Claire Mathon

Claire Mathon

출생 : 1975-01-01,

약력

Claire Mathon (born 1975) is a French cinematographer. She studied film at the École nationale supérieure Louis-Lumière and graduated in 1998. Since then, she has worked on several short films, documentaries and feature films. She was nominated for the César Award for Best Cinematography for the film Stranger by the Lake. In 2019, Mathon won the Los Angeles Film Critics Association Award for Best Cinematography for her work on the films Atlantics and Portrait of a Lady on Fire. Mathon also won the Lumières Award for Best Cinematography and the César Award for Best Cinematography for Portrait of a Lady on Fire. Source: Article "Claire Mathon" from Wikipedia in English, licensed under CC-BY-SA 3.0.

프로필 사진

Claire Mathon

참여 작품

낫 어 워드
Cinematography
On a barren island, a mother and son confront years of silence and misunderstandings in writer-director Hanna Slak’s formidable fourth feature film starring Maren Eggert, scored by Amélie Legrand, and shot by Claire Mathon.
생토메르
Director of Photography
다큐멘터리 작가 알리스 디옵의 첫 장편 극영화다. 여성을 주제로 강의하면서 메디아의 현대적 버전을 저술하던 라마가 딸을 살해한 여성의 재판과 마주한다.
Undercover
Director of Photography
October 2015. French customs seize seven tonnes of cannabis in the heart of the capital. The same day, Hubert Antoine, a former mole with a shady past, contacts Stéphane Vilner, a journalist at Libération. He claims to be able to demonstrate the existence of State drug trafficking led by Jacques Billard, prominent media figure and high-ranking French police officer. Suspicious at first, the young journalist finally dives into an investigation that will lead him to the darkest corners of the Republic.
스펜서
Director of Photography
1991년, 왕실 가족이 샌드링엄 별장에 모여서 보내는 크리스마스 연휴 3일간 이뤄지는 다이애나 왕세자비의 감정 변화에 집중한다. 스펜서는 직접 운전을 하다가 뒤늦게 별장에 도착한다. 모두가 그의 지각을 마뜩잖게 생각하고, 그 순간부터 통제는 시작된다. 다이애나는 3일 동안 의심과 결심 사이를 오가며 중대한 결정을 내리게 되는데...
더스틴
Director of Photography
버려진 창고에서 145BPM의 테크노 음악에 일제히 몸을 흔드는 사람들. 그중에는 젊은 성전환자 더스틴과 그의 친구들인 펠릭스와 라야, 쥐앙도 있다. 밤이 깊어감에 따라 집단 히스테리는 달콤한 애수로, 취기는 배려 부족으로 변한다.
쁘띠 마망
Director of Photography
외할머니의 유품을 정리하기 위해, 엄마 ‘마리옹’과 함께 시골집으로 내려온 ‘넬리’. 어린시절 엄마의 추억이 깃든 그곳에서 ‘넬리’는 엄마와 이름이 같은 동갑내기 ‘마리옹’을 만나게 된다. 단숨에 서로에게 친밀함을 느끼는 ‘넬리’와 ‘마리옹’! 하지만 ‘넬리’는 이 우연한 만남 속에서 반짝이는 비밀을 알게 되는데… “나 비밀이 있어. 내 비밀이면서, 네 비밀이기도 해”
드라마틱 필름
Director of Photography
파리 북부 생드니 지역. 한 중학교 교실에서 다양한 인종의 아이들이 모여 토론을 벌이고 있다. ‘나는 프랑스인인가’ 하는 물음에 답하는 학생들의 앳된 얼굴 뒤로 그들이 머무는 공동체의 생각이 펼쳐진다. 아이들은 인종 차별, 사회 폭력 등 계속되는 토론에서 예상치 못한 반응과 통찰력을 보이는데, 이는 다큐에 극적인 효과와 날것의 생생함을 선사한다. 아이들의 셀카는 미디어에 익숙한 십대가 보여주는 사적인 공간과 내적인 고민을 드러내며 ‘공동 작업’으로서의 영화적 형식을 구축한다.
애틀랜틱스
Director of Photography
임금이 밀려 힘들어하는 남자와 딴 남자와 결혼해야 하는 여자. 불투명한 미래에도 둘은 사랑에 빠진다. 하지만 남자는 바다를 건넜다가 사라지고 마을에선 불가해한 일이 발생한다. 그리고 남자를 목격했다는 증언. 그가 정말 돌아온 것인가.
타오르는 여인의 초상
Director of Photography
1770년, 젊은 화가 마리안느는 밀라노 귀족과 결혼을 앞둔 여인 엘로이즈의 초상화를 그려달라는 백작 부인의 의뢰를 받고 엘로이즈가 머무는 외딴섬의 영지에서 며칠간 머물게 된다. 마리안느는 엘로이즈가 초상화 그리는 걸 싫어한다는 이유 때문에 화가라는 신분을 숨기고 접근한다. 마리안느는 엘로이즈의 이목구비를 눈에 담기 위해 매일 산책에 동행하면서 그녀가 지닌 아픔을 어루만져주고 친분도 쌓는다. 어쨌든 그녀는 엘로이즈의 결혼을 종용하는 도구로 사용될 초상화 완성에 매진해야 한다.
라울 타뷔랭
Director of Photography
If anyone knows anything about bikes, it’s Raoul Taburin, official bicycle dealer of Saint Céron, a lovely village in the South of France. But Raoul has a terrible secret: he has never been able to keep his balance on a bike without using stabilisers. His childhood and teenage years were spent trying to overcome his flaw - in vain. All attempts to tell his secret have also failed. Nobody believes him. When photographer Hervé Figougne moves to Saint Céron, the two men become fast friends. And when Figougne offers to photograph Raoul riding a racing bike along a mountain precipice, the moment of truth has arrived. He does all he can to avoid the photo shoot. But everything goes against him and he finally has to accept his destiny. “At least”, he thinks, “people will have to believe me”. But for Raoul Taburin, things are never that simple...
