아파트 (2011)
장르 : 다큐멘터리
상영시간 : 1시간 37분
연출 : Arnon Goldfinger
시놉시스
어느 날 텔아비브에서 홀로 말년을 보내시던 할머니의 부음이 들려온다. 먼지가 켜켜이 쌓여 있는 그녀의 유품을 정리하다 감독은 모호하면서도 거대한 역사적 사실과 맞닥뜨린다. 자신의 유대인 할아버지 할머니가 악명 높은 나치 전범 레오폴드 폰 밀덴슈타인 부부와 사이좋게 찍은 사진을 발견한 것이다. 과연 자신의 조부모는 나치의 친구였을까 아니면 적이었을까? (2012년 제9회 EBS 국제다큐영화제)
역사상 최대의 위조지폐 작전에 투입된 천재적인 위조 전문가! 세상조차 속일 수 있었지만 영혼만은 속일 수 없었다! 독일에서 ‘위조의 제왕’으로 명성을 떨치며 화려한 삶을 살던 살로몬 소로비치는 경찰에 체포된 후 유태인이라는 이유로 아우슈비츠 강제수용소로 끌려가게 된다. 타고난 그림 실력과 예술적 재능으로 나치 친위대 간부들의 초상화 등을 그려주며 다른 수용자들보다 나은 생활을 누리던 소로비치는 수용자 중에 전직 인쇄 기술자, 은행 직원들과 함께 나치의 대규모 위폐 생산과 공문서 위조 작전인 ‘베른하트 작전’에 투입된다. 실패하면 죽음 뿐인 작전에서 탱고 선율이 흐르는 작업 환경과 탁구대 등 다른 수용자와는 비교할 수 없는 혜택이 이들에게 주어지지만, 영국 파운드에 이어 미국 달러까지 완벽한 위조를 눈앞에 둔 이들은 삶과 영혼의 양심이라는 선택 속에서 갈등하기 시작 하는데…
이스라엘의 한 마을에서 소녀 둘이 잔인하게 살해당하고 머리 없는 시신만 발견된다. 자신이 저지른 실수 때문에 주요 용의자를 잡았다 풀어 주고 일까지 잃은 형사는 용의자 납치를 계획하지만 예상치 못한 자에게 방해를 받는다. 소녀 연쇄살인마에 의해 잔인하게 희생된 딸의 복수를 노리는 아버지, 범인의 입을 열기 위해서라면 폭력과 납치도 불사하는 형사, 그리고 연쇄살인마로 추정되는 용의자, 세 남자의 이야기가 잔인하면서 유머러스하게 펼쳐진다. 과연 세 남자의 운명은 어떻게 될 것인가?
In 1980 the black Falashas in Ethiopia are recognised as genuine Jews and are secretly carried to Israel. The day before the transport the son of a Jewish mother dies. In his place and with his name (Schlomo) she takes a Christian 9-year-old boy.
언제 또다시 터질지 모르는 테러로부터 조국을 지키겠다는 망상 하에 매일같이 거리에서 의심스런 사람들의 행동을 감시하고 녹음 기록으로 남겨 놓는 남자 폴. 그런 그에게 하나밖에 없는 혈육 라나가 찾아온다. 선교활동을 하는 부모를 따라 아프리카, 유럽 등지에서 자란 라나는 어머니의 죽음 후 삼촌을 보기 위해 10년 만에 미국을 찾은 것. 이상주의자인 그녀는 홈리스들에게 음식을 나눠주는 '생명의 빵 bread of life' 선교원에서 일을 하며 폴과 가까워지기 위해 노력한다. 하지만 친구도 가족도 없이 광적으로 '국가 안보'에만 몰두하는 그와 잘 지낸다는 것이 쉽지 않다. 그러던 어느 날 두 사람은 우연히 한 중동인 살인 사건을 목격하게 된다. 평소 그를 위험인물로 점찍어 놓았던 폴은 테러 용의자였던 피살자의 배후를 밝혀내려는 목적으로 조사에 착수하고 라나는 삼촌도 돕고 그의 가족을 찾아 시신을 전달해 주기 위해 사건 해결에 뛰어든다. 둘은 피살자의 고향인 트로나까지 찾아가고 그곳에서 폴은 자신이 가졌던 망상의 실체와 마주하게 되는데... 혼란스런 심정으로 그들은 다시 뉴욕까지의 긴 여정에 오른다.
