Asakazu Nakai

Asakazu Nakai

출생 : 1901-08-29, Kobe, Hyōgo Prefecture, Japan

사망 : 1988-02-28

약력

Asakazu Nakai (Japanese: 中井朝一; August 29, 1901 – February 28, 1988) was a Japanese cinematographer, born in Kobe. He worked on a dozen films with filmmaker Akira Kurosawa. He was nominated for the Academy Award for Best Cinematography for his work in the film Ran (1985). In 1950 he won the award for Best Cinematography at the Mainichi Film Concours for Stray Dog.

프로필 사진

Asakazu Nakai

참여 작품

란
Director of Photography
16세기 일본 전국시대, 손님들과 함께 멧돼지 사냥을 끝낸 성주 이치몬지 히데토라는 일흔의 나이로 자신의 권력을 아들들에게 넘겨주겠다는 결심을 굳힌다. 그리고 사냥을 함께 한 다른 영주는 자신의 딸을 그의 아들과 혼인시키려 한다. 아들들을 따로 불러 모은 그는 오랫동안 곰곰이 생각해서 내린 결정이라며 장남인 타로가 자신의 뒤를 이어 가문을 이끌 것이라 선언한다. 그리고 둘째, 셋째 아들인 지로와 사부로에게는 두 번째와 세 번째 성과 그에 딸린 영토를 주겠다고 한다. 그는 난세에 외곽에서 호위대를 거느리고 자식들에게 기대어 안락하게 여생을 보낼 생각이였다. 하지만 막내인 사부로는 그 자리에서 아버지가 망령이 들었다고 비난하게 되고 이에 분개한 히데토라는 사부로와 절연한다. 충직한 탄고가 사부로를 감싸지만 그는 들은 체 만 체다. 그 과정을 지켜본 후지마키는 사부로를 자신의 영지로 받아들인다. 한편 처음에는 권력에 별로 욕심이 없었던 장남 타로는 ‘모든 권력과 호칭을 넘겨받지 못하면 그림자에 불과하다’는 아내 카에데의 부추김에 차츰 히데토라의 권력을 완전히 차지하려고 한다. 그리고 그 사이 히데토라가 타로의 부하를 화살로 쏴 죽이는 일까지 발생하면서 갈등이 점점 고조되는데...
A. K.: 구로사와 아키라의 초상
Self
크리스 마르케 감독이 구로사와 아키라 감독의 (1985) 촬영 현장을 찾아 연출한 다큐멘터리. 감독은 촬영 현장의 풍경을 꼼꼼하게 기록하면서 구로사와 아키라 감독이 배우, 다른 스태프들과 나누는 대화를 귀기울여 듣는다. 구로사와 아키라의 촬영 현장을 생생하게 엿볼 수 있는 작품이자 크리스 마르케의 영화에 관한 접근법을 확인할 수 있는 작품
Love and Separation in Sri Lanka
Director of Photography
A Japanese businessman is sent to Sri Lanka and meets a beautiful Japanese woman with a past. They befriend an old Japanese-Indian widow who has an estranged son in Japan.
데르수 우잘라
Director of Photography
1910년, 한 남자가 ‘데르수 우잘라’의 무덤을 찾아오고 시간은 과거로 돌아가 이들의 이야기를 들려준다. 블라디미르는 러시아 오지의 지도를 만들기 위해 탐험을 하던 중 우연히 사냥꾼 데르수를 만난다. 마침 안내인이 필요했던 그는 데르수에게 함께 동행해 줄 것을 요청하고, 이때부터 이들의 인연이 시작된다. 구로사와 아키라 감독이 실존 인물인 데르수 우잘라의 삶을 70mm 카메라로 영화화했다. 1975년 모스크바영화제 감독상 수상.
Wakare no uta
Director of Photography
Richness, severity and pureness of love is beautifully and sentimentally depicted.
Take Care, Red Riding Hood
Director of Photography
A high-schooler involved in turn-of-the-decade student movements works to escape his comfort zone and apply himself.
Konto 55: The Weaknesses of the Century
Director of Photography
A Toho film featuring the comedy duo Konto 55, (コント55号), comprised of comedians Kinichi Hagimoto and Jiro Sakagami.
The Daphne
Director of Photography
Four sisters are all named after flowers. While the two youngest are married, the eldest two remain single, much to the annoyance of their long-suffering mother. The mother and her brother try various schemes to find husbands for them.
붉은 수염
Director of Photography
