Anne-Marie Miéville

Anne-Marie Miéville

출생 : 1945-11-11, Lausanne, Switzerland

약력

Anne-Marie Miéville, born November 11, 1945 in Lausanne, is a filmmaker, director, producer, screenwriter, actress and writer from Vaud. Anne-Marie Miéville works as a photographer and is the manager of a bookstore. In the 1960s, she also recorded two variety discs for Barclay, on songs by Jean-Jacques Debout. Then in 1972, she met Jean-Luc Godard in Paris, who became her companion until his death in 2022. Initially, from 1973 to 1994, she collaborated with this filmmaker as a photographer, screenwriter, editor, co-director and artistic director for some of her/their films. Then in 1983, she directed her first short film, "How Can I Love", and, a year later, a second short film, "Le Livre De Marie". Since then, she has continued to make films. Through her cinematographic stories, she questions, with a singularity of tone, love, time, the meaning of things, ... Her first feature film is called: "My Dear Subject" and was released in 19883. 1994 "Lou Didn't Say No". Still in 1994, Anne-Marie Miéville published "Histoire Du Garçon", a text retracing the career and life of her brother Alain, who died accidentally in 1993. In 1996/1997, a new feature film was broadcast, "Nous Sommes Tous Encore Here". Then in 2000, "Après La Réconciliation" in which she appeared, accompanied by Claude Perron, Jacques Spiesser, Jean-Luc Godard and Xavier Marchand. In 2002, she wrote "Images In Words", short texts published by Farrago, which the publisher wrote were "a series of fixed shots, short films of writing. Strictly speaking, it is not a question of news, but rather of indescribable moments, fleeting perfumes of images, where it would be a question of filming with words”.

프로필 사진

Anne-Marie Miéville
Anne-Marie Miéville

참여 작품

Sang titre
Director
A special version of ‘Dans le noir du temps’ for viewers in Ramallah and the Gaza Strip.
Dans le temps
Director
Cats laying, moving, leading a kind of interlude directed by Anne-Marie Miéville.
이미지 북
Narrator (voice)
장 뤽 고다르 감독이 갈피를 잡을 수 없는 이미지의 콜라주와, 현대의 삶에 대한 격렬한 해체, 그리고 이미지 스스로에 대한 비난을 담은 비주얼 에세이로 돌아왔다. 은 파운드 푸티지 작업을 통해 우리가 알고 있는 것들을 비틀며 세상을 향해 암울한 논평을 던진다.
Jean-Luc Godard and Anne-Marie Miéville on Google StreetView
Rue du Temple, Rolle, Switzerland, June 2013.
Les Paradis perdus
Director
Short foundfootage film by Anne-Marie Miéville.
Amateur Report (Exhibition Model)
Director
Director Jean-Luc Godard reflects in this movie about his place in film history, the interaction of film industry and film as art, as well as the act of creating art.
Four Short Films
Director
Jean-Luc Godard, and Anne-Marie Miéville Four Short Films
Four Short Films
Narrator (voice)
Jean-Luc Godard, and Anne-Marie Miéville Four Short Films
Souvenir d'utopie
Director
Short film by Ann-Marie Mieville on Godard's model for his exhibition "Collages de France"
아워 뮤직
Art Direction
크게 지옥, 연옥, 천국의 세 부분으로 나뉘어져 있다. 첫번째 지옥 부분은 베트남, 크림반도, 중동, 제 2차 세계대전 등 전쟁의 여러 가지 이미지들을 조합한 화면으로 이루어져 있다. 연옥 부분은 포화로 무너진 현재의 사라예보를 보여준다. 모스타 다리 건설현장을 방문해서 보여주는 화면은 그 자체가 죄에서 용서로의 점진적 발전을 상징적으로 보여주고 있다. 천국 부분에서는 연옥 부분에서 등장했던 한 여자가 다시 등장해, 미 해군병들이 보초를 서고 있는 작은 해안가에서 평화를 찾는 모습을 보여준다.
