Wake Up, Mate, Don't You Sleep (2003)
A múlthoz nem visszanyúlni kell, a múltat le kell nyúlni.
장르 : 드라마, 코미디
상영시간 : 1시간 24분
연출 : Miklós Jancsó
시놉시스
This time, Kapa and Pepe are first of all prisoners of war – and convicts taken to forced labor service, Jews, Hungarian soldiers, German soldiers. Once they are to be executed, then again they are to perform executions. The film tells in spectacular episodes about the fact that in the past more than one century and a half we kept marching from war to war; occupation and liberation turned out to be indifferent, and why couldn’t the Jews execute the SS-guys? Our heroes hover about dilapidated barracks, then again on the bridges of the capital they guess whose satellites or eternal friends for all times we might be just now. In the cupboard, among the preserved fruit bottles, Stalin is still hiding. The authors of the film are cited before court, then in a showcase hospital they are waiting for the end to come. A Soviet soldier-maid closes the film with a Péter Nádas-quote.
역사상 최대의 위조지폐 작전에 투입된 천재적인 위조 전문가! 세상조차 속일 수 있었지만 영혼만은 속일 수 없었다! 독일에서 ‘위조의 제왕’으로 명성을 떨치며 화려한 삶을 살던 살로몬 소로비치는 경찰에 체포된 후 유태인이라는 이유로 아우슈비츠 강제수용소로 끌려가게 된다. 타고난 그림 실력과 예술적 재능으로 나치 친위대 간부들의 초상화 등을 그려주며 다른 수용자들보다 나은 생활을 누리던 소로비치는 수용자 중에 전직 인쇄 기술자, 은행 직원들과 함께 나치의 대규모 위폐 생산과 공문서 위조 작전인 ‘베른하트 작전’에 투입된다. 실패하면 죽음 뿐인 작전에서 탱고 선율이 흐르는 작업 환경과 탁구대 등 다른 수용자와는 비교할 수 없는 혜택이 이들에게 주어지지만, 영국 파운드에 이어 미국 달러까지 완벽한 위조를 눈앞에 둔 이들은 삶과 영혼의 양심이라는 선택 속에서 갈등하기 시작 하는데…
1939년 폴란드 바르샤바, 유명한 유대계 피아니스트 블라디슬로프 스필만은 한 인기 라디오 프로그램에서 쇼팽의 야상곡을 연주하다 폭격을 당한다. 이후 유태인인 스필만과 가족들은 게토에서 생활하지만, 결국 수용소로 향하는 기차에 몸을 싣게 된다. 가족들을 죽음으로 내보내고 간신히 목숨을 구한 스필만은 허기와 추위, 고독과 공포 속에서 마지막까지 생존해 나간다. 자신을 도와주던 몇몇의 사람마저 떠나고, 자신만의 은신처에서 끈질기게 생존을 유지하는 스필만. 어둠과 추위로 가득한 폐건물 속에서 은신생활 중 스필만은 우연찮게 순찰을 돌던 독일 장교에게 발각되는데...
2차 세계대전 당시 독일군이 점령한 폴란드. 시류에 맞춰 자신의 성공을 추구하는 기회주의자 쉰들러는 유태인이 경영하는 그릇 공장을 인수한다. 그는 공장을 인수하기 위해 나찌 당원이 되고 독일군에게 뇌물을 바치는 등 갖은 방법을 동원한다. 그러나 냉혹한 기회주의자였던 쉰들러는 유태인 회계사인 스턴과 친분을 맺으면서 냉혹한 유태인 학살에 대한 양심의 소리를 듣기 시작한다. 마침내 그는 강제 수용소로 끌려가 죽음을 맞게될 유태인들을 구해내기로 결심하고, 독일군 장교에게 빼내는 사람 숫자대로 뇌물을 주는 방법으로 유태인들을 구해내려는 계획을 세우는데...
시골출신의 소설지망생 스팅고(피터 맥니콜)는 브루클린에서 값이 싼 집을 얻어 들어갔다가 옆집에 사는 생물학자 부부를 알게 된다. 네이단(케빈 클린)과 소피 부부와 친해진 스팅고는 소피(메릴 스트립)가 유태인 학살현장에서 살아왔다는 사실을 알게 되고 그녀에게서 이야기를 듣게 된다. 소피는 아버지와 남편을 잃고, 애인이 레지스탕스였다는 이유로 아우슈비츠로 보내진다. 수용소로 가는 도중 독일장교가 소피의 미모에 반해 그녀의 아이 둘 중에 하나만을 살려주겠다고 한다. 소피는 궁지에 몰린 상황에서 아들을 선택하여 살려낸다. 딸을 저버린 모정으로 그녀는 있는 힘을 다해 살아남고자 하고 수용소에 있는 아들을 구해내고자 한다. 하지만 아들을 찾지 못하고 전쟁은 끝난다. 미국에 와서 네이단을 만난 소피는 그와 살지만 네이단은 정신이상증세를 가지고 있다. 스팅고는 소피의 과거를 듣고 그녀를 사랑하게 된다. 소피에게 사랑을 고백하고 그들은 함께 떠나지만...