나가사키에 있는 독일의료원에서 의학공부를 마치고 에도로 돌아온 야스모토는 시골 병원에서 인턴 과정을 밟게 된다. 귀족들을 상대하는 왕립의료원에서 일하기를 원했던 그는 하층민들이 주로 오는 공동 진료소로 오게 되자 불만을 품게 된다. 하지만 자만심으로 가득 차 있던 야스모토는 ‘붉은 수염’이라 불리는 시골 병원장의 진정한 모습에 점차 동화되어 가면서 진정한 의술을 배우게 된다.
The World's Most Beautiful Swindlers
Director of Photography
Five swindle stories, taking place in five international cities: Tokyo, Japan ("Fumiko's Five Benefactors" by Hiromichi Horikawa); Amsterdam, The Netherlands ("A River of Diamonds" by Roman Polanski); Naples, Italy ("The Road Map" by Ugo Gregoretti); Paris, France ("The Man Who Sold the Eiffel Tower" by Claude Chabrol); and Marrakesh, Morocco ("The Confidence Man" by Jean-Luc Godard). Godard's segment was not included in the original French cinema release, and Polanski's segment was not included on the 2016 home disc release.
천국과 지옥
Director of Photography
신발 제조 회사의 중역인 곤도는 회사의 주도권을 잡기 위해 자신의 전 재산을 회사에 투자한 상태다. 어느 날 그는 자신의 아들이 납치됐으며 범인이 엄청난 몸값을 요구하고 있다는 통보를 받고 회사냐 아들이냐 하는 선택의 기로에 서게 된다. 하지만 정작 납치된 것은 그의 아들이 아니라 그의 운전사의 아들이란 사실이 밝혀지면서 곤도는 또 다른 고민에 빠지게 되는데...
고하야가와가의 가을
Director of Photography
젊은 시절부터 도락가이자 활달한 성격의 양조장 주인 고하야가와 만베이는 죽기 몇 달전부터 수년 전 아내를 죽음으로 몰았던 옛 애인과의 관계로 새로 시작한다. 남편이 데릴사위로 들어와 집안의 양조장을 물려받기로 되어 있는 둘째 딸 후미코는 아버지의 연애 사건을 알고 화를 내고, 막내딸 노리코와 과부가 된 며느리 아키코는 결혼 제의를 받고 고심한다.
여자들만의 밤
Director of Photography
1958년 성매매 금지법이 시행되자 다수의 성매매 여성들이 보호 및 재활 시설로 옮겨진다. 모범적인 모습을 보인 구니코는 부인회의 후원을 받아 가게를 운영하는 부부의 집에 머물면서 일을 돕기 시작한다. 그러나 그녀의 과거가 드러나자 사회적 편견과 차별에 끊임없이 시달리게 된다.
The Dangerous Kiss
Cinematography
Starring Akira Takarada as a lightweight boxing champion.
The Blue Beast
Director of Photography
Tatsuya Nakadai plays a scheming low-level executive who plays labor against management and uses anyone he can to further his career in this moral drama. When things get too hot, he bails and goes to work for a prominent politician (Koreya Senda). Soon he has impregnated the daughter (Yoko Tsukasa) of his boss, but he figures marriage will solve his current problems. His happiness is short-lived when he is stalked by a union radical he once double-crossed who now seeks vengeance.
검은 화집: 어느 샐러리맨의 증언
Director of Photography
Suspense drama about a married salaryman whose affair with one of his co-workers is compromised when, returning from a clandestine meeting with his lover, he runs into a neighbor who is later accused of murder. Questioned by police about the neighbor, and blackmailed by his lover's neighbor, the salaryman's lies lead him on a path to destruction.
I Want to Be a Shellfish
Cinematography
On a post-war peaceful day in Japan, Toyomatsu Shimizu, a barber as well as a good father and husband, is suddenly arrested by the Prefectural Police as a war criminal and sued for murder.
암흑가의 보스
