René Clément
출생 : 1913-03-18, Bordeaux, Gironde, France
사망 : 1996-03-17
약력
René Clément (March 18, 1913, Bordeaux – March 17, 1996, Monte Carlo, Monaco) was a French film director and screenwriter. Clément studied architecture at the Ecole des Beaux-Arts where he developed an interest in filmmaking. In 1936, he directed his first film, a 20 minute short written and featuring Jacques Tati. Clément spent the latter part of the 1930s making documentaries in parts of the Middle East and Africa. In 1937, he and archaeologist Jules Barthou were in Yemen making preparations to film a documentary, the first ever of that country and one that includes the only known film image of Imam Yahya. Almost ten years passed before Clément directed a feature but his French Resistance film, La Bataille du rail (1945), gained much critical and commercial success. From there René Clément became one of his country's most successful and respected directors, garnering numerous awards including two films that won the Academy Award for Best Foreign Language Film, the first in 1950 for The Walls of Malapaga (Au-delà des grilles) and the second time two years later for Forbidden Games (Jeux interdits). Clément had international success with several films but his star-studded 1966 epic Is Paris Burning?, written by Gore Vidal and Francis Ford Coppola and produced by Paul Graetz was a costly box office failure. Clément continued to make a few films until his retirement in 1975, including an international success with Rider On The Rain that starred Charles Bronson and Marlène Jobert. In 1984 the French motion picture industry honored his lifetime contribution to film with a special César Award. René Clément died in 1996 and was buried in the local cemetery in Menton on the French Riviera where he had spent his years in retirement.
Description above from the Wikipedia article René Clément, licensed under CC-BY-SA, full list of contributors on Wikipedia.
Self (archive footage)
With his grizzled moustache and chiselled features, Charles Bronson is the embodiment of a slightly archaic, brooding and almost reactionary virility. But who is he really? Often hired to play marginalised Native American or Mexican characters before he was typecast as the image of a lone killer, Bronson was a major figure in the popular cinema of the 1960s and 70s and his stony-faced, physical acting and career are worthy of a second look.
Self (archive footage)
The film is set in Europe and depicts the love between a Japanese photographer and a princess from one of the European countries.
Director
Michelle, a French sculptor living in Rome, is told of a job babysitting a rich man's son by her new friend Ann, an actress. When she arrives at the boy's house, she discovers that he in fact has been kidnapped...
Director
A crook on the run hooks up with a criminal gang to commit a kidnapping. However, things don't go quite as planned.
Adaptation
2년 전에 파리로 옮겨온 미국인 수학자 필립 알라르는 출판사에서 일하면서 아내 질, 딸 카티, 아들 파트릭과 단란하게 살아간다. 질은 아들 파트릭과 세느 강변으로 나가 산책하면서 그림 그리는 것을 취미로 삼은 질은 툭하면 시간 개념도 없이 늦 게 귀가해 필립에게 핀잔을 듣는다. 그래서 자주 8살 난 착한 딸 카티가 저녁을 차린다. 파리로 온 후부터 질은 자주 물건을 잃어버리거나 똑같은 옷을 사는 등 약한 기억상실증에 시달리다 정신과 의사의 치료를 받는다. 필립은 산업스파이 조직의 제의를 거절했다는 이유로 협박을 받게 되고, 질은 가벼운 교통사고를 당한다. 어느날 질은 아이들과 함께 서커스를 보러갔다가 길에서 아이들을 잃어버린다. 경찰은 질의 기억력을 의심하고, 질이 아이들과 동반 자살극 을 꾸미려했다고 오인, 유치장에 가둔다. 유치장에서 곰곰히 생각하던 질은 언젠가 애를 봐주러왔던 직업소개소 여직원 한센이 근처에 왔더라는 카티의 말을 상기하고 경찰과 함께 확인한다. 그리고 집으로 돌아온 질은 남편과 옆집 친구 신시아의 얘기를 우연히 듣게 되고, 남편의 애정을 확인하게 되지만, 그동안 친절을 가장한 채 자신을 서서히 정신병자로 몰고간 사람이 바로 신시아였음을 확신하게 된다. 신시 아는 모든 사실을 고백하고 그동안 애정을 느끼게 된 아이들을 함께 구하러 갔다가, 스파이조직에 의해 죽음을 당한다. 필립과 질은 무사히 아이들을 되찾고, 다시 행복한 미래를 꿈꾼다.
