Alain Resnais

Alain Resnais

출생 : 1922-06-03, Vannes, Morbihan, Bretagne, France

사망 : 2014-03-01

약력

Alain Resnais (3 June 1922 – 1 March 2014) was a French film director and screenwriter whose career extended over more than six decades. After training as a film editor in the mid-1940s, he went on to direct a number of short films which included Night and Fog (1955), an influential documentary about the Nazi concentration camps. Resnais began making feature films in the late 1950s and consolidated his early reputation with Hiroshima mon amour (1959), Last Year at Marienbad (1961), and Muriel (1963), all of which adopted unconventional narrative techniques to deal with themes of troubled memory and the imagined past. These films were contemporary with, and associated with, the French New Wave (la nouvelle vague), though Resnais did not regard himself as being fully part of that movement. He had closer links to the "Left Bank" group of authors and filmmakers who shared a commitment to modernism and an interest in left-wing politics. He also established a regular practice of working on his films in collaboration with writers previously unconnected with the cinema such as Jean Cayrol, Marguerite Duras, Alain Robbe-Grillet, Jorge Semprún and Jacques Sternberg. In later films, Resnais moved away from the overtly political topics of some previous works and developed his interests in an interaction between cinema and other cultural forms, including theatre, music, and comic books. This led to imaginative adaptations of plays by Alan Ayckbourn, Henri Bernstein and Jean Anouilh, as well as films featuring various kinds of popular song. His films frequently explore the relationship between consciousness, memory, and the imagination, and he was noted for devising innovative formal structures for his narratives. Throughout his career, he won many awards from international film festivals and academies. Description above from the Wikipedia article Alain Resnais, licensed under CC-BY-SA, full list of contributors on Wikipedia.

프로필 사진

Alain Resnais
Alain Resnais

참여 작품

Alain Resnais, l'audacieux
Himself (archive)
A genius inventor of forms, Alain Resnais is one of the fathers of cinematic modernity. This portrait, rich in archives, looks back on the career of a discreet non-conformist, in perpetual search of renewal to fight against anxiety.
Dans les oreilles d'Alain Resnais
Voix d'Alain Resnais
사랑은 마시고 노래하며
Director
한동안 떨어져 살고 있던 여섯 명의 친구들이 오랜 친구 라일리가 병으로 위독하다는 소식을 듣는다.
당신은 아직 아무것도 보지 못했다
Screenplay
저명한 극작가 앙뜨완이 죽고 그의 성에 초대받은 13명의 배우들!! 그들은 과거 앙뜨완의 연극 ‘에우리디스’에 출연했던 배우들이었다. 모두가 모인 자리에서 그들은 앙뜨완이 남긴 영상메세지와 함께 젊은 배우들이 연기하는 새로운 ‘에우리디스’를 보게 되는데..
당신은 아직 아무것도 보지 못했다
Director
저명한 극작가 앙뜨완이 죽고 그의 성에 초대받은 13명의 배우들!! 그들은 과거 앙뜨완의 연극 ‘에우리디스’에 출연했던 배우들이었다. 모두가 모인 자리에서 그들은 앙뜨완이 남긴 영상메세지와 함께 젊은 배우들이 연기하는 새로운 ‘에우리디스’를 보게 되는데..
잡초
Writer
일정한 직업이 없는 50대 후반의 유부남으로, 쉽게 흥분하는 성격의 조르주. 그는 우연히 빨간 지갑을 줍게 된다. 지갑의 주인인 마르게리트는 비행기 조종면허를 가진, 종잡을 수 없는 성격의 치과의사. 신분증을 확인하던 조르주는 만난 적도 없는 여인에게 반해 로맨틱한 조우를 꿈꾸는데, 우연이 만들어낸 기이한 러브스토리가 시작된다. 당시 아흔을 바라보았던 백전노장의 기량이 여전히 최정상에 있음을 각인시켰으며, 그해 「카이에 뒤 시네마」 10베스트에서 1위로 선정되었다. (2015 영화의 전당 - 알랭 레네 특별전) 2009년 칸느 영화제 경쟁부문 진출작으로 87세의 알랭 레네 감독이 만든 영화.