Director of Photography
암흑가에 몸담고 살아가던 형제가 어느 한 사건을 계기로 조직에서 발을 뺀다. 하지만 조직은 이들의 목숨을 노리는데… 등 경쾌한 청춘영화를 만들어온 오카모토 기이치감독의 첫 액션 영화. 맛깔나는 연출로 한껏 멋을낸 오카모토 기이치 감독의 세번째 작품. (2011년 한국영상자료원 - 오카모토 기하치 감독전)
All About Marriage
Director of Photography
Ultra-perky model likes single freedom but feels ryosai kenbo ("good wife, wise mother") pressure, exemplified by her bored-to-tears sister.
Futari dake no hashi
Director of Photography
거미집의 성
Director of Photography
전쟁에서 이기고 성으로 돌아가던 와시즈는 산속에서 길을 잃고 헤매다가 마녀를 만난다. 마녀로부터 새 영주가 될 것이라는 예언을 들은 와시즈는 갈등에 휩싸이다 결국 영주를 죽이고 권력을 차지하는데...
생존의 기록
Director of Photography
주물공장을 경영하는 노인 나카지마 기이치는 원자폭탄과 수소폭탄의 위협을 피하려면 일본을 떠나야 한다며, 전 재산을 던져 브라질로 이민을 준비한다. 브라질 이민을 결코 찬성할 수 없는 가족들은 그를 한정치산자로 선고해 달라고 가정법원에 신청한다. 가정재판소의 조정위원을 맡고 있는 치과의사 하라다는 나카지마 노인의 주장에 마음이 흔들리면서도, 현실적인 선택으로 한정치산자 선고를 인정할 수밖에 없다. 아무것도 할 수 없게 된 나카지마 노인은 핵에 대한 불안과 공포 속에 점차 기력을 잃어가고, 공장을 포기하지 않으려는 자식들을 설득하기 위해 급기야 공장에 불을 지르기에 이른다.
7인의 사무라이
Director of Photography
일본의 전국시대. 주민들은 황폐한 땅에서 어렵게 수확한 식량으로 한해 한해를 넘기는 빈촌에 살고 있다. 이 빈촌엔 보리 수확이 끝날 무렵이면 어김없이 산적들이 찾아와 모든 식량을 모조리 약탈해 간다. 싸워도 애원해도 소용이 없었다. 가만히 있을 수만은 없던 촌장의 결단으로 사무라이들을 모집하는데, 이들은 풍부한 전쟁 경험을 가진 시마다 칸베에를 포함한 7명이었다. 시마다의 지휘하에 마을은 방위태세를 갖추고 전투훈련도 시작한다. 이윽고 산적들의 공격이 시작되어 치열한 사투가 벌어진다.
Mr. Pu
Director of Photography
A math teacher loses his job while falling in love with a local girl.
Husband and Wife
Director of Photography
A married couple looking for an apartment move in with the husband's co-worker, a widower. The husband becomes jealous of the widower and his wife.
살다
Director of Photography
시청에서 근무하는 노년의 남자. 시민 과장이란 직위는 있지만 매일 출근해 서류에 도장을 찍는 기계다. 어느날 갑자기 위암 말기 선고를 받은 그는 핏줄에게서 위안을 받으려 하지만 부인과 따로 살림을 차리는 데만 혈안이 된 아들의 모습에서 실망을 느낀다. 그러다 옛 여직원을 우연히 만나고, 인형 공장에서 직공 일을 하고 있는 그녀에게서 건강함과 생명력을 느끼게 된다. 뭔가를 창조하는 데서 즐거움을 얻을 수 있다는 사실을 배운 그는 먼지가 쌓여 있던 서류더미 속에서 일거리를 찾아낸다. 가난한 지역에 아이들을 위한 놀이터를 만들어달라는 건의가 계속 무시되고 있었는데...
Who Knows a Woman's Heart
Cinematography
Ikeuchi was captain of the K - University ice hockey team. The daughter Shikotsuko of Ginza 's western restaurant "Piccolo" was also a female student at K University and was a figure player. They had a dream of being dispatched to Oslo in the Olympic Games and were struggling in each way. Mizuno who runs a sports equipment store in Ginza, showed the geisha by guiding the junior's Ikeuchi and others to the shop of Shimbashi one day.
무희
Director of Photography
작가와 발레 선생인 아내의 관계는 수년 동안 다른 남자를 사랑해 오다가 결국 가족의 파탄으로 이어진다.
Elegy
Cinematography
Wataru Naohiko who has the prosecutor general as his father became a young composer and its symphony "saint" invoked the world echoed. But his disciple Uchiyama and his best friend prosecutor Daisuke Toki accused his music as a sesame of pause-only technique, not a truly heart-hungry art.