제2차 세계 대전이 끝나가는 1944년 이탈리아 북부에 있는 한 연합군 포로 수용소에 폭격 임무중 격추되어 포로가 된 미공군의 조셉 라이언 대령이 오게 된다. 이 포로 수용소에는 영국군과 미군이 함께 수용되어 있는데 패전을 예상한 이탈리아군이 관리 책임을 맡고 있지만, 독일군의 강압적인 태도에 불만을 품고 연합군 포로들에게 우호적이다. 상급자인 라이언 대령은 자연스럽게 연합군 포로들의 지휘관이 되는데 마침 이탈리아에는 정변이 일어나 무솔리니가 실각하고 이탈리아 정부는 연합군과 협상을 하려한다. 포로 수용소의 연합군 포로들도 이 소식을 듣고 기뻐하지만 독일군은 이탈리아 북부를 재빨리 점령하고 포로수용소도 접수한다. 그리고 연합군 포로들을 독일 본토로 이동시키는 계획을 수립하고 포로들을 열차 편으로 수송하기 시작하는데, 이를 알게 된 연합군 포로들은 라이언 대령의 지휘로 수송열차를 탈취해서 중립국인 스위스로 탈출하려고 한다. 알프스 산중에서 수송열차를 탈취한 포로들은 곧 독일군의 대대적인 공격을 받게 되고 격전 끝에 가까스로 국경을 넘는데 성공하지만 지휘관인 라이언 대령은 독일군에게 사살된다.
음악을 공부한 프랑스 여인 ‘루실’은 저택에 함께 머물게 된 독일 장교 ‘브루노’를 경계하지만 유일하게 자신을 자유롭게 하는 그에게 결국 마음을 연다. ‘잠시만, 전부 다 잊어버려요...’ 오랜 전쟁으로 모든 것이 버거운 독일 장교 ‘브루노’는 오직 피아노만이 위로가 되는 일상 속에서 유일하게 자신과 닮은 그녀로부터 점점 희망을 얻는다. ‘우린 또 만날 거예요... 다른 모습으로’ 모두를 위해 비밀스러워만 했던 그들의 사랑은 끝나지 않는 전쟁처럼 점점 격렬해지는데… 2015년, 영원히 잊지 못할 단 하나의 시크릿 로맨스 SUITE FRANÇAISE
강제 수용소에 수감된 포로. 수용소의 내사를 기록하는 사진사로 노역하던 중, 나치의 만행이 고스란히 담긴 필름을 발견한다. 그리고 결심한다. 죽는다 하더라도 필름을 세상에 내보내기로. 지옥의 참상을 고발하기로. 실화가 바탕인 작품.
2차 대전을 배경으로 나치 장교의 아들이었던 소년 브루노가 아빠의 전근으로 베를린에서 폴란드로 이사를 가게 되는데 그의 아빠는 그저 군인이 아닌 나치의 최고 엘리트 장교 중 한 명. 농장이라고 생각했던 곳은 유대인들이 홀로코스트의 학대를 받은 아우슈비츠다. 숲 속을 거닐던 브루노는 철조망을 발견하게 되고 슈무얼이라는 동갑내기 유대인 소년을 만나 친구가 된다. 전쟁, 학살이라는 말조차 인식하지 못하는 순진무구한 소년들의 우정은 끔찍한 결말을 가져오게 되는데...
1941년 11월 동 프러시아, 히틀러의 비서가 된 22살 트라우들 융게의 증언으로 시작된다. 히틀러를 통해 서서히 붕괴되어가는 나치의 모습이 적나라하게 카메라에 포착된다. 1944년 히틀러의 생일날 러시아의 폴란드 폭격과 함께 1945년 드디어 독일의 항복으로 이어지는 끝내는 히틀러의 자살로 그들의 역사는 몰락한다. 히틀러의 자살 전 10일 동안의 행적과 그의 심리를 아주 세세히 담고 있다.
