Kōgo Noda

Kōgo Noda

출생 : 1893-11-19, Hakodate, Hokkaido Prefecture, Japan

사망 : 1968-09-23

약력

Kogo Noda was a Japanese screenwriter most famous for collaborating with Yasujirō Ozu on many of the director's films.

프로필 사진

Kōgo Noda

참여 작품

Musume no kekkon
Original Film Writer
TV remake of Ozu's 'Late Spring'
The Radish and the Carrot
Story
One day a company executive learns that his younger brother, whom he recommended, embezzled company funds. To save the situation he withdraws his life savings and gives money to his younger brother. He then suddenly disappears…
꽁치의 맛
Screenplay
딸 미치코와 함께 살고 있는 초로의 신사 히라야마. 히라야마는 친한 친구로부터 딸을 결혼시키라는 이야기를 듣지만 자신의 눈에 비친 딸은 어리게만 보인다. 이후 술에 취한 중학교 은사를 집까지 배웅했다가, 그 옛날 아름다웠던 은사의 딸이 결혼도 하지 않은 채 아버지를 걱정하며 늙고 초췌한 모습으로 변해있는 모습을 보고 딸 미치코를 떠올린다. 일본영화계 전체가 하향세를 그릴 즈음 오즈와 노다 콤비가 만든 마지막 작품이자 오즈의 유작. 실제 미혼으로 평생을 살았던 오즈가 어머니에 대해 느끼는 애정은 남달랐고, 이 작품의 시나리오 집필 중에 어머니를 잃은 오즈가 바라보는 노년의 고독 또한 다른 사람들보다 더욱 가혹하고 엄격할 수밖에 없어 보인다. 밝고 유머러스한 화면의 저변에 흐르는 적막감이 선명하게 그려져 가슴을 에이는 이 영화는 이제까지의 작품 중 최고의 원숙미를 자랑하는 영화다. 부드러운 유머와 함께 이제까지 즐겨 다루어왔던 이전 테마로 다시 돌아간 작품이다.
A Roaring Trade
Screenplay
고하야가와가의 가을
Screenplay
젊은 시절부터 도락가이자 활달한 성격의 양조장 주인 고하야가와 만베이는 죽기 몇 달전부터 수년 전 아내를 죽음으로 몰았던 옛 애인과의 관계로 새로 시작한다. 남편이 데릴사위로 들어와 집안의 양조장을 물려받기로 되어 있는 둘째 딸 후미코는 아버지의 연애 사건을 알고 화를 내고, 막내딸 노리코와 과부가 된 며느리 아키코는 결혼 제의를 받고 고심한다.
가을 햇살
Screenplay
과부인 어머니와 함께 살기를 바라는 딸은 어머니가 재혼하고 싶어한다고 믿게 되자 결국 결혼을 결심하지만 어머니를 걱정해 결혼을 망설인다. 딸의 친구들은 그녀의 혼인을 돕기 위해 나선다. 결국 친구들은 그녀와 어머니 모두를 결혼시키기로 계획하고, 그들 중 평소 미망인에게 연정을 품고 있던 히라야마가 그녀에게 마음을 고백하는데... 돈 사토미의 소설을 기초로 오즈 야스지로와 노다 고고가 각색한 작품으로 아기자기한 에피소드들을 아름답고 섬세하게 그려낸 풍속 희극이자 풍부한 유머와 오즈적 에로스가 느껴지는 품격있는 작품. 오즈의 1949년작 <만춘>을 변형해 제작되었으며, <만춘>에서의 아버지와 딸의 관계가 이 영화에서는 어머니와 딸의 관계로 바뀌었다. 작품에서 가을이라는 계절은 부모들의 세대를 일컫는 말로 결혼이라는 주제와 혼자된 부모를 두고 떠나기를 망설이는 딸의 관계를 역시 중심적인 주제로 다루고 있다.
부초
Screenplay
고마주로의 유랑극단이 가부키 공연을 한다는 소식에 동네 사람들은 기대에 부푼다. 그런데 사실 고마주로는 이곳에 사는 고야와 사랑했던 사이로, 그를 삼촌으로 알고 자란 기요시라는 아들까지 두었다. 한편, 고마주로를 흠모하던 여배우 스미코는 그의 비밀을 알게 되자 질투심에 휩싸인다.
안녕하세요
Screenplay
오밀조밀 모여 서로가 서로에 대해 훤히 알고 지내는 마을에서 이웃들간에 사소한 여러 가지 일들이 벌어진다. 접촉이 많으니 만큼 별 것 아닌 마찰도 많고 서로에 대한 구설수도 많다. 보수적인 이웃사람들로부터 문제아로 손가락질받는 신세대 부부는 텔레비젼을 갖고 있고, 그래서 그 집에는 동네 아이들이 항상 들끓는다. 어른들은 아이들이 신세대 부부와 접촉하는 것을 못마땅해 하며 눈살을 찌푸린다. 그 집에 모이는 아이들 중에는 미노루와 이사무 형제도 끼어 있는데, 부모에게 텔레비젼을 사달라고 조른다. 부모는 안된다고 딱 잘라 말하지만, 어린 두 꼬마는 묵비권을 행사하며 불만을 표시한다. 가족들에게는 물론 이웃 어른에게나 학교 선생님에게까지도 계속되는 침묵의 시위는 많은 문제를 야기시킨다. 아침인사를 먼저 건낸 이웃집 아주머니는 아이들의 묵묵부답이 부모가 시켜서 일부러 모른 척하는 것이 아닐까 하는 오해를 하게 되고, 이것은 이웃간의 불화를 조장하는 하나의 시발점이 된다.
Kaze no uchi so to
Screenplay
피안화
Screenplay
아버지 히라야마는 딸이 성품 좋고 가정적이고 능력 있는 남자를 만날 수 있도록 도움주기를 원한다. 하지만 말이 없고 자식과 살갑게 대하지 않는 히라야마의 성격상 딸은 그런 아버지의 의중을 파악하기 힘들다. 어느 날 딸 세츠코가 결혼할 상대가 있다고 하자 히라야마는 불같이 화를 낸다. 그리고 결혼식에 참석하지 않겠다고 선언한다.
