Maurice Pialat
출생 : 1925-08-21, Cunlhat, Puy-de-Dôme, Auvergne, France
사망 : 2003-01-11
약력
Maurice Pialat (21 August 1925 – 11 January 2003) was a French film director, screenwriter and actor noted for the rigorous and unsentimental style of his films. His work is often described as being "realist", though many film critics acknowledge that it does not fit the traditional definition of realism.
Self (archive footage)
In just ten films, Maurice Pialat painfully rose to the top of the cinema, draining into his legend a mad demand for truth as much as memorable fury to achieve it. With "L'Enfance nue", his first feature film at the age of 43, the filmmaker immediately made his mark, this "art of making things authentic", according to Chabrol. But throughout an unclassifiable filmography in the form of an autobiography, from a break-up to his fatherhood in wonder, through the agony of his mother, the filmmaker does not get rid of the feeling of being misunderstood, despite international recognition.
Screenplay
A self-centered man (Gérard Depardieu) with many diversions occasionally visits his 4-year-old son (Antoine Pialat) and the boy's mother (Géraldine Pailhas).
Director
A self-centered man (Gérard Depardieu) with many diversions occasionally visits his 4-year-old son (Antoine Pialat) and the boy's mother (Géraldine Pailhas).
Author
영화는 1890년 5월 빈센트 반 고흐가 휴양을 위해 오베르에 도착하면서 시작된다. 빈센트는 동생 테오가 매달 대주는 적은 생활비로 하루에 방세가 3프랑 50 밖에 안 되는 초라한 카페 이층의 다락방에서 지내는 동안 오베르의 아름다운 자연과 그곳 사람들의 모습을 미친 듯이 그려나간다. 오베르에서 가깝게 지내던 의사 가셰 씨의 어린 딸 마그리트는 소녀적인 순수함과 맹목적인 사랑으로 그를 열렬히 사모한다. 그녀와의 밀회를 하는 중에도 그녀의 건강하고 티없는 세계는 빈센트의 바닥을 모르는 깊은 영혼의 갈증과 허무를 채워주기에는 미흡했다. 한편으로 그는 창녀 캐티와의 관능적인 관계를 통해 소외된 사람들의 고독과 좌절을 나눔으로 해서 위안을 찾으려 한다. 또한 그를 끊임없이 따라다니던 가난은 불편함 외에도 자신이 동생에게 경제적인 부담을 주고 있다는 자책감을 준다. 동시에 동생에게 구걸해야만 하는 자신의 처지에 대한 굴욕감 등 이중으로 그를 괴롭히고 서서히 파괴해간다. 고흐의 그림이 평론가들의 주목을 받기 시작할 즈음 그의 영혼은 이미 너무도 고갈되고 황폐해져서, 그는 자신이 더 이상 그림을 그릴 수 없을 한계점에 이른 듯 느낀다. 게다가 자신을 유일하게 이해한다고 믿었던 동생이 다른 모든 화상들처럼 자신을 착취하고 있는 듯한 배신감은 정신적으로 그는 더욱더 막다른 골목으로 몰린다. 그에게 구원의 여신상처럼 비췄던 아름답고 열정적인 제수 조안나 역시 남편 테오에게 갈등을 불러일으키고, 경제적인 부담을 주는 빈센트를 자신의 가정에 위협적인 존재로 생각해 그에게 등을 돌린다. 그에게 무조건적인 사랑을 쏟아왔던 마그리트도 시간이 감에 따라 빈센트의 광기와 정신의 황폐함에 절망한다.
