The second film in the "Suruga yukyoden" series, in which Shintaro Katsu plays Jirocho Shimizu. The film features Omasa, Komasa, Ocho, who will become Jirocho's wife, as well as other members of his future family. There is a particularly great swordfight near the end where Katsu and cronies attack the rival villainous yakuza clan to rescue their ailing, elderly boss. The action choreography, cinematography and editing of this sequence is quite brilliant, treading a difficult tightrope act between genuinely goofy antics and exhilirating, bloody violence.
Gonza was a handsome young laborer, a footman and spear-carrier, working hard for his meager wage. All Gonza wanted was to marry his young sweetheart, but despite their mutual poverty, her status as the daughter of a samurai blocked their path to happiness. A chance opportunity to achieve samurai status would come one day, but Gonza will regret trusting the so-called honorable samurai who extended this fateful offer, and the terrible price he'd pay, fighting for his life in one of the most blood-spattered samurai battles ever filmed.
Based on the true story of a 17-year old Atayal girl called Sayun Hayun from Nan'oku village, Giran district, Taihoku Prefecture (in current Taiwan) who went missing and was thought to have drowned whilst helping carry the luggage of her teacher Masaki Takita during a storm in 1938.
장님 안마사인 도쿠와 후쿠는 산중 휴양지에 일하러 가는 길이다. 두 사람은 소리만으로 몇 명의 아이들이 지나가는지 맞춰 보기도 하며 고갯길을 오른다. 때마침 두 사람 곁을 마차가 지나가고, 도쿠는 도쿄 여인의 향기가 났다며 미소 짓는다. 곧바로 일을 시작한 도쿠는 어떤 여인을 안마하게 되는데, 그는 낮에 맡았던 도쿄 여인의 향기를 알아본다. 한편, 여관 손님의 돈이 없어지는 사건이 발생하고, 수수께끼 같은 도쿄 여인이 의심을 받게 된다. 시미즈는 상황의 역전을 통해 갈등과 유머를 이끌어냈다. 여전히 시미즈 특유의 스타일이 돋보이는데, 특히나 걸으면서 이야기하는 트래킹 숏, 인물의 옆모습을 찍으며 움직이는 실내 트래킹 숏 등 모두 다른 방식으로 활용한 그의 카메라워크는 거장의 솜씨를 보여준다. 그리고 앞이 보이지 않는 도쿠의 시선이 떠나는 여인을 끝까지 따라가는 듯한 마지막 장면은 단연 최고의 명장면이다.