제 2차 세계대전, 폴란드 바르샤바에서 남편과 함께 동물원을 운영하던 안토니나는 독일의 유대인 학살이 심해지자 그들을 비밀리에 빼내어 동물원에 숨겨주기 시작한다. 사라져가는 동물들, 그 곳에 채워지는 유대인들, 그리고 매일 아침 찾아오는 독일군들. 그녀는 목숨을 위협하는 감시 속에서도 이 특별한 비밀작전을 포기하지 않는데…
사회복지사인 이레나는 바르샤바의 유대인 거주지에 출입할 수 있었기에 유대인 친구의 딸을 천주교 집안에 숨겨주게 된다. 하지만 여전히 몇 천명의 아이들이 위험에 빠져있다는 것을 깨달은 그녀는 친구들과 직장 동료들을 모아 목숨을 걸고 독일 병사들의 눈을 피해 아이들을 구출해낼 방법을 구상한다. 그렇게 그녀가 구출해낸 아이들은 한 명도 독일군에게 붙잡히지 않았다고 한다. “여성 쉰들러”로 불리는 그녀는 수 천명의 목숨을 구했을 뿐만 아니라, 그들의 수 없는 자손들의 생명의 은인이기도 하다.
실화를 바탕으로 만든 영화. 연합군 포로들의 거듭된 탈출 시도에 격분한 독일군은 그들 모두를 철통같은 보안으로 탈출 불가능한 포로 수용소에 몰아 넣는다. 그러나 포로들은 2차대전 역사상 가장 대규모적인 탈출 계획을 세우는데...
로마에 갓 상경한 시골 총각 귀도는 운명처럼 만난 여인 도라에게 첫눈에 반한다. 넘치는 재치와 유머로 약혼자가 있던 그녀를 사로잡은 귀도는 가정을 꾸리며 분신과도 같은 아들 조수아를 얻는다. 조수아의 다섯 살 생일, 갑작스레 들이닥친 군인들은 귀도와 조수아를 수용소 행 기차에 실어버리고, 소식을 들은 도라 역시 기차에 따라 오른다. 귀도는 아들을 달래기 위해 무자비한 수용소 생활을 단체게임이라 속이고 1,000점을 따는 우승자에게는 진짜 탱크가 주어진다고 말한다. 하루하루가 지나 어느덧 전쟁이 끝났다는 말을 들은 귀도는 조수아를 창고에 숨겨둔 채 아내를 찾아 나서는데...
1942년 모로코 카사블랑카, 영국의 정보국 장교 맥스 바탄(브래드 피트)과 프랑스 비밀요원 마리안 부세주르(마리옹 꼬띠아르)는 독일 대사를 암살해야 하는 임무를 맡게 된다. 작전을 수행하던 맥스는 치명적인 매력의 마리안과 운명적인 사랑에 빠지게 되고, 임무를 마친 두 사람은 런던으로 돌아와 결혼해 딸과 함께 행복한 나날을 보낸다. 하지만 어느날 맥스는 상부로부터 아내에 관한 충격적인 말을 듣게 된다. 마리안이 스파이라는 정황이 포착됐다는 이야기를 듣게 된 맥스는 72시간 내에 아내의 무고함을 밝히지 못하면 자신의 손으로 아내를 죽여야 하는 상황에 처하게 된다.
2차 세계대전, 전차부대를 이끄는 대장 워대디에게 적으로 둘러싸인 최전선에서의 마지막 전투 명령이 떨어진다. 하지만 수 차례의 전투로 대부분의 동료를 잃은 그에겐 단 한 대의 탱크 퓨리와 지칠 대로 지쳐버린 부대원들만이 남아있을 뿐. 게다가 지원군으로 경력이 전무한 신병 노먼이 배치되고, 워대디는 신참을 포함한 단 4명의 부대원만으로 적진에 나서야 하는 상황에 처한다. 수백 명의 적들과 맞서야 하는 단 5인의 병사. 최소의 인원과 최악의 조건 속, 사상 최대 위기에 처한 워대디와 그의 부대는 생존 가능성 제로인 최후의 전쟁터로 향하는데...
Norway, 1942, during World War II. After being separated from her family, Esther, a young Jewish girl from Trondheim, arrives at an isolated farm where she must assume a new identity in order to survive the Nazi persecution.