텐 미니츠 - 첼로
Screenplay
스승과 함께 시골길을 걷던 제자가 아름다운 소녀를 만나면서 겪게 되는 낯선 시간의 흐름들. 철학자인 장 뤽 낭시와 그의 외국인 제자 아나가 기차 여행을 하며 대화를 나눈다. 4개의 분할 화면을 통해 시대별로 순환되는 성적 노스탤지어, 고통, 회한. 자신의 영화들 중 가장 독창적인 장면들을 정교하게 몽타주하여 복합적이면서도 아름다운 시간에 대한 탐구를 보여준다. 한때 유명했던, 나이 든 영화배우의 일상과 그의 전성기적 영화를 대조해 가며 인간의 노화, 영화의 역사 등을 유머러스하게 그린다. 80광년의 우주 여행을 마치고 온 비행사가 의학적으로 자신의 신체가 10분밖에 노화되지 않았다는 놀라운 사실을 듣게 된다. 보트에 탄 노인, 해변에 돌을 던지는 소년, 임신한 몸으로 아프리카 남자친구를 소개하는 딸. 시간이란 정확히 무엇일까? <10분 뒤 Ten Minutes After> 행복한 표정으로 생일상을 차리고 있는 중산층 여성. 10분 뒤 그녀의 인생은 확 바뀌어 있다.
In the Darkness of Time
Writer
Conceived as a reflection on the theme of time at the turn of the millennium, "Dans le noir du temps" functions as a Pandora’s box which hides all the horrors of the world: the last moments of youth, fame, thoughts, memory, love, silence, history, fear, eternity and, of course, cinema.
After the Reconciliation
Editor
An elderly couple and a younger man and woman follow up failed seduction attempts with conversation about love and the meaning of life.
After the Reconciliation
La première femme
An elderly couple and a younger man and woman follow up failed seduction attempts with conversation about love and the meaning of life.
After the Reconciliation
Screenplay
An elderly couple and a younger man and woman follow up failed seduction attempts with conversation about love and the meaning of life.
After the Reconciliation
Director
An elderly couple and a younger man and woman follow up failed seduction attempts with conversation about love and the meaning of life.
The Old Place
Editor
Essay on the influence of arts at the end of the 20th century produced by the Museum of Modern Art.
The Old Place
Writer
Essay on the influence of arts at the end of the 20th century produced by the Museum of Modern Art.
The Old Place
Director
Essay on the influence of arts at the end of the 20th century produced by the Museum of Modern Art.
We're All Still Here
Screenplay
Two housewives discuss philosophical themes (actually an updated dialogue between Plato and Socrates) while doing the house work. The husband of one of them rehearses his part in a theatrical play, reading a 20th century philosophical text about totalitarianism.
We're All Still Here
Editor
Two housewives discuss philosophical themes (actually an updated dialogue between Plato and Socrates) while doing the house work. The husband of one of them rehearses his part in a theatrical play, reading a 20th century philosophical text about totalitarianism.
We're All Still Here
Director
Two housewives discuss philosophical themes (actually an updated dialogue between Plato and Socrates) while doing the house work. The husband of one of them rehearses his part in a theatrical play, reading a 20th century philosophical text about totalitarianism.
2 x 50 Years of French Cinema
Editor
At a lakeside hotel, Michel Piccoli discusses the centennial of cinema with Jean-Luc Godard. Godard asks why should cinema's birthday be celebrated when the history of film is a forgotten subject. Through the remainder of his hotel stay, Piccoli tests Godard's hypothesis.
2 x 50 Years of French Cinema
Director
At a lakeside hotel, Michel Piccoli discusses the centennial of cinema with Jean-Luc Godard. Godard asks why should cinema's birthday be celebrated when the history of film is a forgotten subject. Through the remainder of his hotel stay, Piccoli tests Godard's hypothesis.
Lou Didn't Say No
Screenplay
The turbulent relationship between a filmmaker and a volatile actor.
Lou Didn't Say No
Editor
The turbulent relationship between a filmmaker and a volatile actor.
Lou Didn't Say No
Director
The turbulent relationship between a filmmaker and a volatile actor.
L'Enfance de l'art
Director
Children living and playing in a war zone are touched by violence. Part of How Are the Kids? (1990), a UNICEF-sponsored six-film anthology depicting childhood horrors around the world.
망각에 저항하기
Director
샹탈 아커만을 포함해 코스타 가브라스, 미셸 피콜리 등 33명의 감독들이 모여 30개국의 양심수들을 사면할 것을 주장하며 제작한 옴니버스 영화. 샹탈 아커만은 5분 길이의 단편 "엘살바도르의 페베 엘리자베스 벨라스퀘즈를 위하여"를 연출했다.
For Thomas Wainggai
Director
A video letter composed for Amnesty International's 'Lest We Forget' series.
