Michelangelo Antonioni

Michelangelo Antonioni

출생 : 1912-09-29, Ferrara, Emilia-Romagna, Italy

사망 : 2007-07-30

약력

Michelangelo Antonioni, Cavaliere di Gran Croce OMRI (29 September 1912 – 30 July 2007) was an Italian modernist film director, screenwriter, editor, and short story writer. Best known for his "trilogy on modernity and its discontents" — L'Avventura (1960), La Notte (1961), and L'Eclisse (1962), as well as the English-language Blowup (1966), Antonioni "redefined the concept of narrative cinema" and challenged traditional approaches to storytelling, realism, drama, and the world at large. He produced "enigmatic and intricate mood pieces" and rejected action in favor of contemplation, focusing on image and design over character and story. His films defined a "cinema of possibilities". Antonioni received numerous awards and nominations throughout his career, including the Cannes Film Festival Jury Prize (1960, 1962), Palme d'Or (1966), and 35th Anniversary Prize (1982); the Venice Film Festival Silver Lion (1955), Golden Lion (1964), FIPRESCI Prize (1964, 1995), and Pietro Bianchi Award (1998); the Italian National Syndicate of Film Journalists Silver Ribbon eight times; and an honorary Academy Award in 1995. He is one of three directors to have won the Palme d'Or, the Golden Lion and the Golden Bear, and the only director to have won these three and the Golden Leopard.

프로필 사진

Michelangelo Antonioni
Michelangelo Antonioni

참여 작품

Jeanne Moreau: Free Spirit
Self - Filmmaker (archive footage)
An account of the life of actress Jeanne Moreau (1928-2017), a true icon of the New Wave and one of the most idolized French movie stars.
Monica Vitti, une étoile dans la nuit
Lui-même
Wandering Heart
Self
Wandering Heart intimately follows Caetano from São Paulo to New York and Japan, during the release of his first album recorded solely in English. It takes considerably more than a week-long series of shows at Carnegie Hall, accolades in the New York Times, or the admiration of friends like Pedro Almodóvar, David Byrne and Michelangelo Antonioni to make Caetano feel comfortable outside of Brazil.
팔레르모 슈팅
In Memory Of
세계적으로 성공한 스타 사진 작가, 핀. 한시도 쉬는 법 없이 울리는 그의 전화는 그의 인기를 보여주는 것 같지만, 막상 그에게 있어 진정한 위안이 되는 건 헤드폰을 통해 흘러나오는 음악뿐... 그의 삶은 어딘지 공허할 뿐이다. 어느 날, 사진에서 진심이 느껴지지 않는다는 평까지 듣게 된 그는 삶에 회의를 느끼며 모든 것을 뒤로 한 채 팔레르모로 향하고, 쫓기듯 찾은 팔레르모에서 핀은 우연히 복원가, 플라비아를 만나 사랑에 빠지게 된다. 하지만 어느 순간부터 찾아온 정체를 알 수 없는 생명의 위협으로 핀에게 커다란 위기가 닥치게 되는데….
Antonioni su Antonioni
Himself
A documentary on the life, work, and character of Michelangelo Antonioni.
Back to Room 666
Self (archive footage)
What is the future of cinema? In 1982, in Cannes, Wim Wenders invited many movie makers to answer this question. 26 years later, the question remains, but Wenders is now on the other side of the camera.
L'occhio è per così dire l'evoluzione biologica di una lacrima e autoritratto Auschwitz
Himself
In the film we find some scrap of slow motion they see a Monica Vitti trying to cry, a meeting between Antonioni and Grifi, a film shot in the concentration camp of Auschwitz with a survivor who recounts those awful moments, a glimpse of Palestine today, Grifi's reflections on the prison.
에로스
Writer
재단사인 장은 오래 전 그날 일을 잊지 못한다. 아직 견습생이던 시절, 고급 콜걸인 후아가 그녀에게 심부름을 간 자신의 다리를 쓰다듬던 그 순간을... 그 일 이후, 장은 후아의 부드러운 손길이 닿던 촉감을 간직한 채 혼자만의 사랑을 키워 나간다. 그러나 후아의 전담 재단사일 뿐인 장은, 다른 남자들을 위해 그녀가 입을 옷을 정성스레 만들며 그저 멀리서 그녀를 바라볼 수 밖에 없다. 세월은 흘러, 후아는 파산과 함께 병든 모습으로 이제 아무도 찾지 않는 서글픈 신세가 되어있다. 변함없이 그녀를 지켜보던 장은 이제 자신의 마음을 고백하려 하는데...그녀와 사랑할 수 있을까? ‘꿈 속의 여인’ - 스티븐 소더버그 감독. 광고 회사에 다니면서 항상 스트레스에 시달리는 남자 닉 펜로즈는 매일 밤 똑같은 꿈을 꾼다. 왠지 낯익은 한 여자가 야릇한 몸짓을 한 채 그 앞에 나타나는 것이다. 꿈에선 분명 아는 사이인데, 깨고 나면 도통 누군지 알 수 없는 이 여인의 정체가 궁금해서 신경쇠약 직전에까지 이르게 된 닉. 결국 정신분석가를 찾아가 자신의 고민을 털어 놓게 되고, 담당 의사는 그를 눕힌 채 꿈 속의 장면을 하나씩 더듬어 가도록 하는데... ‘위험한 관계’ - 미켈란젤로 안토니오니 감독. 권태기에 빠진 부부 크리스토퍼와 클로에는 둘만의 시간을 갖기 위해 여행을 떠난다. 하지만 이미 소원해진 두 사람은 여행지의 아름다운 풍광에도 아무런 감흥을 느끼지 못한 채, 그저 말없이 시간을 보낼 뿐이다. 그런 끝에 심하게 싸움을 하고 헤어지는 두 사람. 혼자 남은 크리스토퍼는 식당에서 만난 신비스런 여인에 이끌려 그녀와 격정적인 하룻밤을 보내게 된다. 그러던 어느 날, 인적 없는 해변가를 거닐던 클로에는 우연히 그녀와 마주치고, 둘은 한눈에 서로를 알아보는데.