Director
영화는 1890년 5월 빈센트 반 고흐가 휴양을 위해 오베르에 도착하면서 시작된다. 빈센트는 동생 테오가 매달 대주는 적은 생활비로 하루에 방세가 3프랑 50 밖에 안 되는 초라한 카페 이층의 다락방에서 지내는 동안 오베르의 아름다운 자연과 그곳 사람들의 모습을 미친 듯이 그려나간다. 오베르에서 가깝게 지내던 의사 가셰 씨의 어린 딸 마그리트는 소녀적인 순수함과 맹목적인 사랑으로 그를 열렬히 사모한다. 그녀와의 밀회를 하는 중에도 그녀의 건강하고 티없는 세계는 빈센트의 바닥을 모르는 깊은 영혼의 갈증과 허무를 채워주기에는 미흡했다. 한편으로 그는 창녀 캐티와의 관능적인 관계를 통해 소외된 사람들의 고독과 좌절을 나눔으로 해서 위안을 찾으려 한다. 또한 그를 끊임없이 따라다니던 가난은 불편함 외에도 자신이 동생에게 경제적인 부담을 주고 있다는 자책감을 준다. 동시에 동생에게 구걸해야만 하는 자신의 처지에 대한 굴욕감 등 이중으로 그를 괴롭히고 서서히 파괴해간다. 고흐의 그림이 평론가들의 주목을 받기 시작할 즈음 그의 영혼은 이미 너무도 고갈되고 황폐해져서, 그는 자신이 더 이상 그림을 그릴 수 없을 한계점에 이른 듯 느낀다. 게다가 자신을 유일하게 이해한다고 믿었던 동생이 다른 모든 화상들처럼 자신을 착취하고 있는 듯한 배신감은 정신적으로 그는 더욱더 막다른 골목으로 몰린다. 그에게 구원의 여신상처럼 비췄던 아름답고 열정적인 제수 조안나 역시 남편 테오에게 갈등을 불러일으키고, 경제적인 부담을 주는 빈센트를 자신의 가정에 위협적인 존재로 생각해 그에게 등을 돌린다. 그에게 무조건적인 사랑을 쏟아왔던 마그리트도 시간이 감에 따라 빈센트의 광기와 정신의 황폐함에 절망한다.
Writer
간신히 서품을 받은 도니상 신부가 프랑스 북부의 어느 교구에 부제로 부임한다. 주임 사제 므누-스그레 신부는 마음의 평화를 찾지 못하는 도니상 신부에게 신경을 쓴다. 도니상 신부는 신심만큼 의구심 또한 깊어 신의 뜻을 충실히 받아들이지 못하고 스스로를 고통 속으로 내몬다. 그렇게 쇠약해져 있던 도니상 신부 앞에 인간의 탈을 쓴 사탄이 나타나고, 신부에게 영혼을 볼 수 있는 능력을 준다. 마을 유지의 딸 무셰트를 만난 도니상 신부는 그녀가 살인을 저질렀음을 알게 된다. 로베르 브레송의 의 원작을 쓴 조르주 베르나노스의 동명 소설을 영화화했다. 선과 악의 대립 속에서 고뇌하는 인간의 의지를 그리고 있다.
Menou-Segrais
간신히 서품을 받은 도니상 신부가 프랑스 북부의 어느 교구에 부제로 부임한다. 주임 사제 므누-스그레 신부는 마음의 평화를 찾지 못하는 도니상 신부에게 신경을 쓴다. 도니상 신부는 신심만큼 의구심 또한 깊어 신의 뜻을 충실히 받아들이지 못하고 스스로를 고통 속으로 내몬다. 그렇게 쇠약해져 있던 도니상 신부 앞에 인간의 탈을 쓴 사탄이 나타나고, 신부에게 영혼을 볼 수 있는 능력을 준다. 마을 유지의 딸 무셰트를 만난 도니상 신부는 그녀가 살인을 저질렀음을 알게 된다. 로베르 브레송의 의 원작을 쓴 조르주 베르나노스의 동명 소설을 영화화했다. 선과 악의 대립 속에서 고뇌하는 인간의 의지를 그리고 있다.
Director
간신히 서품을 받은 도니상 신부가 프랑스 북부의 어느 교구에 부제로 부임한다. 주임 사제 므누-스그레 신부는 마음의 평화를 찾지 못하는 도니상 신부에게 신경을 쓴다. 도니상 신부는 신심만큼 의구심 또한 깊어 신의 뜻을 충실히 받아들이지 못하고 스스로를 고통 속으로 내몬다. 그렇게 쇠약해져 있던 도니상 신부 앞에 인간의 탈을 쓴 사탄이 나타나고, 신부에게 영혼을 볼 수 있는 능력을 준다. 마을 유지의 딸 무셰트를 만난 도니상 신부는 그녀가 살인을 저질렀음을 알게 된다. 로베르 브레송의 의 원작을 쓴 조르주 베르나노스의 동명 소설을 영화화했다. 선과 악의 대립 속에서 고뇌하는 인간의 의지를 그리고 있다.
