Deepa Mehta
출생 : 1950-01-01, Amritsar, Punjab, India
약력
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Deepa Mehta, LLD (born 1 January 1950 in Amritsar, Punjab, India) is a Genie Award-winning and Academy Award-nominated Indian-born Canadian film director and screenwriter, most known for her Elements Trilogy, Fire (1996), Earth (1998), and Water (2005), which was nominated for Academy Award for Best Foreign Language Film. She also co-founded Hamilton-Mehta Productions, with her husband, producer David Hamilton in 1996.
Description above from the Wikipedia article Deepa Mehta, licensed under CC-BY-SA, full list of contributors on Wikipedia
Director
Deepa Mehta’s first documentary in decades introduces us to Sirat, a trans woman in Delhi who is forced to go back into the closet when living with, and caring for, her traditional mother.
Writer
1974년 스리랑카 콜롬보. 상류층 집안의 둘째 아들 아지는 크리켓 게임보다 결혼식 놀이가 즐겁다. 아지는 자유로운 영혼을 가진 고모 라다의 지지를 받아 뮤지컬을 배우기 시작하고, 정략결혼 때문에 캐나다로 떠나야 하는 라다는 새로운 사랑에 빠진다. 라다의 결혼과 함께 아지의 유년도 끝나고, 그는 첫사랑의 달콤함을 만끽할 새도 없이 스리랑카 내전의 소용돌이에 휘말린다. (제26회 부산국제영화제)
Director
1974년 스리랑카 콜롬보. 상류층 집안의 둘째 아들 아지는 크리켓 게임보다 결혼식 놀이가 즐겁다. 아지는 자유로운 영혼을 가진 고모 라다의 지지를 받아 뮤지컬을 배우기 시작하고, 정략결혼 때문에 캐나다로 떠나야 하는 라다는 새로운 사랑에 빠진다. 라다의 결혼과 함께 아지의 유년도 끝나고, 그는 첫사랑의 달콤함을 만끽할 새도 없이 스리랑카 내전의 소용돌이에 휘말린다. (제26회 부산국제영화제)
Executive Producer
결혼 생활이 무너질 위기에 처하자 미리엄은 여동생 집에서 쉬면서 지친 마음을 달래려고 고향에 돌아온다. 하지만 작은 사건으로 신뢰가 무너지고 미리엄은 충격과 함께 분노를 느낀다. 미리엄은 동생을 구하기 위해 복수에 나서야 한다고 생각하는데, 그 대가는 예상보다 너무 크다.
Director
Celebrated filmmaker Deepa Mehta investigates one of India’s most notorious crimes — the 2012 gang rape and murder of a 23-year-old woman on a Delhi bus — in her angry, impassioned and essential new film.
Screenplay
Gang leader Jeet Johar and his young, loyal, and often-brutal crew dress like peacocks, love attention, and openly compete with an old style Indo crime syndicate to take over the Vancouver drug and arms scene. Blood is spilled, hearts are broken, and family bonds shattered as the Beeba Boys do anything to be seen and to be feared in a white world.
Director
Gang leader Jeet Johar and his young, loyal, and often-brutal crew dress like peacocks, love attention, and openly compete with an old style Indo crime syndicate to take over the Vancouver drug and arms scene. Blood is spilled, hearts are broken, and family bonds shattered as the Beeba Boys do anything to be seen and to be feared in a white world.
Executive Producer
1947년 8월 15일 자정. 인도가 영국으로부터 독립하는 순간, 신비로운 능력을 지닌 1,001명의 아이들이 태어난다. 자정에 가깝게 태어난 아이일수록 더욱 뛰어난 초능력을 갖게 되는데... 다른 사람의 마음과 생각을 들여다 볼 수 있는 주인공 살림, 살림과 같은 시간에 태어났지만 능력과 성격 모두 정반대인 시바, 인도가 독립 이후 거치게 되는 험난한 여정의 모습을 닮은 두 사람의 엇갈린 인생은 결코 예측할 수 없는 방향으로 흘러가게 된다. 6월, "슬럼독 밀리어네어"의 감동을 넘어설 위대한 작품이 찾아 온다!