누벨 바그
Art Direction
히치하이킹을 하던 루이는 부유한 사업가인 엘르의 차를 얻어 탄다. 루이는 엘르의 공장과 그녀의 집 등을 방문하며 사람들의 다양한 이야기를 듣는다. 대사의 많은 부분은 레이몬드 챈들러나 윌리엄 포크너 등 문학을 인용했으며 여기에 고다르 특유의 나레이션도 더해진다.
Couple représenté en Mars et Vénus
Director
My Dear Subject
Editor
From birth to death every subject remains intact. Three ages, three women. Daughter, mother, grandmother. Each of them before and after still and always. And the men too, those they meet those they love.
My Dear Subject
Writer
From birth to death every subject remains intact. Three ages, three women. Daughter, mother, grandmother. Each of them before and after still and always. And the men too, those they meet those they love.
My Dear Subject
Director
From birth to death every subject remains intact. Three ages, three women. Daughter, mother, grandmother. Each of them before and after still and always. And the men too, those they meet those they love.
Le Rapport Darty
Mamzelle Clio
A daring deconstruction of consumerist behavior featuring a robot and Miss Clio Darty, with a voiceover by Godard and Anne-Marie Miéville, this philosophical "report," like so many of Godard's commissions, was rejected by its funders.
Le Rapport Darty
Director
A daring deconstruction of consumerist behavior featuring a robot and Miss Clio Darty, with a voiceover by Godard and Anne-Marie Miéville, this philosophical "report," like so many of Godard's commissions, was rejected by its funders.
Living It Up
Writer
"Miéville captures a moment of disquieting intimacy amid the bustle of a parade." - BAM
Living It Up
Director
"Miéville captures a moment of disquieting intimacy amid the bustle of a parade." - BAM
The Book of Mary
Editor
Anne-Marie Miéville, frequent collaborator of Jean-Luc Godard, made this partner piece to Godard's own 'Je vous salue, Marie'. Marie, eleven years old, is experiencing difficult times. Her parents will separate. The perception of her universe is profoundly disturbed. This exacting portrait of a child immersed in her books, music and dancing casts a dispassionate yet touching eye on the girl's reaction to the new upheaval in her life.
The Book of Mary
Writer
Anne-Marie Miéville, frequent collaborator of Jean-Luc Godard, made this partner piece to Godard's own 'Je vous salue, Marie'. Marie, eleven years old, is experiencing difficult times. Her parents will separate. The perception of her universe is profoundly disturbed. This exacting portrait of a child immersed in her books, music and dancing casts a dispassionate yet touching eye on the girl's reaction to the new upheaval in her life.
The Book of Mary
Director
Anne-Marie Miéville, frequent collaborator of Jean-Luc Godard, made this partner piece to Godard's own 'Je vous salue, Marie'. Marie, eleven years old, is experiencing difficult times. Her parents will separate. The perception of her universe is profoundly disturbed. This exacting portrait of a child immersed in her books, music and dancing casts a dispassionate yet touching eye on the girl's reaction to the new upheaval in her life.
탐정
Screenplay
영화의 주무대는 생 라자르의 호텔 콩코드. 초라하게 결혼한 프랑수아즈(나탈리 베이 분)와 에밀(클로드 브라쇠 분)은 자신들에게 막대한 돈을 빚지고 있는 복싱 매니저인 짐 폭스 워너(조니 할리데이 분)에게 빚을 받아내려고 한다. 하지만 짐 폭스는 마피아에게도 빚을 지고 있어서, 복싱 경기를 치러 궁지를 모면해보려고 한다. 그러나 이것만으로도 빛을 갚기엔 부족하다. 그 사이, 느뵈 형사(장 피에르 로 분)가 2년 전에 발생한 살인사건을 해결하기 위해 조사를 시작하는데...
마리아에게 경배를
Editor
동정녀 마리아의 이야기를 재해석한 작품. 주유소에서 일하는 마리는 남자친구 조셉과 육체적 관계를 갖지 않은 채 사귀고 있다. 그러던 어느 날 마리의 삼촌 가브리엘이 마리가 임신할 것이라고 말해주고, 마리와 조셉은 각각 혼란에 빠진다. 남성과 여성, 성과 속의 문제를 탐구한 작품으로 몇몇 국가에서는 상영이 금지되기도 했다.
Soft and Hard
Editor
Jean-Luc Godard and Anne-Marie Miéville talk about their films, while doing everyday tasks around their house.
Soft and Hard
Writer
Jean-Luc Godard and Anne-Marie Miéville talk about their films, while doing everyday tasks around their house.