Director
2년 전에 파리로 옮겨온 미국인 수학자 필립 알라르는 출판사에서 일하면서 아내 질, 딸 카티, 아들 파트릭과 단란하게 살아간다. 질은 아들 파트릭과 세느 강변으로 나가 산책하면서 그림 그리는 것을 취미로 삼은 질은 툭하면 시간 개념도 없이 늦 게 귀가해 필립에게 핀잔을 듣는다. 그래서 자주 8살 난 착한 딸 카티가 저녁을 차린다. 파리로 온 후부터 질은 자주 물건을 잃어버리거나 똑같은 옷을 사는 등 약한 기억상실증에 시달리다 정신과 의사의 치료를 받는다. 필립은 산업스파이 조직의 제의를 거절했다는 이유로 협박을 받게 되고, 질은 가벼운 교통사고를 당한다. 어느날 질은 아이들과 함께 서커스를 보러갔다가 길에서 아이들을 잃어버린다. 경찰은 질의 기억력을 의심하고, 질이 아이들과 동반 자살극 을 꾸미려했다고 오인, 유치장에 가둔다. 유치장에서 곰곰히 생각하던 질은 언젠가 애를 봐주러왔던 직업소개소 여직원 한센이 근처에 왔더라는 카티의 말을 상기하고 경찰과 함께 확인한다. 그리고 집으로 돌아온 질은 남편과 옆집 친구 신시아의 얘기를 우연히 듣게 되고, 남편의 애정을 확인하게 되지만, 그동안 친절을 가장한 채 자신을 서서히 정신병자로 몰고간 사람이 바로 신시아였음을 확신하게 된다. 신시 아는 모든 사실을 고백하고 그동안 애정을 느끼게 된 아이들을 함께 구하러 갔다가, 스파이조직에 의해 죽음을 당한다. 필립과 질은 무사히 아이들을 되찾고, 다시 행복한 미래를 꿈꾼다.
Director
멜리는 어느 비오는 날 거리에서 쫓아온 남자에게 폭행을 당하고 정당방위로 그를 살해한다. 그녀는 남편에게 이 사실을 말하지 못하고 가슴에 묻어둔다. 남편 토니가 워낙 질투심이 강해서 가정이 파탄될까 두려워서다. 그녀에게는 기억하고 싶지않은 과거의 기억이 있다. 엄마가 다른 남자와 자는 걸 목격한 그녀를 그녀의 아버지가 하도 다그치는 바람에 사실대로 자백을 했고 아버지는 그 길로 집을 나가 돌아오지 않는다. 그래서 늘 죄책감에 시달리는 그녀는 그녀를 집요하게 추궁하는 미군 수사관 돕스 대령에게 결단코 자백하기를 거부한다. 돕스 대령은 모든 증거를 완벽하게 갖고 그녀를 괴롭힌다. 그러나 그녀의 내면을 알게 되면서 그녀에게 연민과 사랑을 느낀다. 그녀가 바다사물 속에 버린 시체를 찾던 날 돕스 대령은 프랑스 경찰을 비롯, 아무도 관심을 갖지 않는 이 사건을 영원히 미궁으로 남겨둔채 수사를 종결짓는다.
Director
노르망디에 상륙한 연합군을 저지하는 데에 실패한 나치로서, 이제 파리의 함락은 시간문제일 뿐이다. 이에 히틀러는 파리를 불태워 잿더미로 만들어버리라는 명령을 내린다. 이 명령을 받은 파리 점령군 사령관은 고민한다. 그 자신 예술을 사랑하는 사람이었던 그는 군인으로서 명령에 복종할 것인가, 아니면 예술의 도시 파리를 보호함으로써 역사의 죄인이 되지는 말아야 할 것인가를 두고 진퇴양난에 빠진다. 연합군의 입성을 앞두고 치열한 활동을 벌이던 레지스탕스들도 이 소식을 듣고는 파리를 지키기위한 숨막히는 사투를 시작한다. 사령관이 파리의 소각 명령을 차마 내리지 못하고 망설이는 사이에 연합군 선봉이 파리에 입성하고, 점령군 사령부는 레지스탕스들의 공격을 받는다. 사령관은 히틀러의 전화를 미처 받지못하고 항복한다. 이때 놓여진 수화기에서 히틀러의 절규하는 목소리가 들린다. "파리는 불타고 있는가?"
Self
This promotional film for "Joy House" (1964) shows the cast and crew filming at locations on the French Riviera. Star Alain Delon performs his own dangerous stunts in the movie, which is referred to by its English title "The Love Cage".