Screenplay
파리의 형사 망장은 매사에 심드렁하고 변덕스럽다. 그러던 중 망장은 튀니지인 형제들로 이루어진 마약 조직에 대한 정보를 입수하고, 마약 거래 현장을 덮치기 위해 총력을 기울인다. 다행인지 불행인지, 망장은 조직원 한 명과 그의 애인 노리아를 체포하게 된다. 노리아의 매력에 빠진 망장은 판단이 흐려지고 만다. 노리아를 단념하지 못하는 망장은 범죄자들과 얽혀 속고 속이는 위험한 게임에 뛰어들고 만다. <룰루>에 이어 제라르 드파르디유와 두 번째로 만난 작품이며, 도발적인 에로티시즘으로 명성을 쌓은 카트린 브레이야 감독이 원안은 물론 각본 작업에도 참여했다.
Director
파리의 형사 망장은 매사에 심드렁하고 변덕스럽다. 그러던 중 망장은 튀니지인 형제들로 이루어진 마약 조직에 대한 정보를 입수하고, 마약 거래 현장을 덮치기 위해 총력을 기울인다. 다행인지 불행인지, 망장은 조직원 한 명과 그의 애인 노리아를 체포하게 된다. 노리아의 매력에 빠진 망장은 판단이 흐려지고 만다. 노리아를 단념하지 못하는 망장은 범죄자들과 얽혀 속고 속이는 위험한 게임에 뛰어들고 만다. <룰루>에 이어 제라르 드파르디유와 두 번째로 만난 작품이며, 도발적인 에로티시즘으로 명성을 쌓은 카트린 브레이야 감독이 원안은 물론 각본 작업에도 참여했다.
Le réalisateur
A César award winning short film about a young actress who has to disguise her pregnancy bump in order to keep working.
Le Père
15세 소녀인 수잔은 이 남자 저 남자와 동침을 하지만 그 누구도 사랑하지 않는다. 어느 날 아버지가 갑자기 집을 나가버린 후, 어머니의 신경증은 더 심해지고, 오빠인 로베르는 모든 것을 수잔의 탓으로 돌리며 그녀를 때린다. 사랑을 찾지 못하는 소녀의 고통스러운 성장을 가족의 문제 속에서 그려내고 있는 가슴아픈 영화
Screenplay
15세 소녀인 수잔은 이 남자 저 남자와 동침을 하지만 그 누구도 사랑하지 않는다. 어느 날 아버지가 갑자기 집을 나가버린 후, 어머니의 신경증은 더 심해지고, 오빠인 로베르는 모든 것을 수잔의 탓으로 돌리며 그녀를 때린다. 사랑을 찾지 못하는 소녀의 고통스러운 성장을 가족의 문제 속에서 그려내고 있는 가슴아픈 영화
Director
15세 소녀인 수잔은 이 남자 저 남자와 동침을 하지만 그 누구도 사랑하지 않는다. 어느 날 아버지가 갑자기 집을 나가버린 후, 어머니의 신경증은 더 심해지고, 오빠인 로베르는 모든 것을 수잔의 탓으로 돌리며 그녀를 때린다. 사랑을 찾지 못하는 소녀의 고통스러운 성장을 가족의 문제 속에서 그려내고 있는 가슴아픈 영화
Narrator
TV series directed by Varda in which she gives thoughts to her favorite images and why she is drawn to them (in short one minute segments per image)
N°236
Reel 24 of Gérard Courant’s on-going Cinematon series.
Writer
소유욕이 강한 남편과의 결혼 생활에 지친 가정 주부 넬리는 기분전환겸 나이트클럽에 갔다가 룰루라는 매력적인 남자를 만나게 된다. 그와 하룻밤을 보낸 넬리는 자신에게 새로운 즐거움을 안겨준 룰루에게 푹 빠져 그와의 관계를 지속한다. 그러나 남편 앙드레는 돈도 직업도 없이 거리를 떠도는 남자에게 빠져버린 넬리를 이해하지 못한다. 결국 남편을 떠나 룰루와 동거를 시작한 넬리, 그녀는 임신을 하게 되지만 경제적 능력도 사회적 지위도 없는 룰루에게 미래를 기대하기는 어렵다.
