Indonesia Calling (1946)
장르 : 다큐멘터리
상영시간 : 23분
연출 : Joris Ivens
시놉시스
Two weeks after the bombing of Hiroshima and Nagasaki, in August 1945, Indonesian Independence leaders proclaimed “Indonesia Merdeka!” ‘Freedom for Indonesia’ and an end to Dutch colonial rule over the Netherlands East Indies. Internationally renowned Dutch filmmaker Joris Ivens, in Australia as Film Commissioner for the Netherlands East Indies government in exile, resigned his position in protest against Dutch policy, which sought to re-impose its colonial rule. In collaboration with Indonesian activists, Chinese, Indian and Australian trade unionists, and local artists and filmmakers, Ivens made Indonesia Calling, a film documenting the crucial role of Australian trade union support in the establishment of the new Republic of Indonesia. Ivens’ film was an activist documentary; it actively contributed to the events it depicted. All those who worked on it became ‘adversely known’ to the security services.
1965년 시드니의 ABS 방송기자 해밀턴(Guy Hamilton: 멜 깁슨 분)은 첫 해외 근무지인 인도네시아의 자카르타에 도착한다. 극심한 빈곤과 좌우익의 이념의 대결로 수카르노 정권이 위기를 맞고 있을 때 신참 해외특파원 해밀턴은 노련한 타회사 특파원들 틈에서 고전을 면치 못한다. 프리랜서 사진기자인 난쟁이 콴이 해밀턴에게 호의를 보이며, 공산당 최고 지도자와의 인터뷰를 성사시켜 준다. 이 특종 하나로 해밀턴은 단번에 일류 특파원으로 인정받고 다른 특파원들의 시기의 대상이 된다. 콴은 영국대사관 직원 질(Jill Bryant: 시고니 위버 분)을 해밀턴에게 소개해 준다. 불같은 정열과 얼음 같은 냉철함을 갖춘 미모의 지성인 질. 두 사람은 첫대면부터 사랑을 느끼고 갈 수록 뜨거운 관계로 발전한다. 해밀턴은 콴한테서 공산당이 중국의 지원으로 바란을 일으킬 것이라는 정보를 입수하고 보도하면서 요주의 인물로 지목된다. 수카르노를 영웅으로 생각하던 콴은 수카르노의 장지집권과 부정부패에 회의를 느끼고 반정부 프래카드를 호텔에 내건뒤 자살한다. 드디어 공산당이 반란을 일으키고 시내는 혼란에 빠진다. 해밀턴은 혼란 속에서 더이상 자신이 설 곳을 찾지 못하고 간신히 빠져 나와 비행기에 오른다.
마그마와 용암으로 불의 심장을 토해내는 대자연. 베르너 헤어조크 감독이 담아낸 이 영상의 대서사시는 화산의 가공할 위력과 토착민들의 전통 의식의 관계를 들여다본다.
1863년 북군과 남군은 게티스버그에서 가장 결정적인 싸움을 벌이게 된다. 리 장군은 남부의 뛰어난 전략으로 북군을 괴멸시킬수 있다고 믿으며 전투에 임하고, 조슈아 챔벌레인 장군이 이끄는 북군 기병대는 가장 취약점으로 여겨지는 곳에 매복해 싸움이 그곳으로 전개되기만을 기다린다. 곧 남북전쟁 사상 가장 많은 사상자를 낸 지독한 전투가 벌어지는데...
Betrayed by the Dutch colonial forces, Arana manages to escape along with his nephews Jamar and Suwo, the newborn sons of Hamza, one of the last Indonesian sultans fighting against foreign tyranny. In 1860, after wandering for years on the plains of the American Wild West, Arana and the two brothers return to Indonesia to avenge their dead loved ones and punish the evil man who caused their misfortune.
참혹한 학살의 현장. 폭력 조직 최고의 킬러가 어린 소녀를 살려준다. 이 일로 배신자라 낙인찍힌 그는 조직의 표적이 되어 끝없이 죽음의 위협에 쫓긴다.