나치 점령기의 프랑스, 레지스탕스 대장인 필립 제르비에는 동료의 배신으로 체포되어 포로 수용소로 보내진다. 가까스로 탈출한 필립은 마르세유에서 펠릭스, 르 비종 등의 동료들과 합류하여 자신을 밀고한 배신자를 처형한다. 레지스탕스 활동을 계속하던 중 필립과 동료 뤽은 런던에서 드골 장군을 만나 훈장을 받는다. 리용에서 펠릭스가 체포되자 프랑스로 돌아온 필립은 동지들과 함께 펠릭스 구출작전을 벌인다. 하지만 철통같은 경비의 감옥에 접근하기는 쉽지 않은데...
자신의 미래도, 가족의 생명도, 나치와의 전쟁에 모두 걸었다. 비밀리에 지하 은행을 만들어 레지스탕스 지원에 나선 네덜란드 은행가. 그의 위험한 작전은 성공할까.
전쟁, 비인간성, 폭력, 희생, 배신, 인류애 등 인간을 극한으로 몰아가는 상황에 대해 완벽히 재연해낸 드라마. [제 10회 서울 드라마 어워즈]
뉘른베르크 전범재판은 2차세계대전에서 승리한 연합국이 주체가 되어 패전국 독일이 제3제국의 이름으로 저지른 반인도적 행위에 대해 개인적 책임을 추궁한 역사적 사건이다. 2차대전을 일으킨 독일이 연합군의 힘에 밀려 참패하자 연합군은 전범들을 재판하게 된다. 이영화에서 다루는 피고는 전쟁당시 재판관들이다. 미국측 재판관 헤이우드는 독일군 고위층 부부가 살던 대 저택에 머물게 되는데 이집의 전 여주인을 알게 된다. 그리고 전쟁후 남편이 독일군이었다는 이유로 미국인에 살해당한 이 부인을 만나면서부터 독일군들이 인도주의적 정신보다는 나라에 대한 충성심을 더 강요받았다는 사실을 깨닫게 된다. 재판이 진행되는 동안 시종일관 침묵으로 일관하던 피고 언스트 야닝은 나중에야 자신과 동료들의 부정 부패를 고발하고 그것을 알고도 침묵했던 자신이 가장 사악한 사람이라며 자신의 잘못을 고백한다. 헤이우드는 전쟁이라는 상황과 비인도적인 판결을 내릴 수밖에 없었던 독일 재판관들의 입장을 고뇌하다 사형대신 종신형을 선고하는데...
Revisits of locations on the Great Hungarian Plain - the puszta - that were used in Tarr's Sátántangó and Werckmeister harmóniák. Recitations of short lyric poems by Hungary's national poet Sándor Petofi.
Los Angeles is depicted in 35 stationary shots, each 2 1/2 minutes long, in this non-narrative film.
1947년, 전국민중대학생연합에 소속된 청년 공산당원들이 교회와 중학교를 점령한다. 마르크스주의의 유효성을 토론하며, 학생들을 자극하는 청년들. 학생 몇 명을 체포하러 온 경찰관을 두고 거친 논쟁이 벌어지고, 리더인 ‘라치’는 자리에서 물러난다. 그의 권력을 이어받은 두 여학생이 사제들의 옷을 벗기고, 책을 던지고, 창문을 깨트리는 폭력을 행사하면서 사태는 더욱 악화되는데…. 혁명이라는 이름으로 자행되는 폭력의 악순환과 권력욕을 비판하는 강렬한 수작. (한글자막 제공_전주국제영화제)
Jancsó’s farce, similar to the previous ones, is about our time and about death. Pepe marries into a family of mafiosi, with the father-in-law rolling in money. In a joint venture they establish the first Hungarian Prison Limited company, where there is a menu, the prisoners are residents, and they furnish the place of execution for those volunteering to execute themselves. It turns out that the first voluntary hanging should be demonstrated on Pepe. In 180 AD Emperor Marcus Aurelius is dying in Vindobona, being fed with blades of hay by uncle Miki himself, and his son Kornél Mundruczó. Kapa provides for communication: he insists on telling lies, lies and again lies. Furthermore, there are several to die and to revive, to win and to lose, and Melancholy Béla is still alive.
Two old women who happen to be pickpockets stole money from Simon, the taxi driver. The police are unable to find the thieves, so Simon decides to find them himself.
