Mira Nair
출생 : 1957-10-15, Rourkela, Orissa, India
약력
Mira Nair (born October 15, 1957) is an Indian film director and producer based in New York. Her production company is Mirabai Films.
She was educated at Delhi University and Harvard University. Her debut feature film, Salaam Bombay! (1988), won the Golden Camera award at the Cannes Film Festival and also earned the nomination for Academy Award for Best Foreign Language Film. She used the proceeds of the film, to establish an organization for street children, called the Salaam Baalak Trust in India. She often works with longtime creative collaborator, screenwriter Sooni Taraporevala, whom she met at Harvard.
She has won a number of awards, including a National Film Award and various international film festival awards, and was a nominee at the Academy Awards, Golden Globes, BAFTA Awards and Filmfare Awards. She was also awarded the India Abroad Person of the Year-2007, which was presented by Indra Nooyi, Chairperson and CEO, PepsiCo, Inc, and India Abroad Person of the Year-2006.
Her most recent films included Vanity Fair with Reese Witherspoon, The Namesake, and Amelia.
Description above from the Wikipedia article Mira Nair, licensed under CC-BY-SA, full list of contributors on Wikipedia
Herself
188편의 작품, 96명의 목소리가 한 마음으로 들려주는 할리우드 이야기! 다음 세대를 위한 기록! 우먼 인 할리우드
Director
우간다의 카트웨. 그곳에서 옥수수를 팔며 어렵게 생활하던 피오나(마디나 날완가)는 어느날 체스를 가르치는 곳에서 공짜 죽을 나눠준다는 소식에 그곳을 찾게 된다. 그리고 어느덧 체스판에 앉아 경기를 하는 피오나는 자신도 모르게 체스라는 경기에 빠져들게 된다. 1년 후 피오나의 실력은 그곳의 아이들 중에서 가장 뛰어났고, 그녀를 가르치던 마이클(데이빗 오예로워)은 아이들과 체스경기에 참여하게 된다. 그리고 그곳에서 금메달을 딴 피오나는 그후 승승장구를 거듭하여 최연소 우간다 대표가 되어, 아마추어 아프리카 선수권대회에서 우승을 하게 된다. 그 일로 바깥세상에 대한 눈을 뜨게 되는 피오나. 하지만 그 일은 피오나를 교만하게 만들었고, 카트웨의 생활은 더이상 피오나를 만족시키지 못하게 되는데...
Self
An account of the life and work of the legendary cinematographer and director Carlo Di Palma (1925-2004) and an emotional journey into the greatest moments of cinema, from the Italian neorealism to the masterpieces of Woody Allen, commented by prestigious figures of world cinema.
Right at the heart of the debates on the discrimination of women in the film industry, this documentary raises questions, while offering a voice to women and their cinema. Catherine Breillat, Claire Denis, Mira Nair, Margarethe Von Trotta, Ulrike Ottinger, Micheline Lanctot, Rakshnan Bani-Etemad, María Novaro but also the names of the less visible directors of the general public. Joining the filmmakers are the voices and comments of producers, film specialists and archivists through whom our images are meticulously preserved.
Self
Explores the hot-button issues around the striking gender gap in Hollywood. Both women and men in the entertainment industry share first-person insights, questions, and anecdotes about the place of women in Hollywood.
Self
In 1993, the original negatives of Satyajit Ray’s The Apu Trilogy were burned in a massive nitrate fire at a laboratory in London. Even though there were no technologies available at the time capable of fully restoring such badly damaged film elements, the Academy Film Archive held on to them. And now times have changed.
Director
The first of four installments in the groundbreaking Heartbeat of the World anthology film series. Comprised of several short films by some of the world's most exciting directors, Words with Gods follows the theme of religion - specifically as it relates to an individual's relationship with his/her god or gods...or the lack thereof. In Words with Gods, each director recounts a narrative centered around human fragility, as well as environmental and cultural crises involving specific religions with which each has a personal relationship; including early Aboriginal Spirituality, Umbanda, Buddhism, the Abrahamic faiths, Hinduism, and Atheism. An animated sequence by Mexican animator Maribel Martinez is woven through each of the film segments, with each segment narratively connected as a feature-length film.