Co-Writer
1947년 8월 15일 자정. 인도가 영국으로부터 독립하는 순간, 신비로운 능력을 지닌 1,001명의 아이들이 태어난다. 자정에 가깝게 태어난 아이일수록 더욱 뛰어난 초능력을 갖게 되는데... 다른 사람의 마음과 생각을 들여다 볼 수 있는 주인공 살림, 살림과 같은 시간에 태어났지만 능력과 성격 모두 정반대인 시바, 인도가 독립 이후 거치게 되는 험난한 여정의 모습을 닮은 두 사람의 엇갈린 인생은 결코 예측할 수 없는 방향으로 흘러가게 된다. 6월, "슬럼독 밀리어네어"의 감동을 넘어설 위대한 작품이 찾아 온다!
Director
1947년 8월 15일 자정. 인도가 영국으로부터 독립하는 순간, 신비로운 능력을 지닌 1,001명의 아이들이 태어난다. 자정에 가깝게 태어난 아이일수록 더욱 뛰어난 초능력을 갖게 되는데... 다른 사람의 마음과 생각을 들여다 볼 수 있는 주인공 살림, 살림과 같은 시간에 태어났지만 능력과 성격 모두 정반대인 시바, 인도가 독립 이후 거치게 되는 험난한 여정의 모습을 닮은 두 사람의 엇갈린 인생은 결코 예측할 수 없는 방향으로 흘러가게 된다. 6월, "슬럼독 밀리어네어"의 감동을 넘어설 위대한 작품이 찾아 온다!
Self
A portrait and tribute to Canadian filmmaker Deepa Mehta.
Executive Producer
Inside the Canadian diplomatic compound in New Delhi, a mischievous cook affects the lives of her employers and fellow staff.
Writer
Inside the Canadian diplomatic compound in New Delhi, a mischievous cook affects the lives of her employers and fellow staff.
Writer
When Chand arrives in Brampton, Ontario to meet her new husband, she leaves behind a loving family and supportive community. Now, in a new country, she finds herself living in a modest suburban home with seven other people and two part-time tenants. Inside the home, she is at the mercy of her husband's temper, and her mother-in-law's controlling behaviour.
Director
When Chand arrives in Brampton, Ontario to meet her new husband, she leaves behind a loving family and supportive community. Now, in a new country, she finds herself living in a modest suburban home with seven other people and two part-time tenants. Inside the home, she is at the mercy of her husband's temper, and her mother-in-law's controlling behaviour.
Writer
Inspired by the 2006 Academy Award® nominee for Best Foreign Language film, "Water," this documentary tells the story of some of the 20 million Indian widows who are abandoned by their families and literally turned out into the streets when their husbands died. "Water" was a fictional recounting of this terrible tradition, set in 1938. "The Forgotten Woman" is true, and happening today.
Screenplay
1938년 인도. 여덟 살 추이야는 병든 노인과 결혼하자마자 남편이 죽어버려 과부가 되고 ‘아쉬람’에 보내진다. 이곳에서 여성들은 사회와 격리된 채 평생 수절하며 지내기를 강요받는다. 영화는 아쉬람에 사는 세 여성의 삶을 통해 인도의 구조적인 모순을 이야기한다.
Director
1938년 인도. 여덟 살 추이야는 병든 노인과 결혼하자마자 남편이 죽어버려 과부가 되고 ‘아쉬람’에 보내진다. 이곳에서 여성들은 사회와 격리된 채 평생 수절하며 지내기를 강요받는다. 영화는 아쉬람에 사는 세 여성의 삶을 통해 인도의 구조적인 모순을 이야기한다.
Screenplay
A thrice-divorced radio DJ meets the woman of his dreams but can he convince her of the truth of his feelings? An exploration of love, adapted from the novel by Pulitzer prize winning author Carol Shields.