동경의 황혼
Screenplay
몇해 전 아내 기쿠코가 두 딸을 남겨둔 채 애인과 가출한 뒤 스기야마는 남편과 별거 중인 큰 딸 다카코와 남자친구의 아이를 임신한 둘째 딸 아키코와 살고 있다. 두 딸은 죽은 줄로만 알았던 엄마와 재회하지만 다른 남자와 살기 위해 떠난 엄마를 용서할 수 없다.
이른 봄
Screenplay
결혼 8년째를 맞아 부부생활에 권태를 느끼던 회사원 스기야마 쇼지는 어느 날 샐러리맨들의 하이킹 모임에 갔다가 타이피스트로 일하는 아름답고 쾌활한 가네코 지요와 사랑에 빠진다. 남편의 외도 사실을 알게 된 아내 마사코는 집을 나가는데.. ‘결혼’과 ‘죽음’의 문제를 다룬 영화들 사이에서 가교 역할을 하는 은 오즈가 주로 다루었던 ‘부모와 자식 간의 문제’가 아닌 결혼한 부부의 헤어짐과 재결합을 다룬 작품이다. 이제까지 오즈가 주로 다루었던 주제와는 거리가 있는 이 작품은 메이저 영화사인 쇼치쿠의 의견을 수렴해 관객 취향에 부합하는 일부 성적 문제가 가미된 멜로드라마로 탄생되었지만 여전히 오즈적 영화 스타일은 고수되고 있다. 현재까지 가장 일본적인 감독으로 평가받는 오즈는 이 작품에서도 일본문화 속에 깊이 존재하는 인생의 순환에 대한 철학적인 고찰을 이어가고 있다. (from Naver 영화)
동경 이야기
Screenplay
2차 세계대전 후. 결혼하여 도쿄에 살고 있는 자식들을 만나기 위해 노부부가 상경한다. 의사 장남과 미용실을 운영하는 둘째 딸은 곧 부모님의 방문을 부담스러워하고 바쁜 일상을 핑계로 소홀히 대한다. 전쟁 중 남편을 잃은 며느리 노리코만이 노부부를 극진히 모시는데…
오차즈케의 맛
Screenplay
다케오는 사치스러운 생활을 즐긴다. 반면 남편 모키치는 성실하고 돈을 쓸 줄 모르는데다가 직장과 집을 오가는 생활에만 익숙한 일벌레다. 다케오는 그런 남편이 답답해 매번 무시하기 일쑤다. 어느 날 다케오와 모키치는 크게 다투게 되고 그 일로 다케오는 친정집으로 향한다. 그 사이 남편은 우루과이로 출장을 떠나고 다케오는 모키치를 그리워한다.
초여름
Screenplay
혼기에 찬 노리코는 조건이 좋은 혼처를 거부하고 부모 형제와 상의 없이 오빠의 친구이자 아이 딸린 홀아비 켄이치와 결혼하겠다고 선언한다. 갑작스런 노리코의 태도에 가족들은 당황한다. 오즈 야스지로의 대다수 영화들이 산업화와 서구화에 따른 가정의 해체에 관한 것이듯 이 작품도 딸의 결혼으로 대가족이 해체된다는 기본 골격을 따라 몇 개의 에피소드로 연결 된 홈 드라마이다. “스토리 자체보다 더욱 깊은 의미를 지닌 ‘윤회’라든가 ‘무상’이라든가 하는 것을 묘사하고 싶었다”는 오즈의 언급처럼 이 작품에서 스토리나 플롯이 중요한 기능을 하지 않음은 명백하게 드러난다. 일상적인 삶에 대한 세심한 탐구, 이야기의 과감한 생략, 시공간의 독특한 사용, 계속해서 변하는 행동의 리듬을 통해 오즈 특유의 소시민적 관점이 투영된 작품이다.
The Good Fairy
Screenplay
Two journalists and their lovers share an uncertain future.
무네카타 자매들
Screenplay
세츠코는 남편 미무라 때문에 불행한 결혼 생활을 이어가고 있다. 엔지니어 출신의 남편이 직업도 얻지 않고 매일 술만 마시는 까닭에 괴로운 것이다. 그럴 때마다 세츠코의 마음속에는 오래 전 헤어질 수밖에 없었던 히로시가 떠오른다. 사랑하는 사이였지만 프랑스 유학 때문에 헤어질 수밖에 없었던 것. 하지만 히로시가 돌아오면서 새로운 국면을 맞이한다.
만춘
Screenplay
노리코는 아내를 잃고 혼자된 아버지 소미야 교수를 돌보며 행복하게 살고 있지만, 소미야 교수와 고모 마사는 노리코의 장래를 염려한다. 아버지를 홀로 두고 자신만의 행복을 위해 시집가기를 꺼려 하는 딸을 위해 아버지와 고모는 마치 아버지가 재혼하려는 것처럼 노리코를 속인다. 재혼을 결심한 아버지에게 배신감을 느낀 노리꼬는 사다께와 선보기로 결심한다. 사다께를 마음에 들어 하면서도 아버지에 대한 서운함과 그를 남겨두고 떠나야 한다는 사실에 괴로워한다.
내 사랑은 불탄다
Novel
메이지 시대, 히라야마 에이코는 집안 하녀이자 친구인 치요가 팔려 가자 집을 뛰쳐나와 도쿄로 간다. 에이코는 자유당에서 여성 인권을 위해 애쓰는데, 당 지도자인 오모이와 사랑에 빠진다. 그런데 치요가 저지른 공장 화재 때문에 에이코와 켄타로도 체포된다. 몇 년 후인 1889년, 헌법이 공포되어 세 사람은 풀려난다. 그들은 자유당을 재발족해 활동을 시작하는데, 오모이는 더 이상 여성 평등을 위해 투쟁하지 않는다.
여성의 승리
Screenplay
A lawyer fights doggedly for a more just legal system to rid Japan of its draconian penal system.
Dancing with a Mask
Writer
Japanese propaganda film about the Normanton Incident.
Dance of the Capital
Writer
Hiromasa Nomura World War II era film
Let's Go in Good Spirits
Writer