Mike Anderson, a tough American reporter on a dangerous foreign assignment, finds his own life in jeopardy when he uncovers a deadly labyrinth of political intrigue that threatens the lives of thousands. Dispatched to investigate a mysterious and fatal attack on an overseas US naval base, Anderson, a leading investigative journalist and ex-US marine, finds himself back on familiar ground. Instinct makes him question the official CIA explanation that cites an unknown terrorist group called Black October. Alone, and armed only with his combat training and determination to uncover the truth, he sets out to expose a complex and dangerous political web.
종교적 믿음이 서로 다른 무슬림과 기독교인 등이 혼재하는 구역인 텔아비브의 아자미에서 일어나는 이야기들을 그리는 작품. (바다공원님 제공)
The sequel to "Yossi and Jagger" finds character Yossi (Ohad Knoller) leading a sad existence after losing his partner Jagger on the battlefield. A chance encounter with a middle-aged woman linked to his past shakes up his otherwise staid routine and sends him on a spontaneous pilgrimage to Tel Aviv. It is on the roads of southern Israel that he reignites the fire of his former self.
Meduzot (the Hebrew word for Jellyfish) tells the story of three very different Israeli women living in Tel Aviv whose intersecting stories weave an unlikely portrait of modern Israeli life. Batya, a catering waitress, takes in a young child apparently abandoned at a local beach. Batya is one of the servers at the wedding reception of Keren, a young bride who breaks her leg in trying to escape from a locked toilet stall, which ruins her chance at a romantic honeymoon in the Caribbean. One of the guests is Joy, a Philippine chore woman attending the event with her employer, and who doesn't speak any Hebrew (she communicates mainly in English), and who is guilt-ridden after having left her young son behind in the Philippines.
Set in Tel Aviv, focuses on an interconnected group of friends and their various relationships. At the center is the adorably bookish Omer, about to turn 30, who still hasn't found himself, and his free-spirited best friend Miki, who both end up inadvertently dating the same handsome journalist, Ronen.
How Germany was when its people entered the nightmare of World War II? Despair and fear lead a hungry population to follow the chilling call of just one man to world domination. A real-life horror story, an ominous tale of violence and deception, which takes place from 1919 to 1934. (Entirely made up of restored, colorized archival footage.)
어느 날 텔아비브에서 홀로 말년을 보내시던 할머니의 부음이 들려온다. 먼지가 켜켜이 쌓여 있는 그녀의 유품을 정리하다 감독은 모호하면서도 거대한 역사적 사실과 맞닥뜨린다. 자신의 유대인 할아버지 할머니가 악명 높은 나치 전범 레오폴드 폰 밀덴슈타인 부부와 사이좋게 찍은 사진을 발견한 것이다. 과연 자신의 조부모는 나치의 친구였을까 아니면 적이었을까? (2012년 제9회 EBS 국제다큐영화제)
The film takes place in Tel Aviv, much of it in a fictitious local pub called Barbie, a satirical nickname for a famous Israeli mental health institution. The pub's name hints at the characters and the events which occur in the pub and which befall its owner (Daliah), the employees and customers. The plot unfolds with a streak of violence which takes a surprising turn.
A group of friends in a Tel Aviv suburb get together to watch Universong, a Eurovision-like television song contest. They gather to watch and are depressed by the lifelessness of the Israeli entry, a parody of many recent offerings, a flashy, grating song about "amour." Realizing that Anat is distraught over the crisis in her marriage, they decide to compose a song to cheer her up. As a lark, they enters their cellphone video of it in next year's contest, and it becomes Israel's entry.