에로스
Director
재단사인 장은 오래 전 그날 일을 잊지 못한다. 아직 견습생이던 시절, 고급 콜걸인 후아가 그녀에게 심부름을 간 자신의 다리를 쓰다듬던 그 순간을... 그 일 이후, 장은 후아의 부드러운 손길이 닿던 촉감을 간직한 채 혼자만의 사랑을 키워 나간다. 그러나 후아의 전담 재단사일 뿐인 장은, 다른 남자들을 위해 그녀가 입을 옷을 정성스레 만들며 그저 멀리서 그녀를 바라볼 수 밖에 없다. 세월은 흘러, 후아는 파산과 함께 병든 모습으로 이제 아무도 찾지 않는 서글픈 신세가 되어있다. 변함없이 그녀를 지켜보던 장은 이제 자신의 마음을 고백하려 하는데...그녀와 사랑할 수 있을까? ‘꿈 속의 여인’ - 스티븐 소더버그 감독. 광고 회사에 다니면서 항상 스트레스에 시달리는 남자 닉 펜로즈는 매일 밤 똑같은 꿈을 꾼다. 왠지 낯익은 한 여자가 야릇한 몸짓을 한 채 그 앞에 나타나는 것이다. 꿈에선 분명 아는 사이인데, 깨고 나면 도통 누군지 알 수 없는 이 여인의 정체가 궁금해서 신경쇠약 직전에까지 이르게 된 닉. 결국 정신분석가를 찾아가 자신의 고민을 털어 놓게 되고, 담당 의사는 그를 눕힌 채 꿈 속의 장면을 하나씩 더듬어 가도록 하는데... ‘위험한 관계’ - 미켈란젤로 안토니오니 감독. 권태기에 빠진 부부 크리스토퍼와 클로에는 둘만의 시간을 갖기 위해 여행을 떠난다. 하지만 이미 소원해진 두 사람은 여행지의 아름다운 풍광에도 아무런 감흥을 느끼지 못한 채, 그저 말없이 시간을 보낼 뿐이다. 그런 끝에 심하게 싸움을 하고 헤어지는 두 사람. 혼자 남은 크리스토퍼는 식당에서 만난 신비스런 여인에 이끌려 그녀와 격정적인 하룻밤을 보내게 된다. 그러던 어느 날, 인적 없는 해변가를 거닐던 클로에는 우연히 그녀와 마주치고, 둘은 한눈에 서로를 알아보는데.
Eros: The Dangerous Thread of Things
Writer
Eros: The Dangerous Thread of Things
Director
Words in Progress
Documentary featuring footage from six decades of Cannes Film Festivals.
Michelangelo Eye to Eye
Himself
This is the final short film of Michelangelo Antonioni, starring as himself, as he seeks out the Italian Renaissance artist Michelangelo Buonarotti's statue of Moses at St Peter's Church in Rome.
Michelangelo Eye to Eye
Director
This is the final short film of Michelangelo Antonioni, starring as himself, as he seeks out the Italian Renaissance artist Michelangelo Buonarotti's statue of Moses at St Peter's Church in Rome.
Fame, Fashion and Photography: The Real Blow Up
Tells the story of the photographers who cemented the image of swinging London and who, through their pictures, irreversibly altered the face of fashion and pop.
Michelangelo Antonioni: The Eye That Changed Cinema
Self (Archive)
A look back at the life and works of Michelangelo Antonioni.
Sicily
Producer
Impressionistic short by Antonioni
Sicily
Director
Impressionistic short by Antonioni
구름 저편에
Editor
Made of four short tales, linked by a story filmed by Wim Wenders. Taking place in Ferrara, Portofino, Aix en Provence and Paris, each story, which always a woman as the crux of the story, invites to an inner travel, as Antonioni says "towards the true image of that absolute and mysterious reality that nobody will ever see".
구름 저편에
Writer
Made of four short tales, linked by a story filmed by Wim Wenders. Taking place in Ferrara, Portofino, Aix en Provence and Paris, each story, which always a woman as the crux of the story, invites to an inner travel, as Antonioni says "towards the true image of that absolute and mysterious reality that nobody will ever see".
구름 저편에
Director
Made of four short tales, linked by a story filmed by Wim Wenders. Taking place in Ferrara, Portofino, Aix en Provence and Paris, each story, which always a woman as the crux of the story, invites to an inner travel, as Antonioni says "towards the true image of that absolute and mysterious reality that nobody will ever see".
Dear Antonioni
Self
A documentary portrait of Michangelo Antonioni based on Roland Barthes' essay.
Noto, mandorli, Vulcano, Stromboli, carnevale
Editor
Produced for the Italian pavilion at Seville Expo, Antonioni takes a look at specific aspects of Sicily, including almond blossom, aerial investigations of volcanoes and a look at Aciraele's colorful carnival.
Noto, mandorli, Vulcano, Stromboli, carnevale
Director
Produced for the Italian pavilion at Seville Expo, Antonioni takes a look at specific aspects of Sicily, including almond blossom, aerial investigations of volcanoes and a look at Aciraele's colorful carnival.
Un pò di Giappone
Director
In the 1980s, Michelangelo Antonioni traveled with his partner, actress and filmmaker Enrica Fico Antonioni, to Japan with the intent of creating a documentary, Un viaggio in Giappone, that would chronicle “the social transformations undergoing in Japan through the experimental use of new film technologies,” specifically the Betacam. Un pò di Giappone is the shortened version of the documentary.