영국에 유학해 변호사 자격을 딴 간디(벤 킹슬리)는 1893년 남아프리카에 가 소송사건을 맡는다. 간디는 그 곳에서 유색인종에 대한 차별대우를 받게 된다. 이를 계기로 그는 남아프리카의 인도 거류민을 돕기 위한 다양한 활동을 시작한다. 이후 1915년, 간디는 인도로 돌아와 인도독립을 위한 노력을 하게 된다. 그는 비폭력운동을 주도하면서 수차례 투옥되기도 한다. 인도는 마침내 1947년 8월 영국으로부터 독립을 이룬다. 그러나 힌두교와 이슬람교의 종교적 대립으로 인해 인도와 파키스탄으로 나뉘어 독립을 하게 된다. 이후에도 종교분쟁을 해결하기 위해 노력했던 간디는 1948년 1월 과격파 힌두교도가 쏜 총탄에 암살당한다.
페리스(Ferris Bueller: 매튜 브로데릭 분)는 장난이 심한 고교 3년생 악동이다. 어느 날 아프다는 핑계를 대고 학교를 빠진 후 가장 친한 친구인 카머론(Cameron Frye: 알란 룩 분)과 예쁜 여자 친구 슬로안(Sloane Peterson: 미아 사라 분)에게도 핑계를 대고 거짓 조퇴를 만들어준다. 이를 수상하게 여긴 학생 주임 루니(Dean Edward 'Ed' R. Rooney: 제프리 존스 분)는 페리스의 장난을 짐작하고 이들을 찾아 거리로 나선다. 페리스, 카머론, 슬로안은 저녁 해질 때까지 온갖 장난을 치며 돌아다니다가 문득 서로의 문제점에 대해 의논하기로 한다. 카머론은 아버지에 대한 두려움이 지나치다고 실토하고 페리스와 슬로안도 각자의 고민을 털어놓는다. 그러는 사이 학생주임 루니는 페리스의 집으로 찾아가 그가 집에 없음을 확인해 보이려다 온갖 봉변을 당한다. 페리스는 저녁에 귀가하다 루니와 부딪치는 위기에 처하지만 여동생 지니(Jean 'Jeanie' Bueller: 제니퍼 그레이 분)가 재치를 발휘해 가까스로 모면한다. 페리스는 침대에 눕고, 아무일 없는 양 일터에서 돌아오는 부모를 맞이한다. 이렇게 페리스의 하루는 막을 내린다.
안정적인 직장, 번듯한 남편, 맨해튼의 아파트까지 모든 것이 완벽해 보이지만 언젠가부터 이게 정말 자신이 원했던 삶인지 의문이 생긴 서른 한 살의 저널리스트 리즈. 결국 진짜 자신을 되찾고 싶어진 그녀는 용기를 내어 정해진 인생에서 과감하게 벗어나 보기로 결심한다. 일, 가족, 사랑 모든 것을 뒤로 한 채 무작정 일년 간의 긴 여행을 떠난 리즈. 이탈리아에서 신나게 먹고 인도에서 뜨겁게 기도하고 발리에서 자유롭게 사랑하는 동안 진정한 행복을 느끼고 있는 자신을 발견하게 되는데… 이제 인생도 사랑도 다시 시작할 수 있을까?
13세기 말, 스코틀랜드 왕이 후계자 없이 죽자 잉글랜드는 왕권을 요구하며 스코틀랜드에 포악한 정치의 그림자를 드리우기 시작한다. 윌리엄 월레스(멜 깁슨)는 폭정을 피하여 멀리 보내져 양육된다. 그가 성장하여 고향에 돌아왔을때 스코틀랜드는 여전히 잉글랜드의 군주 롱생크(패트릭 맥구한)의 핍박과 탄압에 시달리고 있었다. 그는 운명적인 사랑의 여인 머론(캐서린 맥코맥)을 만나 결혼하지만, 잉글랜드의 폭정에 머론은 잔인하게 처형된다. 월레스는 머론의 복수를 다짐하고, 하나 둘씩 모여드는 스코틀랜드 사람들을 모아 용맹과 투지로 무장한 저항군의 지도자가 되는데...
