Balthus through the Looking-Glass (1996)
장르 : 다큐멘터리
상영시간 : 1시간 12분
연출 : Damian Pettigrew
시놉시스
Using rare images of the artist filmed at work in his studio, exclusive interviews with his family and close friends, photographs by Henri Cartier-Bresson, and unpublished artwork, this award-winning feature documentary highlights the painter’s complex creative process. Acclaimed as the definitive film portrait of the master, Balthus through the Looking-Glass was shot on Super 16 over 14 months in Switzerland, Italy, France and the Moors of England by the director of Fellini, I’m a Born Liar. (Arte)
생기 발랄한 아메리칸 레이디 ‘이사벨’은 둘째 아이를 임신한 언니 ‘록시’를 돌봐주기 위해 파리로 향한다. 새로운 경험에 대한 기대로 부푼 채 파리에 도착한 이사벨. 하지만 그녀는 안타까운 현실과 맞닥뜨린다. 형부인 샤를르 앙리가 다른 여자와 사랑에 빠져서 도망치듯 수시로 집을 나가더니, 급기야 록시에게 이혼을 요구하고 재산 분할까지 강요하는 것이다. 만삭의 몸으로 홀로 된 록시의 절망은 깊어진다. 파리에서의 첫 날을 실망스럽게 시작했던 이사벨. 하지만 록시와는 대조적으로, 매력적인 파리지앙과 로맨스를 만들고 상류사회의 화려한 생활을 만끽한다. 그녀가 찾은 사랑은 대단한 재력을 갖춘 외교관이자 형부의 삼촌인 에드가. 그의 색다른 제안을 받아들인 이사벨은 에드가와 대담한 연애에 빠져든다. 그리고 에드가의 사랑의 증표인 고가의 ‘에르메스 켈리 백’을 시도 때도 없이 메고 다니며 그와 함께 하는 장미빛 미래를 꿈꾼다. 이사벨이 서서히 프랑스 문화에 적응하면서 파리지엔느로 변해가는 동안, 록시는 복잡하고 지루한 이혼 소송에 얽매이게 된다. 그녀가 결혼할 때 미국에서 가져온 그림이 중세 시대의 유명 화가가 그린 진품으로 밝혀지면서 공동소유권을 주장하고 나선 프랑스 시댁과 미국의 친정 식구들 간에 일대 마찰이 벌어지고, 급기야 록시의 가족들이 파리로 출동하면서 사태가 더욱 심각해진 것이다. 이런 와중에 이사벨과 에드가의 밀애 사실이 양가 가족에게 들통난다. 두 사람의 관계에 대해 고민하는 이사벨. 그런 그녀에게 결별을 의미하는 에드가의 선물이 전해지는데…
While staying at a picturesque village, a teen encounters the underground world of art forgery.
카메라없이 처음으로 만들어진 작품. 실제로 필름 위에 나방의 날개, 꽃잎 조각, 풀 등을 콜라주 형태로 붙여놓고 일련의 프린트 과정을 거친 작품으로 널리 알려져 있다. 이미 죽어버린 생명체가 작가의 손길을 거쳐 스크린 위에 다시 투영될 때의 빛의 숨결을 받아 새로운 생명으로 환생한다는 역설적인 메시지를 지니고 있다. 바로 빛의 깜박거림으로 인하여 영사기를 통해 보여지는 나방의 날개는 마치 살아서 움직이는 것같은 환상을 관객들에게 제공한다.
Charting the intersection between rural America and contemporary graphic design.
In the 1980's, something changed the world forever. Computer technology, mostly due to the appearance of affordable Commodore 64's, entered households worldwide, providing the opportunity for everyone to create digital art. Moleman 2 is about the demoscene subculture, told by mostly Hungarian sceneres, but it features also some other nationalities.
A selection of seemingly unconnected scenes featuring Nick Cave, Blixa Bargeld, Nina Hagen and Lene Lovich. Losely based on Voltaire's satire "Candide".
Rough Cut, the debut feature from London-based artist Jamie Shovlin, explores the re-making of an exploitation film that never was. At its dark heart is Hiker Meat, an archetypal 1970s slasher movie imagined by Shovlin, complete with hitchhiking heroine, charismatic commune leader and a group of teens who disappear one by one. This tantalising film-within-a-film serves to both deconstruct and pay affectionate homage to the often-maligned exploitation style. Having created a full screenplay, score and cut-and-paste prototype for Hiker Meat, Shovlin filmed key sections and a full trailer in an intense shoot in the Lake District in summer 2013. Rough Cut contrasts these re-made sequences with on-set footage and insights into the development of Hiker Meat’s script, soundtrack and design, to create a compelling mash-up of self-referencing processes, behind-the-scenes viewpoints and time-honoured slasher tropes.
가족에게 헌신적이고 누구보다 아내와 아이들을 사랑하는 성공한 건축가 에반(키아누 리브스)은 휴일을 맞아 여행을 떠난 가족들을 뒤로 하고 홀로 집에 남아 오랜만의 한적함에 젖어 든다. 작업에 열중하고 있던 에반은 폭우 속에 똑똑 문을 두들기는 소리를 듣고 낯선 두 여자와 처음 마주하게 된다. 비에 온몸이 젖은 육감적인 모습의 두 여자, 제네시스(로렌자 이조)와 벨(아나 드 아르마스)은 에반의 호의에 집으로 들어와 젖은 몸을 녹이게 되고 에반의 계속되는 호의 속에 서서히 끈적한 눈빛을 건네기 시작하는데...
P(l)ain Truth tells the story of the emotional and physical transition of a transsexual woman through poetic visuals.