In the movies of those times, you can see young boys in the company scene often. Those boys were called kyuji (給仕), which means “waiter” literally. They are doing odd jobs in the company including serving tea, ushering visitors, buying tobacco, etc. Ordering lunch for the individual requests was also an important job. Those boys were hired often as soon as they graduated from elementary school.
The Story of Tank Commander Nishizumi
Screenplay
Following a young man through his childhood ambition to follow his father into the military to losing his life in combat in China.
Kokumin no chikai
Writer
This film was mainly shot in the Japanese skiing resort Hokkaido in 1937-38 and was intended to create support for the coming winter olympics of 1940 in Japan which however were cancelled because of the Japanese-Chinese war. A Japanese production, it was nevertheless made with German involvement in the form of skiing champion Sepp Rist and celebrated cinematographer Richard Angst (who also contributed to the script). Both had regularly worked with the inventor of the mountain film genre, Dr. Arnold Fanck, who had helmed the German-Japanese co-production "Die Tochter des Samurai", also shot by Angst, the year before. Angst apparently stayed in Japan until mid-1939 when he returned to Germany, carrying this film with him. Angst submitted it to the German censors later that year, but for reasons unknown to me it took three more years before the film was finally shown in Germany under the name "Das heilige Ziel" (The Holy Aim). (Karargara)
The Tree of Love
Writer
A young doctor, Kozo Tsumura, falls for young nurse Katsue Takaishi. But she's got a secret: she's a widow with a son. Kozo and Katsue decide to run away to Kyoto, but her child suddenly became sick and she just missed the train and Kozo. She makes it to Kyoto finally, but is unable to meet him. Plus she isn't accepted into Kyoto society. She goes back to her hometown and tries to forget him. She quits the hospital to concentrate on her singing. She makes her professional debut with the hit "Aizen Katsura". Kozo is in the audience.
Queen of the Wind
Writer
A man and his girlfriend work for a cosmetics company, but would like to open their own store. The company is planning to send someone to Paris for special training and the man tries to get the general manager to send his girlfriend since this training would help them to start their own business. The general manager selects another woman and the trouble begins.
Song of the Flower Basket
Screenplay
Three men fall in love with the same young girl who works in a tonkatsu restaurant in the Shitamachi district of Tokyo.
The New Road: Ryota
Screenplay
