Ghada: Songs of Palestine (2006)
장르 : 다큐멘터리
상영시간 : 1시간 46분
연출 : Mizue Furui
시놉시스
In July 1988, Mizue Furui was in the Gaza Strip and West Bank with her camera as a rookie freelance journalist. Covering the Palestinian condition, she became acquainted with Ghada Ageel, a 23-year-old teacher at an elementary school, in November 1993 and started shooting her life up to when she turned 35. The 12 years Furui spent shooting still and video images has borne fruit in a documentary titled "Ghada -- Songs of Palestine," which will be released in Uplink Theater in Shibuya Ward, Tokyo, in May as a rare report on women in the traditionally male-oriented Palestinian society.
2001 아카데미 다큐멘터리 후보작.
지난 20년 간 전 세계에서 일어난 모든 분쟁과 전쟁 지역을 단 하나도 빠뜨리지 않고 직접 뛰어다니면서, 생생한 전투 장면은 물론 전쟁이 남긴 혼란과 슬픔의 비극적 상흔을 필름에 담아 온 미국 사진작가 제임스 나츠웨이의 치열한 삶과 내면세계를 다룬 다큐멘터리. 영화는 사진작가의 카메라에 소형 특수 마이크로 카메라를 장착하여, 작가가 포착하고 있는 장면과 셔터를 누르는 순간을 관객이 직접 느낄 수 있게 하였다. 1948년 미국에서 태어난 제임스 나츠웨이는 젊은 시절에 겪은 베트남전과 미국민권운동에 깊은 영향을 받아 사진작가가 되기로 결심하였으며, 사색적이고 내성적인 성격의 소유자이지만 현장에서는 누구보다 냉정하고 용감하여, 동시대의 많은 사람들에 의해 오늘날 가장 뛰어난 전쟁 사진작가로서 평가받고 있다.
A thought-provoking documentary on the current and historical causes of the Israeli-Palestinian conflict and U.S. political involvement.
Santa Claus tries to outrun a gang of knife-wielding youth. It's one of several vignettes of Palestinian life in Israel - in a neighborhood in Nazareth and at Al-Ram checkpoint in East Jerusalem. Most of the stories are droll, some absurd, one is mythic and fanciful; few words are spoken. A man who goes through his mail methodically each morning has a heart attack. His son visits him in hospital. The son regularly meets a woman at Al-Ram; they sit in a car, hands caressing. Once, she defies Israeli guards at the checkpoint; later, Ninja-like, she takes on soldiers at a target range. A red balloon floats free overhead. Neighbors toss garbage over walls. Life goes on until it doesn't.
부시에 중령의 호주 경기병 연대는 큰 전투에 투입되지 못하고 늘 뒷전에 서는 예비 병력이다. 1917년 4월 영연방군이 가자전투에서 또 패배하자 부시에 연대는 쇼벨장군을 지원하러 칸 유니스를 거쳐 아바산 전진기지로 출동한다. 이때 척후 활동 중 후랑크가 적탄에 부상을 입어 첫 사망자가 발생한다. 후랑크의 후임으로 온 데이브 미첼 신병은 말이 달아날까봐 고삐를 잡고 있다가 말이 날뛰는 바람에 부상을 입고 야전병원에 입원하고, 그 곳에서 간호원 앤과 친해진다.
