened to a would-be lover from her past who appeared with her in a live televised drama in the 1950s. After discovering the show in CBC’s archive, her granddaughter Audrey (Deragh Campbell) attempts to try and track the man down.
Editor
An elderly widow (Joan Benac) starts to wonder what happened to a would-be lover from her past who appeared with her in a live televised drama in the 1950s. After discovering the show in CBC’s archive, her granddaughter Audrey (Deragh Campbell) attempts to try and track the man down.
Writer
An elderly widow (Joan Benac) starts to wonder what happened to a would-be lover from her past who appeared with her in a live televised drama in the 1950s. After discovering the show in CBC’s archive, her granddaughter Audrey (Deragh Campbell) attempts to try and track the man down.
Director
An elderly widow (Joan Benac) starts to wonder what happened to a would-be lover from her past who appeared with her in a live televised drama in the 1950s. After discovering the show in CBC’s archive, her granddaughter Audrey (Deragh Campbell) attempts to try and track the man down.
Writer
Based on the poem 'Arriving' by Gillian Sze, the film delves into her family’s history and studies the relationship between her father, grandfather and herself. Through the examining of an inherited stamp collection, the cultivating of plants and the preparing of wonton soup, the piece investigates the mechanics of capture and the interwoven resonances between film and poetry.
Director
Based on the poem 'Arriving' by Gillian Sze, the film delves into her family’s history and studies the relationship between her father, grandfather and herself. Through the examining of an inherited stamp collection, the cultivating of plants and the preparing of wonton soup, the piece investigates the mechanics of capture and the interwoven resonances between film and poetry.
Director
In a little house all for herself, an elderly woman moves through her day. While she tends to every chore on the docket, we learn some things about her. She has a green thumb, she speaks Polish while on the phone, she likes to nap. A prayer sounds. They are words from her mother-in-law, Polish poet Zofia Bohdanowiczowa, who was also displaced from her native Poland. Three generations meet, one by writing, one by living, and the third by the very making of this film, a composition of her ancestors through sound and image.
Director
Images from the past are projected onto the left-behind spaces of the present in a poetic act of haunting and resurrection as the filmmaker tries to recreate the memory of her grandmother.
Director
In the minutes that it takes for a day to lose itself to darkness, we see a house that has suddenly become empty. It is the home of Maria, who has recently passed, and who has left her mark in every corner of every room. A portrait of absence is also an attempt to resurrect the dead, perhaps even a moment of magical thinking. The winter outside is well settled, snow accompanies each thought. Based on a poem by Zofia Bohdanowiczowa.