The eldest daughter of a noble family is in love with an aviator while being courted by a fellow aristocrat she thinks is a dullard. Told from the perspective of Ryota. In this second part, we learn that Akemi is pregnant...
The New Road: Akemi
Screenplay
The eldest daughter of a noble family is in love with an aviator while being courted by a fellow aristocrat she thinks is a dullard. This part is told from the perspective of Akemi.
An Innocent Maid
Writer
In a back alley of the Shitamachi district of Tokyo, Kihachi bears witness to a series of romantic complications involving the inhabitants of the neighborhood. Considered to be a lost film.
A Mother Should Be Loved
Screenplay
The film tells of the strained relationship between a mother and her two sons after the death of the family patriarch.
동경의 여인
Writer
료이치와 치카코는 서로를 의지하며 사이좋게 지내는 남매이다. 하지만 치카코는 낮에는 작은 회사에서, 밤에는 술집에서 일한 돈으로 오빠 료이치의 대학 등록금을 낸다는 사실을 비밀로 하고 있다. 한편, 료이치는 하루에와 데이트를 하면서 하루에의 오빠이자 경찰인 신요와도 가까워진다.
의붓자식
Writer
An actress returns to Tokyo after a successful stint in Hollywood to reclaim—with the help of her gangster brother—the daughter she abandoned years before.
Until the Day We Meet Again
Writer
A young man falls in love with a prostitute and is disowned by his family. He is then drafted, and heads off to war. Script exists - considered to be a lost film.
청춘의 꿈은 지금 어디에
Screenplay
여자 한명을 둘러싸고 펼쳐지는 남자 두명의 우정 드라마. 사장 아들인 테츠오는 친구인 쿠마타, 시마자키와 즐거운 학생 생활을 보내고 있었는데, 부친이 갑자기 돌아가시어 회사를 이어받게 된다. 그러나 쿠마타의 배려로 취직을 하게된 친구들이 사장인 쿠마타에 대하여 비굴한 태도로 대하게 되는데...
Seven Seas: Chastity Chapter
Screenplay
Part two of Shimizu's major silent Seven Seas, a family drama of the intertwining fates of the rich, decadent Yagibashis and the far less prosperous Sone family.
Seven Seas: Virginity Chapter
Screenplay
The film is a lengthy work interweaving characters from different backgrounds and social strata in a narrative centered around the experiences of its heroine, Yumie Sone. Over two hours long, Seven Seas was released theatrically in two parts, with the first part entitled "Virginity Chapter" coming out in December 1931, while the second part, "Chastity Chapter," followed in March 1932. Near the beginning of the narrative, at a garden party given by the wealthy Yagibashi family in Tokyo, Yumie meets Takehiko, the Yagibashis' playboy son and the brother of Yumie's fiancé, Yuzuru. Yumie, a young middle-class woman, lives with her ailing father, a retired ministry official, an older sister, and a younger sister still a child (played by a very young Hideko Takamine). Takehiko, who has just returned from a trip to Europe, is attracted to Yumie and contrives to have her stay overnight at his family's mansion where he takes advantage of her.
동경합창
Screenplay