티베리우스 황제 치하 18년의 로마. 마루셀루스(Marcellus Gallio : 리차드 버튼 분)는 원로원의 유명한 갈리오 의원의 아들로 여자와 도박에 빠져 지낸다. 어느 날 마르셀루스는 그리스인 노예 드미트리우스(Demetrius : 빅터 마츄 분)의 경매에서 왕세자 칼리굴라(Caligula : 제이 로빈슨 분)가 드미트리우스를 원한다는 걸 알면서도 높은 가격을 불러 드미트리우스를 차지한다. 이 일을 계기로 마르셀루스는 예루살렘 수비대로 쫓겨난다. 마르셀루스는 예루살렘에서 예수라는 청년과 다른 두 사람을 십자가형에 처한다. 그후 꿈에 예수가 걸쳤던 성의가 나타나 악몽에 시달리고, 마침내 성의를 찾아내 없애버리기로 결심한다. 그러나 성의는 자유인이 되어 떠난 드미트리우스의 손에 있었다. 마르셀루스는 드미트리우스를 찾아 나서고 그 과정에서 많은 기독교인들을 만나게 된다. 마침내 마르셀루스는 드미트리우스를 찾아 성의를 손에 넣는다. 마르셀루스가 성의에 손을 대는 순간 평화와 안식을 느끼고, 성의의 주인인 예수의 추종자로 돌아선다. 한편 칼리굴라는 마르셀루스가 기독교인의 무리에 합류했다는 소식을 접하고, 그를 체포하기 위해 혈안이 된다.
An examination of the creation of the state of Israel in 1948 through to the present day. A semi-biographic film, in four chapters, about a family spanning from 1948 until recent times. Combined with intimate memories of each member, the film attempts to portray the daily life of those Palestinians who remained in their land and were labelled "Israeli-Arabs," living as a minority in their own homeland.
"At eight o'clock, it's Laila's birthday, okay?" Palestinian judge turned cab driver Abu Laila's wife reminds her husband. But on his young daughter's birthday, like any day, Abu faces a nerve-wracking shift in a Ramallah yellow cab armed only with an ex-jurist's misplaced pride, a father's loyalty, and a sticker reminding passengers that smoking and carrying AK-47s are prohibited. Rather than address politics or document holy war heroics and villainy, Laila's Birthday focuses on the toll that the unending Palestinian-Israeli conflict extracts from civilians clinging to both employment and a semblance of normal life amidst chaos and corruption, missile attacks and bursts of gunfire.
Chronicle of a Disappearance unfolds in a series of seemingly unconnected cinematic tableaux, each of them focused on incidents or characters which seldom reappear later in the film. Among the many unrelated scenes, there is a Palestinian actress struggling to find an apartment in West Jerusalem, the owner of the Holy Land souvenir shop preparing merchandise for incoming Japanese tourists, a group of old women gossiping about their relatives, and an Israeli police van which screeches to a halt so several heavily armed soldiers can get off the car and urinate.
A Palestinian seeks Israeli permission to waive curfew to give his son a fine wedding. The military governor's condition is that he and his officers attend. The groom berates his father for agreeing. Women ritually prepare the bride; men prepare the groom. Guests gather. The Arab youths plot violence. One Israeli officer swoons in the heat and Arab women take her into the cool house. A thoroughbred gets loose and runs to a mined field; soldiers and Arabs must cooperate to rescue it. As darkness falls, tensions between army and villagers rise, and the groom's wedding-night anger and impotence threaten family dignity and honor. Can cool heads prevail?
The viscous conflict between Israel and the Palestinians is now a generation old. For many of the children of the region, the terrorist war has been going on for their entire lifetimes, killing their family and friends, and overshadowing their lives. They are the Children of Rage
Intent on shaking up the ultimate 'sacred cow' for Jews, Israeli director Yoav Shamir embarks on a provocative - and at times irreverent - quest to answer the question, "What is anti-Semitism today?"
In Alexandria, in 1938, Darley, a young British schoolmaster and poet, makes friends through Pursewarden, the British consular officer, with Justine, the beautiful and mysterious wife of a Coptic banker. He observes the affairs of her heart and incidentally discovers that she is involved in a plot against the British, meant to arm the Jewish underground in Palestine. The plot finally fails, Justine is sent to jail and Darley decides to return to England.