Un pò di Giappone
Self
In the 1980s, Michelangelo Antonioni traveled with his partner, actress and filmmaker Enrica Fico Antonioni, to Japan with the intent of creating a documentary, Un viaggio in Giappone, that would chronicle “the social transformations undergoing in Japan through the experimental use of new film technologies,” specifically the Betacam. Un pò di Giappone is the shortened version of the documentary.
12 Directors for 12 Cities
Director
Promotional omnibus film, made for the 1990 FIFA World Cup in Italy, featuring portraits of 12 Italian cities.
Kumbha Mela
Director
Documentary about India's most important Hindu festival, 1977's Kumbha Mela, during which millions of believers gather to pray where the Ganges, Jamuna and Saraswati rivers meet.
Fotoromanza
Director
A music video of the song Fotoromanza by Gianna Nannini (b.1954), an extremely popular singer-songwriter during the mid-1980s. The movie won a number of awards and travelled all over the world. Karlovy Vary IFF 2012
Ritorno a Lisca Bianca
Editor
Twenty-three years after L'Avventura (1960), Michelangelo Antonioni returns to Lisca Bianca Island. The rarefied atmosphere of Anna's (Lea Massari's) disappearance is recalled by some audio excerpts from the original movie.
Ritorno a Lisca Bianca
Screenplay
Twenty-three years after L'Avventura (1960), Michelangelo Antonioni returns to Lisca Bianca Island. The rarefied atmosphere of Anna's (Lea Massari's) disappearance is recalled by some audio excerpts from the original movie.
Ritorno a Lisca Bianca
Director
Twenty-three years after L'Avventura (1960), Michelangelo Antonioni returns to Lisca Bianca Island. The rarefied atmosphere of Anna's (Lea Massari's) disappearance is recalled by some audio excerpts from the original movie.
여성의 정체
Editor
로마에 사는 영화감독 니콜로가 두 명의 수수께끼 같은 여성과의 관계에 빠져든다.
여성의 정체
Screenplay
로마에 사는 영화감독 니콜로가 두 명의 수수께끼 같은 여성과의 관계에 빠져든다.
여성의 정체
Story
로마에 사는 영화감독 니콜로가 두 명의 수수께끼 같은 여성과의 관계에 빠져든다.
여성의 정체
Director
로마에 사는 영화감독 니콜로가 두 명의 수수께끼 같은 여성과의 관계에 빠져든다.
Room 666
Self
During the 1982 Cannes Film Festival, Wenders asks a number of global film directors to, one at a time, go into a hotel room, turn on the camera and answer a simple question: "What is the future of cinema?"
오베르왈드의 비밀
Editor
A hunted man breaks into the castle at Oberwald to kill the Queen, but faints before doing so. He is Sebastian, the splitting image of the King who was assassinated on his wedding day. The Queen discovers that Sebastian once wrote a subversive poem that she liked, even though it was attacking her. The Queen dares Sebastian to kill her, otherwise she vows to kill him.
오베르왈드의 비밀
Writer
A hunted man breaks into the castle at Oberwald to kill the Queen, but faints before doing so. He is Sebastian, the splitting image of the King who was assassinated on his wedding day. The Queen discovers that Sebastian once wrote a subversive poem that she liked, even though it was attacking her. The Queen dares Sebastian to kill her, otherwise she vows to kill him.
오베르왈드의 비밀
Director
A hunted man breaks into the castle at Oberwald to kill the Queen, but faints before doing so. He is Sebastian, the splitting image of the King who was assassinated on his wedding day. The Queen discovers that Sebastian once wrote a subversive poem that she liked, even though it was attacking her. The Queen dares Sebastian to kill her, otherwise she vows to kill him.
Antonioni visto da Antonioni
Self
An interview with Antonioni about his film career, shot in 1978 by eminent film critic, film historian and founder of the Pesaro Film Festival, Lino Miccichè. Karlovy Vary IFF 2012
여행자
Editor
아프리카 지역을 취재하는 텔레비전 리포터 데이비드 로크는 북아프리카 사막 지역의 호텔에 도착한다. 그의 임무는 지역 게릴라 군을 취재하는 것이다. 거기서 죽어가는 한 남자를 본 로크는 남자가 자신과 너무 닮았다는 사실에 깜짝 놀란다. 죽어가는 남자와 자신의 신분을 바꿔치기 하려던 로크는 한 여자를 만나게 된다.
여행자
Screenplay
아프리카 지역을 취재하는 텔레비전 리포터 데이비드 로크는 북아프리카 사막 지역의 호텔에 도착한다. 그의 임무는 지역 게릴라 군을 취재하는 것이다. 거기서 죽어가는 한 남자를 본 로크는 남자가 자신과 너무 닮았다는 사실에 깜짝 놀란다. 죽어가는 남자와 자신의 신분을 바꿔치기 하려던 로크는 한 여자를 만나게 된다.
여행자
Director
아프리카 지역을 취재하는 텔레비전 리포터 데이비드 로크는 북아프리카 사막 지역의 호텔에 도착한다. 그의 임무는 지역 게릴라 군을 취재하는 것이다. 거기서 죽어가는 한 남자를 본 로크는 남자가 자신과 너무 닮았다는 사실에 깜짝 놀란다. 죽어가는 남자와 자신의 신분을 바꿔치기 하려던 로크는 한 여자를 만나게 된다.
Chung Kuo: China
Screenplay
A documentary on China, concentrating mainly on the faces of the people, filmed in the areas they were allowed to visit. The 220 minute version consists of three parts. The first part, taken around Beijing, includes a cotton factory, older sections of the city, and a clinic where a Cesarean operation is performed, using acupuncture. The middle part visits the Red Flag canal and a collective farm in Henan, as well as the old city of Suzhou. The final part shows the port and industries of Shanghai, and ends with a stage presentation by Chinese acrobats.