잡초
Adaptation
일정한 직업이 없는 50대 후반의 유부남으로, 쉽게 흥분하는 성격의 조르주. 그는 우연히 빨간 지갑을 줍게 된다. 지갑의 주인인 마르게리트는 비행기 조종면허를 가진, 종잡을 수 없는 성격의 치과의사. 신분증을 확인하던 조르주는 만난 적도 없는 여인에게 반해 로맨틱한 조우를 꿈꾸는데, 우연이 만들어낸 기이한 러브스토리가 시작된다. 당시 아흔을 바라보았던 백전노장의 기량이 여전히 최정상에 있음을 각인시켰으며, 그해 「카이에 뒤 시네마」 10베스트에서 1위로 선정되었다. (2015 영화의 전당 - 알랭 레네 특별전) 2009년 칸느 영화제 경쟁부문 진출작으로 87세의 알랭 레네 감독이 만든 영화.
잡초
Director
일정한 직업이 없는 50대 후반의 유부남으로, 쉽게 흥분하는 성격의 조르주. 그는 우연히 빨간 지갑을 줍게 된다. 지갑의 주인인 마르게리트는 비행기 조종면허를 가진, 종잡을 수 없는 성격의 치과의사. 신분증을 확인하던 조르주는 만난 적도 없는 여인에게 반해 로맨틱한 조우를 꿈꾸는데, 우연이 만들어낸 기이한 러브스토리가 시작된다. 당시 아흔을 바라보았던 백전노장의 기량이 여전히 최정상에 있음을 각인시켰으며, 그해 「카이에 뒤 시네마」 10베스트에서 1위로 선정되었다. (2015 영화의 전당 - 알랭 레네 특별전) 2009년 칸느 영화제 경쟁부문 진출작으로 87세의 알랭 레네 감독이 만든 영화.
Propos d'Alain Resnais
Audio interview with Alain Resnais
마음
Director
In Paris, six people all look for love, despite typically having their romantic aspirations dashed at every turn.
Hiroshima: The Time of Return
(voice)
Luc Lagier puts Alain Resnais' film back in its historical context and in the filmmaker's biography. He tells the story, then the development of what was originally intended to be a short documentary film and which turned into an unusual allegory. Composed of fascinating archives, including notably the correspondence between Duras and Resnais, this analysis of 'Hiroshima mon amour' manages to put the film in perspective while detaching itself from it. A rare and captivating work.
입술은 안돼요
Director
1925년의 파리. 질베르트 발랑드레이는 사업가 조르주와 행복한 결혼생활을 하고 있다. 그러나 그녀는 아를레뜨에게 남편을 사랑하지만 다른 남자에게 관심이 있다고 고백한다. 한편 위게뜨 베르베리는 질베르뜨가 좋아하는 남자와 결혼하려고 한다. 여기에 미국인 사업가 에릭이 끼어들고, 바야흐로 복잡한 애정관계가 얽혀든다.
우리들은 그 노래를 알고 있다
Director
삶의 굴곡은 노래에 반영된다. 우리는 싸우고, 화해하고, 잠시 쉬기도 하고 용서하고 잊기도 한다. 영화 속 주인공들은 노래의 재능을 타고난 사람들이다. 그들은 그 재능으로 인생의 어려움을 극복한다. 그들은 단지 입을 벌릴 뿐이고 우리는 샤를르 아즈나부르, 실비 바르땅, 조니 할리데이와 다른 여러 사람들의 지혜의 말들을 들으며 위로 받는다.
노스모킹
Director
요크셔의 어느 마을. 학교 교장의 아내인 실리아는 정원에서 담배를 피우려다 멈춘다. 실리아의 선택으로 <스모킹>과는 전혀 다른 이야기가 전개된다. <스모킹>과 동시에 만든 ‘자매’영화로 실리아의 단순한 선택은 또 다른 상황들을 만들어내고, 다양한 결말들을 이끌어낸다. 앨런 에이크번의 희곡을 바탕으로 <스모킹>과 마찬가지로 장 피에르 바크리, 아녜스 자우이가 시나리오를 썼다. 희곡을 바탕으로 했지만 안이한 코미디의 형식을 전혀 따르지 않으며, 레네는 내러티브적인 실험의 극한을 보여준다. 어느 순서로 봐도 상관없는 이 두 편의 독특한 영화에서 레네는 우리를 미로에서 길을 잃게 만들고, 심지어 그것을 즐기게 만든다.
