Director
Hong Kong is a key site of interest, Wang explores how the city operates as a liminal space situated between the legacy of British colonialism and its contemporary connection with mainland China. Through his carefully observed studies in architectural design, and the organisation of urban space, he reveals latent systems of power. He uses a range of archival and contemporary found footage, setting visual systems against each other to pose questions surrounding the production and consumption of images.
Creative Director
The film follows a young boy who sets out on a mission to try and track down his long lost parents.
Editor
도시가 품은 이미지와 풍경의 변화를 따라가는 영화는 비슷한 과정을 거쳐온 국제도시의 ‘어반스케이프’를 이해하는 하나의 흥미로운 예시가 된다. 근. 현대를 거치며 변화해온 공간적 구성의 역사에 대한 인식을 확장하고 영화적 표현을 통해 경험하게 만드는 공간의 인문학.
Director of Photography
도시가 품은 이미지와 풍경의 변화를 따라가는 영화는 비슷한 과정을 거쳐온 국제도시의 ‘어반스케이프’를 이해하는 하나의 흥미로운 예시가 된다. 근. 현대를 거치며 변화해온 공간적 구성의 역사에 대한 인식을 확장하고 영화적 표현을 통해 경험하게 만드는 공간의 인문학.
Screenplay
도시가 품은 이미지와 풍경의 변화를 따라가는 영화는 비슷한 과정을 거쳐온 국제도시의 ‘어반스케이프’를 이해하는 하나의 흥미로운 예시가 된다. 근. 현대를 거치며 변화해온 공간적 구성의 역사에 대한 인식을 확장하고 영화적 표현을 통해 경험하게 만드는 공간의 인문학.
Director
도시가 품은 이미지와 풍경의 변화를 따라가는 영화는 비슷한 과정을 거쳐온 국제도시의 ‘어반스케이프’를 이해하는 하나의 흥미로운 예시가 된다. 근. 현대를 거치며 변화해온 공간적 구성의 역사에 대한 인식을 확장하고 영화적 표현을 통해 경험하게 만드는 공간의 인문학.
Director
The devastating tropical climate created strong fear and anxiety in the British troops who stationed at Hong Kong after the opium wars. The 19th Century myth of Miasma, the bad air, related epidemic diseases with air, environment and race, which later helped to consolidate the vertical segregation on Hong Kong island. Acclimatization efforts were made in pace with expansion of the British Botanic Empire, a global network of scentific researches of plants, which circulated not only botanic specimens but also images created for the purpose of study. In the particular case of Canton in South China, local commercial artists were commissioned to make plant paintings. This work examines the peculiar dynamics between imperialism, scientific research, race and the right to look in 19th Century Canton.
Director
The film presents urban space in Hong Kong as a vivid showcase of the hidden logics of globalization, capitalism and historical changes of today’s world cities. The film contains three chapters that is parallel to but interwoven with each other: global, local and border space. The film examines a series of urban landscapes in Hong Kong to illustrate the tension among their visual existence, function and ownership, and how the city’s public space has been constructed, used, owned and interpreted.
Writer
An observational essay shot in the southwestern city of Chongqing, CHINA CONCERTO probes the uses of public spectacle in contemporary China. Born and raised in Chongqing, filmmaker Bo Wang visited his hometown at the height of now-disgraced politician Bo Xilai's campaign to revive Mao-era "red culture", promoting among other things the public singing and dancing of Communist songs. Alongside these participatory street performances, CHINA CONCERTO looks at images from the media, including Michelangelo Antonioni's Chung Kuo-China, and news media and advertising that address the capitalist present in forms reminiscent of the communist past. The situation is explored in a narration modeled on Chris Marker's Sans Soleil, which is delivered by a woman with an ambiguous accent. Perched between an insider and outsider perspective, CHINA CONCERTO considers the persistence of totalitarian ideologies and images.
Director
An observational essay shot in the southwestern city of Chongqing, CHINA CONCERTO probes the uses of public spectacle in contemporary China. Born and raised in Chongqing, filmmaker Bo Wang visited his hometown at the height of now-disgraced politician Bo Xilai's campaign to revive Mao-era "red culture", promoting among other things the public singing and dancing of Communist songs. Alongside these participatory street performances, CHINA CONCERTO looks at images from the media, including Michelangelo Antonioni's Chung Kuo-China, and news media and advertising that address the capitalist present in forms reminiscent of the communist past. The situation is explored in a narration modeled on Chris Marker's Sans Soleil, which is delivered by a woman with an ambiguous accent. Perched between an insider and outsider perspective, CHINA CONCERTO considers the persistence of totalitarian ideologies and images.
Yao Eryong
1979년과 1989년사이의 중국은 엄청난 변화를 겪은 시기이다. 개방정책으로 인한 문화,경제적 변화는 사람들의 의식구조에도 많은 영향을 끼쳤다. 지아장커는 샨시성(Province of Shanxi)의 펜양에 있는 한 조그만 마을의 선전가무단의 변화해가는 모습을 통해 80년대의 중국사회를 들여다 본다. 1979년의 선전가무단은 이름 그대로 정치선전 공연을 하지만, 사회의 변화에 따라 점차 공연의 내용이 락과 브레이크댄스를 포함한 대중문화 중심으로 바뀌어 간다. 이처럼 지아장커는 공연을 위해 전국을 떠돌아 다니는 그들의 행로를 통해 중국의 지난 10년간의 변화를 고스란히 담고 있다. 전기조차 들어오지 않던 곳에 전기가 들어오고 곧 이어 TV가 보급되기 시작하는가 하면, 서구문명이 급격히 유입되면서 대중들의 물질적 가치관이 바뀌기 시작하는 변환기에 공연을 다니는 선전가무단의 젊은이들 역시 자신이 추구하는 이상이 서서히 바뀌어 가는 것이다. 그러나, 그러한 사회의 급격한 변화에도 불구하고 변화가 없는 것은 삶 그 자체다. 젊은이들은 언제나 그랬듯이 미래와 미지에 대해 동경하고, 기성세대는 그러한 그들을 꾸짖는다. 남녀간의 사랑도 시대와 체제를 불문하고 변함이 없지만 사회적 제약 또한 변함이 없다. 하지만 기묘하게도 지아장커는 변하는 것과 변하지 않는 것 모두에 대해 애착을 지니고 있는 것처럼 보인다. 그것은 아마도 지난 10년이 자신에게도 소중한 시간이었기 때문일 것이다. (2000년 5회 부산국제영화제)