Madre de Leonardo
The story of Cecilia is a story of the society that dominated 19th-century Cuba, a society divided between whites, blacks, and those who were mixed, the mulattos. (Since the Spanish conquistadors killed off the Indian population in Cuba not long after they took over the island, there are no mestizos, or those of mixed-Indian blood in Cuba as in other Caribbean nations.) At any rate, the drama about the life and loves of Cecilia (Daisy Granados) takes place against the backdrop of graphically violent mistreatment of slaves and the rumors of a slave rebellion after the Cubans hear of slaves turning against their captors in Haiti.
Elsa
It is the story of a young man named Esteban, who was totally devoted to the cause of the Revolution against Fulgencio Batista. One day, Esteban is diagnosed with a cerebral aneurism, which causes him to take stock of his life as a revolutionary and to reconsider his relationships to his family--to his mother and brother, particularly--and his friends.
Lucia I (1895)
루시아는 각각 다른 시대적 상황을 배경으로 여성해방의 문제를 그린 3부작 옴니버스 영화로, 주인공들의 이름이 모두 루시아다. 1부에서 라파엘을 죽인 루시아는 끌려가던 거리에서 “쿠바는 깨어나라”고 외치는 한 미친 여자에게서 위로를 받고, 2부에서 독재자 바티스타 정권에 넘어간 암울한 극적 분위기를 마무리하는 것은 카메라를 쳐다보는 루시아의 눈이며, 3부에서 혁명군에게 글을 배운 문맹의 루시아가 처음으로 쓴 문장은 “난 떠나요. 난 노예가 아니에요”다. 이렇듯 혁명 이전과 이후 해방의 분위기 속에서도 해방된 삶을 살고 있는 건지 의심스러운 여러 루시아들의 삶을 극적으로 그려내고 있다. 토마스 구티에레즈 알레아 감독과 더불어 현대 쿠바영화의 거장인 움베르토 솔라스 감독은 각 이야기의 시대와 주제에 따라 영화의 스타일을 달리했다. 1890년대의 이야기는 멜로드라마로, 1930년대에는 복고풍의 화면으로, 마지막 1960년대의 이야기는 가벼운 코미디로 그려냈다. 2시간 40분이라는 만만치 않은 상영시간 동안 그는 파노라마처럼 시대의 변화를 담아낸다. 그것을 결국 역사의 흐름이 ‘진보’쪽에 있었음을 능숙하게 설득시킨다. 1960년대 말의 쿠바영화가 고전기 할리우드 혹은 구소련 영화와 맞먹는 형식미를 보여주는 걸작이다.
The voice of Cuba
이 영화는 바티스타 정권의 몰락 전후 시기의 열광적 정치 이데올로기를 통해 여러 다양한 쿠바의 모습을 스펙타클하게 보여준다. 정치적으로 지지하는 입장에서 수탈의 섬, 쿠바에서 고통스러운 삶을 이어가는 가난한 사람들을 위해 싸우는 영웅 카스트로를 묘사한다. 영화 후반부에서는 혁명에 능동적으로 참여하는 개인들의 삶을 점점 더 깊이 탐구해 나간다. 특히, 한 부패경찰 간부를 암살하려는 어느 청년학생 엔리케와 다양한 정치계급의 삶의 모습을 포착해 나간다.
Featured in a musical environment possible light anywhere in the world, adapted to a Cuban city makes good use of music. The argument is based on the desires and efforts of middle-income families, to hold a quinceanera at a level greater than that permitted by the economic status of a family.
Unethical industrialist gets taken down by a combination of forces including labor activists and a kill-crazy tribal Indian.
A voodoo warlock turns a girl into a zombie, by the orders of her stepmother, so she can continue her affair with the girl's boyfriend.