Chung Kuo: China
Director
A documentary on China, concentrating mainly on the faces of the people, filmed in the areas they were allowed to visit. The 220 minute version consists of three parts. The first part, taken around Beijing, includes a cotton factory, older sections of the city, and a clinic where a Cesarean operation is performed, using acupuncture. The middle part visits the Red Flag canal and a collective farm in Henan, as well as the old city of Suzhou. The final part shows the port and industries of Shanghai, and ends with a stage presentation by Chinese acrobats.
자브리스키 포인트
Screenplay
마크는 비행기를 훔쳐 타고 사막으로 날아가는데 거기서 그는 다리아라는 젊은 여성을 만나게 되고 사랑에 빠진다. 는 미국의 카운터컬처에 대한 안토니오니 식의 탐구이지만 개봉 당시에는 냉랭한 평가를 받았던 비운의 작품이다. 핑크 플로이드, 칼레이도스코프, 롤링스톤즈, 그리고 패티 페이지의 음악 등이 활용되었고 핑크플로이드의 음악과 사이키델릭한 편집이 어우러진 다리아의 환상 장면은 이 영화의 백미다.
자브리스키 포인트
Director
마크는 비행기를 훔쳐 타고 사막으로 날아가는데 거기서 그는 다리아라는 젊은 여성을 만나게 되고 사랑에 빠진다. 는 미국의 카운터컬처에 대한 안토니오니 식의 탐구이지만 개봉 당시에는 냉랭한 평가를 받았던 비운의 작품이다. 핑크 플로이드, 칼레이도스코프, 롤링스톤즈, 그리고 패티 페이지의 음악 등이 활용되었고 핑크플로이드의 음악과 사이키델릭한 편집이 어우러진 다리아의 환상 장면은 이 영화의 백미다.
Underground New York
Himself
A rare behind-the-scenes view of the exploding New York “underground” in the late sixities, a turbulent time and place that was to change American culture forever. A German TV crew, led by journalist Gideon Bachmann, explores the epicenter of the sixties revolution in art, music, poetry and film and interviews the main players in the “New American Cinema,” that was born on the streets of New York. Against a backdrop of cultural upheaval in all of the arts and growing political agitation against the Vietnam War, Bachman interviews the most prominent figures in “underground film,” including Jonas Mekas, Shirley Clarke, the Kuchar Brothers and Bruce Connor, and visits the most notorious location in the New York art world of the era - Andy Warhol’s Factory - to conduct an interview with the genius of Pop Art himself.
Cinéma et Réalité
Self
In this documentary, giants of italian cinema such as Rossellini, De Sica, Fellini and Zavattini talk about the importance of cinema after WW2, and about huge moments of social rebellion. This movie gives the floor to the creators of italian neorealism.
욕망
Screenplay
사진 스튜디오를 경영하는 프로 사진작가 토마스는 조금은 거칠다 싶을 정도로 편집증적인 성격을 갖고있다. 늘 새로운 사진을 위하여 동분서주하던 토마스는 크리이언트인 론이 의뢰한 책의 화보의 앤딩 부분의 구상을 준비하러 공원으로 나가서 무작위로 이것 저것 사진을 찍다 연인처럼 보이는 한쌍의 연인을 발견하고 숨어서 그들의 포옹 장면 등 많은 포즈들을 찍는다. 그러다 이를 발견한 여자가 쫓아와서 필름을 내놓으라고 강요한다. 그는 자신이 사진작가임을 내세워 나중에 사진을 보내주겠다고 제의하는데, 그때까지만 해도 집요하게 필름을 요구하던 여자가 갑자기 도망치듯 사라져 버린다. 토마스는 론을 만나서 확보의 컷들을 합의하고 집으로 돌아오는데 공원에서 만난 그 여자가 집앞에 와 있었다. 집을 가르쳐준 적도 없는데 찾아온 여자를 수상하게 여긴 토마스는 엉뚱한 필름을 넘겨주고 곧 현상작업에 들어가는데...
욕망
Director
사진 스튜디오를 경영하는 프로 사진작가 토마스는 조금은 거칠다 싶을 정도로 편집증적인 성격을 갖고있다. 늘 새로운 사진을 위하여 동분서주하던 토마스는 크리이언트인 론이 의뢰한 책의 화보의 앤딩 부분의 구상을 준비하러 공원으로 나가서 무작위로 이것 저것 사진을 찍다 연인처럼 보이는 한쌍의 연인을 발견하고 숨어서 그들의 포옹 장면 등 많은 포즈들을 찍는다. 그러다 이를 발견한 여자가 쫓아와서 필름을 내놓으라고 강요한다. 그는 자신이 사진작가임을 내세워 나중에 사진을 보내주겠다고 제의하는데, 그때까지만 해도 집요하게 필름을 요구하던 여자가 갑자기 도망치듯 사라져 버린다. 토마스는 론을 만나서 확보의 컷들을 합의하고 집으로 돌아오는데 공원에서 만난 그 여자가 집앞에 와 있었다. 집을 가르쳐준 적도 없는데 찾아온 여자를 수상하게 여긴 토마스는 엉뚱한 필름을 넘겨주고 곧 현상작업에 들어가는데...
Antonioni: Documents and Testimonials
Self
A behind-the-scenes documentary about director Michelangelo Antonioni as he's shooting his segment of The Three Faces, a vehicle for Soraya, the former empress of Persia. Featuring interviews with Monica Vitti, Tonino Guerra and more.
도쿄 올림픽
Thanks
This impressionistic portrait of the 1964 Tokyo Summer Olympics pays as much attention to the crowds and workers as it does to the actual competitive events. Highlights include an epic pole-vaulting match between West Germany and America, and the final marathon race through Tokyo's streets. Two athletes are highlighted: Ethiopian marathon runner Abebe Bikila, who receives his second gold medal, and runner Ahamed Isa from Chad, representing a country younger than he is.
