Véra Clouzot

Véra Clouzot

출생 : 1913-12-30, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brazil

사망 : 1960-12-15

약력

Véra Gibson-Amado, known professionally as Véra Clouzot, (30 December 1913 – 15 December 1960) was a Brazilian-French film actress and screenwriter. She is known for playing Linda in The Wages of Fear (1953), Christina Delassalle in Les Diaboliques (1955), and Lucie in Les Espions (1957). Clouzot also co-wrote the screenplay for La Vérité (1960). Her husband, director Henri-Georges Clouzot, named his production company after her, Véra Films. Clouzot was born Véra Gibson-Amado in Rio de Janeiro, Brazil, to Alice do Rego Barros and Gilberto Amado, a Brazilian congressman, writer, journalist, lawyer and ex-President of the United Nations' International Law Committee. Writer Jorge Amado was her second cousin. In 1941, Véra met French actor Léo Lapara, a member of the theater company of Louis Jouvet who toured in Brazil during World War II. Vera married the actor, taking part in the company's South American tour that lasted almost four years. After World War II, Vera settled in Paris. Louis Jouvet took over the direction of the Athenée Theater, while she continued to do small roles. Véra met film director Henri-Georges Clouzot through her then-husband, Léo Lapara, who had minor parts in Quai des Orfèvres (1947) and Return to Life (1949), in the segment directed by Clouzot, "Le Retour de Jean". Véra worked as a continuity assistant on Clouzot's Miquette (1950), and they married in 1950. Clouzot named his production company, Véra Films, after his wife. She made only three films, all directed by her husband. The sole female role in The Wages of Fear (1953), Linda, is played by Véra. Clouzot wrote the role specifically for his wife, as the character does not exist in the original novel. The Wages of Fear is about a South American town where a group of desperate men are offered money to drive trucks carrying nitroglycerin through rough terrain to put out an oil well fire. The Wages of Fear was the 4th highest-grossing film in France in 1953, and was seen by nearly 7 million spectators. The most notable of Clouzot's films starring Véra was the classic thriller, Les Diaboliques (1955), co-starring Simone Signoret. She also starred in Les Espions (1957), and co-wrote the screenplay for the film La Vérité (1960), which was also directed by her husband. Clouzot and Véra took a film crew with them to Véra's homeland in Brazil for their honeymoon, where Clouzot made his first attempt at directing a documentary film. The Brazilian government took issue with Clouzot filming the poverty of people in the favelas rather than the more picturesque parts of Brazil. The film was never finished because the costs became too high. Clouzot became fascinated with the region and wrote a book, Le cheval des dieux, recounting his trip. Véra died in Paris in 1960, aged 46, from a heart attack, shortly after the filming of La Vérité. Henri-Georges Clouzot fell into a depression over her death. After her funeral, he moved to Tahiti, but returned to France in December 1961. She is buried in the Montmartre Cemetery in Paris. Source: Article "Véra Clouzot" from Wikipedia in english, licensed under CC-BY-SA 3.0.

프로필 사진

Véra Clouzot

참여 작품

진실
Screenplay
22살 아가씨 도미니크는 애인 질베르를 살해한 혐의로 재판을 받는다. 그녀가 어떤 이유로 전도유망한 지휘자를 죽였느냐에 대한 의견이 분분한 가운데, 검사는 도미니크가 명백히 계획적으로 살인을 저질렀으므로 사형을 언도해야 한다고 주장한다. 재판이 이어지면서 도미니크와 질베르 그리고 도미니크의 언니이자 질베르의 연인이었던 애니, 세 사람을 둘러싼 진실들이 모습을 드러낸다. 클루조의 치밀한 연출 아래 사랑의 지독한 진실을 파헤치는 법정 드라마. 브리짓 바르도의 열연이 돋보이며, 검사와 변호사 역을 맡은 폴 뫼리스와 샤를 바넬의 대결도 불꽃이 튄다. (영화의 전당 - 오래된 극장 2016)
더 스파이스
Lucie
체코 작가 에곤 호스트후스키 원작 「심야의 환자」에서 소재를 얻은 국제 스파이전을 둘러싼 현대의 일면을 그린 작품.
디아볼릭
Christina Delassalle
자신의 아내인 크리스티나의 돈으로 구입한 기숙사 학교의 교장 노릇을 하고 있는 미셸 들라살은 아내에게 폭행과 모욕을 일삼는 잔혹하고 인색한 사람이다. 한때 수녀이기도 했던 여리고 착한 여자인 크리스티나는 그런 남편의 구박에 하루도 편할 날이 없다. 그러던 어느 날, 미셸의 정부이자 학교 선생인 니콜 오르네가 크리스티나를 찾아와 미셸을 함께 살해하자고 제안한다. 둘은 학기 중 쉬는 기간을 이용해 니콜의 고향으로 가 이혼하고 싶으니 돈을 돌려달라는 말로 미셸을 유인한다. 격분한 미셸이 달려오고, 두 여자는 독이 든 와인을 마시게 해 쓰러진 미셸을 욕조에 빠뜨려 익사시킨다. 그리고 미셸이 술에 취해 사고로 익사했다고 만들기 위해 학교로 돌아와 시체를 수영장에 던져버린다. 하지만 미셸의 시체는 떠오르지 않고, 크리스티나는 점점 불안과 공포에 시달리게 된다. 결국 크리스티나는 수영장의 물을 다 빼내고 시체를 확인하기로 한다. 그러나 시체는 감쪽같이 사라져 버리고 없다. 그때부터 미셸이 입고 있던 옷이 세탁소에서 배달되는 등 미셸이 살아있다고 믿어질 만한 이상한 사건들이 연속적으로 일어난다.
공포의 보수
Linda
프랑스인 마리오는 남미의 어느 한 지방으로 흘러들어온다. 자신과 처지가 비슷한 이방인들이 모여 있는 곳으로, 그는 남미인 친구 루이지와 동거하면서, 페피토의 식당에서 일하는 린다를 사랑한다. 어느날 산전수전 다 겪은 조가 등장하자 마리오는 그를 존경하면서 루이지와 헤어지고 그와 친하게 지낸다. 한편, 미국인들이 개발하는 유전에서 화재가 발생하고, 담당자 오브라이언은 거금을 걸고 오지의 화재근원지에 폭탄의 원료가 되는 질소를 운반할 수 있는 트럭 운전수를 채용하려고 한다. 4명의 운전수 중에 발탁된 조와 마리오는 또다른 팀을 이룬 빔바와 루이지 일행과 함께 목숨을 건 운반을 시작한다.
Brasil
Self
Abandoned documentary on the country Brazil which director Clouzot wanted to make while on honeymoon with his wife Véra Clouzot whose of Brazilian origin. Only an introductionary section set in Paris was ever filmed.