Herself
A documentary featuring interviews with 100 influential women from around the world.
Director
월 스트리트에서 일하는 젋은 파키스탄 출신의 남자가 아메리칸 드림과 인질 위기, 본국 가족의 계속된 요청사이에서 갈등하는 이야기를 그린 영화.
Self
A retrospective documentary on 9/11 in connection with the 2001 Toronto International Film Festival.
Herself
A sequel to the 1988 award winning documentary, "Slaying the Dragon," this film looks at the past 25 years of representation of Asian and Asian American women in U.S. visual media -- from blockbuster films and network television to Asian American cinema and YouTube -- to explore what's changed, what's been recycled, and what we can hope for in the future.
Director
캔자스에서의 어린 시절부터 하늘을 나는 꿈을 꾸었던 아멜리아 에어하트(힐러리 스왱크). 1928년, 출판계의 거물 조지 퍼트남(리처드 기어)의 주선으로 유명 조종사의 대서양 횡단 비행에 총책임자의 직책으로 동승한 아멜리아는 대서양을 횡단한 최초의 여성 비행사라는 명성과 함께 새로운 여성 영웅으로 부상한다. 몇 년 뒤, 자신을 대중들의 스타로 만들어준 조지의 오랜 구애를 받아들여 결혼식을 올린 아멜리아는 모험을 즐기는 삶을 계속하여 대서양 단독 횡단에도 성공한다. 그런 와중에 아멜리아는 파티에서 만난 진 비달(이완 맥그리거)과 우정 이상의 감정을 나눈다. 결국 조지에게 돌아간 아멜리아는 1937년 여름, 세계 일주 비행이라는 일생일대의 꿈에 도전하는데…
Director
8 shorts centered around 8 themes directed by 8 famous film directors involved and sharing their opinion on progress, on the set-backs and the challenges our planet faces today.
Director
The story of Zainab and Arif, who live their son, Munna, in Brooklyn. Zainab makes the complicated decision to leave her protected life and follow her heart. One of eight shorts commissioned by the United Nations on themes concerning global society.
Director
당신은 어떤 사랑을 꿈꾸고 있습니까? 영원히 잠들지 않는 도시, 사랑을 품고 사는 도시 뉴욕… 그곳에서 지금 세상에서 가장 달콤한 러브스토리가 시작된다.
Executive Producer
One of a four-film series on the AIDS epidemic in India, this film examines the virus as Indian society's great class leveler, following its transmission through interweaving stories that link urban and rural India.
Director
One of a four-film series on the AIDS epidemic in India, this film examines the virus as Indian society's great class leveler, following its transmission through interweaving stories that link urban and rural India.
Executive Producer
Years ago, when Abhijit was a boy, he learned his father was involved in extramarital relationships. He kept it secret for several years, until tension rose too high and he left for Cape Town. Time passes and Abhijit is called by his mother. His father had contracted the AIDS virus. It was up to Abhijit to be the bigger person to comfort his father, even after all he had done, in his last moments of life.
A wonderful journey through the meaning and relevance of film music composition. Featuring great, albeit brief, insights from some of the modern greats.
Producer
콜카타에서 이민온 인도인 부부는 아메리칸 드림을 품고 뉴저지의 한 마을에 정착한다. 인도인의 모습을 지녔지만 미국에서 태어나고 자란 부부의 아들은 자신의 정체성에 대해 고민하며 고통스러워 하는데...
Director
콜카타에서 이민온 인도인 부부는 아메리칸 드림을 품고 뉴저지의 한 마을에 정착한다. 인도인의 모습을 지녔지만 미국에서 태어나고 자란 부부의 아들은 자신의 정체성에 대해 고민하며 고통스러워 하는데...