The Three Faces
Director
Italian comedy film made of three segments directed by Michelangelo Antonioni, Mauro Bolognini and Franco Indovina. First segment: Il Provino; second segment: Gli amanti celebri; third segment: Latin Lover.
Il provino
Writer
Pseudo-documentary about the effort to become a movie star by Soraya, the Queen of Iran. It is the first segment of "I tre volti", a collaborative film by Michelangelo Antonioni, Mauro Bolognini, and Franco Indovina.
Il provino
Director
Pseudo-documentary about the effort to become a movie star by Soraya, the Queen of Iran. It is the first segment of "I tre volti", a collaborative film by Michelangelo Antonioni, Mauro Bolognini, and Franco Indovina.
붉은 사막
Story
붉은 사막에서 공장지대의 회색공장까지 엷은 녹색의 코트를 걸친 모니카 비티가 혼자 걸어간다. 공장의 굴뚝에서는 노란 빛을 띤 연기가 나부낀다. 영화는 이렇게 한 여자의 모습으로부터 시작된다. 고도성장시대의 살벌한 이탈리아의 공업도시에서 공장 기사인 남편 및 아들과 셋이 살아가는 쥴리아나(모니카 비티 분)는 자동차 사고를 당해 입원해있다 퇴원한 뒤로 남편과의 관계가 소원해지고 정신이 불안정해져 노이로제 상태에 빠져들게 된다. 가족들의 존재도 그녀의 가슴에 괴어 있는 불안을 완화시켜주지는 못한다. 노이로제 증상으로 인한 그녀의 감정적이고 괴팍한 성격은 그녀 주변의 모든 사람들을 고통스럽게 하지만, 정작 그녀 자신은 잘못된 것은 아무것도 없다는 듯 행동한다. 영국인 건축가인 코라도 젤러(리차드 해리스 분)는 이런 그녀를 이해하면서, 그녀의 문제 속으로 빠져들게 된다. 남편의 출장을 계기로 쥴리아나는 코라도와 불륜관계에 빠져들게 되지만, 그녀의 육체적 정신적 고통은 해소되지 않고, 내면 속의 문제가 쉽게 해결되지 않을수록 그녀는 코라도와의 불륜에 몰입해간다.
붉은 사막
Screenplay
붉은 사막에서 공장지대의 회색공장까지 엷은 녹색의 코트를 걸친 모니카 비티가 혼자 걸어간다. 공장의 굴뚝에서는 노란 빛을 띤 연기가 나부낀다. 영화는 이렇게 한 여자의 모습으로부터 시작된다. 고도성장시대의 살벌한 이탈리아의 공업도시에서 공장 기사인 남편 및 아들과 셋이 살아가는 쥴리아나(모니카 비티 분)는 자동차 사고를 당해 입원해있다 퇴원한 뒤로 남편과의 관계가 소원해지고 정신이 불안정해져 노이로제 상태에 빠져들게 된다. 가족들의 존재도 그녀의 가슴에 괴어 있는 불안을 완화시켜주지는 못한다. 노이로제 증상으로 인한 그녀의 감정적이고 괴팍한 성격은 그녀 주변의 모든 사람들을 고통스럽게 하지만, 정작 그녀 자신은 잘못된 것은 아무것도 없다는 듯 행동한다. 영국인 건축가인 코라도 젤러(리차드 해리스 분)는 이런 그녀를 이해하면서, 그녀의 문제 속으로 빠져들게 된다. 남편의 출장을 계기로 쥴리아나는 코라도와 불륜관계에 빠져들게 되지만, 그녀의 육체적 정신적 고통은 해소되지 않고, 내면 속의 문제가 쉽게 해결되지 않을수록 그녀는 코라도와의 불륜에 몰입해간다.
붉은 사막
Director
붉은 사막에서 공장지대의 회색공장까지 엷은 녹색의 코트를 걸친 모니카 비티가 혼자 걸어간다. 공장의 굴뚝에서는 노란 빛을 띤 연기가 나부낀다. 영화는 이렇게 한 여자의 모습으로부터 시작된다. 고도성장시대의 살벌한 이탈리아의 공업도시에서 공장 기사인 남편 및 아들과 셋이 살아가는 쥴리아나(모니카 비티 분)는 자동차 사고를 당해 입원해있다 퇴원한 뒤로 남편과의 관계가 소원해지고 정신이 불안정해져 노이로제 상태에 빠져들게 된다. 가족들의 존재도 그녀의 가슴에 괴어 있는 불안을 완화시켜주지는 못한다. 노이로제 증상으로 인한 그녀의 감정적이고 괴팍한 성격은 그녀 주변의 모든 사람들을 고통스럽게 하지만, 정작 그녀 자신은 잘못된 것은 아무것도 없다는 듯 행동한다. 영국인 건축가인 코라도 젤러(리차드 해리스 분)는 이런 그녀를 이해하면서, 그녀의 문제 속으로 빠져들게 된다. 남편의 출장을 계기로 쥴리아나는 코라도와 불륜관계에 빠져들게 되지만, 그녀의 육체적 정신적 고통은 해소되지 않고, 내면 속의 문제가 쉽게 해결되지 않을수록 그녀는 코라도와의 불륜에 몰입해간다.
태양은 외로워
Story
어느 날 빅토리아는 증권 중계소에서 만난 주식 중계인 피에로를 만나 연애관계에 빠져든다. 두 사람은 만남을 거듭할 수록 서로를 잘 알게 된다. 하지만 알게 되면 알게 되면서 이익의 공통 부분이 적어진다는 것을 깨닫게 된다.
태양은 외로워
Screenplay
어느 날 빅토리아는 증권 중계소에서 만난 주식 중계인 피에로를 만나 연애관계에 빠져든다. 두 사람은 만남을 거듭할 수록 서로를 잘 알게 된다. 하지만 알게 되면 알게 되면서 이익의 공통 부분이 적어진다는 것을 깨닫게 된다.