대학을 졸업한 오카지마는 보험회사의 내근사원, 그러나 연로한 동료사원이 퇴출당하는 것을 보고 사장에게 반감을 갖게된다. 하지만 그 결과 그도 직업을 잃고만다. 지금은 서양식당을 운영 하지만 학생시절의 선생님이었던 오무라가 오카지마를 고용한다. 그리고 오카지마가 전단지 뿌리는 것을 본 그의 아내는 울음을 터트린다.
동경합창
Story
대학을 졸업한 오카지마는 보험회사의 내근사원, 그러나 연로한 동료사원이 퇴출당하는 것을 보고 사장에게 반감을 갖게된다. 하지만 그 결과 그도 직업을 잃고만다. 지금은 서양식당을 운영 하지만 학생시절의 선생님이었던 오무라가 오카지마를 고용한다. 그리고 오카지마가 전단지 뿌리는 것을 본 그의 아내는 울음을 터트린다.
The Luck Which Touched the Leg
Writer
A salaryman finds some money in the street and gets a reward for returning it to its rightful owner. However his colleagues immediately start borrowing money and selling him things he doesn't need, much to his wife's annoyance. Considered to be a lost film.
The Revengeful Spirit of Eros
Writer
A young couple jump into the sea as part of a suicide pact. The man is rescued and subsequently discovers that his lover is also alive and working in a dance hall. Considered to be a lost film.
그날 밤의 아내
Writer
부인 마유미, 딸 미치코와 함께 어렵게 살고 있는 슈지는 딸이 병에 걸리자 어쩔 수 없이 도둑질을 한다. 경찰은 슈지의 집을 찾아내지만 슈지의 딸이 아픈 걸 보고 마음이 흔들린다. 오스카 쉬스갈의 소설을 원작으로 한 작품으로 오즈가 그려낸 누아르적 세계가 흥미로운 작품
Marching On
Writer
A farmer’s boy, obsessed with his balsa-and-paper flying models and with dreams of real aircraft, develops a friendship with the daughter of the local squire, who introduces the lad to her pilot brother and his flying officer friends; through hard work, and despite the handicap of a lowly class status, he eventually succeeds in qualifying as a pilot and joining the air force.
A Primer on Marriage
Writer
Bored in his marriage, a dentist flirts with a young woman on a train. However he soon finds himself embroiled in a series of misunderstandings with his wife, the young woman and her husband. Considered to be a lost film.
The Life of an Office Worker
Writer
When Sakamoto is made redundant he cannot bring himself to tell his wife. Instead he investigates other employment opportunities. Considered to be a lost film.
Fighting Friends
Screenplay
The remaining fragments of an early Ozu film. It is the simple story of two friends who live together in a poor tenement and who share about everything in life (food, hopes, work...). Everything goes well until they gallantly rescue a young (and pretty) woman injured in a road accident. Since the lady has nowhere to go, the two good-hearted friends invite her to their home. She soon becomes their housemaid and they soon begin to seek her favors. Alas, she falls for a young student she has met in the neighborhood, much to the two friends' dismay.
Riku no ôja
Screenplay
Honoo no sora
Writer
Early feature film by Hiroshi Shimizu.
Sword of Penitence
Writer
Two criminal brothers try to go straight but face opposition from one of their criminal cohorts. Considered to be a lost film.