7월 2일, 이상한 현상이 지구를 감싼다. 하늘은 이글이글 불타오르고 땅은 지진이 난 듯 격렬히 요동친다. 직경 550km, 무게가 달의 4분의 1이나 되는 거대한 괴 비행물체가 태양을 가려 지구는 그 빛을 잃어간다. 숨막히는 공포가 세계의 주요도시를 엄습하기 시작한다. 7월 3일, 거대하고 기괴한 비행물체에서 내뿜는 가공할 위력의 불기둥은 뉴욕의 마천루와 워싱턴의 백악관, 이집트의 피라밋 등을 순식간에 잿더미로 만들고, 거리의 자동차들은 휴지조각처럼 공중을 날아다닌다. 사람들은 당황하여 숨을 곳을 찾지만 도망칠 곳은 아무데도 없다. 인간의 힘으로 감당할 수 없는 엄청난 힘이 지구에 도달했음이 밝혀진다. 그들의 목적은 완전한 지구의 파멸. 7월 4일, 엄청난 파괴 속에서 살아남은 지구의 생존자들은 그 힘을 모아 거대한 괴비행물체에 대항하려 한다. 그러나 외계인들의 지구파괴는 더욱 맹렬해지고 인류 전체의 생존과 외계인으로부터 지구의 독립은 점점 어려워지는데.
이탈리아의 종마라는 별명을 가진 젊은 청년 록키 발보아는 필라델피아 빈민촌에 살면서 4회전 복서를 업으로 삼아 근근히 살아간다. 복싱만으로는 생계를 유지할 수 없어 고리대금 업자의 하수인 노릇을 하기도 하며 뒷골목의 주먹 노릇도 하는 그는 짝사랑하는 애드리언에게 열심히 관심을 보이면서 성실하게 살아 가려고 애쓴다. 그러던 어느 날 록키에게 기회가 오게 된다. 헤비급 세계 챔피언 아폴로 크리드가 미국 독립 200주년을 기념하는 이벤트로서 이름 없는 복서에게 도전권는 이벤트를 기획하고, 록키가 도전자로 선발이 되는데...
인생 역전의 한 방을 노리는 ‘케니’(매튜 맥커너히)는 최대 규모의 금광 발견을 꿈꾼다. 그런 그에게 모두가 코웃음을 치지만, 자신의 신념 하나만 믿고 지질학자와 함께 인도네시아 정글로 탐사를 떠난다. 끝이 보이지 않을 것 같던 그 순간, 170억 달러 규모의 금을 발견하는 데 성공한 ‘케니’. 금광 발견이라는 성취감에 빠져 있던 그에게 전세계를 뒤흔드는 예상치 못한 사건이 일어나는데…
인도네시아 수마트라의 한 작은 마을, 이곳에서 어머니를 모시고 농사를 지으며 살아가는 ‘유다’는 인도네시아 전통 무술 ‘실랏’을 연마하는 건실한 청년이다. ‘실랏’에 뛰어난 실력을 보여 온 그는 마을의 전수자로 임명되고 전통에 따라 ‘메란타우’라는 의식을 수행해야 하는 운명에 놓이게 된다. ‘메란타우’란 마을을 떠나 다른 지역을 돌며 다양한 경험을 통해 자아를 발견하는 일종의 수행과 같은 것. 앞서 이 의식으로 인해 부상을 당한 많은 마을 청년들 때문에 걱정하는 어머니를 뒤로 하고 ‘유다’는 묵묵히 수행의 길을 떠난다. ‘자카르타’에 도착한 ‘유다’는 지인의 도움을 받기 위해 연락을 취하지만 연결이 되지 않자 이곳 저곳을 떠돌며 도심 뒷골목에서 벌어지고 있는 슬픈 현실들을 직접 목격하게 된다. 그러던 어느 날, 인신매매조직에게 끌려가는 ‘아스트리’라는 어린 소녀를 보게 된 ‘유다’는 위험을 무릎 쓰고 그녀를 구하기 위해 인신매매조직원들과 목숨을 건 격투를 벌이게 되는데...