Director
가난한 예술가의 딸로 태어난 베키는 어려서 일찍 고아가 되지만, 초라한 현실을 벗어나 멋진 삶을 살 것을 다짐한다. 학교를 졸업한 베키는 상류사회에 내딛을 첫 발로 크롤리 가의 가정교사 자리를 구한다. 유일한 친구이자 재력가 집안의 딸, 아멜리아의 집에 초대받은 베키는 아멜리아의 오빠인 조스를 단숨에 사로잡지만, 아멜리아의 약혼자인 조지 대위의 훼방으로 조스와의 관계는 물거품이 되고 만다. 그 후, 크롤리 가의 가정교사로 일하던 베키는 뛰어난 재치로 부유한 노처녀 미스 크롤리의 신임을 얻게 되고, 그녀의 전재산을 상속 받는 매력적인 바람둥이 로든 대위를 만나게 된다. 미스 크롤리를 따라 런던으로 온 베키는 로든 대위와 사랑에 빠지고, 그와 비밀리에 결혼까지 하는데… 로든과의 결혼으로 베키는 귀족 신분을 얻지만, 화가 난 미스 크롤리는 로든의 재산 상속 자격을 박탈해버리고 둘은 빈털터리가 된다. 신분이 상승된 베키는 상류사회를 향한 야심을 서서히 드러내기 시작하고, 전쟁 이후 경제적으로 어려워진 베키에게 그녀의 꿈을 이루게 해 줄 스타인 백작이 다가오는데…
Self
In this collection of interviews conducted in 2004, directors Spike Lee, Mira Nair, Julian Schnabel, Steven Soderbergh, and Oliver Stone discuss the influence, style, and importance of Gillo Pontecorvo’s film THE BATTLE OF ALGIERS.
Director
It is September 11, 2001, and a young man goes missing in New York. Because of his eastern name and his Islamic religion, he is suspected of being involved in the World Trade Center attack. The FBI inquire about him. The neighbors of his family show their disapproval. His family hold out hope that he will be found and exonerated. (Originally appeared as a segment of the omnibus film "11'09"01 - September 11", but later presented as a separate short film.)
Director
세계적인 미디어 그룹인 프랑스의 비벤디 유니버설 스튜디오의 카날 프로덕션이 전세계 11명의 주요 영화감독에게 의뢰해 9.11사태와 관련된 견해를 담아 만든 옴니버스 영화.
Director
Two friends lament their unhappy single lives while searching for Mr. Right in 1980s New Jersey.
Mira
An alcoholic, cancer-ridden American film-maker decides to produce a Bollywood movie.
Director
Portrait of the first laughing club in India, its founding by a doctor who believes that laughter is the best medicine, his outreach to schools, interviews with club members, scenes of outdoor sessions, and shots of billboards and street scenes in contemporary Mumbai. Club members gather, stretch, and start to laugh. Founder Dr. Madan Kararia talks of the club's history and the growth of laughing clubs across the country. Among those interviewed, there's a stockbroker, three bawdy women, a musician, a widow laughing to cope with grief, and two old men - friends since school days who meet daily to laugh. No form, no fuss: happiness equals health.
Producer
라리트(50)와 피미(45)는 딸 아디티(24)의 결혼 준비로 분주하다. 아디티는 직장상사 비크람(42)과 이루지 못할 사랑에 빠져있으나, 휴스톤 출신 엔지니어 헤만트(32)와 결혼하기로 한다. 신부의 사촌인 아이샤(17)는 매우 개방적인 인도여성이다. 시드니 대학에서 공부하며 5년만에 인도를 찾은 라훌(19)은 아이샤에게 사로잡힌다.
Director
라리트(50)와 피미(45)는 딸 아디티(24)의 결혼 준비로 분주하다. 아디티는 직장상사 비크람(42)과 이루지 못할 사랑에 빠져있으나, 휴스톤 출신 엔지니어 헤만트(32)와 결혼하기로 한다. 신부의 사촌인 아이샤(17)는 매우 개방적인 인도여성이다. 시드니 대학에서 공부하며 5년만에 인도를 찾은 라훌(19)은 아이샤에게 사로잡힌다.