이스라엘에 삶의 터전을 빼앗기고 그들의 암제와 차별정책, 절대적 빈곤 속에서 미래에 대한 희망도 없이 살아가는 팔레스타인의 젊은 청년들. 그들이 할 수 있는 저항이라고는 자신의 온몸을 산화시켜, 이스라엘인들에게 두려움을 주는 것뿐이다. 어릴 때부터 형제처럼 자라온 자이드와 할레드도 어느날 저항군 조직의 부름을 받고, 기꺼이 순교자의 소명을 받아들인다. 그러나 막상 가슴에 폭탄 띠를 두르고 이스라엘로 향하던 두 청년은 마음이 흔들리기 시작한다. 지옥 같은 현실에서 죽음과 같은 삶을 사는 것 보다는 영웅적인 죽음을 택해 천국으로 가고자 했던 그들. 그러나 과연 끊임없이 죽이고 죽고, 보복에 보복을 거듭하는 이 저항방식이 그들이 원하던 승리를 가져다 줄 것인가. 그들에겐 다른 선택의 여지가 없는 것인가하는 의문들이 그들을 주저하게 만든다. 죽음을 눈앞에 앞 둔 48시간 동안 자이드와 할레드는 극심한 혼란과 마음의 갈등을 겪게 되는데...
팔레스타인 여인 살마는 이스라엘과 팔레스타인의 경계에서 레몬 농장을 가꾸며 혼자 살고 있다. 어느 날 이스라엘 국방장관 부부가 살마의 이웃에 이사를 오고, 며칠 뒤 그녀는 장관 부부의 안전을 위해 레몬 농장을 없애야 한다는 통보를 받는다. 소중한 레몬 나무를 지키기 위해 살마는 이스라엘 대법원에 결정을 취소해달라고 요청한다. 한편 이 소식을 들은 장관의 아내 미라는 자신들 때문에 농장을 잃게 된 살마에게 자꾸만 신경이 쓰이는데…
어느 날, 옛 친구와 함께 술집에 들른 영화감독 아리는 계속 반복되는 친구의 악몽에 관해 듣게 된다. 매일 밤 꿈에 어김없이 등장해 자신을 쫓는 정체 모를 26마리의 사나운 개들에 관한 이야기. 두 남자는 이 악몽이 80년대 초 레바논 전쟁 당시 그들이 수행했던 이스라엘 군에서의 임무와 어떠한 연관이 있다고 결론 내린다. 오랜 시간 친구와 대화를 나누던 중 아리는 자신이 당시의 일들을 전혀 기억하지 못한다는 것을 깨닫고, 잃어버린 기억을 찾기 위해서 전세계를 돌며 자신의 옛 친구들과 동료들을 찾아 나선다. 아리가 과거의 비밀을 더 깊이 파헤쳐갈수록 때로는 선명하게, 때로는 초현실적인 이미지의 형태로 그의 기억들도 하나씩 떠오르기 시작하는데….
Born in Brooklyn to Palestinian refugee parents, Soraya (Suheir Hammad) decides to journey to the country of her ancestry when she discovers that her grandfather's savings have been frozen in a Jaffa bank account since his 1948 exile. However, she soon finds that her simple plan is a complicated undertaking — one that takes her further from her comfort zone than she'd imagined.
The Israeli filmmaker Shai Corneli Polak records the building of the 'security wall' through Palestinian territory at the village of Bil'in. The villagers protest mostly peacefully, while the Israeli army doesn't react peacefully. By now the Israeli High Court has ruled that the building of the wall was illegal.
An American ambassador to Israel tries to bring peace to the Middle East conflict through unconventional methods, but his efforts are hampered at every turn and his personal life threatened.
Set during the second Intifada, this documentary follows four Palestinian families living in Dheisheh Refugee Camp near Bethlehem. Fadi is 13 and cares for his 4 younger brothers, the Hammashes are a close-knit family who pass on the lessons of life with humor and passion, Sana is a single woman who endures long commutes to do community work, and Emad and Hanan are a young couple trying to shield their daughter from the harsh realities of the occupation. They talk about their past and discuss the future with humor, sorrow, frustration and hope. Until When paints an intimate in-depth portrait of Palestinian lives today.
This highly kinetic tableaux of uprooted sights and sounds works most earnestly to expose the racial biases concealed in familiar images. Relying on valuable snippets from feature films such as "Exodus", "Lawrence of Arabia", "Black Sunday", "Little Drummer Girl", and network news shows, the filmmakers have constructed an oddly wry narrative, mimicking the history of Mid East politics.