스모킹
Director
영국 요크셔 지방의 어느 마을. 학교 교장인 토비 티스데일씨와 그의 아내 실리아, 그리고 학교 수위인 리오넬 헤플윅과 그의 여자친구이자 티스데일가의 하녀인 실비, 네 사람이 주요 등장인물이다. 어느 날 아침 정원에서 실리아가 탁자 위에 놓인 담배갑에서 담배를 꺼내 피우면서 영화는 시작된다. 집에 들른 리오넬에게 실리아는 창고를 정리해달라는 부탁을 하고, 리오넬은 갑자기 실리아에게 애정을 느낀다. 영화는 5일후, 5주후, 5년 후로 건너뛰면서 이 일이 어떻게 진행되는지를 보여준다. 영화 속의 사건은 변수가 바뀜에 따라 가지를 쳐나가며 발전한다. 영화사상 유례를 보기 드문 '인터랙티브 코미디'라 할만한 작품이다.
스모킹/노스모킹
Director
영국 요크셔 지방의 어느 마을을 배경으로 교장, 그의 아내, 학교 수위, 그의 여자친구의 일상사를 선택과 운명의 카오스로 만들어낸 작품. 교장의 아내 셀리아가 탁자 위에 놓인 담배를 피느냐 아니냐에 따라 서로 다른 운명이 만들어진다.
Gershwin
Director
Documentary about George Gershwin directed by Alain Resnais with various celebrities speaking on their admiration and affection for Gershwin's music.
망각에 저항하기
Director
샹탈 아커만을 포함해 코스타 가브라스, 미셸 피콜리 등 33명의 감독들이 모여 30개국의 양심수들을 사면할 것을 주장하며 제작한 옴니버스 영화. 샹탈 아커만은 5분 길이의 단편 "엘살바도르의 페베 엘리자베스 벨라스퀘즈를 위하여"를 연출했다.
집에 가고 싶어
Director
Joey Wellman, an American cartoonist from Cleveland now largely forgotten at home, visits France with his partner Lena to attend an exhibition in Paris about the comic strip (bande dessinée) which features his work. He also hopes to be reconciled with his daughter Elsie who has been a student in Paris for two years, in flight from the American culture of which she sees her father as a typical example. Elsie is naively infatuated with French literature, and is trying to secure an introduction to the brilliant university professor Christian Gauthier, an expert on Flaubert but also an enthusiast for comic books. The meeting of father and daughter goes badly, but Elsie is persuaded to join Joey and Lena for the weekend at the country house of Gauthier's mother, Isabelle. During a comic-themed masquerade party, all of the characters are made to reconsider their present and past relationships.
멜로
Writer
1920년대 파리, 바이올리니스트 마르셀은 오랜 친구의 집에 초청받는다. 친구의 젊은 아내 로멘느는 마르셀에게 추파를 던지고, 세 사람은 복잡한 관계가 되고 만다. 앙리 번스타인의 1920년대 희곡을 영화화한 작품으로, 연극적인 무대장치와 화면구성만으로도 '멜로드라마'의 본질에 접근하는 알랭 레네의 연출력이 경탄을 자아낸다. (2015 영화의 전당 - 알랭 레네 특별전)
멜로
Director
1920년대 파리, 바이올리니스트 마르셀은 오랜 친구의 집에 초청받는다. 친구의 젊은 아내 로멘느는 마르셀에게 추파를 던지고, 세 사람은 복잡한 관계가 되고 만다. 앙리 번스타인의 1920년대 희곡을 영화화한 작품으로, 연극적인 무대장치와 화면구성만으로도 '멜로드라마'의 본질에 접근하는 알랭 레네의 연출력이 경탄을 자아낸다. (2015 영화의 전당 - 알랭 레네 특별전)
죽도록 사랑하리
Director
두 쌍의 부부 이야기. 한쌍은 10년동안 사랑과 믿음으로 지켜왔으며, 다른 한쌍은 죽음이 그들을 갈라 놓을까봐 전전긍긍한
인생은 소설이다
Director
1919년, 건축가 포르벡 공작은 그의 성에 손님들을 초청하여 영원한 행복의 상태에 이르는 체험을 하라고 권유한다. 대신 그들은 ‘행복의 사원’이라 불릴 이 성에 영원히 머물러야 한다. 포르벡은 이 안에서 새로운 사회를 건설하고자 하지만 정념은 이 계획을 파괴하고야 만다. 1982년, 이 성은 실험적인 시도를 행하는 학교로 바뀌어 있는데…. 현실과 교차되는 내면적 환타지의 세계로 몰입하는 레네의 작가적 경향이 뚜렷하게 표현된 작품으로 평가받았다.