전도유망한 젊은 의사 ‘암브루슈’는 은퇴한 노교수가 존재감을 증명하려고 집도하는 심장 수술에 참여한다. 수술 이후 자신의 삶에 회의를 품게 된 ‘암브루슈’는 목적 없는 인생과 미래를 알 수 없는 사랑에 지쳐 고향으로 떠난다. 그리고 귀향길에서 아버지의 신념과 인간애를 느끼며, 다시 새로운 희망을 얻는다. (한글자막 제공_전주국제영화제)
Death does not select, man does. Set in Budapest, Heavenly Shift offers an eerie insight into the everyday lives of a rather extraordinary ambulance crew. The films main character is Milan, a young refugee from the Balkan War, who joins a team of paramedics but inadvertently ends up involved in the funeral business in order to finance his fiancee s rescue from the hostilities.
Waiters’ competition at Heroes’ Square in the late thirties. Dressed as waiters, Kapa and Pepe awake in the bronze chariot of the millennial sculpture group. They drive along the Danube promenade, and on the concrete reinforcement of the demolished Budapest rondella hotel they get involved in a showdown of political background. In the burnt-down Sports Hall the waiters train for a last supper, Pepe and Kapa run around the big laid table with trays in their hands. While doing so, Pepe keeps crying out: "I am the best one, I am the most beautiful one, I am the king, I am the god..." Sitting in a boat on the Danube, a ship goes past them, and the Niagara falls, majestic and breathtaking, resound in their ears. On each passing away something new will come to life – as rapped by Sub Bass Monster.
György Fehèr’s aim was to “make a film which is similar to the last salvaged print of a long lost film”. The passions he investigates are centred on primeval fears and cravings and a sense of inescapable doom. Shot in powerful black and white with excellent central performances.
Lengthy static shots of various backroads, smaller interstates, quieter roads, and lonely highways.
The Toth family resides in Northern Hungary. The couple has a daughter and a son, the latter a member of the armed forces. When his weary major is ordered to take a vacation, the son talks him into a visit to his family home. Comedy ensues when the Toths go overboard trying to make things pleasant for the visiting major in hopes of an easier life for their son the soldier.
In the Kerepesi Street cemetery, three grave diggers contemplate the fate of the world, then they step out of this role and in a sequence of episodes they play the typical figures of contemporary Hungarian reality, the fat cat, the swashbuckler, the victim, underworld chieftains, and present little absurd dramas of love, marriage, friendship, public order and legal safety. The author and the film director walk among them all the time, contemplating, laughing at their plays. The stories starting from the graveyard and returning there warn of the inevitability of death. The author and the director (Gyula Hernádi and Miklós Jancsó) wisely make friends with death.
마리의 아버지는 딸의 중매결혼을 통해 자신의 땅을 늘리고자 한다. 그렇지만 마리는 사랑하는 남자가 따로 있다. [1968년 헝가리 최고 영화 12선 선정, 2000년 부다페스트 최고 영화 12선 선정]
A diary film about Kawase's relationship with her Grandma and the search for her Father, whom she has not seen since her parents divorced during her early childhood.
Loving cult film and idiosyncratic musical portrait of summer festivities in the Catalan village of Crespià, with early performances by the well-known faces from the work of Serra.
"Budapest Tales" is about a group of people (consisting of Szabo regular Andras Balint along with Ildiko Bansagi and Karoly Kovacs) who find a broken down tram while trying to go to the city. The people band together and try to get the tram back on the train tracks and head towards the city. Along this journey the passengers encounter many people who join them on the tram. What started out as only a handful of people has now turned into a small village. As the people travel on to the city each person takes on certain roles and through the course of time these roles will change. Some people fall in love, others out of love, and a few even die. But life goes on. The people keep the tram going hoping to reach Budapest.
Enacting the story of a hunt with wild but precise gestures, the Polish animator Witold Giersz’s The Horse (award-winning at the Krakow Film Festival for “its exceptionally interesting animation technique”) explodes with color and brings to life the physical strokes of paint of which it is made. The film never lets you forget that what you’re seeing is simply paint being rearranged into recognizable shapes, yet the pumping musical score and expressiveness of its titular character provide a simultaneous emotional experience. The abstract backgrounds render the narrative world beautiful and strange yet entirely comprehensible, as the film depicts an epic chase from humanity’s past.
The heroes of the film are manual workers, members of a Socialist Brigade. Gyula, the brigade leader once has a dream where the gate-keeper searches through Lenin, about to leave the factory. He decides to stage Gelman's play, Premium, with his brigade, since the drama very effectively depicts what they see in the world around.
A family's place in the wilderness, outside of time; free-range animals and children, junk and nature, all within the most sublime landscape. The work aims at an idea of freedom, which is reflected in the hand-processed Scope format, but is undercut with a sense of foreboding. There's no particular story; beginning, middle or end, just fragments of lives lived, rituals performed.
Self fashion show.