Screenplay
출중한 외모의 사기 도박꾼 마크는 자신을 죽이러 온 갱단에 붙잡혔다가 간신히 도망친다. 마크가 뉴욕 갱단 두목의 부인과 놀아났기 때문이다. 달아나던 마크는 성당에서 봉사 활동을 하던 부유한 부인 바바라의 차를 운전하게 되는데, 바바라의 조카 멜린다가 마크에게 반하고 만다. 한편, 마크는 바바라가 성의 밀실에 애인 뱅상을 숨겨 두었다는 걸 알게 된다. 르네 클레망이 만든 매혹적인 스릴러로, 반전에 반전을 거듭하며 사랑과 배신의 이야기가 얽히고설킨다.
Director
출중한 외모의 사기 도박꾼 마크는 자신을 죽이러 온 갱단에 붙잡혔다가 간신히 도망친다. 마크가 뉴욕 갱단 두목의 부인과 놀아났기 때문이다. 달아나던 마크는 성당에서 봉사 활동을 하던 부유한 부인 바바라의 차를 운전하게 되는데, 바바라의 조카 멜린다가 마크에게 반하고 만다. 한편, 마크는 바바라가 성의 밀실에 애인 뱅상을 숨겨 두었다는 걸 알게 된다. 르네 클레망이 만든 매혹적인 스릴러로, 반전에 반전을 거듭하며 사랑과 배신의 이야기가 얽히고설킨다.
Director
It's the spring of 1944 and Therese is in a hurry to get back to Paris. The trains aren't running from the village where she has gone to visit her father's grave and to fill two suitcases with food. Some British and American planes have been shot down and the Germans want to know where the pilots are hiding. An acquaintance has clearance to drive to Paris with a truckload of goats. After she is in the truck Therese discovers that two British pilots and an American pilot are back there with the goats. She must get the men on a train to Paris and to a safe house there, where there is no room for the American. Can she leave him at the Metro station trying to figure out the map?
Screenplay
Ulisse is a naive young man out looking for a job after being released from the army. He drops the offer he gets from a group of fascists to go in with the Fossatis, a family of anarchists (unknown to him).
Director
Ulisse is a naive young man out looking for a job after being released from the army. He drops the offer he gets from a group of fascists to go in with the Fossatis, a family of anarchists (unknown to him).
The clumsy waiter (uncredited)
톰 리플리는 고등학교 동창이자 방탕한 부잣집 외아들 필립의 아버지로부터 로마에서 빈둥대는 필립을 데려오면 5천 달러를 받기로 한다. 학창시절부터 필립에게 무시를 받아온 톰은 필립을 만나 그의 돈과 지위에 꿈 참고 하인 노릇을 하면서 필립을 따라다니는데...
Screenplay
톰 리플리는 고등학교 동창이자 방탕한 부잣집 외아들 필립의 아버지로부터 로마에서 빈둥대는 필립을 데려오면 5천 달러를 받기로 한다. 학창시절부터 필립에게 무시를 받아온 톰은 필립을 만나 그의 돈과 지위에 꿈 참고 하인 노릇을 하면서 필립을 따라다니는데...
Director
톰 리플리는 고등학교 동창이자 방탕한 부잣집 외아들 필립의 아버지로부터 로마에서 빈둥대는 필립을 데려오면 5천 달러를 받기로 한다. 학창시절부터 필립에게 무시를 받아온 톰은 필립을 만나 그의 돈과 지위에 꿈 참고 하인 노릇을 하면서 필립을 따라다니는데...
Screenplay
Twenty-year-old Joseph and his sixteen-year-old sister Suzanne live in the merciless conditions of an intemperate foreign land with their widowed mother. Their mother attempts to exert a hold on her children by involving them in the family's run-down rice plantation. However the siblings seek liberation, and look for this in their romantic lives. Suzanne becomes involved with Michael and Joseph finds a love interest in Claude.
Director
Twenty-year-old Joseph and his sixteen-year-old sister Suzanne live in the merciless conditions of an intemperate foreign land with their widowed mother. Their mother attempts to exert a hold on her children by involving them in the family's run-down rice plantation. However the siblings seek liberation, and look for this in their romantic lives. Suzanne becomes involved with Michael and Joseph finds a love interest in Claude.