내 미국 삼촌
Director
장은 우연히 보러 간 연극에서 여배우 자닌을 만난다. 이내 두 사람은 깊은 사이로 발전하게 된다. 장은 그녀와 함께 살기 위해 아내와 아이들을 버리고 집을 나온다. 그러나 장이 친구의 배신으로 국장직에서 밀려나게 되고 그 스트레스로 신장병이 재발하게 되면서 두 사람의 사랑에 위기가 찾아온다. 그러던 어느날, 장의 아내가 몰래 자닌에게 찾아와 자신이 죽을 병에 걸렸음을 알리며 마지막 남은 시간을 남편과 함께 보낼 수 있게 해달라고 부탁한다. 자닌은 장과 헤어진 후 여배우에서 디자이너로 변신한다. 한편 르네는 아버지의 고루한 농장 경영에 환멸을 느끼고 집을 뛰쳐나와 파리의 의류회사에 취직한다. 보잘것없는 학력이지만 르네는 타고난 성실근면함으로 말단 직원에서 직원 200명을 거느린 공장장으로 승진하게 된다. 그러나 최신 공정이 도입되고 경쟁이 치열해지면서 르네의 위치는 점점 불안해지게 되고, 결국 경쟁에서 밀려나 지방에 있는 공장으로 자리를 옮기게 된다. 가족들과도 헤어져 회사를 위해 온몸을 바쳐 일하지만 희망은 점점 멀어져간다. 결국 르네는 회사의 디자이너 자닌으로부터 레스토랑의 매니저로 가라는 굴욕적인 제안을 받게 된다. 자닌은 2년이라는 시간이 흘렀어도 여전히 그를 잊지 못한다. 르네에게 회사의 방침을 전달하러 내려간 시골에서 그녀는 우연히 그렇게 그리워하던 장을 만나지만 그의 아내가 여전히 건강하다는 이야기를 듣고 자신이 속았음을 깨닫는데...
May Days
Filmmaker William Klein documents the Paris student riots that occurred in May of 1968.
프로비던스
Director
1977년 개봉한 프랑스, 스위스의 드라마 영화이다. 알랭 레네가 감독을, 데이비드 머서가 각본을 맡았다. 1978 세자르상 시상식에서 작품상, 감독상, 편집상 등 7개 부문 상을 수상했다.
스타비스키
Director
스타비스키(장 폴 벨몽드 분)는 프랑스 상류 사회에 속하기를 갈망했던 유태계 러시아인 아버지의 꿈을 언젠가는 자신이 이루겠다는 생각으로 살아 왔다. 그리고 그는 아버지의 그 꿈을 극단적으로 실천한다. 세련된 매너와 영리함으로 무장한 이 매력적인 사기꾼은 곧 프랑스 상류 사회 여성들이 가장 사귀고 싶어하는 인물이 된다. 그러던 어느 날, 스타비스키는 경찰의 지명수배 대상이 되고, 얼마 후 자살한 채로 발견된다. 핵심권력과 관련된 이 사건은 곧 프랑스 전역에 걸쳐 겉잡을 수 없이 퍼져나갔다. 스타비스키는 거짓말과 속임수로 많은 정재계 인사들 사이에서 거액의 뇌물을 수수해 왔던 것이다. 1933년 7월 24일 일요일 어느날, 그날도 어김없이 스타비스키는 성대한 파티를 즐기고 있었다. 늦은 저녁, 그의 충복인 보렐리는 벌이던 사업이 심각한 상태에 있음과 최근 꾸민 정크 본드 계획을 비롯해 이제까지 해왔던 사기 행각이 밝혀질 것 같다는 사실을 스타비스키에게 알린다. 그와의 대화 를 끝으로 파티장을 빠져나간 그는 돌아가신 아버지의 무덤을 찾는다. 그리고 그는 산 속의 작은 오두막에서 자살한 채로 발견된다.
01년
Co-Director
옆 통로에서 시작한다. 창문 앞에 서면 벽 밖에 보이지 않고 줄을 서도 임금을 받지 못한다. 이 영화는 또한 이름과 나이가 적힌 신분 증명서를 교환하면서 시작한다. 총파업은 이렇게 해제되고 모든 것이 작동을 멈췄다. 자동차는 물론 노동자들까지도. 마침내 거리에서도 사람들이 수군댄다. 뭐라 부를 말도 없고 할 말을 찾을 길도 없다. 새로운 사상은 그렇게 다가오고 있었다.