Producer
An East Indian physician works with AIDS patients as an epidemic of the disease hits in Tennessee.
Director
An East Indian physician works with AIDS patients as an epidemic of the disease hits in Tennessee.
Producer
16세기 중세 인도, 공주인 타라(사리타 슈드후리 분)와 그녀와는 신분이 다른 시녀 마야(인디라 바르마 분)는 어릴 때부터 늘 함께 자라온 사이지만 좁혀질 수 없는 신분인 두 사람은 서로에게 미묘한 질투심을 느낀다. 성인이 된 타라는 라신 왕(나빈 앤드류스 분)과 정략 결혼을 하게 된다. 웅장한 코끼리들의 행렬, 열띤 백성들의 환호 속에 도착한 라신왕은 신부인 타라보다 마야의 미모에 반한다. 이에 모멸감을 느낀 타라는 마야에게 분풀이를 하고, 마야는 그동안 받아온 상처를 치유라도 하듯 결혼식날 밤 몰래 라신왕을 찾아가 그를 유혹한다. 이튿날 타라가 라신왕의 나라로 떠나는 날, 마야는 뜻모를 말을 타라에게 던진다. " 항상 공주님이 쓴 것을 물려받았지만 이제 공주님이 제가 쓴 물건을 영원히 물려받게 될 것입니다." 마야는 라신과의 정사가 들통나 자신이 자란 왕궁밖으로 쫓겨난다. 가슴 깊이 자리잡은 상처를 가다듬고 새로운 출발을 준비하던 마야는 궁중 조각가 제이 쿠마(레이몬 티카람 분)를 만나게 되고, 두 사람은 뜨거운 사랑을 나눈다. 마야는 제이를 통해 진정한 사랑을 느끼지만 제이는 자신의 삶을 뒤흔들어 놓은 마야와의 사랑과 예술에 대한 집착 속에 번민하고 마야를 떠난다. 이윽고, 사랑에 상처받은 마야는 카마스트라의 기술을 습득하여 자신을 잊지 못하던 라신왕의 후궁으로 돌아간다. 라신의 궁에서 왕비와 애첩으로 다시 한번 부딪히는 마야와 타라. 뒤늦게 사랑을 깨달은 제이와 왕궁에서 재회한 마야는 왕의 눈을 피해 아슬아슬한 밀회를 나누고, 애정없는 형식적인 결혼 생활을 영위해가는 타라와 라신왕. 마야의 육체와 카마수트라의 기교에 매혹된 라신왕은 점차 나락의 늪으로 빠져가고 이들의 풀 길 없는 애증관계는 파국으로 치닫는다.
Director
16세기 중세 인도, 공주인 타라(사리타 슈드후리 분)와 그녀와는 신분이 다른 시녀 마야(인디라 바르마 분)는 어릴 때부터 늘 함께 자라온 사이지만 좁혀질 수 없는 신분인 두 사람은 서로에게 미묘한 질투심을 느낀다. 성인이 된 타라는 라신 왕(나빈 앤드류스 분)과 정략 결혼을 하게 된다. 웅장한 코끼리들의 행렬, 열띤 백성들의 환호 속에 도착한 라신왕은 신부인 타라보다 마야의 미모에 반한다. 이에 모멸감을 느낀 타라는 마야에게 분풀이를 하고, 마야는 그동안 받아온 상처를 치유라도 하듯 결혼식날 밤 몰래 라신왕을 찾아가 그를 유혹한다. 이튿날 타라가 라신왕의 나라로 떠나는 날, 마야는 뜻모를 말을 타라에게 던진다. " 항상 공주님이 쓴 것을 물려받았지만 이제 공주님이 제가 쓴 물건을 영원히 물려받게 될 것입니다." 마야는 라신과의 정사가 들통나 자신이 자란 왕궁밖으로 쫓겨난다. 가슴 깊이 자리잡은 상처를 가다듬고 새로운 출발을 준비하던 마야는 궁중 조각가 제이 쿠마(레이몬 티카람 분)를 만나게 되고, 두 사람은 뜨거운 사랑을 나눈다. 마야는 제이를 통해 진정한 사랑을 느끼지만 제이는 자신의 삶을 뒤흔들어 놓은 마야와의 사랑과 예술에 대한 집착 속에 번민하고 마야를 떠난다. 이윽고, 사랑에 상처받은 마야는 카마스트라의 기술을 습득하여 자신을 잊지 못하던 라신왕의 후궁으로 돌아간다. 라신의 궁에서 왕비와 애첩으로 다시 한번 부딪히는 마야와 타라. 뒤늦게 사랑을 깨달은 제이와 왕궁에서 재회한 마야는 왕의 눈을 피해 아슬아슬한 밀회를 나누고, 애정없는 형식적인 결혼 생활을 영위해가는 타라와 라신왕. 마야의 육체와 카마수트라의 기교에 매혹된 라신왕은 점차 나락의 늪으로 빠져가고 이들의 풀 길 없는 애증관계는 파국으로 치닫는다.