태양은 외로워
Director
어느 날 빅토리아는 증권 중계소에서 만난 주식 중계인 피에로를 만나 연애관계에 빠져든다. 두 사람은 만남을 거듭할 수록 서로를 잘 알게 된다. 하지만 알게 되면 알게 되면서 이익의 공통 부분이 적어진다는 것을 깨닫게 된다.
밤
Screenplay
성공한 작가인 조반니와 그의 아내 리디아는 병으로 죽어가는 친구 토마소를 찾아 병원을 방문한다. 이후 조반니는 그의 신작 발매를 기념하는 행사장으로 떠나고 리디아는 밀라노 시내를 홀로 걷는다. 다시 집으로 돌아온 두 사람은 한 백만장자의 파티장을 방문한다. 조반니는 백만장자와 그 가족들의 이야기를 출간하기로 되어 있다. 두 사람은 각기 다른 사랑을 찾고 있으며 서로가 그 사실을 안다. 그날 밤 토마소가 세상을 떠났다는 전화가 걸려 오고 다음 날 아침 리디아는 조반니에게 더 이상 그를 사랑하지 않고 있음을 고백한다.
밤
Story
성공한 작가인 조반니와 그의 아내 리디아는 병으로 죽어가는 친구 토마소를 찾아 병원을 방문한다. 이후 조반니는 그의 신작 발매를 기념하는 행사장으로 떠나고 리디아는 밀라노 시내를 홀로 걷는다. 다시 집으로 돌아온 두 사람은 한 백만장자의 파티장을 방문한다. 조반니는 백만장자와 그 가족들의 이야기를 출간하기로 되어 있다. 두 사람은 각기 다른 사랑을 찾고 있으며 서로가 그 사실을 안다. 그날 밤 토마소가 세상을 떠났다는 전화가 걸려 오고 다음 날 아침 리디아는 조반니에게 더 이상 그를 사랑하지 않고 있음을 고백한다.
밤
Director
성공한 작가인 조반니와 그의 아내 리디아는 병으로 죽어가는 친구 토마소를 찾아 병원을 방문한다. 이후 조반니는 그의 신작 발매를 기념하는 행사장으로 떠나고 리디아는 밀라노 시내를 홀로 걷는다. 다시 집으로 돌아온 두 사람은 한 백만장자의 파티장을 방문한다. 조반니는 백만장자와 그 가족들의 이야기를 출간하기로 되어 있다. 두 사람은 각기 다른 사랑을 찾고 있으며 서로가 그 사실을 안다. 그날 밤 토마소가 세상을 떠났다는 전화가 걸려 오고 다음 날 아침 리디아는 조반니에게 더 이상 그를 사랑하지 않고 있음을 고백한다.
정사
Story
소규모의 그룹이 요트를 타고 여유로운 일상을 즐기고 있다. 산드로는 건축가로서 지금은 나이가 약간 있다. 그는 약혼녀 안나와 그녀의 여자친구 클라우디아 등과 동행중인데, 안나와 곧 결혼할 예정이다. 안나는 결혼을 앞두고 다소 흔들리는 인상이다. 겉으로는 부족한 것이 없어 보이지만, 실은 이들의 내면은 의미없는 일상과 문명에 황폐한 상태다. 요트가 아이올리스 섬에 이르자, 무인도임을 알고 뭍에 오른다. 그런데 산책길에 나섰던 이들 중에 안나가 돌연 사라져 버린 것을 발견한다. 처음과는 달리 사태는 실종사고로 확인되고, 섬과 주변에 대대적인 수색이 벌어지지만 그녀를 찾지 못한다. 그녀가 완전히 실종된 것을 확인하자, 남은 산드로는 상심하고 클라우디아는 안나에게 다소 냉정했던 산드로를 질책한다. 그러나 이들은 곧 서로에게 끌려 욕망이 이끄는 대로 행동하기 시작하는데...
정사
Screenplay
소규모의 그룹이 요트를 타고 여유로운 일상을 즐기고 있다. 산드로는 건축가로서 지금은 나이가 약간 있다. 그는 약혼녀 안나와 그녀의 여자친구 클라우디아 등과 동행중인데, 안나와 곧 결혼할 예정이다. 안나는 결혼을 앞두고 다소 흔들리는 인상이다. 겉으로는 부족한 것이 없어 보이지만, 실은 이들의 내면은 의미없는 일상과 문명에 황폐한 상태다. 요트가 아이올리스 섬에 이르자, 무인도임을 알고 뭍에 오른다. 그런데 산책길에 나섰던 이들 중에 안나가 돌연 사라져 버린 것을 발견한다. 처음과는 달리 사태는 실종사고로 확인되고, 섬과 주변에 대대적인 수색이 벌어지지만 그녀를 찾지 못한다. 그녀가 완전히 실종된 것을 확인하자, 남은 산드로는 상심하고 클라우디아는 안나에게 다소 냉정했던 산드로를 질책한다. 그러나 이들은 곧 서로에게 끌려 욕망이 이끄는 대로 행동하기 시작하는데...
정사
Director
소규모의 그룹이 요트를 타고 여유로운 일상을 즐기고 있다. 산드로는 건축가로서 지금은 나이가 약간 있다. 그는 약혼녀 안나와 그녀의 여자친구 클라우디아 등과 동행중인데, 안나와 곧 결혼할 예정이다. 안나는 결혼을 앞두고 다소 흔들리는 인상이다. 겉으로는 부족한 것이 없어 보이지만, 실은 이들의 내면은 의미없는 일상과 문명에 황폐한 상태다. 요트가 아이올리스 섬에 이르자, 무인도임을 알고 뭍에 오른다. 그런데 산책길에 나섰던 이들 중에 안나가 돌연 사라져 버린 것을 발견한다. 처음과는 달리 사태는 실종사고로 확인되고, 섬과 주변에 대대적인 수색이 벌어지지만 그녀를 찾지 못한다. 그녀가 완전히 실종된 것을 확인하자, 남은 산드로는 상심하고 클라우디아는 안나에게 다소 냉정했던 산드로를 질책한다. 그러나 이들은 곧 서로에게 끌려 욕망이 이끄는 대로 행동하기 시작하는데...
