Chen Shengli, 40, is a dapper ex-con with a spine of steel, who used to hang out with some very bad people. But he’s determined to reform. He returns to the old theatre he owns, where he discovers that a kindergarten now ensconced there can’t pay the rent. The local cops suggest he should run it himself. Which he undertakes to do, with the assistance of Sun Xiaomei, a gorgeous, tough-as-nails nurse who moonlights as a dancer in a seedy local ballroom, which is where they first met. Kindergarten seems to soften Shengli (who still harbours a scarily violent streak), and something like a romance with Xiaomei kindles. But those shady former associates have long-held grudges and won’t let Shengli go…
In that cold northern city, the young and reckless Haibo (played by Huang Haibo) and the beautiful and elegant Xiaoqing (played by Tan Zhuo) met on campus. Just like those silly boys who are desperate for love, Hai Bo clumsily but persistently pursues love with the help of his friends. He stood on the roof and made a loud confession, and his friends saw that the Christmas tree invited Xiaoqing to dance. Youth is beautiful but fleeting. When they finally come together, they gradually find that the romance of the past is slowly disappearing, and the cold reality makes each other appreciate the hardships and bitterness of life. Hai Bo recalled the dream wolf and impulse in his youth again and again and unconsciously split into a self who ran rampant in the underworld and dared to think and act, and a self who succumbed to reality and made compromises. Under Xiaoqing's cold gaze, the two Haibo started to fight for the long-awaited good life.
1937년 12월 13일, 일본이 중국 대륙을 침략한 후 난징까지 입성하자 중국 대륙은 무자비한 살육이 판치는 죽음의 땅이 되어간다. 이 시기 난징의 윈체스터 대성당에는 미처 피난을 떠나지 못한 수녀원 학교의 소녀 13명이 남아 돌아가신 잉글먼 신부의 장례를 위해 장의사를 기다리고 있다. 장의사 존(크리스찬 베일)이 죽을 고비를 넘기고 성당에 도착하고 일본군의 총칼을 피해 술집여인들과 중국군 부상병들까지 성당에 숨어들면서 위태로운 이들의 동거가 시작되고 제네바 조약으로 안전지대로 보호받아야 할 성당까지 무력으로 위협하는 일본군의 만행에 존은 분노를 느끼기 시작하는데...
샤마타운은 이 영화의 이야기가 발원하고 샘이면서 동시에 서사를 이끌고 가는 강줄기다. 이곳은 오래 전에 중국판 로빈후드가 활동했던 장소이며 혹은 토비(土匪)라는 게릴라의 암약지였다. 샤마 타운은 토비의 우두머리이며 살마진의 영웅인 호전자의 영웅서사를 연극으로 재현하여 관광 상품화하여 생계를 유지한다. 살마진의 대표는 소극적인 공연 수입에 의존하는 것에서 적극적인 관광지 개발을 시도한다. 그는 샤마타운에 대한 관심을 촉발하기 위해 샤마타운의 골동품과 호전자의 유품을 방송국에 노출시킨다. 호전자의 유품은 대만출신의 고고학자에 의해 그 가치를 평가받고 이목을 끈다. 샤마타운은 관광지로 개발을 하려는 원주민의 지혜와 유물/보물을 찾으려고 샤마타운으로 침입한 고고학자 일당의 대결로 소용돌이에 휘말린다. 호전자의 유품에 새겨진 용호의 비밀은 샤마타운의 옛지명이 용호진이라는 기대 밖의 결과로 전락한다. 샤마 타운에서 유물을 발굴하여 일확천금을 노리는 고고학자와 샤마타운을 개발하여 황금알을 낳게 하려는 원주민의 경쟁이 한 축을 이루면서 영화의 서사를 끌고 간다. 고고학자 무리는 원주민을 동원하여 유물 발굴에 돌입하고 보물로 기대했던 상자에서는 토비들이 사용한 무기와 물품이 발견되지만 결국 보물을 발견하여 이를 밀반출하려고 시도한다. 개발자와 도굴자의 대결은 토마토 축제 속에서 싸움이 축제놀이로 전이되어 갈등이 축제로 뒤섞인다. 이 작품은 유적지의 개발과 유물 찾기라는 게임을 코미디로 포장하여 대중적 재미를 부각시켰다. 하지만 코미디의 마스크를 벗겨보면 현재 진행형의 화두로 떠오른 중국의 개발에 대한 기대와 공포라는 내면의 얼굴을 맞닥뜨린다. 중국영화의 변화는 자국시장의 확장이 견인해가지만 주목할 만한 감독의 등장도 한몫 거들고 있음을 이 작품은 검증해준다. (2010년 15회 부산국제영화제_문관규)
Often cited as China’s first independent feature film, this low-budget drama, filmed largely in the director’s Beijing apartment, depicts the life of a single mother (a topic considered taboo at the time) caring for her mentally challenged son. Shot with a documentary aesthetic that includes interviews with families of mentally challenged persons, the film helped kick-start the Sixth Generation of filmmakers (including Wang Xiaoshuai and Jia Zhangke) and their ethos of employing documentary realism to depict the true conditions of contemporary China.