Director
A thrice-divorced radio DJ meets the woman of his dreams but can he convince her of the truth of his feelings? An exploration of love, adapted from the novel by Pulitzer prize winning author Carol Shields.
Director
Rahul Seth is a dashing young millionaire who believes he is "western" enough to rebel against his mother and grandmother. They are not too keen about his Caucasian girlfriend Kimberly who, to make matters worse, is a pop star. Before you can say "karmic intervention," Kimberly dies in a freak accident and Rahul is devastated. Instead of allowing him to mourn in peace, Rahul's mother sees the opportunity she's been waiting for. She threatens to call off his sister's wedding unless he finds himself a "nice Indian girl." Rahul enlists the services of Sue, a fiercely independent escort whom he believes to be Hispanic, and therefore not "married" to the conventions taught to young Indian women. With a wink in her eye, Sue accepts the deal to pose as his Indian bride-to-be. She needs the money and having never been a fan of the typical Indian male, she feels her heart is safe. The charade begins....
Director
In the fifth film in the series, in 1910, the Jones family attends a meeting of the Theosophy movement in Benares, India. There young Indy befriends a young boy named Jiddu Krishnamurti who is presented by the society to be the next world teacher and possible messiah. Traveling on to China, mother Jones takes Miss Seymour and Indy on a sightseeing trip while father meets with Chinese translator Yen Fu. Indy becomes ill during a rain storm and the travelers seek shelter with a poor Chinese family. Despite the misgivings of his mother, a local doctor is allowed to treat the boy with acupuncture.
Self
The film consists largely of a series of interviews with female filmmakers from several different countries and filmmaking eras. Some, such as Agnès Varda and Catherine Breillat (both from France), have been making films for decades in a conscious effort to provide an alternative to the male filmmaking model; others, such as Moufida Tlatli (Tunisia) and Carine Adler (England), are relative newcomers to directing, and their approaches seem more personal and less political. The film as a whole manages to cover some important topics in the feminist debate about film -- how does one construct a female gaze, how can one film nude bodies without objectifying the actors (of either sex), what constitutes a strong female role -- while also making it clear that “women’s film” comprises as many different approaches to filmmaking as there are female filmmakers.
Producer
1947년 영국으로부터의 독립 과정에서 인도와 파키스탄으로 분할 되는 시대의 폭력을 다룬다. 영화는 파시교도 소녀 레니와 힌두교도인 보모 샨타의 관계를 중심으로, 오랜 세기 동안 함께 섞여 살아왔던 사람들이 반목 하게 되는 과정을 그린다.
Screenplay
1947년 영국으로부터의 독립 과정에서 인도와 파키스탄으로 분할 되는 시대의 폭력을 다룬다. 영화는 파시교도 소녀 레니와 힌두교도인 보모 샨타의 관계를 중심으로, 오랜 세기 동안 함께 섞여 살아왔던 사람들이 반목 하게 되는 과정을 그린다.
Director
1947년 영국으로부터의 독립 과정에서 인도와 파키스탄으로 분할 되는 시대의 폭력을 다룬다. 영화는 파시교도 소녀 레니와 힌두교도인 보모 샨타의 관계를 중심으로, 오랜 세기 동안 함께 섞여 살아왔던 사람들이 반목 하게 되는 과정을 그린다.