외침
Screenplay
포강 하류, 항상 짙은 안개가 깔리는 마을에 사는 알도는 연인 이르마에게 갑작스럽게 이별을 통보받고 정처 없는 방랑을 떠난다. 거대한 공장, 빗물이 들이치는 움막, 얼어붙은 평원 등 인물의 감정과 공명하는 장소를 지나쳐가는 그의 여정은 ‘세계에서 자신의 자리를 찾기’ 위한 일련의 시도들로 구성되어 있다. 하지만 모든 곳이 거주 불가능한 것처럼 보이고 그는 최후의 선택으로 내몰린다.
외침
Story
포강 하류, 항상 짙은 안개가 깔리는 마을에 사는 알도는 연인 이르마에게 갑작스럽게 이별을 통보받고 정처 없는 방랑을 떠난다. 거대한 공장, 빗물이 들이치는 움막, 얼어붙은 평원 등 인물의 감정과 공명하는 장소를 지나쳐가는 그의 여정은 ‘세계에서 자신의 자리를 찾기’ 위한 일련의 시도들로 구성되어 있다. 하지만 모든 곳이 거주 불가능한 것처럼 보이고 그는 최후의 선택으로 내몰린다.
외침
Director
포강 하류, 항상 짙은 안개가 깔리는 마을에 사는 알도는 연인 이르마에게 갑작스럽게 이별을 통보받고 정처 없는 방랑을 떠난다. 거대한 공장, 빗물이 들이치는 움막, 얼어붙은 평원 등 인물의 감정과 공명하는 장소를 지나쳐가는 그의 여정은 ‘세계에서 자신의 자리를 찾기’ 위한 일련의 시도들로 구성되어 있다. 하지만 모든 곳이 거주 불가능한 것처럼 보이고 그는 최후의 선택으로 내몰린다.
Controversial Newspaper
Director
A commercial that Antonioni directed to publicize the launch of the daily newspaper Il Giorno.
여자 친구들
Screenplay
Clelia, a self-made woman coming from humble means, travels back to Turin, her hometown, to scout locations for the successful Roman atelier she works for. At the hotel, she encounters some upper middle-class women and she finds herself drawn into their friendships.
여자 친구들
Director
Clelia, a self-made woman coming from humble means, travels back to Turin, her hometown, to scout locations for the successful Roman atelier she works for. At the hotel, she encounters some upper middle-class women and she finds herself drawn into their friendships.
도시의 사랑
Director
Six separate episodes exploring themes of love, sex and romance in the Italian capital. "Paid Love" offers a glimpse into prostitution; "Attempted Suicide" features would-be suicides discussing their despair; "Paradise for Three Hours" depicts an evening at a provincial dance hall; "Marriage Agency" follows an investigative reporter posing as a husband-to-be; "Story of Caterina" tells the story of a young unwed mother forced to abandon her child; and "Italians Stare" catalogues the girl-watching techniques of Italian men.
정복된 사람들
Screenplay
프랑스, 이탈리아, 영국을 배경으로 벌어지는 세 젊은이들의 이야기. 첫 번째 에피소드에서는 돈 때문에 친구를 살해할 계획을 세우는 고등학생들을 다루고, 두 번째 에피소드에서는 담배 밀수와 얽힌 대학생들의 이야기를 다룬다. 그리고 세 번째 에피소드는 살인 사건의 이야기를 신문사에 팔려고 하는 가난한 시인의 이야기를 그린다.
정복된 사람들
Story
프랑스, 이탈리아, 영국을 배경으로 벌어지는 세 젊은이들의 이야기. 첫 번째 에피소드에서는 돈 때문에 친구를 살해할 계획을 세우는 고등학생들을 다루고, 두 번째 에피소드에서는 담배 밀수와 얽힌 대학생들의 이야기를 다룬다. 그리고 세 번째 에피소드는 살인 사건의 이야기를 신문사에 팔려고 하는 가난한 시인의 이야기를 그린다.
정복된 사람들
Director
프랑스, 이탈리아, 영국을 배경으로 벌어지는 세 젊은이들의 이야기. 첫 번째 에피소드에서는 돈 때문에 친구를 살해할 계획을 세우는 고등학생들을 다루고, 두 번째 에피소드에서는 담배 밀수와 얽힌 대학생들의 이야기를 다룬다. 그리고 세 번째 에피소드는 살인 사건의 이야기를 신문사에 팔려고 하는 가난한 시인의 이야기를 그린다.
동백꽃 없는 숙녀
Story
By a twist of fate, the photogenic Milanese shop assistant, Clara Manni, gets the leading role in Italian movie producer Gianni Franchi's romantic drama, "Addio Signora", and becomes an overnight sensation in Rome.
동백꽃 없는 숙녀
Screenplay
By a twist of fate, the photogenic Milanese shop assistant, Clara Manni, gets the leading role in Italian movie producer Gianni Franchi's romantic drama, "Addio Signora", and becomes an overnight sensation in Rome.
동백꽃 없는 숙녀
Director
By a twist of fate, the photogenic Milanese shop assistant, Clara Manni, gets the leading role in Italian movie producer Gianni Franchi's romantic drama, "Addio Signora", and becomes an overnight sensation in Rome.