Cinétracts
Director
A series of 41 documentary shorts, directed (without credit) by several famous French filmmakers and each running between two and four minutes. Each "tract" espouses a leftist political viewpoint through the filmed depiction of real-life events, including workers' strikes and the events of Paris in May '68.
사랑해 사랑해
Director
자살 미수에서 서서히 치유되던 한 남자가 쥐한테만 테스트해오던 시간 여행 실험에 참여 하게 된다. 그런데 실험이 잘못되는 바람에, 그는 순서가 뒤죽박죽된 자신의 과거를 체험 하게 되는데...
머나먼 베트남
Director
베트남 전쟁에 반대하는 영화감독들이 모여 만든 1967년 작품. 11개의 챕터로 이루어진 영화는 부유한 국가가 가난한 나라를 공격할 때 생기는 갈등과 충돌을 다양한 관점으로 보여주고 있다. 결론은 명백하다. ‘전쟁을 중지하고 새로운 관계를 시작하라. 또다시 싸움을 계속한다면 결국은 전쟁에서 패배하게 될 것이다’.
전쟁은 끝났다
Director
스페인 프랑코 정권을 전복시키기 위해 비밀공작을 벌이는 디에고는 노쇠한 좌파 혁명가다. 피곤에 지친 디에고는 조직의 일원인 마리안과 편안한 삶을 살고 싶어하지만 과격한 대학생 나딘과 만나면서 갈등을 겪는다. 레네 감독은 이 영화에서 직업 혁명가가 일상적인 삶과 직면했을 때 어떤 선택의 문제가 발생하는가를 보여준다.
도쿄 올림픽
Thanks
This impressionistic portrait of the 1964 Tokyo Summer Olympics pays as much attention to the crowds and workers as it does to the actual competitive events. Highlights include an epic pole-vaulting match between West Germany and America, and the final marathon race through Tokyo's streets. Two athletes are highlighted: Ethiopian marathon runner Abebe Bikila, who receives his second gold medal, and runner Ahamed Isa from Chad, representing a country younger than he is.
뮤리엘
Director
불로뉴에서 중고가구점을 운영하는 엘렌은 20여년 만에 옛 애인 알퐁스를 만난다. 알퐁스와 엘렌은 과거의 기억을 떠올리고, 왜 자신들이 헤어지게 됐는가에 대한 불일치하는 기억을 드러내기 시작한다. 과거의 기억에 사로잡힌 인간들이 엮어내는 인간관계를 복합적으로 묘사한 작품으로 레네의 초기작 중에서도 가장 심원한 경지에 도달한 작품으로 평가받는다.
The Lovely Month of May
Self (uncredited)
Candid interviews of ordinary people on the meaning of happiness, an often amorphous and inarticulable notion that evokes more basic and fundamentally egalitarian ideals of self-betterment, prosperity, tolerance, economic opportunity, and freedom.
사자 자리
Un Consommateur (uncredited)
자신의 행운을 믿는 피에르는 최근 부유한 친척이 사망했다는 소식을 듣는다. 막대한 유산을 받을 것이라 기대한 피에르는 친구들과 호화로운 파티를 벌이며 미래를 기대한다. 그러나 몇 주의 시간이 흐른 후 피에르가 갑자기 모습을 감추자 친구들은 피에르에게 무슨 일이 생긴 건 아닌지 걱정하기 시작한다. 에릭 로메르의 장편 데뷔작으로 1959년에 완성했지만 개봉을 못 해 1962년에야 공개될 수 있었다.
지난 해 마리앙바드에서
Director
바로크풍의 거대한 성을 배경으로 남녀가 서로 다른 과거의 기억을 떠올린다. 남자는 여자에게 둘이 예전에 서로 사랑했고, 그녀가 정한 약속을 지키기 위해 자신이 왔으며, 이제 그녀를 데려가겠다고 말한다. 여자는 남자의 주장을 부인한다. 누보로망 작가인 알랭 로브그리예의 시나리오를 바탕으로 알랭 레네 감독은 현실과 환상, 현재와 과거를 더이상 구별할 수 없는 시간의 미궁으로 우리를 안내한다.