Story
라다는 남편이 경영하는 레스토랑의 여주인. 아쇼크는 증조모인 비지와 남동생 자틴을 데리고 사는 가장이다. 그 둘 사이에는 아이가 없는데다가 정신적 가치를 중요시하는 남편 때문에 성생활 또한 거의 이루어지지 않는다. 한편, 자틴의 어린 신부 시타는 시댁에서 그들과 함께 살게 된다. 그녀는 형님을 돕고 어머니를 보살피는 새로운 생활에 잘 적응한다. 그러나 곧 케케묵은 전통이 가족들에게 별다른 구속력이 없음을 발견한다. 그로 인해 상처를 받는 시타는 15년이란 길고 삭막한 결혼 생활을 삐걱대며 살아온 라다와 서로를 위로하며 생활해 나간다. 그 둘은 서로에게 정신적 위로 뿐만아니라 육체적 관계까지도 받아들이며 서로를 사랑하게 된다. 그러나 그들은 서로의 사랑이 현실적으로 너무나 힘들다는 것을 알고 있으면서도 서로에게 큰 힘이 되고 있음을 느낀다. 둘의 관계를 알게 된 아쇼크. 라다는 그에게 결별을 선언한다. 그리고 자신의 생각과 남편의 부당함을 당당히 말한다. 그러나 아쇼크는 그런 라다의 행동에 격분하고, 화가 난 그에 의해 라다의 옷에 불이 붙게 되고.
Screenplay
라다는 남편이 경영하는 레스토랑의 여주인. 아쇼크는 증조모인 비지와 남동생 자틴을 데리고 사는 가장이다. 그 둘 사이에는 아이가 없는데다가 정신적 가치를 중요시하는 남편 때문에 성생활 또한 거의 이루어지지 않는다. 한편, 자틴의 어린 신부 시타는 시댁에서 그들과 함께 살게 된다. 그녀는 형님을 돕고 어머니를 보살피는 새로운 생활에 잘 적응한다. 그러나 곧 케케묵은 전통이 가족들에게 별다른 구속력이 없음을 발견한다. 그로 인해 상처를 받는 시타는 15년이란 길고 삭막한 결혼 생활을 삐걱대며 살아온 라다와 서로를 위로하며 생활해 나간다. 그 둘은 서로에게 정신적 위로 뿐만아니라 육체적 관계까지도 받아들이며 서로를 사랑하게 된다. 그러나 그들은 서로의 사랑이 현실적으로 너무나 힘들다는 것을 알고 있으면서도 서로에게 큰 힘이 되고 있음을 느낀다. 둘의 관계를 알게 된 아쇼크. 라다는 그에게 결별을 선언한다. 그리고 자신의 생각과 남편의 부당함을 당당히 말한다. 그러나 아쇼크는 그런 라다의 행동에 격분하고, 화가 난 그에 의해 라다의 옷에 불이 붙게 되고.
Producer
라다는 남편이 경영하는 레스토랑의 여주인. 아쇼크는 증조모인 비지와 남동생 자틴을 데리고 사는 가장이다. 그 둘 사이에는 아이가 없는데다가 정신적 가치를 중요시하는 남편 때문에 성생활 또한 거의 이루어지지 않는다. 한편, 자틴의 어린 신부 시타는 시댁에서 그들과 함께 살게 된다. 그녀는 형님을 돕고 어머니를 보살피는 새로운 생활에 잘 적응한다. 그러나 곧 케케묵은 전통이 가족들에게 별다른 구속력이 없음을 발견한다. 그로 인해 상처를 받는 시타는 15년이란 길고 삭막한 결혼 생활을 삐걱대며 살아온 라다와 서로를 위로하며 생활해 나간다. 그 둘은 서로에게 정신적 위로 뿐만아니라 육체적 관계까지도 받아들이며 서로를 사랑하게 된다. 그러나 그들은 서로의 사랑이 현실적으로 너무나 힘들다는 것을 알고 있으면서도 서로에게 큰 힘이 되고 있음을 느낀다. 둘의 관계를 알게 된 아쇼크. 라다는 그에게 결별을 선언한다. 그리고 자신의 생각과 남편의 부당함을 당당히 말한다. 그러나 아쇼크는 그런 라다의 행동에 격분하고, 화가 난 그에 의해 라다의 옷에 불이 붙게 되고.