백인 추장
Story
이제 막 결혼식을 마친 신혼부부 이반과 완다는 로마 근교로 신혼여행을 떠난다. 그런데 완다는 로마에 도착하자마자 자신이 좋아하는 소설의 주인공 ‘백인 추장’을 찾아 무작정 길을 나선다. 한 부부의 짧은 여행담으로 당시 이탈리아 사회의 분위기와 불안정한 심리를 담아낸다. 1952년 베니스영화제 경쟁부문 상영
어느 사랑의 연대기
Story
Paola (Lucia Bose) is the beautiful and jealously-guarded younger wife of a shady factory owner, Enrico Fontana (Massimo Girotti). In order to investigate her romantic history he hires a private detective, which ironically brings Paola back into contact with former lover Guido, with whom she resurrects a lost passion. Dogged by the suspicions of their respective mates, they are drawn closer to each other in the face of adversity, and begin to plot Enrico's demise. But when the challenge of being together falls away, will the passion start to wane? A masterpiece of intensity and finely-wrought emotion.
어느 사랑의 연대기
Screenplay
Paola (Lucia Bose) is the beautiful and jealously-guarded younger wife of a shady factory owner, Enrico Fontana (Massimo Girotti). In order to investigate her romantic history he hires a private detective, which ironically brings Paola back into contact with former lover Guido, with whom she resurrects a lost passion. Dogged by the suspicions of their respective mates, they are drawn closer to each other in the face of adversity, and begin to plot Enrico's demise. But when the challenge of being together falls away, will the passion start to wane? A masterpiece of intensity and finely-wrought emotion.
어느 사랑의 연대기
Director
Paola (Lucia Bose) is the beautiful and jealously-guarded younger wife of a shady factory owner, Enrico Fontana (Massimo Girotti). In order to investigate her romantic history he hires a private detective, which ironically brings Paola back into contact with former lover Guido, with whom she resurrects a lost passion. Dogged by the suspicions of their respective mates, they are drawn closer to each other in the face of adversity, and begin to plot Enrico's demise. But when the challenge of being together falls away, will the passion start to wane? A masterpiece of intensity and finely-wrought emotion.
The Villa of Monsters
Editor
Short Documentary about a garden with strange sculptures near Rome.
The Villa of Monsters
Writer
Short Documentary about a garden with strange sculptures near Rome.
The Villa of Monsters
Director
Short Documentary about a garden with strange sculptures near Rome.
The Funicular of Mount Faloria
Editor
The short documentary film takes the viewer on a vertiginous cable-car ride in the Italian Dolomites. There is also a 4 minutes version titled "Vertigine".
The Funicular of Mount Faloria
Writer
The short documentary film takes the viewer on a vertiginous cable-car ride in the Italian Dolomites. There is also a 4 minutes version titled "Vertigine".
The Funicular of Mount Faloria
Director
The short documentary film takes the viewer on a vertiginous cable-car ride in the Italian Dolomites. There is also a 4 minutes version titled "Vertigine".
Lies of Love
Editor
Early Antonioni documentary short on the making of Fumetti (Italian photo comics) and their role in Italian society.
Lies of Love
Script
Early Antonioni documentary short on the making of Fumetti (Italian photo comics) and their role in Italian society.
일곱 갈대, 옷 한 벌
Editor
갈대를 수확에서 가공을 거쳐 옷 한 벌이 완성될 때까지, 방직공장에서 레이온사가 만들어지는 과정을 따라간다. 강변 마을의 환경을 담은 "포강 사람들"(1947), 로마 청소부들의 일과를 보여주는 (1948)와 같이 네오리얼리즘의 영향을 받은 초기 다큐멘터리이다. 당시 신소재인 합성 섬유의 제조 공정을 경탄하는 시선에는 현대 사회를 향한 경외와 경계가 복합적으로 담겨있다. (서울환경영화제)
일곱 갈대, 옷 한 벌
Script
갈대를 수확에서 가공을 거쳐 옷 한 벌이 완성될 때까지, 방직공장에서 레이온사가 만들어지는 과정을 따라간다. 강변 마을의 환경을 담은 "포강 사람들"(1947), 로마 청소부들의 일과를 보여주는 (1948)와 같이 네오리얼리즘의 영향을 받은 초기 다큐멘터리이다. 당시 신소재인 합성 섬유의 제조 공정을 경탄하는 시선에는 현대 사회를 향한 경외와 경계가 복합적으로 담겨있다. (서울환경영화제)
일곱 갈대, 옷 한 벌
Director
갈대를 수확에서 가공을 거쳐 옷 한 벌이 완성될 때까지, 방직공장에서 레이온사가 만들어지는 과정을 따라간다. 강변 마을의 환경을 담은 "포강 사람들"(1947), 로마 청소부들의 일과를 보여주는 (1948)와 같이 네오리얼리즘의 영향을 받은 초기 다큐멘터리이다. 당시 신소재인 합성 섬유의 제조 공정을 경탄하는 시선에는 현대 사회를 향한 경외와 경계가 복합적으로 담겨있다. (서울환경영화제)
Superstition
Writer
Short documentary about superstition in southern Italy.
Superstition
Director
Short documentary about superstition in southern Italy.
Lies of Love
Director
Early Antonioni documentary short on the making of Fumetti (Italian photo comics) and their role in Italian society.
도시의 청소부
Writer
Early documentary by Michelangelo Antonioni.
도시의 청소부
Editor
Early documentary by Michelangelo Antonioni.
도시의 청소부
Director
Early documentary by Michelangelo Antonioni.
Tragic Hunt
Screenplay
Immediately after the war, bandits attack a truck that is transporting newlyweds Michele and Giovanna and the accountant of an agricultural cooperative charged with bringing four million lire into office.
포 강의 사람들
Director
A documentary short detailing the life of Italians living on the Po River in the 1940s.
A Pilot Returns
Screenplay
A young Italian pilot is interned in a British prison camp after his plane is shot down during the war against Greece. He falls in love with a doctor's daughter and manages to escape during a bombardment. He reaches home, wounded, just as news arrives of the Greek surrender.