Soft and Hard
Director
Jean-Luc Godard and Anne-Marie Miéville talk about their films, while doing everyday tasks around their house.
Soft and Hard
Herself
Jean-Luc Godard and Anne-Marie Miéville talk about their films, while doing everyday tasks around their house.
미녀 갱 카르멘
Writer
갱단의 일 원인 카르멘은 일당과 함께 털고자 하는 은행의 무장경찰을 사랑하게 된다. 그녀가 그를 유혹하고자 하는 바람에 두 명의 동료가 비극적인 결말을 맞게 된다. 줄거리 자체는 아주 평범해 보이지만 뒤죽박죽 얽힌 네러티브와 몇몇 장면의 독특한 처리 방식 때문에 묘한 분위기가 연출된다. 특히, 은행습격장면은 그것을 바라보는 냉소적인 시선으로 인해 익살맞은 장면으로 둔갑한다. 이 영화는 영화사학자들과 영화광들로부터 가장 큰 호평을 받은 고다르 감독의 후기 걸작이다.
미녀 갱 카르멘
Scenario Writer
갱단의 일 원인 카르멘은 일당과 함께 털고자 하는 은행의 무장경찰을 사랑하게 된다. 그녀가 그를 유혹하고자 하는 바람에 두 명의 동료가 비극적인 결말을 맞게 된다. 줄거리 자체는 아주 평범해 보이지만 뒤죽박죽 얽힌 네러티브와 몇몇 장면의 독특한 처리 방식 때문에 묘한 분위기가 연출된다. 특히, 은행습격장면은 그것을 바라보는 냉소적인 시선으로 인해 익살맞은 장면으로 둔갑한다. 이 영화는 영화사학자들과 영화광들로부터 가장 큰 호평을 받은 고다르 감독의 후기 걸작이다.
Petites notes à propos du film 'Je vous salue, Marie'
Self
Notes on the inception and making of Hail Mary.
How Can I Love (A Man When I Know He Don't Want Me)
Editor
"One Woman, five men, five breakups." - BAM
How Can I Love (A Man When I Know He Don't Want Me)
Writer
"One Woman, five men, five breakups." - BAM
How Can I Love (A Man When I Know He Don't Want Me)
Director
"One Woman, five men, five breakups." - BAM
L'amour des femmes
Script Consultant
Although there are women in the lives of the three main protagonists -- a middle-aged architect, his construction designer, and a journalist -- the women are not as crucial to the men's search for an identity as the title might suggest. When the three men run into a former professor of the architect and designer, they are inspired by his fanfare and expansive nature. Still in search of solutions to their particular problems, the men head out to visit the professor and get to the bottom of their own issues. Unfortunately, the professor turns out to be more "loco" than otherwise, and the three men watch their hopes burst like a popped balloon -- it seems like their ability to assess human character should now be added to their list of problem spots.
L'amour des femmes
Still Photographer
Although there are women in the lives of the three main protagonists -- a middle-aged architect, his construction designer, and a journalist -- the women are not as crucial to the men's search for an identity as the title might suggest. When the three men run into a former professor of the architect and designer, they are inspired by his fanfare and expansive nature. Still in search of solutions to their particular problems, the men head out to visit the professor and get to the bottom of their own issues. Unfortunately, the professor turns out to be more "loco" than otherwise, and the three men watch their hopes burst like a popped balloon -- it seems like their ability to assess human character should now be added to their list of problem spots.
Scénario du film Passion
Self
Godard constructs a lyrical study of the cinematic and creative process by deconstructing the story of his 1982 film Passion. “I didn’t want to write the script,” he states, “I wanted to see it.” Positioning himself in a video editing suite in front of a white film screen that evokes for him the “famous blank page of Mallarmé,” Godard uses video as a sketchbook with which to reconceive the film. The result is a philosophical, often humorous rumination on the desire and labor that inform the conceptual and image making process of the cinema.
할 수 있는 자가 구하라 - 인생
Editor
고다르가 정치적 비디오 작업에 열을 올렸던 70년대를 마치고 극영화로 되돌아와 만든 첫 번째 작품으로 영화 감독과 애인, 창녀라는 세 인물을 통해 사랑과 성, 삶, 그리고 영화란 무엇인지에 대해 묻고 있다. 제작자인 폴 고다르는 편집일을 하는 드니즈 랭보와 연인 사이이다. 한편 폴은 창녀 이자벨의 단골 손님이기도 하다. 폴이 드니즈와 함께 시골 별장에 간 어느날, 때마침 이자벨 또한 그곳을 찾는다. ‘상상’, ‘상업’, ‘삶’, ‘음악’ 이라는 네 개의 파트로 이루어진 옴니버스 영화로 고다르 특유의 슬로우모션과 실험적인 기법, 매혹적인 이미지와 사운드들이 묘하게 어울린다.