Director
소유욕이 강한 남편과의 결혼 생활에 지친 가정 주부 넬리는 기분전환겸 나이트클럽에 갔다가 룰루라는 매력적인 남자를 만나게 된다. 그와 하룻밤을 보낸 넬리는 자신에게 새로운 즐거움을 안겨준 룰루에게 푹 빠져 그와의 관계를 지속한다. 그러나 남편 앙드레는 돈도 직업도 없이 거리를 떠도는 남자에게 빠져버린 넬리를 이해하지 못한다. 결국 남편을 떠나 룰루와 동거를 시작한 넬리, 그녀는 임신을 하게 되지만 경제적 능력도 사회적 지위도 없는 룰루에게 미래를 기대하기는 어렵다.
N°236
Cinématon is a 156-hour long experimental film by French director Gérard Courant. It was the longest film ever released until 2011. Composed over 36 years from 1978 until 2006, it consists of a series of over 2,821 silent vignettes (cinématons), each 3 minutes and 25 seconds long, of various celebrities, artists, journalists and friends of the director, each doing whatever they want for the allotted time. Subjects of the film include directors Barbet Schroeder, Nagisa Oshima, Volker Schlöndorff, Ken Loach, Benjamin Cuq, Youssef Chahine, Wim Wenders, Joseph Losey, Jean-Luc Godard, Samuel Fuller and Terry Gilliam, chess grandmaster Joël Lautier, and actors Roberto Benigni, Stéphane Audran, Julie Delpy and Lesley Chatterley. Gilliam is featured eating a 100-franc note, while Fuller smokes a cigar. Courant's favourite subject was a 7-month-old baby. The film was screened in its then-entirety in Avignon in November 2009 and was screened in Redondo Beach, CA on April 9, 2010.
Producer
'대학부터 붙어라'는 아이가 좀 더 많은 자유를 원할 때 부모들이 하는 전형적인 훈계다. 이 영화에서 이 훈계는 매우 아이러니하게 사용되고 있다. 피알라는 졸업과 미취업 사이의 암울한 시기에 진입한 몇몇 고등학생들을 통해 이른바 ‘블랭크 제네레이션’의 하위문화를 깊이 있는 통찰력으로 묘사한다. (한국시네마테크협의회)
Writer
'대학부터 붙어라'는 아이가 좀 더 많은 자유를 원할 때 부모들이 하는 전형적인 훈계다. 이 영화에서 이 훈계는 매우 아이러니하게 사용되고 있다. 피알라는 졸업과 미취업 사이의 암울한 시기에 진입한 몇몇 고등학생들을 통해 이른바 ‘블랭크 제네레이션’의 하위문화를 깊이 있는 통찰력으로 묘사한다. (한국시네마테크협의회)
Director
'대학부터 붙어라'는 아이가 좀 더 많은 자유를 원할 때 부모들이 하는 전형적인 훈계다. 이 영화에서 이 훈계는 매우 아이러니하게 사용되고 있다. 피알라는 졸업과 미취업 사이의 암울한 시기에 진입한 몇몇 고등학생들을 통해 이른바 ‘블랭크 제네레이션’의 하위문화를 깊이 있는 통찰력으로 묘사한다. (한국시네마테크협의회)
The tool seller
In a deliberately erratic and disjointed fashion, this film follows the adventures of Bernard (Jean-Pierre Leaud). A young man from the provinces, he makes his pilgrimage to Paris and seeks adventure while living on a barge.
Ami d'Henri
소도시에서 자라난 한 소년이 사춘기 시절에 겪은 자잘한 사건들. 다니엘은 할머니와 살고 있지만 중학교 한학기를 마치고는 프랑스 남부에서 엄마와 살아야 한다. 다니엘의 엄마는 스페인 농사꾼인 호세와 작은 아파트에서 살고 있다. 다니엘은 계속 학교에 다니고 싶었지만 돈이 없는 엄마는 다니엘을 모터 자전거 수리점의 견습공으로 보낸다.
Writer
Monique is dying of cancer, lying in bed in the apartment above the store her family owns. Her philandering husband carries on with life, her son remains aloof, and her daughter-in-law wonders if she is witnessing her own decline. They all struggle to express, or feel, their love for one another.
Director
Monique is dying of cancer, lying in bed in the apartment above the store her family owns. Her philandering husband carries on with life, her son remains aloof, and her daughter-in-law wonders if she is witnessing her own decline. They all struggle to express, or feel, their love for one another.