Director
19세기 경제 공황 때, 빈곤과 퇴페에 찌든 파리 뒷골목. 남편이 바람나 떠나버린 후, 절름발이 제르베즈는 두 아이와 함께 어렵게 살아간다. 그러던 어느날 그녀는 마음씨 착한 쿠포와 재혼을 하게 된다. 그러나 행복도 잠시 쿠포가 다치면서 비극은 시작된다. 한 여자와 두 남자와의 기구한 동거생활, 마침내 실성해버린 제르베즈는 술주정뱅이로 전락하고 만다.
Director
From the Louis Hemon novel "M. Ripois and His Nemesis" about Andre Ripois, a philanderer in pursuit of love and riches from Paris to London. Andre is breaking up with his wife, Catherine, over his attentions to her best friend Patricia. While Catherine is out arranging the divorce, Andre, just to keep in practice, hits on the girl upstairs, Diana and then turns his attention back to Patricia, who he tricks into having dinner at his flat on the pretext that Catherine will be there. When he cannot make any progress with her via his usual tactics, he tries to arouse her pity be telling her of his past. In his early, impoverished days in London, he made love to his boss Anne but her dreadful cooking drove him away. Next came Norah who he picked up on a bus and took to his flat and told her about his make-believe inheritance, but she insisted on marriage first, which was not in his plans
Screenplay
1940년 6월 남프랑스의 농촌 마을에 파리에서 피난오다 공습으로 부모를 잃고 죽은 강아지를 안고 헤매던 소녀 폴레트는 근처 어느 농가에 들어선다. 그곳은 전쟁과는 아무 상관이 없다는 듯 평화롭고 한적한 곳이었다. 그 농가의 아들 미셀은 고아가 된 폴레트를 불쌍하게 생각하고 자기 집으로 데려와 미셀과 함께 강아지를 묻어준 뒤 무덤에 십자가를 세워준다. 살아있는 것이 죽었을 때는 이렇게 묻어주는 것이라고 알게 된 뽈레트는 새든, 벌레든 죽은 동물을 모아 무덤을 만들고 십자가를 세워준다. 무덤은 점점 늘어가고 십자가가 더욱 많이 필요해지자 미셀은 교회 제단에 놓여진 십자가를 훔치려 하고, 거기에 그치지 않고 형의 묘지에서 뽑아온다. 그러던 어느날, 고아수용소로 데려가기 위해 적십자의 조사반이 파견나온다. 이때 아버지는 미셀과 십자가가 있는 장소를 알려주면 폴레트를 그들에게 넘기지 않겠다는 약속을 하지만, 결국 이를 어기고 폴레트는 조사반에 넘긴다. 미셀은 폴레트를 위해 아름답게 만들었던 방앗간의 묘지를 모두 망거뜨리며 울분을 터뜨린다. 한편, 전쟁 고아라는 딱지를 붙이고 혼잡한 정류장 대합실 구석에 서 있던 뽈레트는 어디선가 미셀이라고 부르는 소리를 듣고 계속 미셀과 엄마를 외치며 군중들 속으로 사라진다.
Director
1940년 6월 남프랑스의 농촌 마을에 파리에서 피난오다 공습으로 부모를 잃고 죽은 강아지를 안고 헤매던 소녀 폴레트는 근처 어느 농가에 들어선다. 그곳은 전쟁과는 아무 상관이 없다는 듯 평화롭고 한적한 곳이었다. 그 농가의 아들 미셀은 고아가 된 폴레트를 불쌍하게 생각하고 자기 집으로 데려와 미셀과 함께 강아지를 묻어준 뒤 무덤에 십자가를 세워준다. 살아있는 것이 죽었을 때는 이렇게 묻어주는 것이라고 알게 된 뽈레트는 새든, 벌레든 죽은 동물을 모아 무덤을 만들고 십자가를 세워준다. 무덤은 점점 늘어가고 십자가가 더욱 많이 필요해지자 미셀은 교회 제단에 놓여진 십자가를 훔치려 하고, 거기에 그치지 않고 형의 묘지에서 뽑아온다. 그러던 어느날, 고아수용소로 데려가기 위해 적십자의 조사반이 파견나온다. 이때 아버지는 미셀과 십자가가 있는 장소를 알려주면 폴레트를 그들에게 넘기지 않겠다는 약속을 하지만, 결국 이를 어기고 폴레트는 조사반에 넘긴다. 미셀은 폴레트를 위해 아름답게 만들었던 방앗간의 묘지를 모두 망거뜨리며 울분을 터뜨린다. 한편, 전쟁 고아라는 딱지를 붙이고 혼잡한 정류장 대합실 구석에 서 있던 뽈레트는 어디선가 미셀이라고 부르는 소리를 듣고 계속 미셀과 엄마를 외치며 군중들 속으로 사라진다.