Writer
16세기 중세 인도, 공주인 타라(사리타 슈드후리 분)와 그녀와는 신분이 다른 시녀 마야(인디라 바르마 분)는 어릴 때부터 늘 함께 자라온 사이지만 좁혀질 수 없는 신분인 두 사람은 서로에게 미묘한 질투심을 느낀다. 성인이 된 타라는 라신 왕(나빈 앤드류스 분)과 정략 결혼을 하게 된다. 웅장한 코끼리들의 행렬, 열띤 백성들의 환호 속에 도착한 라신왕은 신부인 타라보다 마야의 미모에 반한다. 이에 모멸감을 느낀 타라는 마야에게 분풀이를 하고, 마야는 그동안 받아온 상처를 치유라도 하듯 결혼식날 밤 몰래 라신왕을 찾아가 그를 유혹한다. 이튿날 타라가 라신왕의 나라로 떠나는 날, 마야는 뜻모를 말을 타라에게 던진다. " 항상 공주님이 쓴 것을 물려받았지만 이제 공주님이 제가 쓴 물건을 영원히 물려받게 될 것입니다." 마야는 라신과의 정사가 들통나 자신이 자란 왕궁밖으로 쫓겨난다. 가슴 깊이 자리잡은 상처를 가다듬고 새로운 출발을 준비하던 마야는 궁중 조각가 제이 쿠마(레이몬 티카람 분)를 만나게 되고, 두 사람은 뜨거운 사랑을 나눈다. 마야는 제이를 통해 진정한 사랑을 느끼지만 제이는 자신의 삶을 뒤흔들어 놓은 마야와의 사랑과 예술에 대한 집착 속에 번민하고 마야를 떠난다. 이윽고, 사랑에 상처받은 마야는 카마스트라의 기술을 습득하여 자신을 잊지 못하던 라신왕의 후궁으로 돌아간다. 라신의 궁에서 왕비와 애첩으로 다시 한번 부딪히는 마야와 타라. 뒤늦게 사랑을 깨달은 제이와 왕궁에서 재회한 마야는 왕의 눈을 피해 아슬아슬한 밀회를 나누고, 애정없는 형식적인 결혼 생활을 영위해가는 타라와 라신왕. 마야의 육체와 카마수트라의 기교에 매혹된 라신왕은 점차 나락의 늪으로 빠져가고 이들의 풀 길 없는 애증관계는 파국으로 치닫는다.
Woman buying Flowers
In the midst of the Mariel boat lift -- a hurried exodus of refugees from Cuba going to America -- an immigration clerk accidentally presumes that dissident Juan Raul Perez and Dorita Evita Perez are married. United by their last name and a mutual resolve to emigrate, Dorita and Juan agree to play along. But it gets complicated when the two begin falling for each other just as Juan reunites with his wife, Carmela, whom he hasn't seen in decades.