The Song of Styrene
Editor
Le chant du Styrène is a 1958 French documentary film directed by Alain Resnais. The film was an order by French industrial group Pechiney to highlight the merits of plastics.
The Song of Styrene
Director
Le chant du Styrène is a 1958 French documentary film directed by Alain Resnais. The film was an order by French industrial group Pechiney to highlight the merits of plastics.
히로시마 내 사랑
Director
영화 <평화>를 촬영하기 위해 히로시마에 온 프랑스 여배우 '그녀'는 일본인 건축가, '그'와 우연히 만나 이틀간의 관계를 가진다. 그러나 히로시마에 머물러 달라는 남자의 청을 무언가에 사로잡혀 있는 듯한 그녀는 거절한다. 그녀에겐 고향 느베르에서 자신의 첫사랑인 독일군 병사와의 사랑의 대가로 죽음을 목격하고, 그 사랑의 이름으로 지하실에 감금되어 끔찍한 고통을 겪은 상처가 존재한다. 사랑으로 인한 좌절과 고통, 그리고 절망이라는 이름의 과거가 떠나질 않는다. 원자폭탄이 투하된 도시, 히로시마에서 그녀의 고통스러웠던 과거가 현실과 중첩되면서 그와 그녀의 침묵의 대화는 이어진다.
Broadway by Light
Technical Advisor
William Klein’s first film is an impressionistic study of late-fifties Broadway, an ominous city-symphony lit by bright flickering light. Orson Welles would delcare it "the first film I've seen in which colour was absolutely necessary".
The Mystery of Workshop 15
Director
A documentary film about occupational diseases shot in 1957 at the Francolor factory in Oissel. It takes the form of a scientific investigation to discover the origin of a mysterious illness that has infected a worker at the factory.
밤과 안개
Editor
제2차 세계대전이 끝난 지 10여년이 지나 버려진 수용소의 현재 모습은 흑백의 기록화면으로 이어진다. 12년 전 빈 들판엔 수용소 건설이 진행되었고 ‘밤과 안개’ 작전으로 유대인들이 수감되기 시작했다.
밤과 안개
Director
제2차 세계대전이 끝난 지 10여년이 지나 버려진 수용소의 현재 모습은 흑백의 기록화면으로 이어진다. 12년 전 빈 들판엔 수용소 건설이 진행되었고 ‘밤과 안개’ 작전으로 유대인들이 수감되기 시작했다.
라 푸앵트 쿠르트로의 여행
Editor
앙드레 바쟁이나 자크 도니욜-발크로제와 같은 비평가들에 의해서 격찬받았고, 조르주 사둘에 의해 '프랑스 누벨바그의 진정한 첫 번째 영화'로 이름붙여진 이 영화는 복잡한 서사구조, 양식적인 혁신, 시점의 실험, 네오리얼리즘적인 분위기와 모더니즘적인 주관성의 혼합을 통해서 1950년대 중반 프랑스 영화의 중요한 전환점을 기록해준다. 저예산 작품에다가 데뷔작이라는 한계에도 불구하고 독특하면서도 실험적인 스타일을 통해서 '영화 매체를 혁신시켰다'는 평가에 모자람이 없는 성취를 보여준다. 헤어질 위기에 처한 두 남녀가 라 푸앵트 쿠르트 근처에 있는 남자의 고향인 어촌 Sete(이 곳은 바르다가 유년기를 보낸 곳이기도 하다)를 방문한다. 그 마을에서 벌어지는 일들(위생당국과 마을주민들의 싸움, 한 아이의 죽음과 한 쌍의 결혼 등)과 두 사람의 내면적 심리는 서로 섞여들지 못한 채 평행하게 묘사되어 간다. 그러나 어떻든 그 과정에서 두 사람은 천천히 자기 자신을 되찾아가고 결국 재결합한다.
All the World's Memory
Editor
Toute la mémoire du monde is a documentary about the Bibliothèque Nationale in Paris. It presents the building, with its processes of cataloguing and preserving all sorts of printed material, as both a monument of cultural memory and as a monstrous, alien being.
All the World's Memory
Director
Toute la mémoire du monde is a documentary about the Bibliothèque Nationale in Paris. It presents the building, with its processes of cataloguing and preserving all sorts of printed material, as both a monument of cultural memory and as a monstrous, alien being.