Médée
Director of Photography
A lonely mother and her son go to the opera where a performance of Cherubini’s opera Medea is given. It is the mother’s birthday and she wanted to surprise her son by inviting him to the opera. But, the son’s plan were different and he is quite upset about it. His mother tries to break the silent barrier behind which he hides. A semblance of discussion begins, not without humour. Tension is present but, as the performance goes on, both find themselves astounded, captured, alone in the opera house.
지하디로 알려진
Director of Photography
IS에 가담했다는 혐의로 구속된 무슬림 청년의 이야기를 전하는 이 영화는 그가 프랑스에서 시리아로, 그리고 다시 프랑스로 돌아오게 되는 과정을 추적한다. 실제 사건에 대한 법정 기록을 바탕으로 제작된 작품이다.
스테잉 버티컬
Director of Photography
시나리오 작가 레오는 새로운 작품 집필 구상을 위해 프랑스 남부를 떠돌던 중 자유로운 영혼을 가진 양치기 마리를 만난다. 마리는 9개월 후 레오의 아이를 낳고 극심한 산후 우울증에 빠져 레오와 아이를 버리고 떠난다. 혼자 남겨진 레오는 악전고투 속에서 아이를 키우지만 동시에 깊은 만족감을 느낀다. 갓난 아이를 데리고 다시 정처 없이 길을 나선 레오는 자신과 같은 처지인 외로운 남자들을 만나게 되는데... (2016년 제6회 서울프라이드영화제) 으로 까이에 뒤 시네마 2013년 TOP 1로 선정되며 연출력을 전 세계적으로 인정받은 알랭 기로디 감독의 이 개막작으로 선정되었다. 국내에서도 두터운 팬층을 가지고 있는 알랭 기로디 감독의 은 지난 5월에 치러진 제69회 칸영화제에서 경쟁부문 및 퀴어종려상에 노미네이트 되며 화제를 불러일으켰다. 또한 의 로르 켈라미, 의 다미엔 보다느, 의 인디아 헤어의 열연으로 영화적 완성도를 높여 기대감을 증폭시킨다. 영화 은 늑대를 찾아 프랑스 남부를 여행하던 영화제작자 ‘리오’가 우연히 양치기 ‘마리’와 만나 아이를 낳게 되지만, 그녀가 ‘리오’를 떠나버리고, 이후 혼자 아이를 돌보다가 자신과 비슷한 처지의 남자를 만나게 되며 겪게 되는 이야기이다. (2016년 제6회 서울프라이드영화제)
Makhdoumin
Cinematography
For an estimated population of 4 million, Lebanon boasts some 200,000 foreign domestic workers, contracted under a system of full custodianship that deprives them of basic rights. Implemented since the start of the civil war (1975), this system is borrowed from similar ones in the Gulf countries. It is predicated on a transaction whereby the worker is not providing a service, but is rather commodified as a product, with specialised agencies organising their import under conditions not unlike modern-day outposts of slavery. Director Maher Abi Samra places his camera inside the offices of the El Raed agency with the full complicity of its owner Zein. Diligently, unobtrusively, he observes and probes. The components of this state-sanctioned system come undone methodically
투 프렌즈
Director of Photography
Mona, a prisoner on work release, meets Clément, a shy actor. Desperate to impress Mona, Clément recruits his extroverted friend, Abel, to help. When Mona becomes more interested in Abel, it sets off a conflict between the two friends. Meanwhile, Mona attempts to keep her past hidden.
비행기처럼
Director of Photography
남녀커플의 문제를 위트 있게 다룬 코미디. 그래픽 디자이너 미셸은 중년의 위기를 겪고 있다. 그의 걷잡을 수 없는 불안의 배출구로 선택되는 것은 다름 아닌 카약. 완벽한 장비 세트를 구매한 후 강물을 타고 도시 밖으로 나간 미셸은 유머와 매력이 넘치는 다양한 사람들로 가득 찬 시골에 도착한다.
몽 루아
Director of Photography
스키사고로 심각한 부상을 당한 토니는 재활을 위해 센터에 입원하게 된다. 상처를 치료할수록, 더 강하게 떠오르는 사랑의 기억. 뜨겁게 사랑했지만, 이제는 차갑게 식어버린, 함께 할 수도 없고, 없이 살 수도 없는 그와의 추억이 또 다른 상처로 남겨지는데……
The Last Hammer Blow
Director of Photography
When he first enters the Montpellier Opera House, Victor knows nothing about music. Nor does he know his father, Samuel Rovinski, who is there to conduct Mahler’s 6th symphony. To change the course of his suddenly uncertain future, for Nadia his mother, for Luna whom he has fallen in love with, Victor has decided to step out of the shadows. He’ll go as far as he needs to.
호수의 이방인
Director of Photography