Director
라다는 남편이 경영하는 레스토랑의 여주인. 아쇼크는 증조모인 비지와 남동생 자틴을 데리고 사는 가장이다. 그 둘 사이에는 아이가 없는데다가 정신적 가치를 중요시하는 남편 때문에 성생활 또한 거의 이루어지지 않는다. 한편, 자틴의 어린 신부 시타는 시댁에서 그들과 함께 살게 된다. 그녀는 형님을 돕고 어머니를 보살피는 새로운 생활에 잘 적응한다. 그러나 곧 케케묵은 전통이 가족들에게 별다른 구속력이 없음을 발견한다. 그로 인해 상처를 받는 시타는 15년이란 길고 삭막한 결혼 생활을 삐걱대며 살아온 라다와 서로를 위로하며 생활해 나간다. 그 둘은 서로에게 정신적 위로 뿐만아니라 육체적 관계까지도 받아들이며 서로를 사랑하게 된다. 그러나 그들은 서로의 사랑이 현실적으로 너무나 힘들다는 것을 알고 있으면서도 서로에게 큰 힘이 되고 있음을 느낀다. 둘의 관계를 알게 된 아쇼크. 라다는 그에게 결별을 선언한다. 그리고 자신의 생각과 남편의 부당함을 당당히 말한다. 그러나 아쇼크는 그런 라다의 행동에 격분하고, 화가 난 그에 의해 라다의 옷에 불이 붙게 되고.
Director
In the fourth film in the series, in 1910's Russia, a few acts of clumsiness puts Indy at odds with his father who is greatly displeased with Indy. Indy runs away into the Russian countryside and wakes in the morning on a haystack. He encounters colorful Gypsies, fierce Imperial Cossack troops, and an odd, cantankerous old man named Leo Tolstoy, who is in full agreement that "hell" is other people. Later, in Greece, Indy meets Nikos Kazantzakis, the writer who would some day write Zorba the Greek.
Director
생활의 무게에 눌려 점점 이상을 잃어가는 무명작곡가 프리다(Freda Lopez: 브리짓 폰다 분)와 한때 화가를 꿈꿨던 빈센트(Vincent Lopez: 엘리아 코티스 분) 부부는 휴가 여행지에서 바이올리니스트였던 까밀라(Camilla Cara: 제시카 탠디 분)를 알게 된다. 인생의 황혼기에 접어든 까밀라는 토론토의 윈터가든에서 "브람스의 바이올린 협주곡"을 연주했던 과거를 추억하며 살아가는 상냥하고 따뜻한 사람이다. 나이 차이를 뛰어넘어서 우정을 나누던 프리다는 까밀라가 꼭꼭 숨겨둔 비밀을 알게 된다. 다른 남자의 아내이자, 한 아이의 어머니였던 까밀라에게는 평생을 사랑했던 사람이 있었다.
그녀의 연주회날, 간절한 기다림에도 불구하고 그는 연주회에 나타나지 않았고, 실망한 까밀라는 실수로 연주를 망쳐 다시는 무대에 설 수 없었다. 그리고 그와의 긴 이별을 찾아왔다. 까밀라를 위한 깜짝 이벤트를 마련하는 프리다. 윈터가든에서 열리는 "브람스 바이올린 협주곡" 연주회 관람을 위해 까밀라와 함께 토론토에 온 프리다는 그녀의 영원한 연인을 소개받는다. 첫사랑의 연인들은 이제 백발이 성성한 노인이 되었지만 그들의 설레임은 한결같다. 드디어 연주회 날, 만감이 교차하는 가운데 연주를 감상하던 까밀라는 중대한 결심을 하는데...
Director
23-year-old Nikhil comes to Canada from India to find his fortune and is convinced by his uncle to work as a companion and care-giver to Sam, an elderly Jewish man. An unlikely friendship ensues, which gives both men new insight into life.
Director
Two women attending a Women's Seminar on personal development walk out in acute embarrassment during the introduction. They meet up with a woman who arrived too late to be admitted. Thrown together by chance, they discuss their emotional lives in intimate detail.