1947년, 인도는 독립을 앞두고 영국은 마지막 총독으로 마운트배튼을 보낸다. 인도인들은 독립에 대한 기대를 가지고 있지만 한 편으로는 종교적인 갈등의 모습을 보인다. 이 이야기는 인도의 마지막 총독 마운트배튼과 총독 저택의 인도인 하인들에 대한 이야기
A documentary about women in the Indonesian DIY hardcore/punk scene, including interviews with musicians, photographers, and zine-makers.
Instrument is a documentary film directed by Jem Cohen about the band Fugazi. Cohen's relationship with band member Ian MacKaye extends back to the 1970s when the two met in high school in Washington, D.C.. The film takes its title from the Fugazi song of the same name, from their 1993 album, In on the Kill Taker. Editing of the film was done by both Cohen and the members of the band over the course of five years. It was shot from 1987 through 1998 on super 8, 16mm and video and is composed mainly of footage of concerts, interviews with the band members, practices, tours and time spent in the studio recording their 1995 album, Red Medicine. The film also includes portraits of fans as well as interviews with them at various Fugazi shows around the United States throughout the years.
At an international school in Jakarta, a philosophy teacher challenges his class of twenty graduating seniors to choose which ten of them would take shelter underground and reboot the human race in the event of a nuclear apocalypse.
1920년 아일랜드. 젊은 의사 데이미언은 런던의 병원에 일자리를 얻지만, 아일랜드인에 대한 영국 군대의 횡포를 목격하고 형 테디와 연인 시네이드 그리고 친구들과 함께 아일랜드의 독립운동에 뛰어든다. 그리고 마침내 영국과 평화조약을 맺게 된 아일랜드, 그러나 일부 지역 자치만 허용한다는 영국의 발표에 데이미언은 형 테디와 심한 대립 관계에 놓이게 되고 연인 시네이드와의 애정 관계마저 이상이 생기는데… 조국의 자유를 위해 형과 사랑하는 연인과의 위기를 맞게 된 데이미언의 엇갈린 운명과 선택이 시작되는데…
1965년 인도네시아 군부정권 대학살의 기억을 가진 모든 이들에게 ‘람리’라는 이름은 곧 학살을 의미했다. 그는 비밀리에 사라졌던 100만 명의 사람 중 유일하게 목격당한 죽음이었기 때문이다. 알고도 모른 척 숨죽여 살아야 했던 사람들에게 ‘람리’의 또 다른 이름은 침묵이자 망각. 그러나 그의 동생 ‘아디’는 50년 만에 형을 죽인 살인자를 찾아가 그때의 이야기를 묻기 시작하고, 가해자들은 누구보다 자랑스럽고 당당하게 자신이 저지른 소름 끼치는 살인을 증언한다. ‘죽음’은 있지만 ‘책임’은 없는, 인류 역사상 가장 고요하고 잔혹한 이야기!
The Tucci family discovers that they have not really lost all their money and, refusing to pay Italian taxes, decides to turn Torresecca into a tax haven, relying on a post-Italian unification bureaucratic oversight.
A little girl wanders all alone in the morning, through a bustling city, looking for the white bells she noticed in the window of a florist's shop. This film heralded the birth of a new film language in Latvian cinema. It received awards at the San Francisco and Oberhausen festivals. and was included on the list of the “world’s 100 best short films” by the film critics at the 1995 Clermont-Ferrand film festival.. All three of the film’s authors together with their peers became the creators of the legendary Riga School of Poetic Documentary.
In this child's game, a live-action boy and girl draw characters and compete who is better. The girl draws a flower and the boy draws a car that runs it over. Then a drawn lion chases a drawn girl, until it all becomes frightfully serious.
Hundertwassers Regentag is a german documentary by Peter Schamoni released in 1972.