어느 여름 날, 아름다운 호숫가에 게이들이 약속이라도 한듯 모여든다. 프랑크는 일광욕을 하면서 마음에 드는 파트너를 찾아보지만 구석에서 늘 혼자 앉아있는 뚱뚱한 앙리와 수다를 떨다 집에 가는 일이 허다하다. 그러던 어느날 구리빛의 근육을 가진 미셸에게 강한 끌림을 느끼고 애인 사이가 된다. 얼마 후 프랑크는 미셸이 전 애인을 살해하는 장면을 목격하는데...
Three Worlds
Director of Photography
Al, a young man from a modest background is about to marry his boss’ daughter, along with succeeding him as the head of a car dealership. One night, while coming back from his bachelor party, he is guilty of a hit-and-run accident, urged by his two childhood friends present in the car. The next day, gnawed with guilt, Al decides to inquire about his victim. What he does not know is that Juliette, a young woman, has witnessed the entire accident from her balcony.
Iris in Bloom
Director of Photography
An 18-year-old beauty develops an attraction to an older photographer.
L'imprésario
Director of Photography
In the fall of 2010, Bozon and co-conspirator Pascale Bodet commandeered the first floor of Paris’s famed Centre Pompidou for 10 days of screenings, lectures and performances that amounted to a counter-canonical history of French cinema. During the ensuing merriment (entitled Beaubourg, la dernière Major !) audience members were invited to observe the daily making of this film, directed by Bozon and written by Axelle Ropert, about an inexperienced young journalist (Laure Marsac) sent to the Pompidou to interview a maverick artistic impresario (Thomas Chabrol). The result is an unexpected love story that is also a record of this landmark exhibition, featuring cameos by Raul Ruiz, Paul Vecchiali, Luc Moullet and more !
Chicks
Director of Photography
Pam is twenty. She and her girlfriends hang out together on the couch at The Ranch, the apartment she shares with Manon. Sitting around chatting, drinking, smoking, and dancing are part of life at their age, but there comes a time when you need to cut loose from the group and go your own way...
We Were Communists
Director of Photography
Uninhibited examination of the legacy of Lebanon’s civil war. A reflection on the destinies of comrades who were once bound by ideologies and remain tightly knit friends. The film travels the chimeric and daunting reality of Lebanon's fractured post-war landscape.
Plein sud
Director of Photography
In the summer, 27 year-old Sam drives towards the south of France in his Ford. He meets Matthieu and his sister Léa and takes them along in his apparently aimless journey. Matthieu has a crush on Sam and tries to seduce him. Léa is a beautiful, young, provocative girl who likes men so much that she got pregnant. She soon brings along Jérémie with them. Throughout the trip, they learn to know, fight and love each other. In spite of a blooming relationship with Matthieu, Sam isolates himself because of his secret: he is headed for Spain to find his long-lost mother.
French Courvoisier
Director of Photography
It is the end of a meal. Eight people are gathered around a big table. They evoke the memory of a lost friend. Through the stories of each about the absentee, the character traits, the haabits or the expressions, a portrait in hollow is outlined.
Les hommes sans gravité
Director of Photography
Alban lives in a castle he has just inherited. The inside has been in decay for a long time. He meets Jerôme, a young gypsy from the neighbouring town. A strange relationship begins between them in this place.
Pardonnez-moi
Director of Photography
Expecting her first child, actress Violette decides to dive deep into her dysfunctional family's history by filming a documentary about them.
L'un dans l'autre
First Assistant Camera
Antoine and Mathieu walk along a road hoping for a bus that does not arrive. Complicity, revelation, embarrassment... But the road is long and the roles can be reversed.