Themes of Inspiration (1938)
장르 :
상영시간 : 9분
연출 : Charles Dekeukeleire
시놉시스
A short film about the way that Brueghel and other Flemish painters depicted the lives of their countrymen. It won the first prize for documentary at the 1938 Venice Film Festival.
A tour of the Hotel des Invalides, and more particularly of the Army Museum and the Saint Louis Chapel. From François I's armor to Guynemer's airplane, to Napoleon's and Marshall Foch's tombs. But this is no ordinary tour,it is rather a chilling visit guided by Georges Franju and narrated by Michel Simon emphasizing - at times through biting humor -not the glory but the nonsense of wars, but their tragic aftermath.
This short documentary, shot in the glass factories of Leerdam and Schiedam, demonstrates how glass blowers do their work. But thanks to the superbly edited ballet of working hands and the sequence of mechanical motions of the engines, is it especially a cinematic tour de force. That the industry can’t do without man’s involvement is shown in the scene where we hear the voice of Haanstra himself counting the bottles on the conveyor belt, until one bottle breaks…
An early example of ultra-realism, this movie contrasts the quiet, bucolic life in the outskirts of Paris with the harsh, gory conditions inside the nearby slaughterhouses. Describes the fate of the animals and that of the workers in graphic detail.
In Our Nazi, we are plunged into a situation we barely, and only slowly, understand: the filming of Thomas Harlan’s experimental feature Wundkanal (1984), in which true-life ex-SS officer Alfred Filbert, now very old, is ‘put on trial’ for the camera, without him suspecting what is to come or why he is really there. Kramer’s confronting film is an essay about the sticky complicity of everyone present at this event, each bringing their own history, their own political ideology, their own desires to take revenge, to seek redemption or compassion, or just to put their heads down and ‘get the job done’ professionally, or (in the case of Filbert) to be a star, a part of the magnificent, magical, seductive world of cinema, even if it kills him.
A psychologist discovers troubling links between Nazism and modern-day big business.
A group of young people are organizing. One night, they face the police who came to evacuate an African squat. Carmen meets Hussain, a young afghan poet. Crazy in love, they don’t leave each other. But a curse hangs over the city, papers are carrying death, bodies are falling. Panicked at the idea that he could get arrested, Carmen forbids him to go out, and locks herself with him. Gradually, Hussain get the feeling that she is watching him…
마크는 전쟁 기간에 스파이 활동을 하다가 집으로 돌아오지만, 아내 안나는 뭔가에 정신이 팔린 듯 이상 행동을 보이며 가족을 떠나려고 한다. 마크는 아내와의 결혼생활을 잘해보려고 노력하지만 안나는 점점 광적인 행동을 하고, 더는 참을 수가 없어진 마크는 사립 탐정을 고용해 그녀를 미행하도록 한다. 마크는 안나의 빈자리를 느끼며 그녀와 닮은 선생 헬렌에게 묘한 감정을 느끼지만 안나에 대한 집착은 갈수록 심해진다. 결국, 마크는 안나의 애인이라는 정체를 알 수 없는 그 무엇과 만나게 되고 마는데...
영화 속에서 배우의 내면연기를 이끌어내는 탁월한 재능이 있다고 정평이 난 감독 안드레이 줄랍스키는 이자벨 아자니가 맡은 안나의 파괴적인 캐릭터에 생명력을 불어넣었다. 아자니는 영화에 출연하고 나서 정신적 질환에 시달렸고 자살기도까지 했다고 하지만, 그 해 칸 영화제 여우주연상을 거머쥐었다. 현대인의 불안한 심리를 이해되지 않는 난해함과 B급 영화적 분위기로 뒤섞은 대단히 컬트적인 영화.
윌과 그의 여자친구 키라는 윌의 전처, 이든과 그녀의 새 남편이 여는 수상한 파티에 초대받아 간다. 윌은 이든과의 결혼 생활 중 어린 아들이 비극적인 죽음을 맞은 쓰라린 과거를 갖고 있다. 머지않아 윌은 이든과 그녀의 새 남편이 사악한 의도로 파티를 계획했음을 눈치채는데...