Executive Producer
군림하려 드는 거만한 영화감독 장은 아내 프랑수아즈와 함께 살고 있지만, 사실 그들의 결혼 생활은 이미 끝난 지 오래다. 게다가 장은 자신보다 한참 어린 애인 캐서린과 벌써 6년째 만나고 있다. 그러나 싸우고 화해하는 과정을 끊임없이 되풀이하는 사이에 장과 캐서린의 감정의 골은 깊어만 가고, 두 사람의 관계는 점차 무너진다.
냉정한 시선으로 일상을 파헤치는 모리스 피알라가 자신의 이야기를 바탕으로 쓴 소설을 직접 영화화했다. 피알라는 파국을 맞은 남녀의 참담한 이별의 과정을 마치 해부하듯 낱낱이 들추어내는데, 격렬한 대사, 예리한 카메라워크 등으로 관계의 변화에 따라 주인공들이 겪는 감정적 소용돌이를 깊고 날카롭게 파고든다.
(영화의 전당)
Screenplay
군림하려 드는 거만한 영화감독 장은 아내 프랑수아즈와 함께 살고 있지만, 사실 그들의 결혼 생활은 이미 끝난 지 오래다. 게다가 장은 자신보다 한참 어린 애인 캐서린과 벌써 6년째 만나고 있다. 그러나 싸우고 화해하는 과정을 끊임없이 되풀이하는 사이에 장과 캐서린의 감정의 골은 깊어만 가고, 두 사람의 관계는 점차 무너진다.
냉정한 시선으로 일상을 파헤치는 모리스 피알라가 자신의 이야기를 바탕으로 쓴 소설을 직접 영화화했다. 피알라는 파국을 맞은 남녀의 참담한 이별의 과정을 마치 해부하듯 낱낱이 들추어내는데, 격렬한 대사, 예리한 카메라워크 등으로 관계의 변화에 따라 주인공들이 겪는 감정적 소용돌이를 깊고 날카롭게 파고든다.
(영화의 전당)
Novel
군림하려 드는 거만한 영화감독 장은 아내 프랑수아즈와 함께 살고 있지만, 사실 그들의 결혼 생활은 이미 끝난 지 오래다. 게다가 장은 자신보다 한참 어린 애인 캐서린과 벌써 6년째 만나고 있다. 그러나 싸우고 화해하는 과정을 끊임없이 되풀이하는 사이에 장과 캐서린의 감정의 골은 깊어만 가고, 두 사람의 관계는 점차 무너진다.
냉정한 시선으로 일상을 파헤치는 모리스 피알라가 자신의 이야기를 바탕으로 쓴 소설을 직접 영화화했다. 피알라는 파국을 맞은 남녀의 참담한 이별의 과정을 마치 해부하듯 낱낱이 들추어내는데, 격렬한 대사, 예리한 카메라워크 등으로 관계의 변화에 따라 주인공들이 겪는 감정적 소용돌이를 깊고 날카롭게 파고든다.
(영화의 전당)
Director
군림하려 드는 거만한 영화감독 장은 아내 프랑수아즈와 함께 살고 있지만, 사실 그들의 결혼 생활은 이미 끝난 지 오래다. 게다가 장은 자신보다 한참 어린 애인 캐서린과 벌써 6년째 만나고 있다. 그러나 싸우고 화해하는 과정을 끊임없이 되풀이하는 사이에 장과 캐서린의 감정의 골은 깊어만 가고, 두 사람의 관계는 점차 무너진다.
냉정한 시선으로 일상을 파헤치는 모리스 피알라가 자신의 이야기를 바탕으로 쓴 소설을 직접 영화화했다. 피알라는 파국을 맞은 남녀의 참담한 이별의 과정을 마치 해부하듯 낱낱이 들추어내는데, 격렬한 대사, 예리한 카메라워크 등으로 관계의 변화에 따라 주인공들이 겪는 감정적 소용돌이를 깊고 날카롭게 파고든다.
(영화의 전당)
Inspecteur Constant
사고로 아이를 잃은 어느 남자의 처절한 복수극을 그린 스릴러물. 매력적인 복수와 증오의 이야기를 통해 드라마와 서스펜스의 완벽한 조화로 샤브롤 감독의 작품.