Three-part film about the Dutch painter and poet Lucebert who died in 1994. Director Johan van der Keuken made three short films about his friend and inspiration Lucebert. The black-and-white film Lucebert, dichter-schilder was shot in 1962 on a very low budget. In 1967 Een film voor Lucebert was released. Unlike Van der Keuken's first film about Lucebert, this one had a political message. It is a film for an artist about the world. Lucebert died in May 1994. A reaction to his death is contained in Als je weet waar ik ben zoek me dan. In this film, shot in Lucebert's studio, the presence of the artist is evoked once more through his absence. In Lucebert, Time and Farewell, Van der Keuken puts the three films together into a new entity that exploits the tension between changing and standing still over a period of 32 years.
A short film which has its emphasis on back street walls with peeling posters and the constant pedestrian traffic in the foreground. It has a static camera positioned in front of the walls; experimental editing techniques, no dialogue-just background music, and quick edits of blackness throughout.
꿈과 광기의 왕국은 미야자키와 다카하타, 그리고 두 사람의 손과 발이었던 프로듀서 스즈키 토시오까지, 스튜디오 지브리를 견인해온 세 사람의 과거와 현재를 들여다보는 작품이다. 영화는 2013년 9월 1일 미야자키 하야오 감독이 은퇴를 선언하기 전 1년의 시간을 담고 있다. 하나의 애니메이션이 탄생하기 위한 결정적 순간들과, 미야자키, 다카하타, 스즈키 세 사람이 장기간 함께 작업하며 쌓아온 서로간의 애증, 스큐디오 지브리의 마지막 작품인 카구야 공주 이야기를 제작하면서 벌어졌던 비하인드 에피소드들을 포착했다.
미술인가 과학인가, 베르메르의 그림에 숨겨진 비밀은?
미국 텍사스 출신의 발명가 팀 제니슨은 미술 역사상 가장 큰 미스터리 중 하나를 해결하려는 프로젝트를 시도한다. 바로 17세기 네덜란드의 대화가인 요하네스 베르메르가 사진기가 발명되기 150년 전에, 어떻게 사진과도 똑같은 극사실적인 그림을 그릴 수 있었던 것인가에 관한 연구이다. 팀은 17세기에 존재했던 렌즈와 거울만을 사용하여 베르메르가 사용했을 법한 기술을 개발하고, 그의 그림을 재현하는데...
A surreal, experimental, minimalistic animated film that dives into the inner recesses of creativity, imagination, longing and inspiration. Taking place from the somber point of view of a young wizard as he lives out his day, watching over a little town. Le Geniaque pays homage to Georges Melies and 1920s silent films in general.
The Mona Lisa Curse is a Grierson award-winning polemic documentary by art critic Robert Hughes that examines how the world's most famous painting came to influence the art world. With his trademark style, Hughes explores how museums, the production of art and the way we experience it have radically changed in the last 50 years, telling the story of the rise of contemporary art and looking back over a life spent talking and writing about the art he loves, and loathes. In these postmodern days it has been said that there is no more passé a vocation than that of the professional art critic. Perceived as the gate keeper for opinions regarding art and culture, the art critic has supposedly been rendered obsolete by an ever expanding pluralism in the art world, where all practices and disciplines are purported to be equal and valid. Robert Hughes, however, is one art critic who has delivered a message that must not be ignored.
A voice occasionally says a word or two: "on the sidewalk" or "lithium" or a woman's name. A hand-held camera frames parts of sculptures, or moves across their surfaces, sometimes slowly, sometimes quickly, almost always in close-up. The soundtrack, in addition to the voice, is discordant music. Light and shadows are paramount. Sometimes the camera repeats up and down movements; once, a set of jump cuts brings an object closer. The music can be shrill in contrast to the sculptures. Almost entirely of wood, they are the work of Isamu Noguchi (1904-1988): Abstract, usually smooth and rounded (but not always).
The Michael Clark Dance Group perform to the music of T.Rex, Chopin, the Beatles and the Velvet Underground.
한때 예술품 절도계의 큰 손으로 이름을 날리던 크런치(커트 러셀)는 이복동생 니키(맷 딜런)의 배신으로 7년을 감옥에서 썩고 출감한다. 그의 팀은 해체됐고, 먹고 살기 위해 그가 할 수 있은 목숨을 건 싸구려 모터쇼뿐. 그나마 자신을 따르는 견습생 프랜시(제이 바루첼)와 연인 로라(캐서린 원닉)만이 그의 곁에 남아있다. 한편 조르쥐 쇠라의 명작 “등을 보인 포즈”가 도난 당하고, 수사관 빅은 니키를 주목한다. 7년만에 조우한 니키와 크런치는 한바탕 주먹질 끝에 옛 실력을 발휘해 마지막 한탕을 모의한다. 바로 예술품 수집가인 줄리어스 프리드먼의 야고보 원복음서가 운반책의 실수로 국경 경비대 보관실에 있다는 것. 니키와 크런치는 고서를 빼돌려 줄리어스에게 넘기고 돈을 챙기기로 한 것이다. 정보 담당 패디 삼촌, 아이디어맨 니키, 위조 담당 가이, 견습생 프랜시, 그리고 운전을 맡은 크런치까지 최고의 팀이 다시 뭉쳐 큰 한 탕을 계획하는데…
The early life of Walt Disney is explored in this family film with an art house twist. Though his reality was often dark, it was skewed by his ever growing imagination and eternal optimism.
An ambitious four-part documentary on the history and cultural significance of sampling and collaborative creation.