I evoke a dancing woman. A woman? No. A bouncing line with harmonious rhythm. I evoke a luminous projection on veils ! Precise matter! No. Fluid rhythms. Why should one disregard, on screen, the pleasure that movement brings us in the theatre? Harmony of lines. Harmony of light. Lines, surfaces, volumes evolving directly, without the artifice of evocation, in the logic of its forms, dispossessed of any overly human sense, allowing an elevation towards the abstract, thus giving more space to sensations and to dreams : integral cinema. —Germaine Dulac
This is a short film that, although a documentary in appearance, has very little to do with the generic conventions of that form. It would seem, then, that what we have here is the embryo of what he was subsequently to call the "elementary": an abstract or lyrical modality in the perception and exposition of the real.
A craftsman builds a glass harmonica that enlightens him. He travels to a town where the people are obsessed with money. A bureaucrat smashes the glass harmonica which leads to chaos and eventually to social reform.
Made as a relief worker's master's thesis, this documentary chronicles the difficulties of rebuilding a community in post-Pol Pot Cambodia
The building of blast furnaces Magnitogorsk and the Kubas Basin by Komsomol, the Communist Union of youth, as part of Stalin’s first five-year plan.
Hans, living in Vienna during the Great Depression, intends to drown himself in the river after losing his livelihood. While there he meets a girl named Anna after pulling her from the river.
A short story of the most important emotions of life, from birth to death, love and sexuality through pain and fear. It is a tribute to art and his disarming beauty.
A short film advertising the newspaper Sztandar Młodych (The Banner of Youth), noteworthy for its abstract elements painted directly onto film stock. An attempt at showing the complexity of the world in a capsule, the film reflects the new policy of the openness to the West during the Thaw of the late 1950s in Poland.
A study of traffic movement in Paris.
In a cafe, people talk, their words become expresively-shaped balloons. An older waiter tries to connect with a young woman who's reading. She brushes him off, but gets into an animated and romantic conversation with a young man. A dog goes from table to table drinking beer and wine when people aren't looking. Older men talk about sexual conquests until one of their wives interrupts them. The young couple argues; he starts to leave, she pleads, he leaves anyway. The waiter tries to help. Old guys talk until they nod off. Women chat. Later, as the waiter cleans up, the finds the young woman's book. He sighs, the dog sleeps it off.
The film is an artistically spare depiction of the Greek myth of Sisyphus, sentenced to eternally roll a stone up a mountain. The story is presented in a single, unbroken shot, consisting of a dynamic line drawing of Sisyphus, the stone, and the mountainside.
The film begins with an Earth space craft stumbling upon a movie floating in the vast nothingness. The film turns out to be from planet Zog and when people see it, they are shocked and angered by the Zogs (or is it 'Zogians' or 'Zogites'?). It seems that they have their genitals where our heads are and vice-versa. To make things really weird, they eat and drink with their genitals and defecate with their faces.
Lye edited together “swing” versions of the popular Lambeth Walk (including Django Reinhardt on guitar and Stephane Grapelli on violin), combining them with a particularly diverse range of direct film images, scratched as well as painted. He was particularly pleased with a final guitar solo (with a vibrating horizontal line) and double bass solo (with a stomping vertical line). For this film Lye did not have to include any advertising slogans; friends at the Tourist and Industrial Development Association, shocked to learn that Lye and his family had become destitute, arranged for TIDA to sponsor the film – to the horror of government bureaucrats who could not understand why a popular dance was being treated as a tourist attraction. - Harvard Film Archive
The mechanism that propels the cycle of the sun and the moon has failed, and endless night falls. A nameless and silent hero must find his way through a dangerous labyrinth of traps, fierce creatures, and mysterious sentinels to restore the mechanism.
A poetic ode to the River Seine, Ivens' distinguished camera eye surveys its lively banks and step-stone canals with a vérité candor, a beguiling elan.
The painter António Cruz wanders around the city of Porto painting what he sees: old and modern buildings, people arriving and leaving work in the factories, children playing. The impressionist realism of Cruz’s drawings dissolves into Oliveira’s vision of Porto, which at the same time portrays the painter and his work.
A man living a dream experience linked to memories of his childhood.