가운데 어둡고 흥미진진한 작품 중 하나가 되었다. 그리고 이 영화의 분위기를 고조시키는 피에르 얀센의 음악과 영화에 에너지와 깊이의 힘을 부여하는 장 라비에르의 촬영은 매우 뛰어나다. 부정(父情)과 플라토닉 러브에 대한 복수극인 이 영화에 대해 제임스 모나코는 이렇게 쓴 바 있다. "우리는 결코 새로운 땅 위로 올라설 수 없다. 여기에는 카타르시스도 없고 그와 유사한 어떤 것도 없다. 마지막에 우리는 완전한 원에 도달한다. 여기에는 질식할 것 같은 숨막힘이 있다." 줄거리 1. 작가이자 아버지인 샤를은 뺑소니 사고로 숨진 자신의 아들의 살해범을 밝히려고 한다. 그는 파리에서 사고현장까지 여행을 하고 그 과정에서 우연히 마주친 농부로부터 단서를 얻게 된다. 결국 그는 아들이 죽던 날 사고차량이 그 지역의 정비소에서 수리 받았다는 것과 그 차의 주인이 텔레비전 여배우라는 것을 알게 된다. 그는 그 여배우를 만난 후 그녀의 집에 식사초대를 받게 되는데 그녀의 아버지는 대단히 포악한 남자로 항상 식구들을 공포로 떨게 한다. 그의 동생은 샤를에게 자신의 아버지를 죽여 달라고 요청한다. 줄거리 2. 뺑소니 사고로 아들을 잃은 샤를르 떼리에르는 그 뺑소니 운전자를 찾아내 살해할 결심을 한다. 우연히, 사건 당시 차 안에 타고 있던 엘렌 랑송이라는 여배우를 알게 되고, 그는 복수를 위해 그녀와 사랑에 빠진 것처럼 행동한다. 하지만, 아들을 죽인 진짜 범인은 그녀의 형부인 폴 드꾸루라는 사실을 알게 되고 떼리에 르는 엘렌의 집에 머물면서 자신의 복수를 실행하려 하는데...
Writer
올해 열 살인 프랑수아는 아무도 말릴 수 없는 악동이다. 프랑수아의 부모는 그런 아들을 견딜 수 없어 프랑수아를 시설에 맡겨버린다. 갑자기 낯선 환경에 놓인 프랑수아는 힘든 방황을 시작한다. 모리스 피알라의 장편 데뷔작으로 프랑수아 트뤼포가 제작에 참여하기도 했다. 1968년 베니스영화제 경쟁부문 진출작.
Director
올해 열 살인 프랑수아는 아무도 말릴 수 없는 악동이다. 프랑수아의 부모는 그런 아들을 견딜 수 없어 프랑수아를 시설에 맡겨버린다. 갑자기 낯선 환경에 놓인 프랑수아는 힘든 방황을 시작한다. 모리스 피알라의 장편 데뷔작으로 프랑수아 트뤼포가 제작에 참여하기도 했다. 1968년 베니스영화제 경쟁부문 진출작.
Interviewee
Documentary about the making of Maurice Pialat's 1969 film "L'Enfance nue" (Naked Childhood).
Writer
A short 6-minute essay-documentary by Maurice Pialat on the region in which much of the action of Nous ne vieillirons pas ensemble unfolds.
Director
A short 6-minute essay-documentary by Maurice Pialat on the region in which much of the action of Nous ne vieillirons pas ensemble unfolds.
Director
A quick look at Auvers-sur-Oise, the place where Vincent Van Gogh spent the final months of his life and where he and his brother were both buried. Produced as part of the "Chroniques de France" TV series.
One of four film sketches on the problems of adolescents facing the adult world in the 1960s. The three other sketches were directed by Michel Brault, Hiroshi Teshigahara, and Gian Vittorio Baldi.
Writer
Pehlivan focuses on a three-day wrestling competition, an ancient tradition that dates back over a thousand years to the time of the Ottoman Empire, originating in the games the soldiers would play to entertain themselves in between battles. Maybe that's why there's more than a hint of homoeroticism in the way the wrestlers oil themselves up with grease, making sure to cover every inch of their bodies so that their opponents will be unable to get a grip. Pialat's closeups emphasize the men's muscular bodies jammed together and sliding off one another, posed in intimate, twisted arrangements, struggling desperately for a grip on each other's bodies. Arms are jammed down pants, one of the only places there's some potential for a handhold, and the whole thing is very suggestive and sensual, a form of intimate male contact that's sanctioned as a show of strength and masculinity.