게이샤의 삶
Director of Photography
기온의 게이샤 오키쿠의 딸로 무언가에 대한 반발심에 만나는 남자를 수시로 갈아치우는 기미쵸(君蝶)와 시청에서 근무하는 여동생을 비교하며 화류계를 리얼하게 묘사함. 각본 신도 가네토가 미조구치 겐지에의 오마쥬로 써내려간 작품.
들개
Director of Photography
무더운 여름날, 만원 버스에 오른 초보형사 무라카미(미후네 도시로)는 소매치기에게 권총을 도둑맞는다. 고참 형사 사토(시무라 다카시)의 조언에 따라 사라진 권총의 단서를 추적하는 무라카미. 버스에서 그에게 달라 붙어 있던 중년 여인은 알고 보니 일급 소매치기였다. 무라카미가 그녀를 미행하는 동안 도심 한 복판에서는 총기 강도사건이 일어난다. 거장 구로사와 감독의 초기 수작으로 일본 전후 사회의 매우 리얼한 풍경 묘사는 물론 범죄 수사과정을 하나부터 열까지 꼼꼼하게 좇아가는 치밀함을 느낄 수 있는 정통 형사물이다. 각본가 기쿠시마 류조가 경시청 취재 중 듣게 된 경관 권총 분실 사건을 소재로 만든 영화. 끈적하게 땀이 배일 것 같은 후덥지근한 여름의 분위기와 종전 후 서서히 부흥되어 가고 있는 도쿄의 실상이 매우 리얼하게 담겨 있다. ‘메그레 경감’ 시리즈로 유명한 추리소설가 조르주 시므농의 팬이기도 했던 구로사와는 긴박감 넘치는 추리영화의 틀을 빌려, 전후의 피폐한 현실과 가치관의 혼란을 탁월하게 묘사해 냈다. 모리사키 아즈마에 의해 1973년 리메이크되었으며, 아오야마 신지의 (1997) 역시 직접적인 영향을 받았다. , , 등 많은 미국영화에서 이 작품에 오마주를 바친 장면들을 발견할 수 있으며, 특히 조지 루카스의 에서 오비완 케노비가 라이트 세이버를 떨어뜨린 아나킨을 힐책하는 장면은 사토가 무라카미를 질책하는 장면을 그대로 인용한 것이다.
속 푸른 산맥
Director of Photography
Continuation of The Blue Mountains: Part I. Released a week later.
푸른 산맥
Director of Photography
동북 지방에 있는 어느 작은 도시의 점포에서 일하는 고등학생인 금곡육조(金谷六助)와 계란을 파는 여학생인 신자(新子)는 친한 친구가 된다. 또한 신자 앞으로 보내진 육조의 러브레터는 학생들 간에 물의를 일으킨다. 여선생 시마자키 유키코는 연애 문제에 있어서 의외로 낡은 사고 방식을 가지고 있는 학생들에게 두 학생간의 일을 알기 쉽게 설명한다. 그러나 그것은 오히려 다른 학생들의 반감을 살 뿐이었고, 교직원 간에서도 문제가 되어 일은 점차 커지게 된다. 그러나 본인인 신자와 육조는 아랑곳하지 않고 교제를 계속해 나간다. 하지만 둘의 일은 드디어 신문지상에까지 거론되어져 세간의 큰 화제가 되기에 이르는데...
Actress
Director of Photography
Sumako, a country girl, becomes a great actress with the help of Hogetsu,a scholar who brought some of European realism to the Japan's stage. The relationship leads to the end of his marriage and the breakup of his Arts Society. This is another version of Kenji Mizoguchi's film "The Love of Sumako the Actress" ("Joyû Sumako no koi"), from the same year. Both tells the story of the famous actress Sumako Mitsui (1886-1919), considered the first great modern theater actress in Japan. Mizoguchi himself is said to have preferred Kinugasa's version.
어느 멋진 일요일
Director of Photography
전쟁의 상흔이 가시지 않은 도쿄. 친구 하숙집에 얹혀 사는 유조와 언니 집에서 열여섯 식구와 함께 사는 마사코는 일주일에 한 번, 일요일의 데이트가 유일한 즐거움이다. 맛있고 값도 싼 ‘히아신스’라는 이름의 커피숍을 여는 것이 꿈인 두 사람. 하지만 현실은 비참하기 그지없어, 수중에 가진 돈이라곤 35엔이 전부다. 모델하우스도 구경해 보고, 세가 싸다는 아파트도 보러 가지만, 두 사람의 형편으론 그 어느 곳도 무리일 뿐이다. 유조의 친구가 경영하는 카바레에서도 냉대받고, 비를 맞으며 보러 간 연주회는 암표상이 표를 다 사 버려 매진이다. 그러나 두 연인들은 희망을 잃지 않고, 또 다시 내일을 준비한다.
우리 청춘 후회 없다
Director of Photography
쇼와 8년(1933년), 교토대학 학생 유키에는 법학부 야기하라 교수의 딸로 부족함 없는 생활을 누리고 있다. 아버지의 제자 중 신중하고 상식을 중시하는 이토카와와 정의를 위해 투쟁하고자 하는 노게. 유키에는 대조적인 두 사람 사이에서 흔들린다. 그러던 중 자유사상을 이유로 야기하라 교수가 탄압을 받게 되고, 노게는 좌익 운동을 하다 수감된다. 수년 후 검사가 된 이토카와의 청혼을 거절하고, 유키에는 노게를 찾아가 동거를 시작한다. 노게는 반전 운동을 하다 스파이 혐의로 체포되고, 감옥에서 고문을 당해 죽고 만다. 유키에는 노게의 유골을 안고 그의 고향으로 향한다.