Director
In the midst of the Mariel boat lift -- a hurried exodus of refugees from Cuba going to America -- an immigration clerk accidentally presumes that dissident Juan Raul Perez and Dorita Evita Perez are married. United by their last name and a mutual resolve to emigrate, Dorita and Juan agree to play along. But it gets complicated when the two begin falling for each other just as Juan reunites with his wife, Carmela, whom he hasn't seen in decades.
Writer
The story is inspired by the assassination of Chris Hani, leader of the South African Communist Party.
Director
The story is inspired by the assassination of Chris Hani, leader of the South African Communist Party.
Director
우간다의 권력자 이디 아민의 힘으로 우간다에서 한 인도 가족이 추방당한다. 그들은 미국의 미시시피로 이주해온다. 그곳에서 인도 가족의 딸은 흑인 남자와 사랑에 빠지고 마는데.
Producer
빈부의 격차가 심한 대도시 봄베이 서커스단에 혼자 남겨진 소년 크리수나(Krishna/Chaipu: Shafiq Syed)는 차(Tea)를 팔면서 거리의 부랑아 무리에 흡수된다. 그가 사는 일대를 관리하는 바바(Baba: Nana Patekar), 그와 동거하는 레이카(Rekha: Aneeta Kanwar), 레이카의 딸 만쥬(Manju: Hansa Vithal) 등과 친해진 크리수나는 그 곳에서의 생활에 잘 적응해 간다. 그러던 어느 날 창녀촌에서 만난 네팔 여인에게 반해 버린다. 하지만 그 여인은 바바의 작전대로 창녀가 되어버리고 소년 크리수나는 이런 현실 속에서 조용히 봄베이의 묻혀진 이중성을 바라본다.
Story
빈부의 격차가 심한 대도시 봄베이 서커스단에 혼자 남겨진 소년 크리수나(Krishna/Chaipu: Shafiq Syed)는 차(Tea)를 팔면서 거리의 부랑아 무리에 흡수된다. 그가 사는 일대를 관리하는 바바(Baba: Nana Patekar), 그와 동거하는 레이카(Rekha: Aneeta Kanwar), 레이카의 딸 만쥬(Manju: Hansa Vithal) 등과 친해진 크리수나는 그 곳에서의 생활에 잘 적응해 간다. 그러던 어느 날 창녀촌에서 만난 네팔 여인에게 반해 버린다. 하지만 그 여인은 바바의 작전대로 창녀가 되어버리고 소년 크리수나는 이런 현실 속에서 조용히 봄베이의 묻혀진 이중성을 바라본다.
Director
빈부의 격차가 심한 대도시 봄베이 서커스단에 혼자 남겨진 소년 크리수나(Krishna/Chaipu: Shafiq Syed)는 차(Tea)를 팔면서 거리의 부랑아 무리에 흡수된다. 그가 사는 일대를 관리하는 바바(Baba: Nana Patekar), 그와 동거하는 레이카(Rekha: Aneeta Kanwar), 레이카의 딸 만쥬(Manju: Hansa Vithal) 등과 친해진 크리수나는 그 곳에서의 생활에 잘 적응해 간다. 그러던 어느 날 창녀촌에서 만난 네팔 여인에게 반해 버린다. 하지만 그 여인은 바바의 작전대로 창녀가 되어버리고 소년 크리수나는 이런 현실 속에서 조용히 봄베이의 묻혀진 이중성을 바라본다.
Director
India Cabaret (1985) is a documentary by Mira Nair exploring the "respectable" and "immoral" stereotypes of women in Indian society told from the point of view of 2 strip-tease dancers in a cabaret house in Bombay.
Director
Via the New York Times: "...film examines the marriage of Ashok Sheth and his wife, Hansa. Ashok moved to New York only days after the wedding, to a woman he barely knew; the match was arranged in the traditional way. Now Ashok sells magazines in a subway station at 116th Street, lives in a cell- sized apartment and cherishes his new freedom. The film follows Ashok through such American activities as a visit to a store that sells running shoes. Then it follows him back to India, where Hansa waits with a baby he has never seen, and with a great many questions as to her future. "
Director
Documentary film.