Screenplay
Evelyne, a judge's young wife, falls in love with Rémy while vacationing in Italy. Upon returning home, she must decide between telling her husband and continuing to see Rémy.
Director
Evelyne, a judge's young wife, falls in love with Rémy while vacationing in Italy. Upon returning home, she must decide between telling her husband and continuing to see Rémy.
Director
A French fugitive arrives in Genoa, where he becomes entangled with an Italian woman and her daughter.
Writer
A group of Nazis and sympathizers board a submarine bound for South America in the hopes of finding shelter.
Director
A group of Nazis and sympathizers board a submarine bound for South America in the hopes of finding shelter.
First Assistant Director
세 딸을 가진 떠돌이 잡상인이 길을 잘못 들어 아무도 살지 않는 고성에 들어가게 된다. 그가 정원에 핀 장미를 꺾으려 하자 한 마리의 야수가 나타나 목숨을 빼았겠다며 상인의 딸들 중 한 사람이 그 몫을 대신할 수는 있다고 말한다. 이를 알게 막내 벨은 자원하여 아버지를 구하기 위해 야수의 성으로 들어가게 되는데...
Director
This character study of a French patriot during the Nazi Occupation has comedian Noel as the chief of the underground who uses his hobby of growing orchids to hide his radio equipment.
Screenplay
독일의 프랑스 점령기간 동안 우편물 수송에서 파업에 이르기까지 철도 노동자들의 참여와 1944년 6월 노르망디 상륙 작전 때 항독 지하 운동가들에게 중요한 지원을 하게 된 노동자들의 투쟁을 그린 연대기이다. 전쟁 종식 후 전문 배우가 아닌 실제 노동자들이 출연한 영화로 종전 후 클래식 영화의 진수로 꼽히고 있으며, 프랑스의 해방을 위해 투쟁한 모든 익명의 투쟁자들에게 경의를 표하는 영화라고 할 수 있다. 이 영화는 1940~ 1944년 독일 점령기에 반대하며 궐기했던 샬론 쉬르 사온 지역의 한 철도원에 대한 이야기이다. 전반부는 다큐멘터리 형식으로 철도 비밀 전쟁을 다루며, 나치스 당원들이 레지스탕스들을 처형하는 것으로 끝난다. 후반부는 납치와 상륙작전 당시 독일 압펠켄 호송 방해 사건을 재구성한다.
Director
독일의 프랑스 점령기간 동안 우편물 수송에서 파업에 이르기까지 철도 노동자들의 참여와 1944년 6월 노르망디 상륙 작전 때 항독 지하 운동가들에게 중요한 지원을 하게 된 노동자들의 투쟁을 그린 연대기이다. 전쟁 종식 후 전문 배우가 아닌 실제 노동자들이 출연한 영화로 종전 후 클래식 영화의 진수로 꼽히고 있으며, 프랑스의 해방을 위해 투쟁한 모든 익명의 투쟁자들에게 경의를 표하는 영화라고 할 수 있다. 이 영화는 1940~ 1944년 독일 점령기에 반대하며 궐기했던 샬론 쉬르 사온 지역의 한 철도원에 대한 이야기이다. 전반부는 다큐멘터리 형식으로 철도 비밀 전쟁을 다루며, 나치스 당원들이 레지스탕스들을 처형하는 것으로 끝난다. 후반부는 납치와 상륙작전 당시 독일 압펠켄 호송 방해 사건을 재구성한다.
Director
A documentary on Aude and the river that also bears its name.
Director
Documentary made in Yemen (and first film ever shot in this country) under the leadership of archaeologist Jules Barthou. During the adventure of this film, René Clément will serve four days in prison for having concealed a camera under his clothes, then will be captured by rebels and threatened with being shot. The majority of the negatives will be seized by the guards of Imam Yahia, and it is with the remaining rushes that Clément will edit what becomes The Forbidden Arabia, a film entrusted to the Musée de l’Homme in 1965 where it is forgotten until that ethnologist Claudie Fayein unearths it and has it restored.
Director
농장 일은 하지 않고 아이들과 노느라 바쁜 로저. 로저는 시합을 준비하며 한창 스파링 중인 권투 선수를 보며 상상에 빠진다.
Director
Vercingétorix and Caesar meet again...