Yoki na onna
Director of Photography
1946 Toho film directed by Kiyoshi Saeki
Three Women of the North
Director of Photography
The story of an airport and its air traffic control crew in a remote and northern Japanese town. Three of the air traffic controllers are female with one of them working with her dead fiancé's sister. The engaged man had gone to war and never returned.
Battle Troop
Director of Photography
Three IJN flyers Mikami (Susumu Fujita), Kawakami (Masayuki Mori) and Murakami (Akitake Kono) are good friends, and they are all renowned for their torpedo techniques. Mikami is posted as a staff officer at a base on an island in the Pacific. Kawakami and Murakami later joins him as the base squardron is reinforced. The enemy task force approaches the island and all three of them attack the fleet, killing themselves in the process.
Nichijô no tatakai
Director of Photography
초롱불 노래
Director of Photography
야심만만한 젊은 노(能) 배우 기타하치는 여행 도중 유명한 배우인 소잔에 대한 이야기를 듣는다. 소잔에 대한 궁금증이 생긴 기타하치는 직접 그를 만나지만 그에게 큰 모욕을 주고 만다. 이 일로 기타하치는 스승이자 양아버지인 겐자부로와 사이가 나빠지고, 그로부터 2년이 지난 뒤 소잔의 딸에 대한 안타까운 소식을 듣는다.
Banzuiin Chōbei
Director of Photography
A jidaigeki film on Banzuiin Chōbei produced in 1940 and directed by Yasuki Chiba.
Hideko the Cheerleader
Cinematography
Hideko, a young Baseball fan, determined to cheer for her favourite baseball team by creating a new song for them.
The Scent of Pheasant’s Eye: An Episode from the Tales of Flowers
Cinematography
When Kaoru's sister-in-law Miyoko arrives at the family home, tender feelings start to grow between the two. However, the initial happiness that Kaoru finds in the company of her beautiful sister-in-law is frustrated by her brother Mitsuo, Miyoko's husband, who intervenes in their budding passion. Full of unspoken words, deeply suggestive mise-en-scène, and forbidden glances, Fukujuso is a compelling melodrama that surprises us with its potent homoeroticism, especially considering its year of production.
The Scent of Pheasant’s Eye: An Episode from the Tales of Flowers
Director of Photography
When Kaoru's sister-in-law Miyoko arrives at the family home, tender feelings start to grow between the two. However, the initial happiness that Kaoru finds in the company of her beautiful sister-in-law is frustrated by her brother Mitsuo, Miyoko's husband, who intervenes in their budding passion. Full of unspoken words, deeply suggestive mise-en-scène, and forbidden glances, Fukujuso is a compelling melodrama that surprises us with its potent homoeroticism, especially considering its year of production.