할 수 있는 자가 구하라 - 인생
Screenplay
고다르가 정치적 비디오 작업에 열을 올렸던 70년대를 마치고 극영화로 되돌아와 만든 첫 번째 작품으로 영화 감독과 애인, 창녀라는 세 인물을 통해 사랑과 성, 삶, 그리고 영화란 무엇인지에 대해 묻고 있다. 제작자인 폴 고다르는 편집일을 하는 드니즈 랭보와 연인 사이이다. 한편 폴은 창녀 이자벨의 단골 손님이기도 하다. 폴이 드니즈와 함께 시골 별장에 간 어느날, 때마침 이자벨 또한 그곳을 찾는다. ‘상상’, ‘상업’, ‘삶’, ‘음악’ 이라는 네 개의 파트로 이루어진 옴니버스 영화로 고다르 특유의 슬로우모션과 실험적인 기법, 매혹적인 이미지와 사운드들이 묘하게 어울린다.
할 수 있는 자가 구하라 - 인생
Scenario Writer
고다르가 정치적 비디오 작업에 열을 올렸던 70년대를 마치고 극영화로 되돌아와 만든 첫 번째 작품으로 영화 감독과 애인, 창녀라는 세 인물을 통해 사랑과 성, 삶, 그리고 영화란 무엇인지에 대해 묻고 있다. 제작자인 폴 고다르는 편집일을 하는 드니즈 랭보와 연인 사이이다. 한편 폴은 창녀 이자벨의 단골 손님이기도 하다. 폴이 드니즈와 함께 시골 별장에 간 어느날, 때마침 이자벨 또한 그곳을 찾는다. ‘상상’, ‘상업’, ‘삶’, ‘음악’ 이라는 네 개의 파트로 이루어진 옴니버스 영화로 고다르 특유의 슬로우모션과 실험적인 기법, 매혹적인 이미지와 사운드들이 묘하게 어울린다.
Papa comme maman
Director
The parents' violence on their children. Father and mother can each have hidden violence in the family universe.
France/Tour/Detour/Deux/Enfants
Director
In this astonishing twelve-part project for and about television — the title of which refers to a 19th-century French primer Le tour de la France par deux enfants — Godard and Miéville take a detour through the everyday lives of two children in contemporary France.
여기 그리고 다른 곳
Editor
팔레스타인 혁명에 대한 지가 베르토프 그룹의 미완결된 기록화면과 그에 대한 정치적 담론을 담고 있는 영화. 팔레스타인 저항군의 뉴스를 담은 TV뉴스를 바라보는 프랑스의 가정(여기)과 전쟁의 강을 건너는 ‘다른 곳’의 경계를 무너뜨리려는 날카로운 자기성찰의 목소리와 함께 68혁명 이후 유럽 급진주의의 실패에 대한 반성을 담고 있다. (2018년 한국시네마테크협의회 - 1968+50 새로운 세상, 새로운 영화)
여기 그리고 다른 곳
Writer
팔레스타인 혁명에 대한 지가 베르토프 그룹의 미완결된 기록화면과 그에 대한 정치적 담론을 담고 있는 영화. 팔레스타인 저항군의 뉴스를 담은 TV뉴스를 바라보는 프랑스의 가정(여기)과 전쟁의 강을 건너는 ‘다른 곳’의 경계를 무너뜨리려는 날카로운 자기성찰의 목소리와 함께 68혁명 이후 유럽 급진주의의 실패에 대한 반성을 담고 있다. (2018년 한국시네마테크협의회 - 1968+50 새로운 세상, 새로운 영화)
여기 그리고 다른 곳
Narrator (voice)
팔레스타인 혁명에 대한 지가 베르토프 그룹의 미완결된 기록화면과 그에 대한 정치적 담론을 담고 있는 영화. 팔레스타인 저항군의 뉴스를 담은 TV뉴스를 바라보는 프랑스의 가정(여기)과 전쟁의 강을 건너는 ‘다른 곳’의 경계를 무너뜨리려는 날카로운 자기성찰의 목소리와 함께 68혁명 이후 유럽 급진주의의 실패에 대한 반성을 담고 있다. (2018년 한국시네마테크협의회 - 1968+50 새로운 세상, 새로운 영화)
여기 그리고 다른 곳
Producer