Director
Pehlivan focuses on a three-day wrestling competition, an ancient tradition that dates back over a thousand years to the time of the Ottoman Empire, originating in the games the soldiers would play to entertain themselves in between battles. Maybe that's why there's more than a hint of homoeroticism in the way the wrestlers oil themselves up with grease, making sure to cover every inch of their bodies so that their opponents will be unable to get a grip. Pialat's closeups emphasize the men's muscular bodies jammed together and sliding off one another, posed in intimate, twisted arrangements, struggling desperately for a grip on each other's bodies. Arms are jammed down pants, one of the only places there's some potential for a handhold, and the whole thing is very suggestive and sensual, a form of intimate male contact that's sanctioned as a show of strength and masculinity.
Director
Maître Galip is the most poetic and powerful of Pialat's Turkish Chronicles, using the poems of Nazim Hikmet to accompany a series of evocative images of ordinary working class people in Istanbul. This was the film that Pialat himself claimed was the most complete realization of what he was aiming for with his Turkish documentaries. It's not difficult to see why this was his favorite: here he abandons the historical commentary and documentary observation of the other shorts in favor of an emotional emphasis on the lives of the poor and the unemployed.A short doc by Maurice Pialat.
Director
La Corne d'or is mostly concerned with religious ritual, examining the mosque (and former cathedral) discussed in Byzance. As a contrast against Istanbul's status as a center of historical religious conflict, Pialat — drawing here on texts by the French poet Gérard de Nerval — also describes the city as a place of strange ethnic and religious harmony, with representatives of various cultures and religions living in close contact. He emphasizes the city's hybrid culture, its blend of Southern European and Arab influences, reflected in both its people and its very construction.
Director
All of Pialat's Turkish films are uniquely interested in the country — especially Istanbul — as it was, not just as it is at the precise moment that Pialat is filming it. History informs these films in a big way, with the voiceover narration (which incorporates excerpts from various authors) introducing tension between the images of the modern-day city and the descriptions of incidents from its long and rich history. Istanbul is probably the most conventional documentary of Pialat's Turkish series, providing a general profile of the titular city, its different neighborhoods, and the different cultures and ways of living that coexist within its sprawling borders. As the other films in the series also suggest, Pialat sees Turkey, and Istanbul in particular, as a junction point between Europe and the East, between the old and the new, between history and modernity.
Director
Byzance uses a text by Stefan Zweig to describe the Ottoman conquest of the city in 1453. Before he turned to feature filmmaking in 1968 with Naked Childhood, Pialat worked on a series of short films, many of them financed by French television. Byzance is one of Pialat’s six Turkish shorts.
Director
Short doc by Maurice Pialat. The first film in the series set at Turkey, Bosphore, is also the only one that was shot in color.
Director
Two men are disappointed by women and united by a whore
Director
An essay film critiquing post-war France's urban developments- Pialat states that modernity and suburban convenience have limited Parisian freedom and widened class gaps.
Writer
Impressive sound design, non-linear editing, great ‘expressionistic’ locations and b&w cinematography, this is an experimental piece for Pialat, a psychological/gothic thriller of sorts...
Director
Impressive sound design, non-linear editing, great ‘expressionistic’ locations and b&w cinematography, this is an experimental piece for Pialat, a psychological/gothic thriller of sorts...
Assistant Director
An American sculptor, passioned by literature, comes to Paris to perfect his art, but ends up with barely no money, and to survive has to sell The New York Herald Tribune, at night, to his compatriots. A look at the bohemian Parisian life of the fifties.
Writer
An early comedic short by Maurice Pialat.
Director
An early comedic short by Maurice Pialat.
Director
Short doc by Maurice Pialat.
Director
Pialat's first film was the 8-minute short Isabelle aux Dombes, shot in 1951 when the director was 26 years old. The film is an entirely silent montage of documentary footage, ragged experimental techniques — mainly some negative-image inserts — and symbolic psychodrama that's surprisingly not too different from the work that Stan Brakhage would begin making just a year or two later. Images of death proliferate throughout the film, and what started as a loose documentary soon becomes an eerie psuedo-horror piece that's obsessed with death and decay. (FilmAffinity)