Life in a Tel Aviv apartment complex, an urban mosaic whose seedy characters, try as they might, can't get out of one another's faces. Gabi, a bobbed haired sexpot, and her lover Hezi—who's older, balding and married—rent a room to have an affair, while Ezra, a pot bellied divorcee, supervises an illegal construction site next door. All this racket drives Schwartz, a Holocaust survivor, to a mental breakdown. Other characters include illegal Chinese immigrants, a teenage boy who's afraid to serve in the army, and a corrupt police detective.
대니는 맥스와의 관계로 임신했지만 그녀는 파티에서 그에게 말할 여유가 없다. 한편, 맥스는 여자친구 아비샤그의 성적 환상을 그녀와 함께 시도하느라 바쁜데...
Or shoulders a lot: she's 17 or 18, a student, works evenings at a restaurant, recycles cans and bottles for cash, and tries to keep her mother Ruthie from returning to streetwalking in Tel Aviv. Ruthie calls Or "my treasure," but Ruthie is a burden. She's just out of hospital, weak, and Or has found her a job as a house cleaner. The call of the quick money on the street is tough for Ruthie to ignore. Or's emotions roil further when the mother of the youth she's in love with comes to the flat to warn her off. With love fading and Ruthie perhaps beyond help, Or's choices narrow.
The film intertwines historical events and intimate memories. I observe how architecture represents the transformations of society and those who give form to this architecture. We follow the journey of Munio, my father, born in 1909 in Silesia, Poland, the son of a tenant farmer of a Prussian junker. At the age of 18, Munio goes to Berlin and Dessau to meet Walter Gropius, Kandinsky and Paul Klee at the Bauhaus. In 1933, the Bauhaus was closed by the Nazis, who accused Munio of treason against the German people. Munio was imprisoned, then deported to Basel. He left for Palestine. Upon his arrival in Haifa, he began a career as an architect and adapted European modernist principles to the Middle East.
Yacine is the veterinarian of the only zoo remaining in the Palestinian West Bank. He lives alone with his 10-year old son, Ziad. The kid has a special bond with the two giraffes in the zoo. He seems to be the only one to communicate with them. After an air raid in the region the male giraffe dies. His mate, Rita, won’t survive unless the veterinarian finds her a new companion. The only zoo that might provide this animal is located in Tel Aviv ...
The film about Max Bill (1908-1994) moves between the dynamic fields of art, aesthetics and politics. Max Bill was probably the most important swiss artist of the 20th century and the most famous student to come out of the legendary Bauhaus in Dessau. He was an ardent anti-fascist and all his avant-garde work as an artist, sculptor, architect and typographer showed a social responsibility and environmental awareness right through his life. His views have become incredibly topical.
텔 아비브에 살고 있는 50세 수의사 요람은 사춘기 딸 로니의 자살 시도 후, 딸과의 관계를 다시 점검해 보아야 하는 상황에 놓였다. 요람은 딸과 함께, 사해를 둘러싸고 있는 사막 지역에 사는 아내의 가족을 방문하기로 결심한다. 이 여행은 그에게 있어 자신을, 그리고 서로를 발견하는 여정이 된다. (2020년 제15회 부산국제어린이청소년영화제) “내가 떠났다면 어떻게 하셨을 거 같아요?” 사춘기를 겪는 소녀와 이를 바라보는 아버지, 이 불편한 사이에서 응어리진 상처들은 여행의 형식을 통해 응시의 대상이 되고 해결의 실마리를 찾아간다. 롱테이크로 지긋이 응시하는 엔딩의 대관람차 씬은 인상적이다. 이스라엘 로드무비 버전의 .
(2020년 제15회 부산국제어린이청소년영화제/ 변혜경)