팔레스타인 혁명에 대한 지가 베르토프 그룹의 미완결된 기록화면과 그에 대한 정치적 담론을 담고 있는 영화. 팔레스타인 저항군의 뉴스를 담은 TV뉴스를 바라보는 프랑스의 가정(여기)과 전쟁의 강을 건너는 ‘다른 곳’의 경계를 무너뜨리려는 날카로운 자기성찰의 목소리와 함께 68혁명 이후 유럽 급진주의의 실패에 대한 반성을 담고 있다. (2018년 한국시네마테크협의회 - 1968+50 새로운 세상, 새로운 영화)
여기 그리고 다른 곳
Director
팔레스타인 혁명에 대한 지가 베르토프 그룹의 미완결된 기록화면과 그에 대한 정치적 담론을 담고 있는 영화. 팔레스타인 저항군의 뉴스를 담은 TV뉴스를 바라보는 프랑스의 가정(여기)과 전쟁의 강을 건너는 ‘다른 곳’의 경계를 무너뜨리려는 날카로운 자기성찰의 목소리와 함께 68혁명 이후 유럽 급진주의의 실패에 대한 반성을 담고 있다. (2018년 한국시네마테크협의회 - 1968+50 새로운 세상, 새로운 영화)
어때?
Producer
한 공산주의 잡지 출간에 대한 비디오 르포를 만들려 하는 두 좌파 언론인이 이미지와 텍스트, 그들의 상관성에 대한 질문을 던진다. 고다르는 이 영화를 만든 계기를 회상하며, 68년 5월 당시 TV의 정보와 이미지, 소리가 영화만큼이나 자신에게 강력한 영향을 끼쳤기 때문이라고 했다.
어때?
Odette
한 공산주의 잡지 출간에 대한 비디오 르포를 만들려 하는 두 좌파 언론인이 이미지와 텍스트, 그들의 상관성에 대한 질문을 던진다. 고다르는 이 영화를 만든 계기를 회상하며, 68년 5월 당시 TV의 정보와 이미지, 소리가 영화만큼이나 자신에게 강력한 영향을 끼쳤기 때문이라고 했다.
어때?
Writer
한 공산주의 잡지 출간에 대한 비디오 르포를 만들려 하는 두 좌파 언론인이 이미지와 텍스트, 그들의 상관성에 대한 질문을 던진다. 고다르는 이 영화를 만든 계기를 회상하며, 68년 5월 당시 TV의 정보와 이미지, 소리가 영화만큼이나 자신에게 강력한 영향을 끼쳤기 때문이라고 했다.
어때?
Director
한 공산주의 잡지 출간에 대한 비디오 르포를 만들려 하는 두 좌파 언론인이 이미지와 텍스트, 그들의 상관성에 대한 질문을 던진다. 고다르는 이 영화를 만든 계기를 회상하며, 68년 5월 당시 TV의 정보와 이미지, 소리가 영화만큼이나 자신에게 강력한 영향을 끼쳤기 때문이라고 했다.
Six fois deux/Sur et sous la communication
Director
The title and subtitle of this French miniseries are “Six Times Two; Over and under the media”. The “six” refers to the fact that there are six episodes; the “two” has a double meaning.
Six fois deux/Sur et sous la communication
The title and subtitle of this French miniseries are “Six Times Two; Over and under the media”. The “six” refers to the fact that there are six episodes; the “two” has a double meaning.
넘버 2
Writer
고다르는 비디오 화면 앞에 앉아서 평범한 부부의 일상을 분석한다. 노동과 섹스, 일상적인 생활 속에도 권력 관계는 확연하다. "넘버 투"를 만들면서부터 고다르는 대안 매체로서 비디오의 가능성을 실험하기 시작한다.
만사형통
Still Photographer
누벨바그 영화의 시나리오 작가인 쟈크(이브 몽탕)와 미국 방송국의 특파원인 수잔(제인 폰다)을 통해 프랑스 지식인들의 사상적 혼란을 반영한 작품. 두 사람의 러브 스토리를 통해 노동계급과 지식인 계급, 그리고 당시 영화의 상업성에 대해 논한다. 혁명에서의 지식인의 기능, 매체에서의 스타의 기능, 신문 및 잡지의 스틸 사진의 기호학 등을 엿볼 수 있다.