Saint-Tropez, devoirs de vacances
Editor
Statues Also Die
Editor
Short documentary ordered by the magazine "Présence Africaine". From the question "Why is the african in the Human museum while Greek or Egyptian art are in Le Louvre?", the two directors expose and criticise the lack of consideration for African art. The film was censored in France for eight years because of its anti-colonial perspective.
Statues Also Die
Director
Short documentary ordered by the magazine "Présence Africaine". From the question "Why is the african in the Human museum while Greek or Egyptian art are in Le Louvre?", the two directors expose and criticise the lack of consideration for African art. The film was censored in France for eight years because of its anti-colonial perspective.
Guernica
Director
Alain Resnais & Robert Hessen use the famous Picasso mural "Guernica" in combination with newspaper headlines in an anti-war cry against the Spanish Civil War. Narration by Jacques Pruvost highlights the Guernica atrocity of April 1937, followed by a poem by Paul Eluard read by María Casares to a discordant score by Guy Bernard.
Pictura
Director
Pictura is a documentary film directed by seven famous directors, and narrated by several famous Hollywood actors. The film attempts to give the general filmgoing public a taste of art history and art appreciation.
Paul Gauguin
Director
Short documentary on Paul Gauguin by Alain Resnais
Paris Nineteen Hundred
Editor
Nicole Védrèss' chronicle of Paris from 1900 to 1914 is brought to life through the use of original material, all authentic, secured from more then 700 films belonging to public and private collections. A few of the celebrities of the time shown are Enrico Caruso, Sarah Bernhardt, and Maurice Chevalier.
Paris Nineteen Hundred
Assistant Director
Nicole Védrèss' chronicle of Paris from 1900 to 1914 is brought to life through the use of original material, all authentic, secured from more then 700 films belonging to public and private collections. A few of the celebrities of the time shown are Enrico Caruso, Sarah Bernhardt, and Maurice Chevalier.
Van Gogh
Director
Oscar Winning 1948 short film by Alain Resnais, not to be confused with either the Short 1966 TV doc or the 1991 feature film by Maurice Pialat, both of which shared the same name.
Christine Boomeester
Director
Here is a very rare and unknown documentary directed by Alain Resnais when he was still a student, part of his series about painters of his time. The film is only 6 minutes 20 seconds but it has an audio track, which is not the case with all the films of the series.Christine Boumeester was Henri Goetz 's wife and Resnais also directed a documentary about him.
Visite à Hans Hartung
Director
Directed by Alain Resnais
Visite à Christine Boumeester
Director
A very rare and unknown documentary directed by Alain Resnais when he was still a student, part of his series about painters of his time.
Visite à Lucien Coutaud
Director
An art short subject about a visit to a French painter.
Visite à Félix Labisse
Director
An art short subject about a French surrealist painter, designer, and illustrator.
Portrait d’Henri Goetz
Director
A visit by the director to the studio of the artist is the basis for this documentary short subject.
Visite à Oscar Dominguez
Writer
This is the legendary meeting between a young filmmaker and one of the masters of surrealism: the spanish painter Óscar Domínguez, born in La Laguna, Tenerife, in 1906, died in Paris in 1957. In the "Visite," the artist -admirer of Picasso, rebellious disciple of Breton- is presented in solitude, far from the tumult of the exhibitions and parisian circles. An austere approach, almost “povera”, with no audio, nor flashy camera movements, but rarely attractive. Why Resnais could not finish his movie? Hope one of our experts help us to solve the mystery.
Visite à Oscar Dominguez
Director
This is the legendary meeting between a young filmmaker and one of the masters of surrealism: the spanish painter Óscar Domínguez, born in La Laguna, Tenerife, in 1906, died in Paris in 1957. In the "Visite," the artist -admirer of Picasso, rebellious disciple of Breton- is presented in solitude, far from the tumult of the exhibitions and parisian circles. An austere approach, almost “povera”, with no audio, nor flashy camera movements, but rarely attractive. Why Resnais could not finish his movie? Hope one of our experts help us to solve the mystery.
데블스 엔보이스
Extra (uncredited)
At the end of the 15th century, two traveling minstrels Gilles and Dominique come to the castle of Baron Hugues. Gilles charms Anne, Hugues' daughter, while Dominique charms both Hugues and Anne's fiance. Gilles and Dominique are not really in love: they were sent by the Devil to test desperate people. But Anne is so pure that Gilles is caught in his own trap... How will they fight against the Devil?